Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om det är just 50 1,4 som ofta beter sig på detta sätt?

Kan plastkuggen slitas så att det blir lite glapp och fokuseringen stoppas slumpmässigt. Mitt funkar bra men så är det också sprillans nytt eftersom jag tappade mitt förra i golvet och fick köpa nytt.

Undrar om det är just 50 1,4 som ofta beter sig på detta sätt?

Kan plastkuggen slitas så att det blir lite glapp och fokuseringen stoppas slumpmässigt. Mitt funkar bra men så är det också sprillans nytt eftersom jag tappade mitt förra i golvet och fick köpa nytt.

Mitt 50/1.4 är sprillans nytt.... :(
Jag ska kolla hur objektivet beter sig på 40D....

Mitt 50/1.4 är sprillans nytt.... :(
Jag ska kolla hur objektivet beter sig på 40D....

Mitt är också nytt. Fungerar perfekt på min 50D såväl vertikalt som horisontellt.

Vill understryka att 50/1.4 i sig själv har större fokuserings-hack, eller vad man ska kalla det än L-optikerna.

Vidare att det här problemet ganska säkert har att göra med mittersta korssensorn på 5DMII i kombination med ljusstark optik. Dvs all optik under 2.8.

50D har tätare pixeldensitet än 5DMkII och 40D ungefär densamma som 5DMkII (grovt räknat) så pixeltätheten har inte med AF-funktionen i sig själv att göra att göra.

PS. Varning till alla andra om olika bemötanden: Snart berättar jag hur det gick för mig i Oslo när jag drog Norgehistorier för ett par norrmän som hade taget en pjolter för mycket. De skulle visa mig Holmenkollenbacken. Och det fanns ingen snö. Gissa hur det gick? DS

Ursäkta om detta verkligen är OT men jag måste bara få veta. Var har du fått "pjolter" ifrån Lennart? Det är ju sånt min pappa brukar säga på midsommarafton som ett skämt typ: "Äh ro hit med lite pjolter". Låter som något dialektalt som övervintrat i er "kökkenmödding" (historisk sophög) nånstans där nere i Småland. Han är dock från Hälsingland. Har aldrig hört någon infödd Stockholmare ta det ordet i sin mun trots att jag är uppvuxen med Söderslang. Trodde det var något från Hälsingland eller möjligen Göteborg.

Ursäkta om detta verkligen är OT men jag måste bara få veta. Var har du fått "pjolter" ifrån Lennart? Det är ju sånt min pappa brukar säga på midsommarafton som ett skämt typ: "Äh ro hit med lite pjolter". Låter som något dialektalt som övervintrat i er "kökkenmödding" (historisk sophög) nånstans där nere i Småland. Han är dock från Hälsingland. Har aldrig hört någon infödd Stockholmare ta det ordet i sin mun trots att jag är uppvuxen med Söderslang. Trodde det var något från Hälsingland eller möjligen Göteborg.

Jag hade heller aldrig hört uttrycket förrän jag o pappa när jag var 11 år gammal åkte till Norge o fiskade. Där sade man pjolter när man menade grogg gjord på 96% apotekssprit o groggvirke efter egen smak.
Och det precis vad grabbarna satt i sig vid mitt mycket senare besök i Norge.

För att det inte ska bli för mycket OT så får jag väl tillägga att man efter ett par dylika pjoltrar inte är kapabel att upptäcka en astigmatiskt AF-korssensor.

Å andra sidan är det kanske pjolter på saké som konstruktörerna av en viss AF-sensor använt:)

Jag förstår inte riktigt slutmålet med meningen, S-Å...
Men å andra sidan var mitt orginaluttalande inte glasklart heller... :)

Det jag menade var att det är lite talande att man får mer konsistenta (svenskt ord?) - upprepbara - väldigt liknande - samtydiga - resultat varje gång med sensorerna som har lägre positionskänslighet än vad man får med de sensorer som ska ha HÖGRE positionskänslighet.
Det borde vara tvärtom om allt vore som det skulle.

Nej, om de känsligare sensorerna är "off" så kan det mycket väl hända att man får bra/bättre/mer liktydiga resultat med objektiv >F/2.8. Så här i närområdet ser man ju ganska tydligt var fokusplanet ligger även om objektivet har 3.5 som minsta bländare...

Det verkar i allmänhet som prismorna till sensorerna med lägre känslighet avviker mindre än <F/2.8 - sensorerna... Men det är ju klart att felaktigheter syns TYDLIGARE på ett ljusstarkt objektiv. Men även invägt detta så tycker jag det verkar som om de felar mindre... Monteringsteknisk fråga?

Jag hade heller aldrig hört uttrycket förrän jag o pappa när jag var 11 år gammal åkte till Norge o fiskade. Där sade man pjolter när man menade grogg gjord på 96% apotekssprit o groggvirke efter egen smak.
Och det precis vad grabbarna satt i sig vid mitt mycket senare besök i Norge.

För att det inte ska bli för mycket OT så får jag väl tillägga att man efter ett par dylika pjoltrar inte är kapabel att upptäcka en astigmatiskt AF-korssensor.

Å andra sidan är det kanske pjolter på saké som konstruktörerna av en viss AF-sensor använt:)

Huh!!! Bra, det förklarar ju en del. Du vet de åkte ju förr i tiden över fjällen till Norge från Hälsingland på pilgrimsresor till Nidarosdomen i Norge, så det kanske är därför eller så är de för att de vaktade gränsen mot Norge däruppe under kriget.

Nu har jag läst ikapp i denna tråd efter att ha varit borta några dagar.
Jag gjorde naturligtvis en test av min 5DmkII + 50/1,4
Samma uppsättning som beskrivits tidigare, på stativ, avstånd ca 1m, autofokus, omfokusering mellan varje bild, bländare 1,4 och med streckkod som motiv.
Från vänster till höger - de tre autofokus testerna och sist manuell fokus med 10x i LV.
Vi struntar i exponeringen just nu (och det blev dessutom annan belysning i andra testen).

Jag trodde knappt det var sant och riggade upp en gång till, därav lite skillnad i storlek. Men detta ser inte alls kul ut!!!!!!
Intervision har ytterligare ett exemplar att arbeta med..... :-/

Jag misstänker att det är en i jämförelse en för "gammalmodig" AF modul i 5dmk2 jämfört med exv de som sitter i bla 50d och 1d serien och möjligen i jämförelse med andra märken.

Det hade därför varit bra och veta hur exv 50d klarar samma uppställning med 50/1,4. Själv har jag ingen 50d kvar så att jag kan testa.

Det skulle också vara intressant att se hur exv en d700 med ett 50/1.4 klarar samma situation.

5d AF modul har fått kritik genom åren, nu med ökad upplösning ses felaktigheter än tydligare om AF missar och speciellt om man fotograferar med ljusstarka objektiv med kort skärpedjup..
Finessen för mig är just att kunna använda kort skärpedjup med 24x36 5dmk2 och få skärpeplanet exakt.

Inte en 50D Mikael men
...en likadan test med 40D - samma sprillans nya 50/1.4, samma uppställning och samma motiv
!!!....

Bilagor

• 50_MAN_resultat_size.jpg
    50_MAN_resultat_size.jpg
    17.3 KB · Visningar: 311
Testade återigen mitt 300/4 efter 5dmk2 har justerats, 300 är inte justerad av Intervision.Resultatet avviker inte från varandra med 3 expneringar oavsett hur jag nu väljer streckkodens riktining. Perfekt resultat.

Bilagor

• 300-2.jpg
    300-2.jpg
    27.6 KB · Visningar: 282
Jag gör om förfarandet med min 70-200/2.8 is som jag "trodde" var OK, på 200 mm ses skärpeplanet att ligga mer bakom. Detta objektiv åker in till Intervision nästa vecka för justering.Mina "proffsgluggar" skall ta mig f... fungera felfritt.

Bilagor

• 200-1.jpg
    200-1.jpg
    24.3 KB · Visningar: 282
Jag vet att mina 2 5dmk2 kamerhus är justerade efter alla konstens regler, men för att få mitt 70-200/2.8 is rätt så behöver detta microjusteras.
Här kommer en sekvens på hur fel det låg.
från 0 - 15 i microjustering, vid 10 verkar resultatet bli bäst, se den text bakom streckkoden som nu blir allt mer otydlig och där skärpeplanet befann sig från början.

Nu inträder följande felparametrar, microjusteringen är inte gjord på 10m snarare runt 5 m pga att det sker inomhus.
Jag kan bara ställa in ett värde.
Objektivet åker därför in för uppmätning av en prof verkstad, i mitt fall Intervision i Malmö där de kan ställa betydligt fler parametrar över brännviddsområdet

Bilagor

• 200micro.jpg
    200micro.jpg
    18.2 KB · Visningar: 276
Avslutningsvis: jag vet nu att 50/1.4 och 100mm macro samt 300/4 fungerar nu felfritt tillsammans med mina 5dmk2.
3 olika objektiv med 3 olika ljusstyrkor .
Det går alltså att få till att utrustningen stämmer oavsett det är ett 1,4 eller 4.0 objektiv.
Jag tänker inte lägga ner tid med en egenhändig microjustering av en zoom när det finns serviceverkstäder som kan justera objektivet rätt och betydligt noggrannare än vad jag kan..

Jag misstänker att det är en i jämförelse en för "gammalmodig" AF modul i 5dmk2 jämfört med exv de som sitter i bla 50d och 1d serien och möjligen i jämförelse med andra märken.

Det hade därför varit bra och veta hur exv 50d klarar samma uppställning med 50/1,4. Själv har jag ingen 50d kvar så att jag kan testa.

Det skulle också vara intressant att se hur exv en d700 med ett 50/1.4 klarar samma situation.

5d AF modul har fått kritik genom åren, nu med ökad upplösning ses felaktigheter än tydligare om AF missar och speciellt om man fotograferar med ljusstarka objektiv med kort skärpedjup..
Finessen för mig är just att kunna använda kort skärpedjup med 24x36 5dmk2 och få skärpeplanet exakt.

Har kört 50D med 50/1.4. Resultat helt jämnt. Både i vertikalt och horisontellt läge.

DESSUTOM: Har lyckats mikrojustera 3 fasta gluggar på 50D så att de ger exakt skärpa på närmsta avstånd, 50x brännvidd, mellanlångt avstånd, och evighet.

Inte för att det var jättenödvändigt, men kul att få exakt skärpa. Det rörde sig om bakfokus vilket korrigerades med -4, -2. Dock fick jag sätta en macronormal till -10 och den sistnämnda var enda orsaken till att jag började microjustera. Från full glugg till f8 kollade jag tendenser till fokusskift. Hittade inga.

Fortsatte med Sony A900 och gjorde småjusteringar på 50/1.4 och 135/1.8 med -4 resp -3. Helt perfekt över alla avstånd. En Sigma 24-70/2.8 blev helperfekt med +1.

Vad jag vill säga är att AF microadjust fungerar om korssensorn är i ordning och det är smärre justeringar som fordras.

Slutsats: Korssensorn i 5DMkII är antingen sämre än de 2 kamerorna jag justerat gluggarna med, alternativt för dåligt inställd i förhållande vertikal/horisontalled och eventuellt kombinerad med bak/framfokuserande
sensorplan.

Jag får se vad som händer när min 5DMII kommit fråm Intervision.

Jag hade D3 (inte D700). Behövde inte korrigera en enda glugg.

Lennart

vad jag kan se så ser det jämt ut,inga variationer. stämmer det?

Det är alldeles korrekt Mikael.
Jag tänker definitivt lämna huset till Intervision och därefter granska resultatet.
Om någon av mina L-gluggar sen inte är OK, så får de också ut och resa.
Jag har samma uppfattning som du - de ska f** i mig vara perfekta

Detalj mellan 0 och 10 i microjustering. Ett uppslag för våra "fototidningar", hur bedömma skärpa vad det gäller objektiv när skärpeplanet inte alltid ligger rätt??

Bilagor

• Bild-9.jpg
    Bild-9.jpg
    26.7 KB · Visningar: 262
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar