Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara så att det inte råder några oklarheter från min sida så avser jag samma sak med hård- respektive mjukvarukalibrering som Stefan.
 
Martin, du som spenderar mycket pengar och tid på din fotoutrustning borde ha en bra skärm och profileringsverktyg. Det kostar i förhållande lite pengar jämfört med fotoutrustningen, men ger mycket glädje. Det finns en hel del trådar i ämnet profilering av skärmar, skrivare och kameror här på FS.
 
Dina problem har väl svarats på ordentligt. Din skärms två lägen måste alltså profileras för att färghanterade program ska förstå hur färgerna visas på din skärm. Men jag antar att den också har ett Full gamut-läge. Det innebär att du använder skärmens totala färgomfång. Bygger du en profil för detta läge så utnyttjar du skärmens maximala prestanda istället för att strypa den till ett mindre omfång.
De lägen som finns är följande:

Standard
Multimedia
Game
Warm
Cool
Adobe RGB
sRGB
Custom color


De två som skulle kunna vara "full gamut" är första och sista. Båda är väldigt ljusa och kontrastrika, så jag har svårt att tro att de skulle kunna visa högre färgrymd. Snarare mindre. Custom color ser rätt bra ut färgmässigt med den medföljande profilen, men vitt bränner lätt ut.
Enligt profileringsresonemanget måste jag väl i och för sig fixa en annan profil för att alls kunna veta om något av dessa lägen kan ge större färgrymd än AdobeRGB, men jag har lite svårt att tro det.

Som sagt är det märkligt att Dell bifogar NOLL information om skärmen. Det står inte ens hur den funkar och det tog mig en halv dag att lista ut hur jag ens skulle få någon bild på den, eftersom det inte framgick att man måste välja vilken av ingångarna som skulle vara aktiv.

Martin, du som spenderar mycket pengar och tid på din fotoutrustning borde ha en bra skärm och profileringsverktyg. Det kostar i förhållande lite pengar jämfört med fotoutrustningen, men ger mycket glädje. Det finns en hel del trådar i ämnet profilering av skärmar, skrivare och kameror här på FS.
Jag borde väl det, ja. Jag har sökt, men de trådar som finns är väldigt luddiga och tyvärr inte så informativa för mig som inte vet tillräckligt mycket än.

Sen måste jag säga att jag inte tycker att det är någon astronomisk skillnad mot den inbyggda skärmen på Macen. Den är bara mycket större, vilket är trevligt. Det kanske låter märkligt eftersom jag är jävligt kräsen med själva fotoutrustningen, men det är liksom en helt annan femma. Jag hade nog behövt köpa en bra mycket dyrare skärm om det skulle bli så bra som jag egentligen önskar.

Ett betydligt större problem är att det inte finns några vettiga visningsprogram för bilder som klarar av att interpolera ned bilderna till en storlek som passar på skärmen, med bibehållen skärpa. Jag använder Adobe Bridge just nu, men eftersom jag inte applicerar skärpning i ACR så kan jag inte kolla på de färdigbehandlade bilderna med rättvis skärpa i full storlek. Då måste jag göra skript för skärpning till rätt storlek först, vilket jag annars gör för webpublicering. Jäkla meck.

Tillägg: Dessutom blir råbilder jävligt grötiga i Bridge. Det sker ingen som helst skärpning vid nedskalning och algoritmen är snarast uppmjukande. Helt värdelöst för visning av bilder som är större än skärmen alltså.
 
Ett betydligt större problem är att det inte finns några vettiga visningsprogram för bilder som klarar av att interpolera ned bilderna till en storlek som passar på skärmen, med bibehållen skärpa. Jag använder Adobe Bridge just nu, men eftersom jag inte applicerar skärpning i ACR så kan jag inte kolla på de färdigbehandlade bilderna med rättvis skärpa i full storlek. Då måste jag göra skript för skärpning till rätt storlek först, vilket jag annars gör för webpublicering. Jäkla meck.

Tillägg: Dessutom blir råbilder jävligt grötiga i Bridge. Det sker ingen som helst skärpning vid nedskalning och algoritmen är snarast uppmjukande. Helt värdelöst för visning av bilder som är större än skärmen alltså.

Har du ställt in Bridge på att generera skärmstora förhandstittar? Vad den anser är skärmstor när man har två så olika stora skärmar vet jag dock inte.

Annars blir det rätt dåligt för då gör Bridge ganska små förhandstittar och skalar upp dem,
Det blir förstås segare med de större, men klart bättre. För att det ska fungera på äldre bilder måste du tömma cachen.

Edit:
Nedanstående är skärmdump pixel för pixel av visning av en råbild på kring 10 MP på min skärm i fullskärmsläge. Dvs 10 MP ner till att passa 1600*1200.

http://martinstenlund.se/files/temp/bridge_view.jpg

Tyvärr blev det en länk eftersom FS bifogafunktion fortfarande förefaller vara trasig.
 
Senast ändrad:
Har du ställt in Bridge på att generera skärmstora förhandstittar?
Nix! Hur gör man det? Det finns ju inga menyer eller någonting i Bridge, bara några få ikoner med svårbegripliga funktioner som inte verkar ha med saken att göra. Märkligt att det ska vara så svårt för programmakarna att fixa något intuitivt.

För att det ska fungera på äldre bilder måste du tömma cachen.
Vilket jag inte heller vet hur man gör på Mac;-)

---------------------------

Jag hatar verkligen datorer av hela mitt hjärta. Miljarder olika standarder, konstiga gränssnitt, obegripliga funktioner och allsköns helvete.
 
Nix! Hur gör man det? Det finns ju inga menyer eller någonting i Bridge, bara några få ikoner med svårbegripliga funktioner som inte verkar ha med saken att göra. Märkligt att det ska vara så svårt för programmakarna att fixa något intuitivt.


Vilket jag inte heller vet hur man gör på Mac;-)

Ingen aning eftersom jag inte kört Mac på allvar sedan 90-talet. Adobe har väl lite hjälpfiler online som går att söka i. Det heter "Generate monitor-size previews" och ligger under Preferences --> Advanced på Windows. Tömmer gör man under Preferences --> Cache --> Purge Cache.

Förmodligen finns dessa inställningar någonstans på Mac också.

Jag hatar verkligen datorer av hela mitt hjärta. Miljarder olika standarder, konstiga gränssnitt, obegripliga funktioner och allsköns helvete.

Intressant...
Sådant försvinner ju och allt blir guld och gröna skogar om man köper en Mac. Åtminstone enligt många som är ute och evangeliserar i Mac vs PC-trådar. :)
 
Ingen aning eftersom jag inte kört Mac på allvar sedan 90-talet. Adobe har väl lite hjälpfiler online som går att söka i. Det heter "Generate monitor-size previews" och ligger under Preferences --> Advanced på Windows. Tömmer gör man under Preferences --> Cache --> Purge Cache.

Förmodligen finns dessa inställningar någonstans på Mac också.
Precis, "nånstans". Men eftersom Mac är gjort för att man inte ska hålla på och mecka så blir det desto svårare att hitta.

Intressant...
Sådant försvinner ju och allt blir guld och gröna skogar om man köper en Mac. Åtminstone enligt många som är ute och evangeliserar i Mac vs PC-trådar. :)
Det är till viss del sant. Jag har haft väldigt få problem med datorn och systemet som sådant sedan jag skaffade Mac. Men det är helt omöjligt om man verkligen vill börja grotta i saker och bestämma över datorn. I 95% av fallen behöver man inte det (motsvaras av kanske 50% med PC), men de där sista 5 procenten kan orsaka vansinnesutbrott.

I det här fallet är det inte Apples fel, utan de som utformat mjukvaran. Alltså Adobe. Jag gissar att gränssnittet ser likadant ut för PC. Inga inställningsmöjligheter vad jag kan hitta.
 
Hur kalibrera/profilera en Dell U2410?

Jag har försökt kalibrera/profilera denna skärm på ett vettigt sätt. Har utgått från "standard" av de 7 profilerna som medföljde. Men ska man utgå från adobe-RGB i stället? Varför då förresten? Utgår man inte från ett "nolläge" när man profilerar/kalibrerar med en spyder 3 pro? SKärmen har ju en färgrymd och de 7 lägena är ju olika färdiga profiler från fabrik utom läget "custom" där man i princip kan ändra alla parametrar utom underligt nog färgtemperaturen.
Dell levererar ju som sagt skärmen utan någon som helst annan beskrivning än hur man sätter fast foten i skärmen i princip. Det finns ett antal videosnuttar på youtube men inget med tips om hur man kalibrerar/profilerar den. Känner ngn till ngt sådant? Skulle behövas i "kalibrerings/profilerings-träsket".
Jag har fått färgerna någorlunda men de är fortfarande överdrivna och med färgstick i rött och grönt vilket är oacceptabelt inte minst om man håller på med naturfoto. Dessutom måste man dra ned ljusstyrkan till 5 av 100 för att komma ned till 120 Cd och trots det, och även om man fortsätter dra ned ljusstyrkan till noll så ser bilder överexponerade ut som jag vet är rätt på flera andra skärmar och på histogrammen snarare ser underexponerade ut. Och bilden på Dell-skärmen blir även kontrastfattig också, inte alls lika kontrastrik som på min bärbara. Som sagt, den stora ytan är härlig men kan man inte få skärmen att bli lika bra som på laptoppen. Då skulle jag bli nöjd.

"Jag hatar verkligen datorer av hela mitt hjärta. Miljarder olika standarder, konstiga gränssnitt, obegripliga funktioner och allsköns helvete. "

Det var ett härligt citat som bara måste spridas! Varför kan man inte få ägna sig åt fotografering i stället för dataprogrammering?
 
Joakim, prova att ställa skärmen till AdobeRGB och använd den medföljande profilen; "u2410" som utgångspunkt. Jag har ingen aning om hur man profilerar, men jag ser i alla fall inga färgstick på min skärm med denna grundinställning.

Jag har skärmen på ungefär 15-20 i ljusstyrka såhär på kvällen. Med standardläget måste jag – precis som du skriver – dra ner till typ 5 för att det ska vara utståbart.
 
Joakim, prova att ställa skärmen till AdobeRGB och använd den medföljande profilen; "u2410" som utgångspunkt. Jag har ingen aning om hur man profilerar, men jag ser i alla fall inga färgstick på min skärm med denna grundinställning.

Jag har skärmen på ungefär 15-20 i ljusstyrka såhär på kvällen. Med standardläget måste jag – precis som du skriver – dra ner till typ 5 för att det ska vara utståbart.

Jag ska pröva med Dell-profilen men jag tyckte inte den gjorde ngn skillnad? Undrar just om den lästes in? Ljusstyrkan varierar tydligen rätt rejält mellan olika individ av denna skärm. Och ju senare versioner desto bättre tydligen. Jag har Rev 02 tillverkad i sept 2010 i Slovakien. Tydligen ska rev 05 vara ute nu.
Begriper inte hur ljusstyrkan kan vara så extrem (när skulle man använda 100%?) och varför färgerna ursprungligen på skärmen är så skruvade.
Jag har också prövat att utifrån min egen syn (har bra färgseende) dra i diverse spakar i Customläget och fått det någorlunda men med ett blåstick som jag inte fick bort.
Ska pröva att läsa in Dellprofilen igen och köra i AdobeRGB, tackar för tipset!
 
(när skulle man använda 100%?)

När du släpat med laptopen, skärmen och ditt bärbara diesel-elagregat till stranden en solig sommardag.

Min Spyder mäter omgivningsljuset och tyckte att jag skulle försöka komma till en ljusstyrka på 150 istället för dom aRGB-rekomenderade 120.

/Karl
 
Hej, jag har kört U2410 i mer än ett år och är mycket nöjd med den. Profilerade den med en spyder 3 och då är det lämpligast med skärmen i custom-läget så man kan justera färgerna under profileringen (jag kör 33 som ljusinställning för att få 120 lux). sRGB-läget är användbart när man kör en applikation som inte hanterar profiler, t ex Internet Explorer 7/8 och då kan man temporärt ställa ner skärmen i sRGB för att undvika alltför grälliga färger men då är det ju inte längre kalibrerade färger (men lugnare för ögat); efter en tid har jag lärt mig att stå ut med de grälliga så låter oftast skärmen stå kvar på custom. Att den har möjlighet till hög ljusstyrka kan ju vara bra i ljusa miljöer och för att få "bra" siffror i databladet. Har man ingen kalibrator/profilator så TROR (har inte prövat) jag nog det fabrikskalibrerade aRGB-läget med medföljande profil duger gott.

Gillar Maktens "Jag hatar verkligen datorer av hela mitt hjärta. Miljarder olika standarder, konstiga gränssnitt, obegripliga funktioner och allsköns helvete. " - stämmer verkligen och då har jag ändå jobbat med datorer i 25+ år..

Trevlig helg; /Kalle
 
De lägen som finns är följande:

Standard
Multimedia
Game
Warm
Cool
Adobe RGB
sRGB
Custom color


De två som skulle kunna vara "full gamut" är första och sista. Båda är väldigt ljusa och kontrastrika, så jag har svårt att tro att de skulle kunna visa högre färgrymd. Snarare mindre. Custom color ser rätt bra ut färgmässigt med den medföljande profilen, men vitt bränner lätt ut.

Custom är det läge som bör användas vid profileringen, men det innebär ju bara att du ska ställa in skärmen vid de önskade värden som du ska ha. Att den just nu är för ljus innebär ju bara att den i sin grundinställning är för ljus, men det ska ju kalibreringen fixa.


Sen måste jag säga att jag inte tycker att det är någon astronomisk skillnad mot den inbyggda skärmen på Macen.

Två fel gör inte ett rätt :)
 
Nix! Hur gör man det? Det finns ju inga menyer eller någonting i Bridge, bara några få ikoner med svårbegripliga funktioner som inte verkar ha med saken att göra. Märkligt att det ska vara så svårt för programmakarna att fixa något intuitivt.

Vilket läge har du inställt för att få bort alla menyer? Bridge har väl lika mycket en menyrad som de flesta andra program. Det du söker ligger under menyn Bridge > Inställningar och Verktyg > Cacheminne > Rensa Cacheminne för mappen xx.

Stefan
 
Vilket läge har du inställt för att få bort alla menyer? Bridge har väl lika mycket en menyrad som de flesta andra program. Det du söker ligger under menyn Bridge > Inställningar och Verktyg > Cacheminne > Rensa Cacheminne för mappen xx.
Läge? Ingen aning! Det finns ingen menyrad i alla fall, om man bortser från de obegripliga ikonerna högst upp. Jag hittar inte hur man ändrar till fullstorleks-visning heller. Med JPG-bilder går det bra, men inte med NEF. Det blir bara en enda gröt.
 
Läge? Ingen aning! Det finns ingen menyrad i alla fall, om man bortser från de obegripliga ikonerna högst upp. Jag hittar inte hur man ändrar till fullstorleks-visning heller. Med JPG-bilder går det bra, men inte med NEF. Det blir bara en enda gröt.

Det är inte så enkelt att du förväntar dig att menyraden ska vara i samma fönster som Bridge, när den på Mac normalt sett hamnar högst upp på skärmen?
 
Så enkelt var det:) Men jag fattar fortfarande inte hur jag får bättre visningsbild. Dessutom verkar Bridge göra samma sak som de flesta webläsare, nämligen totalkvadda färgerna om bilderna är i AdobeRGB. Även sRGB ser rätt hemskt ut jämfört med Photoshop och Safari. En aaaning märkligt att ett bildprogram ska bete sig så, eller?

Tillägg: "Generate screen sized previews" förbättrade saken:) Men färgerna är fortfarande kass.
 
Så enkelt var det:) Men jag fattar fortfarande inte hur jag får bättre visningsbild. Dessutom verkar Bridge göra samma sak som de flesta webläsare, nämligen totalkvadda färgerna om bilderna är i AdobeRGB. Även sRGB ser rätt hemskt ut jämfört med Photoshop och Safari. En aaaning märkligt att ett bildprogram ska bete sig så, eller?

Tillägg: "Generate screen sized previews" förbättrade saken:) Men färgerna är fortfarande kass.

Att bridge inte är färghanterat är ett av livets mysterier. Adobe hävdar är att man vill snabba upp visningen så mycket som möjligt.

Stefan
 
Att bridge inte är färghanterat är ett av livets mysterier. Adobe hävdar är att man vill snabba upp visningen så mycket som möjligt.
Men vafasen, sRGB kan ju enklaste skitprogram hantera? :-/

Är det någon som har ett vettigt bildvisningsprogram till Mac att rekommendera? Iphoto vill jag inte befatta mig med eftersom jag vill ha mina mappträd och slippa importera och greja. Jag vill ha reda på precis var bilderna ligger i sin struktur, utan att behöva upprätta ännu en.
För PC använde jag det eminenta ACDSee Classic som bara är en liten fjuttig EXE-fil som kan ligga var som helst. Det behöver inte ens installeras alltså. Inte helt bra interpolering, men i "jämna" nedskalningssteg såg det perfekt ut. Alltså 50%, 25% och så vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.