Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin, jag visar även hur samma bild visas i Safari samt Bridge. dvs likvärdigt
bridge till vänster safari till höger
 

Bilagor

  • safari.jpg
    safari.jpg
    44.5 KB · Visningar: 187
"Bilden" är en monterad bild, bestående av fyra kvadranter, fyra separata bilder.

Varje kvadrant är en egen bild, med en egen färgprofil inbäddad i sig.

Om du tittar på bilden med ett icke färgmedvetet verktyg så ignoreras naturligtvis de inbäddade profilerna, och programmet visar då helt enkelt de värden som bildfilen innehåller - utan färgomvandling. Bilden kommer då vara en fyrkant uppdelad på fyra kvadranter, och tre av dem kommer ha jätte konstiga färger. "Schackbrädet" Falumas pratar om.

Profilerna är starkt modifierade - rött blir grönt, blått blir gult osv. Man ser alltså mycket skillnad på med/utan profil.

Om du tittar på bilden (bilderna) med ett verktyg som läser de inbäddade profilerna så kommer de "inverterade" färgrymderna vändas tillbaka till sitt normala utseende, och bilden kommer se ut som om den är EN stor bild - på ett ungefär iaf. 8-bit dåligt upplöst jpg gör att vissa skillnader kvarstår, den blir ju inte "perfekt".
 
För Martins del kanske det hade hjälpt om du listade upp versioner & inställningar, Mikael?

Typ:
OSX 1060
Bridge CS5
osv, osv

Och sedan:
Systeminställningar, vald skärmprofil.
CM-inställningar i Bridge
CM-inställningar i PS

Webläsarna blir ju som de blir.

Publicerar man mot web tycker jag man håller sig till sRGB i alla fall utom när man kallt räknar med att minst hälften av publiken har koll på sin färghantering i datorerna.

Jo, sRGB kommer se lite dassigt ut när man "proofar" på sin egen dator, med en skärm som visar ~ARGB, men man får lära sig att arbeta runt detta / vänja sig vid detta.
 
Jag förstår och har förstått detta sedan länge (svar till Joakim) och har inga problem med att se dessa bilder rätt i min mac book pro
OM nu Martin skulle se efter om han ser dessa bilder rätt på mac bookens egen skärm och sedan hans externa skärm för att utesluta ev fel i hans OSX system och hans mac book till att börja med.
 
För Martins del kanske det hade hjälpt om du listade upp versioner & inställningar, Mikael?

Typ:
OSX 1060
Bridge CS5
osv, osv

Och sedan:
Systeminställningar, vald skärmprofil.
CM-inställningar i Bridge
CM-inställningar i PS

Webläsarna blir ju som de blir.

Publicerar man mot web tycker jag man håller sig till sRGB i alla fall utom när man kallt räknar med att minst hälften av publiken har koll på sin färghantering i datorerna.

Jo, sRGB kommer se lite dassigt ut när man "proofar" på sin egen dator, med en skärm som visar ~ARGB, men man får lära sig att arbeta runt detta / vänja sig vid detta.

Mina inställningar har inget med detta att göra - det är ju finessen med mac och färghanteringen (förutom en viss skilnad förr som kunde ses mellan color sync och Adobe ACE för några år sedan)

SÅ länge du har rätt taggade bilder med en färgrymd oavsett det är s-rgb eller adobe RGB och har en vald skärmprofil som representerar din skärms egenskaper så kommer bilderna visas lika oavsett du använder Safari eller nu Bridge som jag just har visat.

lite hastigt skrivet-måste sticka och handla, återkommer senare
 
Nu har jag kikat på länken med skumma profiler, och det ser rätt ut både i Safari och i Bridge. MEN, bridge ger mycket vissnare orange färg på berget, precis som vassen i min bild som jag visade. Det gäller också alla fyra rutorna av berget, alltså med olika profiler.

Det verkar därmed inte vara något fel på profilhanteringen, utan på färgen i största allmänhet. Kan det vara så att Bridge på något sätt kringgår min skärmprofil? Det luriga är att skillnaden är identisk på datorns inbyggda skärm! Alltså mellan Bridge och Safari, och det verkar bara vara rött som inte vill riktigt.

Alltså; Safari och Photoshop ger lika resultat, vilket på båda skärmar ser rätt ut. Bridge ger en brundassig röd ton som drar mer åt gulgrönt (fast skillnaden är inte gigantisk), även detta på båda skärmar.

Tillägg: Jag har Bridge CS5, Photoshop CS5, Safari 5.0.3 och OS X 10.6.6.

Tillägg 2: Förresten, när jag sparar bilder i sRGB så väljer jag "inbädda färgprofil" (minns inte ordagrant vad det heter). Har det någon betydelse? Det borde det väl inte eftersom skillnaden är samma i testbilderna som ska avslöja fel.
 
Senast ändrad:
det är helt OK och rätt med embedded (inbäddad) s-rgb i profilen, det visar att bilden är taggad s-rgb

MEN du har väl konverterat alla dina bilder från exv adobe rgb till s-rgb och inte tilldelat en Adobe rgb en s-rgb taggning ? (bara för att vara säker på ditt tillvägagångssätt)
 
det är helt OK och rätt med embedded (inbäddad) s-rgb i profilen, det visar att bilden är taggad s-rgb

MEN du har väl konverterat alla dina bilder från exv adobe rgb till s-rgb och inte tilldelat en Adobe rgb en s-rgb taggning ? (bara för att vara säker på ditt tillvägagångssätt)
Jadå, jag kör mina skript där avslutningen är att konvertera till sRGB och bädda in den profilen.

Att det bara är Bridge som jävlas med färgen är också ett gott tecken på att jag inte gör något fel;-) Däremot kan jag tänka mig att man kan få Bridge att bete sig bättre, men jag vet inte hur.
 
jag sitter nu framför en eizo prepresskärm och kört igenom alla varianter, i inget fall kan jag se någon skilnad om bilderna är rätt konverterade och taggade. däremot om bilderna tilldelas en profil exv adobe rgb tilldelas s-rgb ses skilnad vilket kan ses i bla Bridge , Safari, PS

Prova att profilera din skärm, någon i din närhet måste ha en bra colorimeter och programvara exv modern X-rite och gör det i det sk adobe rgb läget inställt i din skärm
 

Bilagor

  • Bild-14.jpg
    Bild-14.jpg
    12.2 KB · Visningar: 260
Martin, gå in i program, verktygsmapp och öppna colorsync-verktyg.app
se installerade color sync profiler och vandra ner till Bildskärmar eller gå till Enheter i menyraden överst . Vilken profil är vald/markerad där ? Dell? när du har valt adobe rgb läget i din externa bildskärm??

du kan också göra en kontroll (och reparation ) av inlagda profiler i systemet
 

Bilagor

  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    43.1 KB · Visningar: 262
Senast ändrad:
Martin. Ett försök till att få bridge att visa bilder på önskat sätt. Syncronisera inställningarna.
Inställningar som påverkar adobe suite,( Bridge ). Har du redan gjort det??

Välj dina inställningar i Photoshop och döp och spara dom
Bild 1 ett exempel döpt till mikael, jag har flera olika Se bild .Adobe RGB , vald cmyk profil osv

Bild 2. Gå sedan in i Bridge till Redigera och längst ner Färginst för creative suite
Öppna och syncronisera med de inställningar du har gjort i PS och sparat ( i mitt fall mikael)
Starta om Bridge och se efter att inställningarna att dessa nu är syncade vilket meddelas I PS inställningar och även i Bridge i inställningarna creative suite (se bild 1 högst upp PS och andra bilden)
Ses bilderna i ditt Bridge som i dina övriga program nu?
 

Bilagor

  • inställningar.jpg
    inställningar.jpg
    29.6 KB · Visningar: 251
  • Inställningar-2.jpg
    Inställningar-2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 247
Senast ändrad:
Martin. Ett försök till att få bridge att visa bilder på önskat sätt. Syncronisera inställningarna.
Inställningar som påverkar adobe suite,( Bridge ). Har du redan gjort det??

Välj dina inställningar i Photoshop och döp och spara dom
Bild 1 ett exempel döpt till mikael, jag har flera olika Se bild .Adobe RGB , vald cmyk profil osv

Bild 2. Gå sedan in i Bridge till Redigera och längst ner Färginst för creative suite
Öppna och syncronisera med de inställningar du har gjort i PS och sparat ( i mitt fall mikael)
Starta om Bridge och se efter att inställningarna att dessa nu är syncade vilket meddelas I PS inställningar och även i Bridge i inställningarna creative suite (se bild 1 högst upp PS och andra bilden)
Ses bilderna i ditt Bridge som i dina övriga program nu?
Det fungerar bara om man har Creative Suite. Har man endast Photoshop CS5 med Bridge installerat fungerar det inte att försöka synkronisera färginställningar. Jag tror det synkar applikationerna i Creative Suite, inte Bridge med Photoshop.
 
Det fungerar bara om man har Creative Suite. Har man endast Photoshop CS5 med Bridge installerat fungerar det inte att försöka synkronisera färginställningar. Jag tror det synkar applikationerna i Creative Suite, inte Bridge med Photoshop.

det var ett försök och för att utesluta varför Martins Bridge renderar fram bilderna olika jmf med Safari , PS
 
MARTIN
här kommer nog lösningen för dig och med Bridge

I Bridge inställningar gå till AVANCERAT och markera att du vill använda programvarurendering
se bild

Här kan du se en film som förklarar visserligen med CS3 Bridge men samma inställningar finns i senare Bridge, efter ca 3min 58 sek kommer svaret
för övrigt har filmen andra bra tips och inställningar.
http://www.dailymotion.com/video/xe90zq_how-to-enable-color-management-in-a_tech
Lycka till
 

Bilagor

  • programvaru.jpg
    programvaru.jpg
    24.9 KB · Visningar: 228
Senast ändrad:
Filmen visar ju inte att programvarurenderingen ska vara ikryssat, utan färghanteringen. Denna kryssruta fanns i CS3 men finns inte i CS5.

Däremot vet jag att Jeff Schewe i någon tråd på Luminous-Landscape sagt att Bridge använder Photoshops färginställningar, men att man måste köra Bridge i HQ-läge, vilket i CS5 betyder att rutan "Generate Monitor-size previews" måste vara ikryssad. "Generera förhandsvisningar i skärmstorlek" på svenska.

"Use Software Rendering" har iallafall ingen synbar påverkan på färghanteringen, utan det hjälper nog bara till att öka performance om grafikkortet inte hänger med.
 
OK jag menade givetvis enable colormanagement, det är det han säger runt 4 min 18sec inne i filmen
och det alternativet finns ej heller med i cs4 ser jag nu
Då gick även den inställningsideen åt fanders
Eftersom Martin ser bilder tämligen likvärdigt i de andra programmen som klarar "färghantering" så måste det ju rimligen vara en inställningsfråga i Bridge.
 
Senast ändrad:
Filmen visar ju inte att programvarurenderingen ska vara ikryssat, utan färghanteringen. Denna kryssruta fanns i CS3 men finns inte i CS5.

Däremot vet jag att Jeff Schewe i någon tråd på Luminous-Landscape sagt att Bridge använder Photoshops färginställningar, men att man måste köra Bridge i HQ-läge, vilket i CS5 betyder att rutan "Generate Monitor-size previews" måste vara ikryssad. "Generera förhandsvisningar i skärmstorlek" på svenska.

det låter väl som ett bra tips till Martin som bör provas
 
Googlade på (Generate Monitor-size previews) och fann detta så det stämmer.


Specify thumbnail quality
You can specify that Adobe Bridge display embedded, high-quality, or 1:1 previews of image thumbnails for individual folders of images.

For faster browsing, choose a folder and then select the Browse Quickly By Preferring Embedded Images button in the Adobe Bridge application bar.
To display higher-quality thumbnail previews, click the Options For Thumbnail Quality And Preview Generation button in the Adobe Bridge application bar and choose one of the following:
Prefer Embedded (Faster) to use the low-resolution thumbnails embedded in the source file. These thumbnails aren’t color managed. This option is equivalent to choosing Browse Quickly By Preferring Embedded Images.
High Quality On Demand to use embedded thumbnails until you preview an image, at which time Adobe Bridge creates color-managed thumbnails generated from the source files.
Always High Quality to always display color-managed thumbnails for all images. Always High Quality is the default quality setting.
Generate 100% Previews to create 100% previews of images in the background for Loupe and Slideshow views. This option speeds loupe and slide show operations but uses more disk space and slows initial browsing. See Use the Loupe tool and View images as a slide show.



Choose Edit > Preferences (Windows) or Bridge CS4 > Preferences (Mac OS), and click Advanced.
Select Generate Monitor-Size Previews.
 
Senast ändrad:
Jag har provat fullstora tumnaglar, men det blir tyvärr ingen skillnad:-/ Tack för allt engagemang i alla fall! Jag ska sätta mig och läsa ordentligt när jag kommer hem, för nu är jag på jobbet.
 
har du tömt cachen i Bridge när du har testat på nytt ?
så att Bridge renderar upp alla dina bilder på nytt ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.