** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var väl ingen som förstod var du sa....dialekten du vet. Vi fiskmåsar har ju lite svårt att förstå danskan

DU jag talar rikssvenska, möjligen med lite väääächötskaaa , flyttade hit 76

PS hur har du clearat dina alla besök hos Nikons verkstad? Många verkar ju vara nyfikna.
Du leder ju stort vad jag förstår i antal besök och har väl åberopat felaktighet i utrustningen samt åtgärd.

Senast ändrad:
Jag har inte så mycket mer att tillföra i nuläget angående AF eller microjustering, min utrustning fungerar nu som JAG förväntar mig att den skall göra , återkommer om jag har något nytt att tillföra..

Jag har inte så mycket mer att tillföra i nuläget angående AF eller microjustering, min utrustning fungerar nu som JAG förväntar mig att den skall göra , återkommer om jag har något nytt att tillföra..

Men det har jag. 1 st 5DMkII reser via företagpaket till Intervision under fredagen. Har nyss packat ned den. Hoppas jag blir lika nöjd som Mikael. Kameran har blandat bländande resultat med totala AF-missar.

Blir den +-0 kalibrerad och av med astigmatism så kan jag gå vidare. Höll på att bli tokigare än vad jag är (vilket inte säger så lite) av resultatavvikelser.

Uppenbarligen lider kameran av samma fel som Mikaels. Det är ett fel som är svårt att se om man inte tittar noga. Speciellt om man kör med den ljussvagare 24-105:an. Men med ljusstarka gluggar på full öppning märker man det.

Så jag återkommer när kameran kommer tillbaks. Lika bra att utnyttja garantin på en gång. Sedan får vi se om AF micro adjust behövs.

Men det har jag. 1 st 5DMkII reser via företagpaket till Intervision under fredagen. Har nyss packat ned den. Hoppas jag blir lika nöjd som Mikael. Kameran har blandat bländande resultat med totala AF-missar.

Blir den +-0 kalibrerad och av med astigmatism så kan jag gå vidare. Höll på att bli tokigare än vad jag är (vilket inte säger så lite) av resultatavvikelser.

Uppenbarligen lider kameran av samma fel som Mikaels. Det är ett fel som är svårt att se om man inte tittar noga. Speciellt om man kör med den ljussvagare 24-105:an. Men med ljusstarka gluggar på full öppning märker man det.

Så jag återkommer när kameran kommer tillbaks. Lika bra att utnyttja garantin på en gång. Sedan får vi se om AF micro adjust behövs.

Jag har inte orkat börja testa själv sånt ännu...
Kollar vad andra gör: Jag tittade på dina tester, men förstår inte vad det är som pekar på astigmatism? Jag trodde att man måste växla mellan liggande å stående format för att då kunna finna skillnader i fokusresultat, eller har jag förstått fel?

Nu talar vi om hur vi kan bli bemötta, jag som Lundabo blev jag inte speciellt bra bemött när jag skulle gå på krogen i vår huvudstad när jag var uppe sist.

Du sa väl inte åt honom att han var en idiot som inte körde RAW?

Men vid närmare tanke så har det faktiskt flyttat in en massa löst folk från landsbygden så länge jag kan minnas (förmodligen JPEG-fotografer till på köpet). Det måste vara dom som dom inte vill ha kvar därifrån de kommer :)

Senast ändrad:
noterat
skall skärpa mig.
hade mer med selekteringen att göra, ungefär som när vissa får sin utrustning, andra får snällt vänta.
Livet är en strid önskar moster Titti

Du stod väl inte i nån kö nere vid Stureplan och blev fönedrad av nån anabolknaprande dörrslusk som pekade med spänd biceps? Ibland blir buset så skogstokiga av förnedrinen att de gör som Tommy Zethreus och åker hem efter puffran. Då gäller det för vanligt folk att ducka i tid.

Själv har jag aldrig förstått varför Stureplan är så hett. Det finns betydligt trevligare ställen och stadsdelar att besöka än den trafikkorsningen. Stureplan är väl mest för de som verkligen vill få sina fördomar bekräftade om snorkiga Stockholm.

Vore bättre om det stället hamnade AF (out of focus) som Lennart definierat begreppet.

DU jag talar rikssvenska, möjligen med lite väääächötskaaa , flyttade hit 76

PS hur har du clearat dina alla besök hos Nikons verkstad? Många verkar ju vara nyfikna.
Du leder ju stort vad jag förstår i antal besök och har väl åberopat felaktighet i utrustningen samt åtgärd.

Jag har inte haft några besvär med Lasses kameraservice över huvudtaget. De har aldrig knorrat eller sagt ett enda ord om kostnader eller annat. Bara glatt tagit sig an mina prylar.

Hos Nikon Sv kände jag mig inte så välkommen även om de inte heller knorrat. Snarare är det så att hos Lasses så pratar man med teknikern direkt och tar av sig skorna och knallar in i verkstaden tillsammans med honom. Gemytligt, trevligt och oerhört serviceinriktat utan att det känns så där ytligt amerikanskt. Snarare som att man hälsar på hos en gammal vän på landet för en fika.

I början så tog jag oftast med mig bilder som visade på felaktigheterna men det behövdes egentligen inte. Dom tog in kameran/objektiven, satte upp den i sina verktyg och började kalibreringen. Vid de tillfällen då jag besåg arbetet så följde jag även med ut då de provfotograferade och fick vara med och bedömma slutresultatet. Vissa gånger blev det återbesök medan oftast blev det bra direkt. Vid ett besök så var kameran inne för en reparation och jag lämnade kvar väskan hos dom under tiden. När jag kom tillbaka så hade de kollat upp ytterligare ett objektiv som jag hade missat. Jag hade givetvis gett dom tillåtelse att ta upp utrustningen för reparation men inte specifikt sagt till om att kolla fokus på 16-85. Till saken hör att detta objektiv var perfekt justerat och de bara bekräftade det. Lasses hade alltså tom kollat av mina serienummer och sett att en glugg var orörd. Fantastiskt. Tack Ulla, Christer, Lasse och ni andra.......

När det gäller tidsåtgången så vill jag minnas att det tog ungefär 30 minuter att fixa till 70-200 inkl provfotograferingen utomhus (som alltså inte ingår i Nikons rutiner)

ps. Lite lustigt men som infödd 08 så förvånas man rätt ofta över alla de kommentarer som utsocknes boende ger som omdömmen om oss fiskmåsar. Speciellt kul blir det när man inser hur få det är i Stockholm som verkligen härstammar från staden och faktiskt pratar stockholmska. Det är dialekter överallt. Vi som pratar stockholmska eller rikssvenska är snart i minoritet....:)

Senast ändrad:
Jag har inte haft några besvär med Lasses kameraservice över huvudtaget. De har aldrig knorrat eller sagt ett enda ord om kostnader eller annat. Bara glatt tagit sig an mina prylar.

Hos Nikon Sv kände jag mig inte så välkommen även om de inte heller knorrat. Snarare är det så att hos Lasses så pratar man med teknikern direkt och tar av sig skorna och knallar in i verkstaden tillsammans med honom. Gemytligt, trevligt och oerhört serviceinriktat utan att det känns så där ytligt amerikanskt. Snarare som att man hälsar på hos en gammal vän på landet för en fika.

I början av mina besök så tog jag oftast med mig bilder som visade på felaktigheterna men det behövdes egentligen inte. Dom tog in kameran/objektiven, satte upp den i sina verktyg och började kalibreringen. Vid de tillfällen då jag besåg arbetet så följde jag även med ut då de provfotograferade och fick vara med och bedömma slutresultatet. Vissa gånger blev det återbesök medan oftast blev det bra direkt. Vid ett besök så var kameran inne för en reparation och jag lämnade kvar väskan hos dom under tiden. När jag kom tillbaka så hade de kollat upp ytterligare ett objektiv som jag hade missat. Jag hade givetvis gett dom tillåtelse att ta upp utrustningen för reparation men inte specifikt sagt till om att kolla fokus på 16-85. Till saken hör att detta objektiv var perfekt justerat och de bara bekräftade det. Lasses hade alltså tom kollat av mina serienummer och sett att en glugg var orörd. Fantastiskt. Tack Ulla, Christer, Lasse och ni andra.......

När det gäller tidsåtgången så vill jag minnas att det tog ungefär 30 minuter att fixa till 70-200 inkl provfotograferingen utomhus (som alltså inte ingår i Nikons rutiner)

ps. Lite lustigt men som infödd 08 så förvånas man rätt ofta över alla de kommentarer som utsocknes boende ger som omdömmen om oss fiskmåsar. Speciellt kul blir det när man inser hur få det är i Stockholm som verkligen härstammar från staden. Det är dialekter överallt. Vi som pratar stockholmska eller rikssvenska är snart i minoritet....:)

[/QUOTE]
När det gäller tidsåtgången så vill jag minnas att det tog ungefär 30 minuter att fixa till 70-200 inkl provfotograferingen utomhus (som alltså inte ingår i Nikons rutiner)[/QUOTE]

Nu vet jag inte om Nikon har samma 8 "läge" eller fler att kunna justera men om dom nu har det , ingick samtliga dessa lägen i kalibreringen av dina objektiv?

Att utomhus fotograferingen är en extra bonus fårstår jag mycket väl ;-)

//peter

Det jag vet är att enligt servicemanualen så skall fokus kontrolleras för AF-S70-200 på 70 resp 200mm (och om jag minns rätt) 50 ggr brännvidden. Det är allt. Detta räcker alltså inte enligt Lasses utan de har utökat proceduren med praktisk provfotografering på avsevärt fler brännvidder och avstånd....På något sätt måste det alltså gå att justera in fler brännvidder och avstånd än de två brännvidder och avstånd som Nikon anser att man behöver. Hur många de är vet jag däremot inte.

Senast ändrad:
Jag har inte orkat börja testa själv sånt ännu...
Kollar vad andra gör: Jag tittade på dina tester, men förstår inte vad det är som pekar på astigmatism? Jag trodde att man måste växla mellan liggande å stående format för att då kunna finna skillnader i fokusresultat, eller har jag förstått fel?

Man växlar mellan vertikalt/horisontellt. Att testbildsutsnitten visar samma längd/vertikalaxel men olika skärpa beror ju på att man satt kameran vertikalt resp horisontellt i stativet och fokuserat på exakt samma punkt. Blir det då avvikelse pekar det på astigmatism.

Precis som en person med astigmatiskt synfel har svårt att se båda linjerna i ett kors lika skarpt.

Man kan ju å andra sidan lägga föremålet man plåtar resp ställa det upp.

Lennart

PS. Varning till alla andra om olika bemötanden: Snart berättar jag hur det gick för mig i Oslo när jag drog Norgehistorier för ett par norrmän som hade taget en pjolter för mycket. De skulle visa mig Holmenkollenbacken. Och det fanns ingen snö. Gissa hur det gick? DS

Nu har jag läst ikapp i denna tråd efter att ha varit borta några dagar.
Jag gjorde naturligtvis en test av min 5DmkII + 50/1,4
Samma uppsättning som beskrivits tidigare, på stativ, avstånd ca 1m, autofokus, omfokusering mellan varje bild, bländare 1,4 och med streckkod som motiv.
Från vänster till höger - de tre autofokus testerna och sist manuell fokus med 10x i LV.
Vi struntar i exponeringen just nu (och det blev dessutom annan belysning i andra testen).

Jag trodde knappt det var sant och riggade upp en gång till, därav lite skillnad i storlek. Men detta ser inte alls kul ut!!!!!!
Intervision har ytterligare ett exemplar att arbeta med..... :-/

Bilagor

• 50_resultat_size.jpg
    50_resultat_size.jpg
    97 KB · Visningar: 278
  • 50_resultat1_size.jpg
    50_resultat1_size.jpg
    97.5 KB · Visningar: 283
Gjorde nyss exakt samma test som ovan men med 24-105, ställt på 50mm med bländare 4 och....öh....jaha...vad säger man???!!!... Här ser det ganska bra ut

Bilagor

• 24-105_test2_resultat_size.jpg
    24-105_test2_resultat_size.jpg
    16.9 KB · Visningar: 273
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar