** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att flera objektiv går att microjustera bra själv exv fasta gluggar.
Problemet är bara att har man flera kamerahus så är det ett jäkla gidder att microjustera ,om dessutom husen är olika är det än värre.
Jag skall microjustera mitt 300/4 is som jag tycker mig se ligga något fel.
Återkommer med resultat,avståndet till målet skall vara 15 m så därför få det ske utomhus.

Med ett helt nollat kamerahus går det iaf säkert mycket bättre. Mer vågar jag inte säga. Har bara lyckats med en glugg så den funkar på alla avstånd. Det där med 50 x brännvidden verkar inte alltid säga hela sanningen.

Mikael, jag mailade en skärmdump igår, med utsnitt från 5 gluggar, till dig och önskar fortfarande en kommentar. Alla gluggar på full öppning o stereckkoder. Stoppade in LV-alternativ också. Allt rymdes på samma skärmdump. har du hunnit kolla dem vore jag tacksam för en kommentar.

Lennart

Hej, nej jag har inte hunnit kolla dina bilder.

Mitt 300/4 is tillsammans med 5dmk2 efter kamera kalibrering, numera sitter skärpan perfekt även i jämförelse med live view .
15 m bort till mitt favorit vin på box från SA.OBS lila box och inte den röda.
Mitt 300 behöver alltså inte justeras varken på verkstad eller av mig.

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    27.6 KB · Visningar: 359
Senast ändrad:
Men fick man inte problem med att objektivet beter sig olika vid olika fokusavstånd? Eller var det problemet kopplat till ditt astigmatiska kamerahus?

Jo men jag tror att om kamerahuset är ok och man microjusterar efter de anvisningar bla Canon säger så blir resultatet bättre om avvikelserna inte är för stora, dvs 50mm och 2.5 m avstånd, 100mm = 5m avstånd, 300 = 15m osv. Problemet är att hur jag än gjorde med mitt 100mm macro så skilde det sig mellan nära och längre bort, 100mm låg också på +20 vilket är max microjustering, det kanske krävde +25. Efter justeringen hos Intervision så är det perfekt och 0 i microjustering.

Kolla din mail.

Senast ändrad:
Det låter ju rimligt att det är lättare att justera in det som redan är rätt.

Jag anser fortfarande att de borde göra systemet så att man själv, på ett någorlunda enkelt sätt, kan göra de olika inställningar som behövs.
Jag anser också att de borde fixa till ett program som kan ta in flera olika punkter för samma objektiv, så att om man mikrojusterar sin 70-300 mm på 70 mm brännvidd och 100 meters håll, då är det en parameter. Om man sedan kör med 300 mm brännvidd och 10 meters avstånd nästa dag, då läggs den justeringen till informationen man fick från den förra inställningen.

Den som då inte ids göra något gör inget alls.
Den som är missnöjd på nära håll gör en justering där, och struntar i resten.
Den som är missnöjd på långa brännvidder gör en justering där, och struntar i resten.
Den som är missnöjd med allt och har minst lika mycket tid att mickla på som Lennart och Mikael går igenom ett fullständigt register med olika brännvidder och fokusavstånd, där all denna insamlade korrigeringar samverkar till att ge en optik som fungerar lika bra som när Intervision har varit framme och pillrat på sitt sätt.

Den som är yrkesman, håller sig med flera olika hus som delar på samma serie objektiv och inte har tid att mickla kan fortfarande åka till verkstaden och köpa sig fri, så ingen möjlighet försvinner på detta sätt.

Det låter ju rimligt att det är lättare att justera in det som redan är rätt.

Jag anser fortfarande att de borde göra systemet så att man själv, på ett någorlunda enkelt sätt, kan göra de olika inställningar som behövs.
Jag anser också att de borde fixa till ett program som kan ta in flera olika punkter för samma objektiv, så att om man mikrojusterar sin 70-300 mm på 70 mm brännvidd och 100 meters håll, då är det en parameter. Om man sedan kör med 300 mm brännvidd och 10 meters avstånd nästa dag, då läggs den justeringen till informationen man fick från den förra inställningen.

Den som då inte ids göra något gör inget alls.
Den som är missnöjd på nära håll gör en justering där, och struntar i resten.
Den som är missnöjd på långa brännvidder gör en justering där, och struntar i resten.
Den som är missnöjd med allt och har minst lika mycket tid att mickla på som Lennart och Mikael går igenom ett fullständigt register med olika brännvidder och fokusavstånd, där all denna insamlade korrigeringar samverkar till att ge en optik som fungerar lika bra som när Intervision har varit framme och pillrat på sitt sätt.

Den som är yrkesman, håller sig med flera olika hus som delar på samma serie objektiv och inte har tid att mickla kan fortfarande åka till verkstaden och köpa sig fri, så ingen möjlighet försvinner på detta sätt.

Jovisst, i den bästa av världar...Tror att man isåfall måste koppa kamerahuset till en dator (alternativt att detta program kan köras i kameran).

Om inte astigmatism i en korssensor föreligger (som jag nu vet att det gör på mitt exemplar till den grad att en streckkod blir oläslig om jag plåtar den i horisontellt läge och knivskarpt i vertikalt) för då blir det nog krångligare att para ihop "korset".

Annars är det väl bara att vara säker på att sensorn sitter +-0, men det spelar ju föga roll om AF-sensorn är bakfull.

Annars, vore det väldigt önskvärt med det du skisserar. Jag som bor som jag bor på vischan kan inte bara ränna in på RCC, Intervision. Och jag tror inte det finns någon gammal bysmed kvar som fixar det här.

Men, fasiken. Det är vi ju alla överens om att grunden ligger i att kamerahuset är korrekt kalibrerat vad gäller såväl AF-sensor som bildsensor. Annars blir det ett jäkla arbete. Tror jag lagt ned ett okänt antal dagar och delar av nätter vid det här laget.

Vilket får mig (hur vänlig jag än försöker vara) att vördsamt framföra till i detta fall Canon att de kan ta sig i brasan.

Levererar jag en för oskarp bild till kund får jag inte betalt. Om jag agerade som Canon skulle jag alltså gett kunden bilden och en liten lapp med en skriven instruktion (Bad Picture Adjustment) hur man skärper bilden. Och det klarar inte kunden av eftersom bilden i grunden är för oskarp. Då måste kunden, som redan betalt bilden, skicka bilden per post/mail till mig igen och vänta x tidsenheter på att jag tar om bilden.

En kamera ska vara ordentligt kalibrerad när den levereras till kund!

Efter detta fyrfaldiga uttalande kan jag bara konstatera att svårare än så är det inte.

Om kameran är justerad så blir det fasiken så mycket lättare att se vilka objektiv som ev måste åtgärdas. Kameran är grundbulten.

Kan nån så kan inte Canon i alla fall. Jag har haft 8 Canon dslr genom åren. Alla utom en var mer eller mindre dåligt justerade vid leveransen.
Jag tror inte på slumpen längre.

Lennart

Kan nån så kan inte Canon i alla fall. Jag har haft 8 Canon dslr genom åren. Alla utom en var mer eller mindre dåligt justerade vid leveransen.
Jag tror inte på slumpen längre.

Lennart

Och jag har alltså haft 5 Nikon DSLR och ca 12, eller vad det nu är, AF-S objektiv och samtliga utom ett objektiv har varit feljusterade från fabrik. Det enda som var "perfekt" vid leverans var dessutom en konsumentglugg :)

de kalibrerade efter 8 olika bränvidder inom zoomområdet.se tidigare svar i tråden

Okey, detta är inte Canons instruktioner till "reparatören" enligt Canon RCC så är det endast inre och yttre lägena som skall justeras och det är också de lägen som dom justerar .

Om man vill ha alla dessa 8 bränvidderna kalibrerade så får man nog vara beredd att slanta upp för en massa extra timmars arbete då Canon förmodligen kommer att hävda att de 6 övriga bränvidderna ligger inom deras toleranser ( vilka är på tok för stora).

Så om du lyckats få dom att "nolla" alla 8 på flera objektiv så är du lyckligt lottad MEN jag tror inte att Intervison lika godvilligt är beredda att ta sig an en eventuell kommande skara fotografer med tillhörande objektiv som läst denna tråd och bankar på dörren och vill få sin utrustning nollad på samma sätt.

Canon räknar med 30 minuter per objektiv (inre/yttre läge) och 8x30min blir 4tim x1000:-

Summa:4000:- per objektiv

Men det är klart kan man bevisa att någon av dessa 8 ligger utom toleransen så fixar dom det "läget/bränvidden" gratis, ;-)

//Peter

Jag har ingen aning om vad Canon rekommenderar sina verkstäder att göra eller inte göra. Detta uttalande får stå för dig. Min zoom ställdes enligt det jag har redovisat.Dvs mättes upp på 24mm 35mm 50mm osv upp till 105mm och kontrollerades i 8 olika bränvidder.

Senast ändrad:
ja det kan du ju undra över, men inte så lång tid som du tycks tro.
Tala med din verkstad och fråga vad de estimerar tiden till.
Inget objektiv är det andra likt.

Jag har varit med om denna kalibrering nyligen så jag vet hur det går till.
Det jag undrade var hur lång tid det tog för Intervision.

Det är som bekant lite "mackel" med att plocka kamerahus av och på mm samt byta från vertikal till horisontell fockuspunkt dubbelkolla allt om igen osv för att se att man uppnått önskat resultat.

Nu har dom ju i allafall fjärkontroll osv så dom slipper ju springa bena av sig som förr i tiden .

Canon RCC estimerar som sagt tiden till 30 min /objektiv och två "läge"

Kan mycket väl hända att Intervision är snabbare och att man får vända sig dit nästa gång ;-)

//Peter

Jag har inte den blekaste susning vad andra gör, hur snabba eller långsamma de är osv, Intervision har servat mina Nikonkameror och numera mina Canonprylar sedan många år tillbaka.
Jag har alltid varit nöjd med arbetet och servicen de har givit mig .

Så om du lyckats få dom att "nolla" alla 8 på flera objektiv så är du lyckligt lottad MEN jag tror inte att Intervison lika godvilligt är beredda att ta sig an en eventuell kommande skara fotografer med tillhörande objektiv som läst denna tråd och bankar på dörren och vill få sin utrustning nollad på samma sätt.

//Peter

Det beror väl på hur tillverkaren reagerar på anstormningen. Verkstan jobbar väl bara på uppdrag av denne. Blir kostnaderna för stora så kommer de agera på något sätt, antingen får väl verkstan nya förhållningsorder och man ställer kanske större krav på dokumentation eller så kommer man förbättra leveranskontrollerna och ta bättre betalt av alla (men då krävs det nästan att alla tillverkarna gör samma sak för annars kommer säkert någon fortsätta som vanligt och ta marknadsandelar på pris).

Om man kommer som Mikael med en överväldigande bevisning i form av testbilder tagna på ett seriöst sätt är det svårare att vifta bort kunden. Kommer man dit bara för att man vill att de ska kolla grejorna bara för att man läst nåt Micke eller Lennart skrivit på F.S., så kanske man inte lyssnar lika noga. Men även där finns ju möjligheter att klämma åt kunden. En del tillverkare tillämpar en policy att fakturera folk som skickar in grejor som de bedömer att det inte är fel på. Jag har sett att exv. Tamron hotat med detta. Så det behöver inte vara gratis att besvära heller.

Har man problem så kanske det är klokt att åka in med grejorna snarast innan alla andra kommer på att göra samma sak. :)

Jag har inte den blekaste susning vad andra gör, hur snabba eller långsamma de är osv, Intervision har servat mina Nikonkameror och numera mina Canonprylar sedan många år tillbaka.
Jag har alltid varit nöjd med arbetet och servicen de har givit mig .

Canon är väl canon? dom borde ha samma policy i vilken serviceverkstad som helst kan jag tycka.

Utgår ifrån att man ger alla kunder samma service, men Intervision verkar tydligen ge bättre service i och med att dom kalibrerar samtliga 8 läge gentemot Canon RCC som "bara" kalibrerar 2.

Men det är klart,kan du påvisa focusfel vid andra bränvidder så fixar säkert Canon RCC det med så länge felet ligger utanför toleranserna.

//Peter

Jag har det inte svårt med att påvisa brister jag upptäcker varken för min bilhandlare, kameraleverantör eller serviceverkstad och få saker och ting åtgärdade.Dvs vad det än må vara.

Jag har det inte svårt med att påvisa brister jag upptäcker varken för min bilhandlare, kameraleverantör eller serviceverkstad och få saker och ting åtgärdade.Dvs vad det än må vara.

Det betvivlar jag inte Mikael, men vad säger man till sitt försvar när teknikern säger att ett objektiv ligger gott och väl inom toleranserna och därför egentligen inte berättigar till någon som helst justering , som du kanske såg så står det PASSED med stor blå text när focus ligger inom toleranserna.

Men nog om detta nu, det är ju bara bra att dom är så hjälpsamma på Intervision i Malmö så vill man slippa vara för påstridig gentemot teknikern som skal kalibrera så är nog Intervision mitt nästa förstaval när objektiv skall kalibreras ;-)

Själv tycker jag det är en självklar sak att om du har ett "Pro" objektiv så bör det också kalibreras fullt ut no more no less.

//Peter

Jag tror dig Mikael, och det gör säkert alla andra också - det är inte det som är problemet.

Problemet är att väldigt mycket av det som du (och jag med naturligtvis) ser som problem faller innanför det som Canon kallar för "lägsta acceptabla standard" och alltså är man egentligen då skyldig att betala för allt de gör.
Om deras utförda justering är mindre än deras "så här mycket måste det vara fel för att det ska vara gratis" så KAN de alltså fakturera en privatkund ganska fett om dom vill.

Allt handlar om hur kinkiga de blir när man kommer in. För mig är detta inte problem, jag kör det via mina leverantörer (reklambyråer mest) - som handlar av CPS och Nikon för kanske en halvmiljon om året, var och en av dem.

Min vanligaste personliga kontakt bland yrkesfotografer har precis returnerat sin fjärde 70-200/2.8IS, och kommer inte kräva reparation / nåt nytt i utbyte - Han säger bara "pengarna tillbaka, tack". Han håller sig f.o.m nu till 70-200F4, och fasta tele när han behöver mer ljus. Han uppdaterade sin glassamling för ~200tkr danska ifjor - Alltså bråkar dom inte med honom.

Nu talar vi om hur vi kan bli bemötta, jag som Lundabo blev jag inte speciellt bra bemött när jag skulle gå på krogen i vår huvudstad när jag var uppe sist.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar