ANNONS
Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevligt (förutom de här lokaliserade/lokaliserande trätomålen) är ju att de halvreligösa Canonisterna nu fått svar på tal om att problemet faktiskt är verkligt. Bara på mitt jobb har jag två (icke fotografer) som benhårt hävdar att tekniken nu på alla plan slår människan vad det gäller fokusering av en kamera (samt mycket annat naturligtvis), och att 99% av alla fokusfel är användarens fel.

Två icke fotografer som menar att 99% av alla fokusfel är användarrelaterade. Känns som ett tungt teoretiskt inlägg!

Återgår till min egen kravspec: Singel AF med mittsensor SKA lägga skärpa rätt på ett stillastående motiv som är hyfsat belyst och har hyfsad kontrast. Absolut minimikrav. Om det medför 1/10 sek fördröjning för AF struntar jag i.

Men summan av det hela: Bak/framfokus i hus och objektiv skulle ha betydligt mindre tolerans (vad kan detta kosta fabriken att göra riktigt innan leverans?). Personligen skulle jag gärna betala extra för det. Och sedan min egen personliga kravspec på AF ovanpå det. Så långt sträcker sig min acceptans vad gäller hur mycket oskärpa jag kan tolerera. 100% skärpa kan vi nog aldrig räkna med men tillverkningstolranserna är för stora tycker jag (Om nu teknikern uppgav rätt siffra för mig, hade nämligen för mig att det var 3 istället för 5%)

Lennart

Ja ett stilleben måste de väl ändå greja att pricka? Det måste man väl åtminstone kunna enas om som ett minimikrav.

Tillverkarna får väl göra som brädgårn - lägga dåliga ex i en egen hög märkt "utskott", som de sen kan sälja billigare till någon som vill tjäna några spänn och som inte bryr sig om hur mycket tid han sen måste lägga ner för att bråka med verkstan för att få felet avhjälpt.

Ja ett stilleben måste de väl ändå greja att pricka? Det måste man väl åtminstone kunna enas om som ett minimikrav.

Tillverkarna får väl göra som brädgårn - lägga dåliga ex i en egen hög märkt "utskott", som de sen kan sälja billigare till någon som vill tjäna några spänn och som inte bryr sig om hur mycket tid han sen måste lägga ner för att bråka med verkstan för att få felet avhjälpt.

Som Povel Ramels "Karl Nilsson":
- En del var prima virke. Det lade jag för mig.

Allvarligt talat tror jag det förekommer bortsorterade exemplar som ändå hamnar på marknaden som fullvärdiga. Allt enl det frestande konceptet Köp billigt och sälj dyrt. Alltså inte enl fabrikens intentioner. Det finns ju andra aktörer.

Jag har själv tvivel ang. de ex av 70-200 som "vår" husfotograf returnerat - jag skulle tro att efter en omgång med mikrofibertrasan så hamnar de i en ny förpackning och säljs över disk. Utan åtgärd... (ja, bländarfelet undantaget då - det går ju inte att missa att ett objektiv inte bländar ner som det ska - förhoppningsvis...)

Ang. teoretiska inlägg så är det samma människor (båda två el-ingenjörer/konstruktörer) som med 100% övertygelse säger att tryckarna gör fel när de inte litar på sin utrustning och i stället går efter det synbara resultatet när något inte stämmer. Jag har själv varit tryckare och vet när, och under vilka förutsättningar som de tekniska hjälpmedel som står till handa är underlägsna det mänskliga sinnena.
Om de tekniska hjälpmedel som finns lämnar motstridiga/självmotsägande korrigeringsuppgifter så går det betydligt fortare/lättare att lita till personlig erfarenhet och det som vi lite löst kallar för "instinkt" - som ju egentligen är samma sak - vi kan bara inte logiskt härleda den. Det är lika farligt/korkat/dyrt att underskatta värdet av denna mänskliga kunskapsreservoir som det är att överskatta den. Det kostar iaf lika mycket pengar... :)
Jag eller vilken erfaren tryckare som helst kan göra saker med en djuptryckspress/offsetpress som den formella tekniken och de förutsägande korrigeringsalgoritmerna säger ska vara omöjligt.

Idén med pristillägg för att få en vara som är "fabriksjusterad" till en högre nogrannhetsgrad tycker jag låter som en lysande affärsidé! Det betyder inte att resten ska vara sämre än vad de är i nuläget, det innebär ju bara att en viss serie rutinmässigt går via en automatiserad QC och garanteras vara korrekt vid utlämnandet, mot ett aningens högre utpris... Totalt sett tror jag många skulle betalt extra för detta, och det hade sparat mycket intermittent arbete för serviceinrättningarna. Mer konstant arbetsflöde = mer intjänade pengar per anställd. Tyvärr får vi väl lämna det 100%-iga produktflödesmålet åt medical och lab-utrustning, det finns ingen affärsmässig vinst i denna affärside inom något existerande produktflöde idag. Även Leica har produktionsmissar, tro inget annat.

Farsans jobb förde mig vidare till Småland där jag träffade min fru som är infödd stockholmska sedan generationer. Och här sitter jag nu och drabbas av alla idiotiska beslut som fattas i Stockholm av hjärnbefriade politiker som tror att Sverige slutar ungefär vid Hammarbyslussen resp Sumpan.!

Nu skall vi se. Varifrån kommer våra högsta politiker?

- Reinfeld? Norr om sumpan. Täby men ok, det är Stockholm!

Göran Hägglund? Degerfors!

Sven Otto Littorin? Skänninge!

Finansministern då? Bor i Katrineholm men jag gissar att han är från Stockholm med tanke på hans dialekt.

Maud Olofsson? Västerbotten!

etc etc...

Stockholmare? Tjena! Halva gänget kommer utifrån!!

Hej på ER "geografiker"!!
Kan inte Ni starta en egen tråd gällande vem som är född var och vem som bor var.
Denna tråd handlar om AF- tror jag

/Christer

Idén med pristillägg för att få en vara som är "fabriksjusterad" till en högre nogrannhetsgrad tycker jag låter som en lysande affärsidé!
Det fungerar dock bara på de som är övertygade om att alla tillverkare har samma problem, resten kommer bara undvika märket eftersom det verkar ha dålig kontroll i sina vanliga rutiner (precis som folk skulle undvika en däckverkstad som tar extra betalt för att verifiera att däcken är ordentligt fastsatta efter däckbytet såvida de inte är övertygade om att andra däckverkstäder slarvar med monteringen).

Hej på ER "geografiker"!!
Kan inte Ni starta en egen tråd gällande vem som är född var och vem som bor var.
Denna tråd handlar om AF- tror jag

/Christer

Sorry! Nog med OT för denna gång

ps. Men jag tycker det är lite kul i alla fall med några SMÅ utsvävningar här o där. Men jag kan oxå acceptera att inte alla tycker samma sak. så som sagt: Sorry och jag rättar mig tillbaks i ledet...

Det fungerar dock bara på de som är övertygade om att alla tillverkare har samma problem, resten kommer bara undvika märket eftersom det verkar ha dålig kontroll i sina vanliga rutiner (precis som folk skulle undvika en däckverkstad som tar extra betalt för att verifiera att däcken är ordentligt fastsatta efter däckbytet såvida de inte är övertygade om att andra däckverkstäder slarvar med monteringen).

Det finns väl bättre exempel på "mjukvarutrimning" av andra produkter. Det finns ju sådan verksamhet när det gäller både moppar och bilmotorer.

Om man erbjöd exv. ett paket med justering av samtliga ägarens objektiv tillsammans med inköpt kamerahus även om garantitiden på objektiven gått ut så skulle man väl kunna paketera det. Om jag läste rätt så tog ju Canon inte emot vad som helst. Det fanns en tidslimit. Rätta mig om jag har fel Micke.

Andra kan säkert ge andra exempel från industrin där man med tilläggstjänster positionerar både varor och tjänster utifrån precision och prestanda. Men när det gäller rena konsumtionsvaror för en massmarknad vill ingen betala för sånt här och det är därför så många sitter till naveln i AF-träsket, men jag skulle nog faktiskt vara intresserad med min tråkiga AF-bakgrund om någon erbjöd sig att fixa allt för några tusenlappar. Det skulle jag se som väldigt väl investerade pengar. En taskigt fungerande AF är så avtändande för många att man riskerar att helt tappa intresset för allt vad foto heter och lägga skräpet på hyllan. Undermålig kamerautrustning är tyvärr numera alltför lätt för att med fördel kunna användas som bojsänke, annars kunde ju det vara ett alternativ som lämplig slutstation för mycket av skräpet.

Senast ändrad:
vad som gäller just nu är att 1dmk3 , 1dsmk3 samt 5dmk2 kan justeras utan kostnad, samt att objektiv som inte är äldre än 7 år kan skickas med för justering utan kostnad

Måste bara hoppa in med en episod. Legendarisk målvakt i Degerfors. Magnus skjorta Bergström, smidigare än en katt. Tog vid ett tillfälle en straff, rullade tillbaka bollen till en förvånande gubbe, och sade du får en chans till, han tog den med. mvh. Bengt.

Det kommer säkert rapporter om samma problem, det har redan kommit sådana från oss här på fotosidan och även andra drivna fotografer, fotografer från USA och England har lämnat tillbaka sina exemplar, nu är ju 5dmk2 en icke prokamera och de flesta utnyttjare är glada amatörer som tycker det är fantastiskt ATT DET KOMMER BILDER FRÅN KAMERAN.
Eller så påpekar dessa glada amatörer att i en snabb situation så kan man manuellt focusera med ett finger.
.Ett finger som möjligen kan stoppas någon annan stans

Senast ändrad:
Det kommer säkert rapporter om samma problem, det har redan kommit sådana från oss här på fotosidan och även andra drivna fotografer, fotografer från USA och England har lämnat tillbaka sina exemplar, nu är ju 5dmk2 en icke prokamera och de flesta utnyttjare är glada amatörer som tycker det är fantastiskt ATT DET KOMMER BILDER FRÅN KAMERAN.
Eller så påpekar dessa glada amatörer att i en snabb situation så kan man manuellt focusera med ett finger.
.Ett finger som möjligen kan stoppas någon annan stans

Ja jäklar jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men det tar hårt på magmuskulaturen ibland detta forum, det är en sak som är säkert. Råder ingen tvekan om att både detta inlägg i sin helhet och fingret i synnerhet ligger inom tillverkartoleransen för fokusavvikelser.

Oj! Det tog tid att läsa genom tråden, har inte läst allt men en hel del.
Får tacka för all intressant läsning och den tid ni lagt ner.

Detta gör att jag får ångest.. Står på kö efter en 5D2 och borde få den snart, men nu funderar jag på att avboka mig och slå till på en D700 i stället.
Då kan jag hämta huset i morgon..

Får sova på saken i natt..Suck!

Mvh/Peter

Man vågar ju knappt tänka på vad som skulle hända om Micke verkligen skulle ta Thomas på orden och visa väldigt konkret var sagda finger skulle stoppas. Jag tror verkligen detta är på väg att helt slira av banan - medvetet eller omedvetet och jag har svårt att se att det är Mickes fel.

Till de som klagar på att det blir lite OT ibland skulle jag bara vilja säga att lite OT ibland får folk att lugna ner sig lite grand och hämta andan. Med lite humor slipper man kanske de värsta personangreppen förutsatt att folk klarar av att vara lite prestigelösa någon gång ibland. Utan lite OT-utsvävningar tror jag aldrig både de tidigare bautalånga pixel/brus och pixel/DR-trådarna skulle blivit så lyckosamma som de trots allt blev. Vi skapade mycket ny kunskap i dessa tillsammans på samma sätt som i denna tråd.

Ibland är vi OT när vi t.ex. väntar på info för att kunna gå vidare i trådarna. Vänner av ordning kanske kan begrunda detta. Man kan inte bilda ord och mening med bara konsonanter (utom möjligen i Isreal då och det ser vi ju hur bra det gick) och man får ingen dynamik i många trådar utan lite smörjmedel. OT är ibland detta smörjmedel. När det blir lite OT så är det ofta bara ett tecken på att huvudfrågan för tillfället av olika skäl är lite i stand by-läge i väntan på mer input och det är väl inget farligt med det?

Skulle som sagt vara bra om det kom motsvarande fix till 5D Mk II så Micke och Lennart kunde få verifierat att Canon löst problemen. Läser ni denna tråd lite noggrannare så ser ni att den stannat upp ett antal gånger och varit på väg att stängas då inga haft mer att tillägga. Efter lite OT-tid har sedan nya infallsvinklar, nya frågor, nya tester och idéer lett vidare till ny kunskap. De senaste dagarna tycker i alla fall jag har varit ganska givande igen och hyfsat fria från medvetna störningar ...tills just nu på slutet då kan man kanske tillägga.

God natt och sov gott! I morgon är det kanske en ny dag!

5D2 är bästa allroundkameran i dagsläget!

Oj! Det tog tid att läsa genom tråden, har inte läst allt men en hel del.
Får tacka för all intressant läsning och den tid ni lagt ner.

Detta gör att jag får ångest.. Står på kö efter en 5D2 och borde få den snart, men nu funderar jag på att avboka mig och slå till på en D700 i stället.
Då kan jag hämta huset i morgon..

Får sova på saken i natt..Suck!

Mvh/Peter

5D2 är bästa allroundkameran i dagsläget! Är du osäker köp båda, men har du tidigare fina EOS-gluggar är valet lätt. Bildkvalitén är likvärdig, men D700 saknar möjlighet med ett enda knapptryck förvandla scenen till "Hollywood".

Pratet om autofokusproblem är nonsens och förekommer endast på några internetforum som detta. I det verkliga livet fokuserar den så exakt som du behöver. Fokuseringen är dessutom ett av de mindre problemen. Att fotografera, det är det stora och det mycket svåra problemet. Att lära sig sin utrustning det är endast Basic, Basic!

MVH/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar