ANNONS
Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
Min X-Rite (DTP94B) som jag har på jobbet krävde tredjepartsdrivrutiner till Windows 7 64-bit eftersom X-Rite inte supportar den längre.....

Min gamla Spyder ver 1 från 2003 fungerar inte heller med Win7/64. Nu är den i och för sig inte i klass med din DTP94B som fortfarande anses vara en mycket bra puck, men någon gång måste tillverkarna få sluta att supporta gamla modeller.

Hur länge kan man ha en colorimeter utan att filterna åldras? Jag har ingen aning, kanske du eller Stefan Ohlsson vet?

Fotosidan borde starta kalibreringsverktygs-pooler. Om man nöjer sig att kalibrera var annan månad skulle man ju kunna vara ca 30-40personer som delar på en.
Jag vet inte om det är en sådan jättebra idé faktiskt. De är rätt känsliga. Jag har tappat en i golvet och det syntes inga som helst skador på den, men skärmen gick aldrig att profilera korrekt efter det.
 
Min gamla Spyder ver 1 från 2003 fungerar inte heller med Win7/64. Nu är den i och för sig inte i klass med din DTP94B som fortfarande anses vara en mycket bra puck, men någon gång måste tillverkarna få sluta att supporta gamla modeller.
Det var på ingetvis ett påhopp på x-rite utan bara ett exempel och det finns fler kålsupare som låterbli att i alla fall porta sina drivrutiner till nya versioner av operativsystemen.

C-pen är också kassa, måste köra WinXP via VirtualBox för att kunna betala mina räkningar nu för tiden.
Att gammla produkter inte får ny funktionalitet kan jag gå med på, men att bara helt sluta supporta dom tycker jag är riktigt dåligt. Det finns många tillverkare som klarar detta jättebra.

/Karl
 
Martin, tidigt i tråden beskrev jag mfl att det är bra om du kunde profilera din skärm
här en test vad det gäller Dell skärmen och de medskickade profilerna S-rgb , Adobe RGB
Din skärm vinner en hel del på att ställas in och profileras med colorimeter istället för att använda de skärmprofiler som kommer med från Dell

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1259151406


Hur har det gått med Bridge och visning av bilderna?
 
Fotosidan borde starta kalibreringsverktygs-pooler. Om man nöjer sig att kalibrera var annan månad skulle man ju kunna vara ca 30-40personer som delar på en.

/Karl

Problemet är ju licensavtalen. Huey tillexempel förbjuder ju (vad jag hört) i sina användaravtal att profilerna används på annat system än till den kalibratorn är ansluten (eller liknande).
 
Jag har lagt upp tre bilder här som kan hämtas ner https://picasaweb.google.com/mikael...shop?pli=1&gsessionid=cjjVOG-IJXat8G6E1PN4uw#

Jag vill att du Martin och alla andra som har skärmar med Wide Gamut ( dvs de som klarar av 97% av Adobe RGB eller mer) jämför dessa bilder hur de renderas upp i Photoshop och Bridge.
Bilderna ligger i Profoto, Adobe RGB och S-rgb
Skapa en mapp och lägg bilderna där, ta in bilderna i Bridge och jämför sedan samma bild exv Adobe RGB bilden i Bridge och Photoshop

Titta speciellt på hur en mur längst ner till vänster om den vita bilen återges i Photoshop och Bridge
Jag har gjort förfarandet idag med med en colornavigator kalibrerad Eizo skärm som klarar att återge 97% av adobe rgb, Mac OS X och CS4 Bridge

Jag har också efter ett samtal med Stefan Olsson fått namnet på Adobes Bridge expert för att höra efter om det finns några olikheter vad det gäller Bridge och Win (PC) och OSX (Mac) och Bridges färghantering i de olika systemen. Jag har mailat honom med dessa frågor och hoppas på ett snabbt svar

MEN börja först med att jämföra hur s-rgb bilden renderas upp i både Bridge och PS ta sedan Adobe RGB och Profoto bilderna
 

Bilagor

  • aaaa.jpg
    aaaa.jpg
    40.5 KB · Visningar: 140
Senast ändrad:

Av de bilderna att döma så verkar det som att Bridge CS4 på Win7 färghanterar, som jag har skrivit förut. Det finns dock ett litet men som visar sig med dessa ur färghänseende ganska extrema bilder, och det är att färgrymden verkar konverteras till sRGB innan bilden skickas upp på skärmen.

Skickar jag in bilderna i PS som de är och behåller den inbäddade profilen är färgerna mer mättade i PS i de områden där de är väldigt kraftigt mättade. Konverterar jag bilderna till sRGB så blir det likadant i Bridge och PS.

Inget av detta förklarar Martins problem, som dessutom handlar främst om bilder i sRGB om jag förstått saken rätt. Dessutom gör det inte att det ser illa ut, utan bara som om man konverterat bilderna till sRGB för webbvisning.

En reflektion jag gör gällande de här bilderna är att den som är i sRGB från början inte förefaller vara konverterad med samma inställningar som jag har. Den har en gnutta mer ljus i bilden än de övriga två. Det finns en del skillnader mellan bilderna som är klart synliga, även t ex asfalten som har olika färgtemperatur i AdobeRGB och ProPhotoRGB. Detta är inget renderingsfel eftersom detta syns även om man kör color sampler.
 
Av de bilderna att döma så verkar det som att Bridge CS4 på Win7 färghanterar, som jag har skrivit förut. Det finns dock ett litet men som visar sig med dessa ur färghänseende ganska extrema bilder, och det är att färgrymden verkar konverteras till sRGB innan bilden skickas upp på skärmen.

Skickar jag in bilderna i PS som de är och behåller den inbäddade profilen är färgerna mer mättade i PS i de områden där de är väldigt kraftigt mättade. Konverterar jag bilderna till sRGB så blir det likadant i Bridge och PS.

Inget av detta förklarar Martins problem, som dessutom handlar främst om bilder i sRGB om jag förstått saken rätt. Dessutom gör det inte att det ser illa ut, utan bara som om man konverterat bilderna till sRGB för webbvisning.

En reflektion jag gör gällande de här bilderna är att den som är i sRGB från början inte förefaller vara konverterad med samma inställningar som jag har. Den har en gnutta mer ljus i bilden än de övriga två. Det finns en del skillnader mellan bilderna som är klart synliga, även t ex asfalten som har olika färgtemperatur i AdobeRGB och ProPhotoRGB. Detta är inget renderingsfel eftersom detta syns även om man kör color sampler.

Tänk , jag har en helt annan teori och hoppas få den verifierad av Adobes expert. Sedan var s-rgb inget problem för Martin vad det gäller Bridge (om jag nu har förstått honom rätt)
 
Tänk , jag har en helt annan teori och hoppas få den verifierad av Adobes expert. Sedan var s-rgb inget problem för Martin vad det gäller Bridge (om jag nu har förstått honom rätt)

Man kan förstås ha olika teorier om hur det går till rent tekniskt, men resultatet blir att Bridge visar bilderna som om man konverterar bilderna till sRGB (på min kombination åtminstone). Normalt sett syns inte detta i någon grad av betydelse om man inte har en stor förkärlek från ProPhotoRGB och färgmättnadsreglaget.

Angående Martins problem, se t ex: http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1617582&postcount=69
Om du har missat det så publicerar han främst bilderna på webben, och därför är färgrymden ofta sRGB. Ett annat hett tips kan ju vara att läsa trådens titel.
 
Jag väntar med en kommentar tills jag har fått svar från Adobes Bridgeexpert, hur Martin ser eller inte ser är ju ganska ointressant med tanke på hans oreda vad det gäller hans skärm,inställningar, visning med vilken profil etc? det tror jag beror mer på handhavarfel i början. Se hur det senare utvecklade sig.
Det intressanta är väl om Bridge färghanterar fullt ut och i likhet med Photoshop



här kommer det igen

Jag har lagt upp tre bilder här som kan hämtas ner https://picasaweb.google.com/mikael....Xat8G6E1PN4uw#

Jag vill att du Martin och alla andra som har skärmar med Wide Gamut ( dvs de som klarar av 97% av Adobe RGB eller mer) jämför dessa bilder hur de renderas upp i Photoshop och Bridge.
Bilderna ligger i Profoto, Adobe RGB och S-rgb
Skapa en mapp och lägg bilderna där, ta in bilderna i Bridge och jämför sedan samma bild exv Adobe RGB bilden i Bridge och Photoshop

Titta speciellt på hur en mur längst ner till vänster om den vita bilen återges i Photoshop och Bridge
Jag har gjort förfarandet idag med med en colornavigator kalibrerad Eizo skärm som klarar att återge 97% av adobe rgb, Mac OS X och CS4 Bridge

Jag har också efter ett samtal med Stefan Olsson fått namnet på Adobes Bridge expert för att höra efter om det finns några olikheter vad det gäller Bridge och Win (PC) och OSX (Mac) och Bridges färghantering i de olika systemen. Jag har mailat honom med dessa frågor och hoppas på ett snabbt svar

MEN börja först med att jämföra hur s-rgb bilden renderas upp i både Bridge och PS ta sedan Adobe RGB och Profoto bilderna
 
Jag tog bara upp Adobe RGB bilden i Bridge och jämförde med samma bild i Photoshop, då syns det tydlig skillnad i det blå staketet. Byter man till sRGB i PS blir bilderna lika.

Nedanstående bild är i Adobe RGB, vet inte om det går att se skillnaden på den lilla bilden.
 

Bilagor

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    71.3 KB · Visningar: 161
Mycket vänligt av dig att svara, jag väntar spänt på svar från Adobe och Bridgeansvarig tekniker som jag har mailat , ditt resultat är likvärdigt med det som jag har fått idag från Mac OSX + Eizo kalibrerad prepressskärm och som klarar att visa 97-98% av Adobe RGB . Därav min fingervisning att kolla nedre vänster hörn och jämföra bilderna liggande i s-rgb, Adobe RGB och profoto.
Det verkar med andra ord som att Bridge uppträder lika oavsett man kör Mac eller PC och i jämförelse med Photoshops visning.
 
Senast ändrad:
jag har nu fått svar från adobe angående Bridge och ev skilnader mellan PC och Mac : There shouldn’t be any difference between platforms, on any of the applications.
Chris


och nästa svar på om vi skall se någon skilnnad mellan Photoshop och Bridge så blir svaret

There shouldn’t be a significant difference, unless you have a display profile marked as being scene referred

There’s a chance that there is a bug – and we’ll have to get the Bridge team to look into it. We do spend a lot more time testing the color accuracy in Photoshop than most other products.

Chris//

godnatt
 
jag har nu fått svar från adobe angående Bridge och ev skilnader mellan PC och Mac : There shouldn’t be any difference between platforms, on any of the applications.
Chris


och nästa svar på om vi skall se någon skilnnad mellan Photoshop och Bridge så blir svaret

There shouldn’t be a significant difference, unless you have a display profile marked as being scene referred

There’s a chance that there is a bug – and we’ll have to get the Bridge team to look into it. We do spend a lot more time testing the color accuracy in Photoshop than most other products.

Chris//

godnatt

Stämmer inte riktigt med vad jag fick höra under betatestningen. Där sade man att Bridge inte färghanteras p g a att man ville få upp hastigheten. Att det skulle vara någon skillnad mellan Mac och Windows har jag mycket svårt att tro, men har bara haft tillgång till Mac och Windows XP-datorer.

Chris är ansvarig för färgstyrning inom Adobes Photoshop-team.

Stefan
 
Kan vi då efter Lars Mölleströms resultat ( inlägg 173 PC) och mitt resultat med Mac dra slutsatsen att Bridge och Photoshop visar S-rgb bilder likvärdigt , men det skiljer i visningen mellan Bridge och Photoshop om bilderna är i Adobe RGB eller Profotos färgrymd.
Och att det inte är heller någon skilnad vad det gäller Bridge visning av bilder oavsett det är en mac eller PC
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.