Jag har själv tvivel ang. de ex av 70-200 som "vår" husfotograf returnerat - jag skulle tro att efter en omgång med mikrofibertrasan så hamnar de i en ny förpackning och säljs över disk. Utan åtgärd... (ja, bländarfelet undantaget då - det går ju inte att missa att ett objektiv inte bländar ner som det ska - förhoppningsvis...)
Ang. teoretiska inlägg så är det samma människor (båda två el-ingenjörer/konstruktörer) som med 100% övertygelse säger att tryckarna gör fel när de inte litar på sin utrustning och i stället går efter det synbara resultatet när något inte stämmer. Jag har själv varit tryckare och vet när, och under vilka förutsättningar som de tekniska hjälpmedel som står till handa är underlägsna det mänskliga sinnena.
Om de tekniska hjälpmedel som finns lämnar motstridiga/självmotsägande korrigeringsuppgifter så går det betydligt fortare/lättare att lita till personlig erfarenhet och det som vi lite löst kallar för "instinkt" - som ju egentligen är samma sak - vi kan bara inte logiskt härleda den. Det är lika farligt/korkat/dyrt att underskatta värdet av denna mänskliga kunskapsreservoir som det är att överskatta den. Det kostar iaf lika mycket pengar...
Jag eller vilken erfaren tryckare som helst kan göra saker med en djuptryckspress/offsetpress som den formella tekniken och de förutsägande korrigeringsalgoritmerna säger ska vara omöjligt.
Idén med pristillägg för att få en vara som är "fabriksjusterad" till en högre nogrannhetsgrad tycker jag låter som en lysande affärsidé! Det betyder inte att resten ska vara sämre än vad de är i nuläget, det innebär ju bara att en viss serie rutinmässigt går via en automatiserad QC och garanteras vara korrekt vid utlämnandet, mot ett aningens högre utpris... Totalt sett tror jag många skulle betalt extra för detta, och det hade sparat mycket intermittent arbete för serviceinrättningarna. Mer konstant arbetsflöde = mer intjänade pengar per anställd. Tyvärr får vi väl lämna det 100%-iga produktflödesmålet åt medical och lab-utrustning, det finns ingen affärsmässig vinst i denna affärside inom något existerande produktflöde idag. Även Leica har produktionsmissar, tro inget annat.