Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu var det inte alls det du skrev, trots att jag redan i det inlägget du svarade under (och även tidigare) skrev att det var en Windowsburk (7 64-bit f ö). Någon oklarhet rådde knappast. Ändå valde du direkt att skriva att jag hade fel och att jag inte såg ordentligt. Att döma av ditt ordval ovan så tror du fortfarande att jag ljuger/fantiserar/ser dåligt eller något motsvarande. Jag tycker att det är en otroligt risig och respektlös inställning. Varför ända in i jultomtens skägg skulle jag hitta på att det fungerar?

eftersom mina kunskaper är dåliga vad det gäller win senaste färghantering och senare PS / bridge i Win så ber jag om ursäkt om mitt svar var respektlöst.
jag är därför väldigt nyfiken att att höra i vad som skiljer bridge i mac och win, speciellt när jag med adobes produkter använder adobe ACE och inte colorsync
 
Senast ändrad:
Hur fan gör man en skärmdump med Mac? Det finns en app för det, men hur använder man den? Jag blir tokig.
äpplet+shift + 3 eller 4

med 3 får du hela skrivbordet som skärmdump

med 4 kan du välja och markera den del du vill ta med

fotosidan hela

del av fotosidan

enkelt -eller hur
 

Bilagor

  • skärmdump1.jpg
    skärmdump1.jpg
    49.4 KB · Visningar: 289
  • skärmdump2.jpg
    skärmdump2.jpg
    53.7 KB · Visningar: 284
Senast ändrad:
Nu var det inte alls det du skrev, trots att jag redan i det inlägget du svarade under (och även tidigare) skrev att det var en Windowsburk (7 64-bit f ö). Någon oklarhet rådde knappast. Ändå valde du direkt att skriva att jag hade fel och att jag inte såg ordentligt. Att döma av ditt ordval ovan så tror du fortfarande att jag ljuger/fantiserar/ser dåligt eller något motsvarande. Jag tycker att det är en otroligt risig och respektlös inställning. Varför ända in i jultomtens skägg skulle jag hitta på att det fungerar?

Du begick storsynden nummer ett här på fotosidan med att jämföra OS/X snöleopard med en version av Windows nyare än Windows 3.11. Gör man det bemöts man alltid av idiotförklarande argument.

/Karl
 
Men vafasen, sRGB kan ju enklaste skitprogram hantera? :-/

Inte alls. De fungerar så att de slänger upp bilderna på skärmen utan någon som helst färganpassning. Det innebär att för att du ska få en korrekt färgvisning måste skärmen ha samma färgrymd som bilden. Ligger din bild i sRGB och din skärm är kalibrerad till sRGB så får du en perfekt visning, om inte blir det fel. Det är också så Bridge fungerar.

Är det någon som har ett vettigt bildvisningsprogram till Mac att rekommendera?
För PC använde jag det eminenta ACDSee Classic som bara är en liten fjuttig EXE-fil som kan ligga var som helst. Det behöver inte ens installeras alltså. Inte helt bra interpolering, men i "jämna" nedskalningssteg såg det perfekt ut. Alltså 50%, 25% och så vidare.

ADSee finns ju också för Mac. Många använder Lightroom.

Stefan
 
Inte alls. De fungerar så att de slänger upp bilderna på skärmen utan någon som helst färganpassning. Det innebär att för att du ska få en korrekt färgvisning måste skärmen ha samma färgrymd som bilden. Ligger din bild i sRGB och din skärm är kalibrerad till sRGB så får du en perfekt visning, om inte blir det fel. Det är också så Bridge fungerar.

Under OS/X fungerar Bridge så.

Har jag förstått det hela rätt så är det ett antal steg som måste fungera rätt för att färgerna skall visas rätt. Det räcker med att ett av följande steg inte fungerar för att det skall bli fel.

1. Bildfilen, måste innehålla information om vilken färgrymd den har.
2. Bildvisningsprogrammet, måste läsa, bearbeta och skicka vidare informationen om färgrymden.
3. Operativsystemet eller grafikkortet,måste ha stöd för färgprofiler.
4. En ICC-profil måste finnas så att operativsystemet vet hur skärmen präsenterar färger.
5. Skärmen, måste visa färgerna konstant.

/Karl
 
Stefan
jag är nyfiken, fungerar bridges bättre i Win än i Mac och om man använder exv adobe rgb som arbetsrymd
 
Ja, det gör den (A PDF-X Reader).

Denna gång klickade jag inte på pdf-länken utan tittade direkt i browsern och då visade det sig att vare sig Chrome eller IE8 färghanterar det mista lilla.

/Karl

Vänster=Chrome___________________________Höger=IE8

Nu går det inte att ladda upp filer, men ni har säkert sett ett schackbräde förr.
 
Denna gång klickade jag inte på pdf-länken utan tittade direkt i browsern och då visade det sig att vare sig Chrome eller IE8 färghanterar det mista lilla.

/Karl

Vänster=Chrome___________________________Höger=IE8

Nu går det inte att ladda upp filer, men ni har säkert sett ett schackbräde förr.

Installerade FF och den klarade ICC version 2, finns det någon browser som klarar version 4 av ICC?

/Karl
 
Installerade FF och den klarade ICC version 2, finns det någon browser som klarar version 4 av ICC?

/Karl

För att fortsätta min monolog denna morgon.

Windows 7 64-bit
IE8=Färghanterar inte alls
Chrome=Färghanterar inte alls
Firefox=Klarar V2-profiler
IE9 beta=Klarar V2 och V4-profiler
Opera=Färghanterar inte alls
Safari (för Windows)=Klarar V2-profiler

OS/X Snöleopard
Safari=Klarar V2 och V4-profiler
Firefox=Klarar V2-profiler

Vill man ha bra färghantering skall man alltså köra IE9 beta om man är Windowsanvändare och Safari om man är OS/X-användare.

IE9 beta kan man hämta här http://windows.microsoft.com/en-US/internet-explorer/products/ie-9/home

/Karl
 
Nej, det där se ju inte bra ut, men för eventuella tvivlare i mitt fall:

http://martinstenlund.se/files/temp/bridge&ps_colour.jpg

Det är samma fil i båda i sRGB. Skärmen körs här i fullt färgomfång.

Bevisligen så kan det fungera på åtminstone Windows, men det skulle ju vara oerhört märkligt om det inte skulle gå på Mac.

Edit: Tänk på att det är olika bakgrundsnyans i programmen.


Det fungerar även i mac, dvs att bilderna ser lika ut och är även lika vid uppmätning. varför jag fick olika visuella resultat för några år sedan har jag ingen förklaring till. Jag har ej heller sett det som ett problem förrän Martin med sitt profilmixtrande påtalade att han fick olika resultat med sin skärm. Adobe ACE är vald färgmotor i Photoshop.
Jag har från en rawfil framkallat samma bild med camera raw och i adobe rgb samt i s-rgb och sparat ner dom och därefter tagit upp dom för visning i bridge , ingen skilnad ses mellan de två, jag har därefter öppnat samma rawfil i adobe rgb och visning dels i Photoshop och Bridge , ej heller här ses någon skilnad.
Vad som kan ses däremot är att jag i Bridge har valt uppskärpning på alla genererade bilder .

Bild 1. adobe rgb bild i Bridge samt i Photohop

Bild 2. samma bild i adobe rgb i Bridge samt Photoshop. man kan se viss skilnad i höger bild som är från Bridge med uppskärpning i den genererade bilden. RGB värden tagna ovan mast och är identiska

Bild 3 s-rgb i bridge och PS
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    56.5 KB · Visningar: 233
  • Bild-9.jpg
    Bild-9.jpg
    35.2 KB · Visningar: 235
  • Bild-10.jpg
    Bild-10.jpg
    51.6 KB · Visningar: 230
Senast ändrad:
Så varför i halva friden funkar det inte i min burk? :-( Finns det kanske nån slags central inställning för vad olika Adobeprogram ska använda för färghantering?
 
Vi är tillbaka med din burk på ruta 1.

Har du i inställningar/bildskärmar valt en monitorprofil som beskriver din skärms egenskaper som färghanteringssystemet förstår?

DU bör som jag, Stefan mfl skrivit tidigare profilera din skärm, dvs mäta upp den.
Skärmprofilen du då har skapat ser till att bilder oavsett färgrymd kommer bilder att visas likvärdigt i de program som stödjer färghantering, exv Safari, Bridge, Photoshop etc
 
Senast ändrad:
Så varför i halva friden funkar det inte i min burk? :-( Finns det kanske nån slags central inställning för vad olika Adobeprogram ska använda för färghantering?

I photoshop kan du välja mellan exv Adobe ACE eller color sync, colorsync renderade för några år sedan upp bilder lite annorlunda än Adobe ACE, inatt jämförde jag de två dvs adobe ACE och Colorsync och såg ingen skilnad. En uppdatering/förbättring har skett med åren , möjligen även så av Bridge vilket kan förklara att även jag har sett bilderna olika för något/några år sedan
Jag använder Adobe ACE av gammal vana.
 
Vi är tillbaka med din burk på ruta 1.

Har du i inställningar/bildskärmar valt en monitorprofil som beskriver din skärms egenskaper som färghanteringssystemet förstår?

DU bör som jag, Stefan mfl skrivit tidigare profilera din skärm, dvs mäta upp den.
Skärmprofilen du då har skapat ser till att bilder oavsett färgrymd kommer att visas likvärdigt i de program som stödjer färghantering, exv Safari, Bridge, Photoshop etc

Jag har svårt att se att detta skall ha med monitorprofilen att göra?

Martin om du tittar på länken med berget i olika färgrymder i Safari i OS/X, ser berget ut som en bild eller som ett schackbräde?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.