ANNONS
Annons

Fler frågor kring färgprofilering

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag förstått det så beror det på om man installerat en relativt ny FF från scratch på maskinen, eller om man har uppgraderat från en äldre version (FF3 tillexempel) det förefaller som om de inställningar som överförs vid en uppgradering kan ställa till det där med färghantering.

Min är nog relativt ny, försöker hålla mig ifrån FF så mycket som möjligt.

/Karl
 
Jag syftar på:

Installera en "fräsch" FF på ett system som aldrig tidigare haft FF ger dig fungerande färghantering.

Installera en fräsch FF som uppgraderar en gammal FF ger dig ibland icke fungerade färghantering eftersom den nya versionen läser över inställningar från den gamla som hade kassa defaultinställningar eller som kanske ändrats av någon plugin eller liknande,

Då förstår jag bättre vad du menar, tack för förtydligandet!
 
Ja, där jag senast var IT-chef köpte jag alltid en skärm som inte redan fanns på kontoret av just denna anledning när vi behövde en ny. Hemsidorna testades alltid på åtminstonde 10 olika skärmar som vi visste hade olika karraktärer innan dom släpptes lösa. Grafikerna gjorde alltid första versionen i sRGB och dom behöver i 8 fall av 10 justeras för att gradienter etc såg skräp ut på vissa skärmar. Min vanliga kommentar gällande detta är att fotografier sällan är problematiska det är grafik. Många skärmar färgar grått hårt åt något håll, så grå (eller svartvita foton) är en kass färg på en hemsida, det kan bli riktigt fult. Ingen av skärmarna hade annat än standardinställningar och var oprofilerade (dvs som 99.9% av alla skärmar som används för web-browsing).

/Karl


Men då inser du ju hur omöjligt det är att få det att fungera »korrekt« på alla skärmar. Om du nu testar på 10 olika skärmar så finns det ju 1000-talet skärmmodeller som du inte har testat på, det finns miljoner kombinationer av skärmar och webbläsare som du inte testat på.

För foto tycker jag det är bäst att sikta mitt i målet, dvs använda sig av sRGB och att bedöma detta på en skärm som jag vet visar sRGB korrekt. Sedan får jag än så länge leva med den variation som finns, eftersom 99,9% av alla skärmar inte är kalibrerade och profilerade.
 
Men då inser du ju hur omöjligt det är att få det att fungera »korrekt« på alla skärmar. Om du nu testar på 10 olika skärmar så finns det ju 1000-talet skärmmodeller som du inte har testat på, det finns miljoner kombinationer av skärmar och webbläsare som du inte testat på.

För foto tycker jag det är bäst att sikta mitt i målet, dvs använda sig av sRGB och att bedöma detta på en skärm som jag vet visar sRGB korrekt. Sedan får jag än så länge leva med den variation som finns, eftersom 99,9% av alla skärmar inte är kalibrerade och profilerade.

Med dom 10 skärmarna tog vi faktiskt dom värsta sakerna och jag har tittat på sidorna på 100-tals skärmar och det ser olika ut på dom men det ser inte uppenbart fel ut på någon av dom jag tittat på.

/Karl
 
Om du har en bra skärm, som en NEC eller en Eizo, kan du enkelt skapa två skärminställningar. En där du utnyttjar hela färgomfånget, en där du begränsar den till sRGB. Dels är det en mycket bättre metod för att kolla dina bilder som ska ut på webben, för hur vet du att dina »dåliga« skärmar visar som en genomsnittsskärm? Dels är det ett vettigt läge att ha när du använder icke-färghanterade program.

Om jag jobbade professionellt som du gör skulle jag säkert göra så.

Nu har jag bara amatörkrav så jag lägger ingen större tid på att "dubbelkolla". Det får räcka med med lite koll då och då. Huvudsaken för mig är att mina bilder ser bra ut för mig på min monitor. Då brukar de också se hyfsade ut för andra.
 
Med dom 10 skärmarna tog vi faktiskt dom värsta sakerna och jag har tittat på sidorna på 100-tals skärmar och det ser olika ut på dom men det ser inte uppenbart fel ut på någon av dom jag tittat på.

/Karl

Intressant, men det var framförallt när det gäller grafik som det var problem med, sa du? Hur korrigerar du grafiken så att det fungerar vettigt.

Stefan
 
MBP - X-ritei1 dispaly pro - srgb

Hejsan!

Stefan eller någon annan kunnig: Jag vill att min MBP 15 (2011) visar så bra färger som möjligt för webben (portfolio och annat bildmaterial som ska ses på datorskärm, iphone, ipad etc). Ljusstyrkan är givetvis också viktig för att kunna redigera så gott det går i lågdagarna. Hur skapar jag en så bra profil som möjligt på min MBP? Jag har en x-rite i1 display pro.

Min tanke är att jag ska skaffa en profil för utskrifter (men då jobbar jag med den externa skärmen) och en profil för visning på webben. (där vill jag kunna jobba och exportera bilder från min macbook pro för visning på webben).

Tacksam för svar!
 
Intressant, men det var framförallt när det gäller grafik som det var problem med, sa du? Hur korrigerar du grafiken så att det fungerar vettigt.

Stefan

Ha relativt hög kontrast och undvika grå (eftersom skärmar oftast färgar grå, ibland olika beroende på var i gråskalan).
Apples hemsida är i mångt och mycket ett skräckexempel på hur man inte skall göra om man inte vill att hemsidan skall se skräp ut på dåliga skärmar.

/Karl
 
Hejsan!

Stefan eller någon annan kunnig: Jag vill att min MBP 15 (2011) visar så bra färger som möjligt för webben (portfolio och annat bildmaterial som ska ses på datorskärm, iphone, ipad etc). Ljusstyrkan är givetvis också viktig för att kunna redigera så gott det går i lågdagarna. Hur skapar jag en så bra profil som möjligt på min MBP? Jag har en x-rite i1 display pro.

Min tanke är att jag ska skaffa en profil för utskrifter (men då jobbar jag med den externa skärmen) och en profil för visning på webben. (där vill jag kunna jobba och exportera bilder från min macbook pro för visning på webben).

Tacksam för svar!

Den MacBooken är ju fortfarande den skärmen med högst färgomfång som Apple presenterat, så den borde gå att få hyfsad ordning på.
Jag har ingen erfarenhet av den kombinationen du nämner så jag kan inte hjälpa dig.

http://www.anandtech.com/show/6023/the-nextgen-macbook-pro-with-retina-display-review/5

/Karl
 
Hejsan!

Stefan eller någon annan kunnig: Jag vill att min MBP 15 (2011) visar så bra färger som möjligt för webben (portfolio och annat bildmaterial som ska ses på datorskärm, iphone, ipad etc). Ljusstyrkan är givetvis också viktig för att kunna redigera så gott det går i lågdagarna. Hur skapar jag en så bra profil som möjligt på min MBP? Jag har en x-rite i1 display pro.

Min tanke är att jag ska skaffa en profil för utskrifter (men då jobbar jag med den externa skärmen) och en profil för visning på webben. (där vill jag kunna jobba och exportera bilder från min macbook pro för visning på webben).

Tacksam för svar!

Som med de flesta bärbara datorer är MacBook Pro skärmen inte så häftig. Inte heller så lätt att kalibrera. Jag har testat ett antal program och för att kalibrera MacBook Pro-skärmen använder jag helst Basiccolor Display, som fungerar bra med din i1 Display.
Kalibrera gärna skärmen till Native color temperature och gör det när du har skärmen på full ljusstyrka. När du väl har kalibrerat kan du skruva ner ljusstyrkan till något mer rimligt. Detta låter ju som något som man absolut inte ska göra vid en kalibrering/profilering, men med MacBook Pro skärmen är det sätt att få ett rimligt resultat.

Stefan
 
Tack! Ska göra detta snarast. När jag väl profilerat skärmen redigerar jag med den profilen och sparar i srgb?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.