Jag har inte haft några besvär med Lasses kameraservice över huvudtaget. De har aldrig knorrat eller sagt ett enda ord om kostnader eller annat. Bara glatt tagit sig an mina prylar.
Hos Nikon Sv kände jag mig inte så välkommen även om de inte heller knorrat. Snarare är det så att hos Lasses så pratar man med teknikern direkt och tar av sig skorna och knallar in i verkstaden tillsammans med honom. Gemytligt, trevligt och oerhört serviceinriktat utan att det känns så där ytligt amerikanskt. Snarare som att man hälsar på hos en gammal vän på landet för en fika.
I början av mina besök så tog jag oftast med mig bilder som visade på felaktigheterna men det behövdes egentligen inte. Dom tog in kameran/objektiven, satte upp den i sina verktyg och började kalibreringen. Vid de tillfällen då jag besåg arbetet så följde jag även med ut då de provfotograferade och fick vara med och bedömma slutresultatet. Vissa gånger blev det återbesök medan oftast blev det bra direkt. Vid ett besök så var kameran inne för en reparation och jag lämnade kvar väskan hos dom under tiden. När jag kom tillbaka så hade de kollat upp ytterligare ett objektiv som jag hade missat. Jag hade givetvis gett dom tillåtelse att ta upp utrustningen för reparation men inte specifikt sagt till om att kolla fokus på 16-85. Till saken hör att detta objektiv var perfekt justerat och de bara bekräftade det. Lasses hade alltså tom kollat av mina serienummer och sett att en glugg var orörd. Fantastiskt. Tack Ulla, Christer, Lasse och ni andra.......
När det gäller tidsåtgången så vill jag minnas att det tog ungefär 30 minuter att fixa till 70-200 inkl provfotograferingen utomhus (som alltså inte ingår i Nikons rutiner)
ps. Lite lustigt men som infödd 08 så förvånas man rätt ofta över alla de kommentarer som utsocknes boende ger som omdömmen om oss fiskmåsar. Speciellt kul blir det när man inser hur få det är i Stockholm som verkligen härstammar från staden. Det är dialekter överallt. Vi som pratar stockholmska eller rikssvenska är snart i minoritet....