ANNONS
Annons

Fler frågor kring färgprofilering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag erkänner att jag har svårt att förstå detta med färghantering, profiler o.s.v. Kanske en dum fråga, men varför ska varje program färghantera individuellt? Vore det inte bättre om operativsystemet färghanterade globalt, så att allt som visas av datorn blir rätt? Jag misstänker att det är nåt jag inte fattar här, men vet inte vad.

Bäst är att ha en TN-skärm också (kostar inte mycket) och ha för att granska webbilder. Jag har en stående 20" som jag köpte för en spåttstyvel som används för webgranskning.

/Karl

Varför skulle det vara bäst? Hur vet du att din billiga TN-skärm visar som en genomsnittlig skärm, alltså i närheten av sRGB. Det är ju snarare så att billiga TN-skärmar varierar mycket kraftigt. Din skärm kanske visar bilder mycket kallare än en genomsnittsskärm.

Har du redan en bra skärm är det ju enkelt att skapa en ny inställning som visar sRGB korrekt.

Varför skulle det vara bäst? Hur vet du att din billiga TN-skärm visar som en genomsnittlig skärm, alltså i närheten av sRGB. Det är ju snarare så att billiga TN-skärmar varierar mycket kraftigt. Din skärm kanske visar bilder mycket kallare än en genomsnittsskärm.

Har du redan en bra skärm är det ju enkelt att skapa en ny inställning som visar sRGB korrekt.

Fast det är jobbigare att byta skärmprofil än att bara flytta fönstret till en annan skärm.

Vad är en genomsnittlig TN-skärm med genomsnittliga inställningar? Den frågan har jag länge sökt svar på och väntar spänt på svar.

Min erfarenhet är att en korrekt sRGB-skärm stämmer mindre överens med verkligheten än en helt oprofilerad billig skärm, men som sagt verkligheten är väldigt spretig här. Jag brukar använda softproof i CaptureNX för att se hur den ser ut i korrekt sRGB och så tittar jag på billigskärmen sedan och ser den inte kass ut på någon av dom så är jag nöjd.

/Karl

Fast det är jobbigare att byta skärmprofil än att bara flytta fönstret till en annan skärm.

/Karl

På min Eizo skärm tar det två klick att göra detta. Öppna ColorNavigator och klicka på sRGB. Jag håller med om att det jobbigare än att flytta till en kass skärm vars egenskaper jag inte vet något om, men det är en ansträngning jag är beredd att ta.

Stefan

På min Eizo skärm tar det två klick att göra detta. Öppna ColorNavigator och klicka på sRGB. Jag håller med om att det jobbigare än att flytta till en kass skärm vars egenskaper jag inte vet något om, men det är en ansträngning jag är beredd att ta.

Stefan

och hur mycket bättre än softproof blir det? Som bara är ett click i mitt bildredigeringsprogram.

/Karl

och hur mycket bättre än softproof blir det? Som bara är ett click i mitt bildredigeringsprogram.

/Karl

Betydligt bättre. Eftersom du får en hel skärm som visar sRGB istället för bara ett fönster som visar det, så är det betydligt enklare att se hur bilden ser ut.

Betydligt bättre. Eftersom du får en hel skärm som visar sRGB istället för bara ett fönster som visar det, så är det betydligt enklare att se hur bilden ser ut.

Jag kan ju blåsa upp fönstret så att det tar upp hela skärmen och testar jag bilden i webläsaren hävdas det ju att bilden blir konverterad till sRGB där i vilket fall.

/Karl

Jag kan ju blåsa upp fönstret så att det tar upp hela skärmen och testar jag bilden i webläsaren hävdas det ju att bilden blir konverterad till sRGB där i vilket fall.

/Karl

Men du utgick från en sunkig TN-panel, så hur du än gör detta där det ju rätt osäkert om du får en korrekt visning. Om du har en vettig skärm som kan visa både fullt färgomfång och sRGB är det ju säkert att du får en korrekt visning.

Omsprungen? Du syftar på att inbäddade version 4 profiler inte fungerar? Det är sant, men hur många använder version 4 profiler?

För övrigt tror jag Safari var först med färghantering av webbläsarna och det är fortfarande bara Safari som har fullt fungerande färghantering för bilder med inbäddade färgprofiler.

Jag ska ta och korrigera mig själv, för jag upptäckte nyss att Firefox visst kan hantera version 4 profiler numera. Ändras på vanligt sätt via about:config. Skriv gfx.color och dubbelklicka på switchen gfx.color_management.enablev4 så att det står true under value och starta om browsern.

Ändra dessutom värdet på gfx.color_management.mode från default 2 till 1, så kommer alla icke taggade bilder att hanteras som sRGB. De som sitter på en wide gamut-skärm borde då få en trevligare webbupplevelse utan att behöva byta monitorprofil till sRGB.

Därmed torde Firefox numera vara den - färghanteringsmässigt - enda fullt fungerande webbläsaren som också kan återge icke-taggade sRGB bilder på en wide gamut monitor.

Jag ska ta och korrigera mig själv, för jag upptäckte nyss att Firefox visst kan hantera version 4 profiler numera. Ändras på vanligt sätt via about:config. Skriv gfx.color och dubbelklicka på switchen gfx.color_management.enablev4 så att det står true under value och starta om browsern.

Ändra dessutom värdet på gfx.color_management.mode från default 2 till 1, så kommer alla icke taggade bilder att hanteras som sRGB. De som sitter på en wide gamut-skärm borde då få en trevligare webbupplevelse utan att behöva byta monitorprofil till sRGB.

Därmed torde Firefox numera vara den - färghanteringsmässigt - enda fullt fungerande webbläsaren som också kan återge icke-taggade sRGB bilder på en wide gamut monitor.

Efter att man grävt runt i parametrarna en halvtimme, ja.

/Karl

Men du utgick från en sunkig TN-panel, så hur du än gör detta där det ju rätt osäkert om du får en korrekt visning. Om du har en vettig skärm som kan visa både fullt färgomfång och sRGB är det ju säkert att du får en korrekt visning.

Jag utgår från både softproof på en bra skärm och sunkig TN-panel. sRGB är en utopi för 98% av alla skärmar, inga MacBooks eller iPads även om dom har en triljon pixlar klarar att visa hela sRGB och det finns PCn med betydligt sämre skärmar. Så bara för att din bild ser bra ut på en perfekt sRGB-skärm så betyder inte det att bilden kommer se bra ut på majoriteten av alla skärmar.

/Karl

Så bara för att din bild ser bra ut på en perfekt sRGB-skärm så betyder inte det att bilden kommer se bra ut på majoriteten av alla skärmar.

/Karl

Nu har nya iPad en skärm som rätt väl svarar mot sRGB. Så den invändningen är korrekt bara för äldre versioner. Det stämmer också att en hel del skärmar har ett sämre färgomfång än sRGB, det ligger i begreppet genomsnittlig skärm. Det finns också skärmar som har bättre omfång, och då talar vi inte om värstingskärmar. Allt fler skärmar har ett omfång som närmar sig Adobe RGB.

Och jag tror dock, med en del stöd av rätt långvarig erfarenhet, att jag har betydligt större chans att få en bild som återges med någorlunda vettig färgåtergivning på en majoritet av skärmar än om man använder en sunkig TN-panel med helt osäker erfarenhet. Jag har gjort en hel del tester på detta, har du?

Stefan

Nu har nya iPad en skärm som rätt väl svarar mot sRGB. Så den invändningen är korrekt bara för äldre versioner. Det stämmer också att en hel del skärmar har ett sämre färgomfång än sRGB, det ligger i begreppet genomsnittlig skärm. Det finns också skärmar som har bättre omfång, och då talar vi inte om värstingskärmar. Allt fler skärmar har ett omfång som närmar sig Adobe RGB.

Och jag tror dock, med en del stöd av rätt långvarig erfarenhet, att jag har betydligt större chans att få en bild som återges med någorlunda vettig färgåtergivning på en majoritet av skärmar än om man använder en sunkig TN-panel med helt osäker erfarenhet. Jag har gjort en hel del tester på detta, har du?

Stefan

Retina iPad och MacBook är nära sRGB (2011 MacBook är faktiskt något bättre i färgomfånget men täcker inte heller sRGB) men inte där.

Ja, där jag senast var IT-chef köpte jag alltid en skärm som inte redan fanns på kontoret av just denna anledning när vi behövde en ny. Hemsidorna testades alltid på åtminstonde 10 olika skärmar som vi visste hade olika karraktärer innan dom släpptes lösa. Grafikerna gjorde alltid första versionen i sRGB och dom behöver i 8 fall av 10 justeras för att gradienter etc såg skräp ut på vissa skärmar. Min vanliga kommentar gällande detta är att fotografier sällan är problematiska det är grafik. Många skärmar färgar grått hårt åt något håll, så grå (eller svartvita foton) är en kass färg på en hemsida, det kan bli riktigt fult. Ingen av skärmarna hade annat än standardinställningar och var oprofilerade (dvs som 99.9% av alla skärmar som används för web-browsing).

/Karl

Jag fick det inte heller att fungera i Chrome, men Firefox klarade det faktiskt och jag har inte pillat på några inställningar där.

/Karl

Som jag förstått det så beror det på om man installerat en relativt ny FF från scratch på maskinen, eller om man har uppgraderat från en äldre version (FF3 tillexempel) det förefaller som om de inställningar som överförs vid en uppgradering kan ställa till det där med färghantering.

Som jag förstått det så beror det på om man installerat en relativt ny FF från scratch på maskinen, eller om man har uppgraderat från en äldre version (FF3 tillexempel) det förefaller som om de inställningar som överförs vid en uppgradering kan ställa till det där med färghantering.
Om du går in i FF konfigureringsmode, så framgår det tydligt vilka inställningar som är default. I min FF står version 4 profilhanteringen default som frånslagen, och det kan knappast ha med uppgraderingar att göra. Eller vad syftar du på med "kan ställa till det där med färghantering."?

Om du går in i FF konfigureringsmode, så framgår det tydligt vilka inställningar som är default. I min FF står version 4 profilhanteringen default som frånslagen, och det kan knappast ha med uppgraderingar att göra. Eller vad syftar du på med "kan ställa till det där med färghantering."?

Jag syftar på:

Installera en "fräsch" FF på ett system som aldrig tidigare haft FF ger dig fungerande färghantering.

Installera en fräsch FF som uppgraderar en gammal FF ger dig ibland icke fungerade färghantering eftersom den nya versionen läser över inställningar från den gamla som hade kassa defaultinställningar eller som kanske ändrats av någon plugin eller liknande,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar