Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken skärm har du Stenlund?

Samsung XL20. RGB-LED-matris bakom panelen. Det var en vettig kompromiss för mig när jag köpte den då jag ville ha hårdvarukalibrering, en skärm som hade någorlunda responstid (video), inte var för dyr (dvs alltför långt över 10 kkr) samt var minst lika stor som skärmen jag hade innan (22" CRT med 20" synligt). När jag bytte hade situationen blivit ohållbar eftersom skärmen var så sliten att ljusstyrkereglaget slog i botten. Jag hade väntat ut plattskärmarna för jag tyckte innan att de antingen var för dyra och/eller för dåliga.

Samsung har lagt ner hela den serien med skärmar vad det verkar. Det fanns även XL24 och XL30. Jag har för mig att LaCie hade någon brandad variant av någon av dem, men ska inte svära på det.

Observera att det finns en nyare XL-skärm som inte har något som helst gemensamt med dessa skärmar. Den har vanliga vita LED i kanten av skärmen, tunn design och TN-panel.

Martin Agfors testade den när den var ny: http://techworld.idg.se/2.2524/1.142516
Den är absolut inte helt felfri (vilket skärm är det?) men för mig passade den perfekt. Jämförelsen med ColorEdge är ju inte heller särskilt rättvis med tanke på prisskillnaden.
Jag var lite orolig för att fläkten som sitter i skärmen skulle börja leva rövare efter ett tag, men den är lika tyst idag som när skärmen var ny. Datorn överröstar den ändå så den är verkligen ett icke-problem.

Tack , det verkar vara en mycket kompetent skärm, läste igenom 2 olika tester som var mycket positiva.
Vi får därmed koncentrera oss på Bridge och visningen + Mac
Jag har ett möte med en kund (tisdag) som har 4 sena skärmar från Eizo som återger 97% av Adobe RGB + Mac och jag kommer att granska mina testbilder och jmf dessa i bridge + PS .

Mikael, jag kanske kan skicka över en JPG-bild som du kan prova med då, så är vi helt säkra på att det inte är något konstigt jag gör med mina filer?

PS Att mäta upp skärmen är nog i alla fall en bra idé även om Dells skärmar hör till dom som faktiskt är bäst med den medföljande profilen. Är det ingen i Stockholm med en Colormeter som vill ha en öl och se på coola manuellt fokuserade objektiv hos Martin?

Jag har en Xrite i1Display 2 (dock maskerad till Fuji Hunt Color Hunter) men jag är lite osäker på hur den fungerar med wide-gamut skärmar som u2410, har läst att det kan ge problem. Någon som har testat och fått det att fungera med en i1Display2 och en wide-gamut-skärm? Jag finns annars i Stockholm.

I och med att alla tror att Bridge inte färghanterar, så är det kanske så om man har en stand alone utgåva av Bridge.

Alla tror inte att Bridge saknar färghantering, Bridge färghanterar alldeles utmärkt om man har en kalibrerad bildskärm och ställer in korrekt. Stand alone utgåva?

Jag har en Xrite i1Display 2 (dock maskerad till Fuji Hunt Color Hunter) men jag är lite osäker på hur den fungerar med wide-gamut skärmar som u2410, har läst att det kan ge problem. Någon som har testat och fått det att fungera med en i1Display2 och en wide-gamut-skärm? Jag finns annars i Stockholm.
i1 Display 2 i originalutgåva har inte filter som är anpassade för wide-gamut skärmar.

Alla tror inte att Bridge saknar färghantering, Bridge färghanterar alldeles utmärkt om man har en kalibrerad bildskärm och ställer in korrekt. Stand alone utgåva?

vi tror nog snarare att just Martin har något knas med sitt Bridge i hans dator. efter ett antal sidors diskuterande med oklara val av profiler etc till hans skärm.
Och han är inte ensam om att se olikheter i bridge och PS om man söker på adobe eller andra forum oavsett det är mac eller pc.

Martin, läs http://kb2.adobe.com/cps/331/331083.html
prova att slänga hela mappen med Bridge CS5 CACHE manuellt och låt Bridge CS5 bygga upp preview bilder på nytt och se om det blir någon skilnad.

ELLER testa först http://forums.adobe.com/thread/779716?tstart=0
First aid for Bridge is always restart holding down option key (alt knappen) and choose
reset preferences. (det kom upp dessa inställningar som inkluderar cache )

Bilagor

• Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    24.4 KB · Visningar: 314
Senast ändrad:
Sara,
jag menar om man använder standardversionen av i1D2 med Xrite's programvara, jämfört med t ex Nec's Spectraviewversion.

Ok, som jag trodde då. Min 1D2 lär således inte fungera med en wide gamut skärm tyvärr.

Det var ett förenklat svar du fått på din fråga. Det är helt klart att man kan få ett bättre resultat om du kalibrerar din kalibrator till en enda skärm, som NEC gör. Det krävs när man använder en colorimeter, som alltså har filter som inte riktigt klarar av att mäta in det omfång som används på skärmar med ett stort färgomfång. Men det görs också av de programvaror som används för kalibrering av skärmar. Man mäter in ett antal colorimetrar och bygger en kompensationstabell för respektive skärm. Denna tabell ligger i programmet, så när du bestämmer att du ska kalibrera skärmen XX så plockar programmen tabellen för skärmen XX. Om du då har en kalibrator som motsvarar den genomsnittskalibrator som användes när tillverkaren gjorde tabellen som kommer kalibreringen bli bra.

Nu visade det sig vid de tester jag gjort att spridningen på colorimetrar är betydligt större än man skulle önska.

Stefan

Det var ett förenklat svar du fått på din fråga. Det är helt klart att man kan få ett bättre resultat om du kalibrerar din kalibrator till en enda skärm, som NEC gör. Det krävs när man använder en colorimeter, som alltså har filter som inte riktigt klarar av att mäta in det omfång som används på skärmar med ett stort färgomfång. Men det görs också av de programvaror som används för kalibrering av skärmar. Man mäter in ett antal colorimetrar och bygger en kompensationstabell för respektive skärm. Denna tabell ligger i programmet, så när du bestämmer att du ska kalibrera skärmen XX så plockar programmen tabellen för skärmen XX. Om du då har en kalibrator som motsvarar den genomsnittskalibrator som användes när tillverkaren gjorde tabellen som kommer kalibreringen bli bra.
Gör X-Rite dessa skärmtabeller per skärmtyp eller hur fungerar det? Den senaste mjukvaruversionen av i1Match som går att ladda ner från deras website, version 3.6.2 för Windows är två år gammal. Man kan kanske göra en kompensationstabell för wide-gamut-skärmar generellt, men ska dessa tabeller vara skärmspecifika får ägarna av i1 Display 2 köpa två-tre år gamla skärmar. På den tiden fanns heller inte alla de wide-gamut-skärmar som finns idag, så jag begriper inte hur det skulle fungera.

Däremot kan jag tänka mig att t ex BasicColor håller sin version uppdaterad, men X-Rite verkar ha lagt all krut de senaste åren på sin nya Profiler serie. De har ju inte ens bemödat sig att möta upp Datacolors tredje version av Spyder ännu.

Gör X-Rite dessa skärmtabeller per skärmtyp eller hur fungerar det? Den senaste mjukvaruversionen av i1Match som går att ladda ner från deras website, version 3.6.2 för Windows är två år gammal. Man kan kanske göra en kompensationstabell för wide-gamut-skärmar generellt, men ska dessa tabeller vara skärmspecifika får ägarna av i1 Display 2 köpa två-tre år gamla skärmar. På den tiden fanns heller inte alla de wide-gamut-skärmar som finns idag, så jag begriper inte hur det skulle fungera.

Däremot kan jag tänka mig att t ex BasicColor håller sin version uppdaterad, men X-Rite verkar ha lagt all krut de senaste åren på sin nya Profiler serie. De har ju inte ens bemödat sig att möta upp Datacolors tredje version av Spyder ännu.

Jag har fått info från Karl Koch, ägaren av Basiccolor, att de uppdaterar sitt program med de skärmar som kommer fram och efterhand lägger in mera av dessa LUT:ar som är skärmspecifika. i1 Match har jag inte använt på länge, så där har jag ingen info om hur de hanterar detta. Men det är rimligt att anta att de gör det med en generell wide-gamut LUT.

Stefan

Min X-Rite (DTP94B) som jag har på jobbet krävde tredjepartsdrivrutiner till Windows 7 64-bit eftersom X-Rite inte supportar den längre.....

X-Rite tycker visst att man skall köpa en ny vart annat år, vilket är rätt dyrt om man är privatperson och skall skriva av den på 10-20 användningar.

Fotosidan borde starta kalibreringsverktygs-pooler. Om man nöjer sig att kalibrera var annan månad skulle man ju kunna vara ca 30-40personer som delar på en.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar