Stenlund, det är säkert en del som sagt just det redan, men jag förstod det uppenbarligen inte. Ni får ursäkta mig, för jag blir gärna lite ilsk när jag har problem, särskilt med datorn, och det kan göra att jag inte läser så noga som jag borde;-)
Tack för alla tips och försök till hjälp i alla fall! Jag tror jag begripit hur det funkar nu, även om jag bara gläntat lite på de inledande snåren framför djungeln.
Tills vidare använder jag den medföljande profilen och har skärmen i AdobeRGB-läge, som jag antar att det är tänkt. Det ser neutralt och bra ut och jag antar att den profilen är en skaplig korrigering av standardiserad AdobeRGB för att få skärmen att visa någorlunda rätt.
Vi får se om jag orkar mecka med ordentlig profilering någon gång framöver. Så länge det kräver extern hårdvara så får det vänta.
Tillägg: Ett litet tips för den som innehar eller tänkt köpa den skärm förresten! Höj INTE kontrasten över 50 (default). Det kastar färgerna totalt ur balans i samtliga lägen. Kanske en självklarhet för er som kan det här, men för mig tog det ett tag att begripa.