Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AdobeRGB och sRGB på skärmen ger olika sRGB-utseende [Dell u2410]

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om den skulle vara korrekt för något läge (vilket verkligen inte är säkert) så kan den omöjligen fungera både när skärmen står i AdobeRGB och sRGB-läge.

Nej, men det löses bäst genom att man jobbar i en mjukvara där man kan göra "softproofing".
Alternativt att du visar bilden i en mjukvara som tar hänsyn till den inbäddade profilen.
Något som varierar en hel del.

Jobbar du rätt behöver du bara en profil till skärmen.

Nej, men det löses bäst genom att man jobbar i en mjukvara där man kan göra "softproofing".
Alternativt att du visar bilden i en mjukvara som tar hänsyn till den inbäddade profilen.
Något som varierar en hel del.

Ja, i det här fallet när det handlar om sRGB-bilder för publicering på webben så ska någon proofing inte ens behövas. De ska visas korrekt ändå i färghanterade program om allt fungerar som det ska, även om man kör skärmen i AdobeRGB-läge e dyl.

Jobbar du rätt behöver du bara en profil till skärmen.

Det förutsätter att man bara jobbar i färghanterade program, vilket inte alls är säkert. Min skärm har så pass stort omfång (större än AdobeRGB) att jag får krupp på att sitta och titta på allting i bl a tokrött hela tiden. Alltså kör jag den i hårdvarukalibrerat sRGB-läge om jag inte av någon anledning vill ha tillgång till det större omfånget. Dvs, för t ex vanlig webbsurfning, Office, Expression Web etc kör jag i sRGB-läge. Vill jag fixa bilder i AdobeRGB e dyl ställer jag om skärmen och byter profil.

Ja, i det här fallet när det handlar om sRGB-bilder för publicering på webben så ska någon proofing inte ens behövas. De ska visas korrekt ändå i färghanterade program om allt fungerar som det ska, även om man kör skärmen i AdobeRGB-läge e dyl.

Fast vad det gäller Webben så hanterar ju olika webläsare det hela väldigt olika.
En del läser inte in inbäddad profil över huvud taget, utan visar allt "rakt upp och ner".
Andra webläsare läser in inbäddad profil och gör rätt ibland.
Ytterligare webläsare läser in inbäddade profiler och anpassar alltid efter detta.

Ovanpå det här så sitter ju besökarna på helt olika datorer, med helt olika skärmar.
Och de flesta har vare sig profilerat eller kalibrerat skärmen.

Så tittar man på en bild i en webläsare, eller anpassar bilden till webben bör man komma ihåg att den bilden i slutändan kommer att visas kraftigt olika av olika besökare.

Självklart ska man göra rätt så långt som går i grunden i alla fall.
Men det är helt ofrånkommligt att det visas olika från gång till annan.

Jag har tydligen totalt missuppfattat vitsen med denna skärm. Den ÄR alltså hårdvarukalibrerad från fabrik, med presets för AdobeRGB och sRGB. Då undrar jag lite stilla varför jag ska behöva kalibrera den en gång till. Har jag missat något?

Sen har jag inte fattat att datorns profil måste matchas med skärmens dito. Borde jag inte bara kunna välja AdobeRGB som skärmprofil i datorn och ställa skärmen till samma sak? Det är väl ändå en standard, eller?

*förvirring*

Jag har tydligen totalt missuppfattat vitsen med denna skärm. Den ÄR alltså hårdvarukalibrerad från fabrik, med presets för AdobeRGB och sRGB. Då undrar jag lite stilla varför jag ska behöva kalibrera den en gång till. Har jag missat något?

Sen har jag inte fattat att datorns profil måste matchas med skärmens dito. Borde jag inte bara kunna välja AdobeRGB som skärmprofil i datorn och ställa skärmen till samma sak? Det är väl ändå en standard, eller?

*förvirring*

Som jag skrivit tidigare.
Det här är en hel vetenskap.

Jag har en grundläggande koll på det här.
Men jag kan inte säga att jag är fullärd.

Tyvärr har jag inte tid att ägna mig mer åt den här tråden, eller att göra sökningen här på FS forum just nu.
Så mitt förslag är att du testar sökfunktionen.

Förhoppningsvis kan du hitta till någon av Stefan Ohlsons förklaringar.
Han är expert på området.

*förvirring*

Du behöver inte kalibrera din skärm en gång till, det du behöver göra är att profilera den. Presetsen till AdobeRGB och sRGB är väldigt hjälpsamma till att snabbt kunna profilera den.

Läs lite mer om det hela så kommer du se att du inte ens har börjat bli förvirrad än.

Jag kan nog betydligt mer än dig om detta och är nog betydligt mer förvirrad än dig också.

/Karl

Martin
Har du två olika profiler inlagda i din dator från skärmtillverkaren som Photoshop med fl program som kan färghantering använder? Om så är fallet så är dessa oftast dåliga (samtal med Stefan)

Växlar du i så fall till S-rgb och till s-rgb profilen/skärmprofilen i maccen när du använder det som motsvarar s-rgb färgrymd i din skärm. Vad jag förstår så har du någon preset knapp att vandra mellan de två.

Jag har talat med Stefan och precis som jag har skrivit tidigare så måste du skapa en skärmprofil

Om du har två skärmprofiler som stämmer så kommer du inte se någon skilnad på en s-rgb bild som ligger i Adobe rgb färgrymd eller om s-rgb bilden ligger i s-rgb färgrymd, detta ser de skapade skärmprofilerna till. (Det räcker med en profil, dvs skapa/profilera en skärmprofil i det läge skärmen ger störst omfång=Adobe RGB läget) Är bilden konverterad och rätt anvisningar finns med så kommer bilden att se lika ut

Vad du antagligen gör är att du tilldelar nu en s-rgb bild Adobe RGB när du använder Adobe rgb och färgerna ser maffigare ut

Jag har bett Stefan i mån av tid kommentera, han satt och jobbade

Senast ändrad:
Martin
Har du två olika profiler inlagda i din dator från skärmtillverkaren som Photoshop med fl program som kan färghantering använder? Om så är fallet så är dessa oftast dåliga (samtal med Stefan)
Jag vet ärligt talat inte. Eftersom jag kör båda skärmar parallellt har jag bara insett att man kan välja olika profiler för respektive skärm i fönstret för färghantering under systeminställningar (på Mac). Där finns endast en profil som heter just "u2410" för den externa skärmen, medan det finns drösar av profiler för den inbyggda skärmen. Dessa går dock att importera till den externa, men det har jag inte brytt mig om eftersom jag trodde att den medföljande var den som var matchad till skärmen.

Växlar du i så fall till S-rgb och till s-rgb profilen i maccen när du använder det som motsvarar s-rg färgrymd i din skärm. Vad jag förstår så har du någon preset knapp
Ja, det finns några olika preset-inställningar som man styr från själva skärmen. Antagligen är färgprofilen den som hör till AdobeRGB, för det ser bra ut i alla fall. Samtliga av de övriga ser ut som skit, utom sRGB som ser rätt okej ut men lite gulare.

Jag har talat med Stefan och precis som jag har skrivit tidigare så måste du ha två uppmätta profiler för att allt skall stämma.

Om du har två skärmprofiler som stämmer så kommer du inte se någon skilnad på en s-rgb bild som ligger i Adobe rgb färgrymd eller om s-rgb bilden ligger i s-rgb färgrymd, detta ser de skapade profilerna till. (Det räcker med en profil, dvs skapa/profilera en skärmprofil i det läge skärmen ger störst omfång=Adobe RGB läget)

Vad du antagligen gör är att du tilldelar nu en s-rgb bild Adobe RGB när du använder Adobe rgb och färgerna ser maffigare ut
Hmm, det låter knepigt för inte kan tilldelningen "hitta på" maffigare färger ur en färglös bild?
Antagligen är problemet bara det att jag använt en och samma profil på datorn medan jag har trott att det räcker med att ändra på skärmen. Sen har jag ingen som helst aning om vad mina programvaror har för sig, så det är säkert en ytterligare djungel.

Jag har bett Stefan i mån av tid kommentera, han satt och jobbade
Det vore fint:)

Det hela handlar nog om att en konvertering och visning skall ske lika på skärmen vilket det inte gör eftersom en gemensam skärmprofil fattas
Hade du profilerat skärmen i det läge där den ger störst omfång så hade det inte varit något problem

Det är ingen djungel men vissa inställningar måste väljas för att färghantering och konverteringar skall fungera fram till visning på skärm/utskrift etc
Som att växla euro mot kronor, utan att veta växelkursen så står man där som ett ?

Det hela handlar nog om att en konvertering och visning skall ske lika på skärmen vilket det inte gör eftersom en gemensam skärmprofil fattas
Hade du profilerat skärmen i det läge där den ger störst omfång så hade det inte varit något problem
Antagligen är den just det, men det blir knas när jag använder ett visningsläge som inte "får plats" med profilen (sRGB på skärmen och AdobeRGB i profilen). Eller så tänker jag helt galet;-)

Jag ska mecka lite när jag kommer hem. Är på jobbet nu.

Antagligen är problemet bara det att jag använt en och samma profil på datorn medan jag har trott att det räcker med att ändra på skärmen.

Problemet är i huvudsak att du inte kalibrerat/profilerat din skärm. Den standardprofil du använder är gjord för någon sorts genomsnittsskärm, dessutom är den sannolikt gjord i början av produktionscykeln av din skärmtyp. Även om din skärm vore perfekt fabrikskalibrerad, så driver skärmar med tiden och du kommer förr eller senare att behöva kalibrera. Köp en kolorimeter och profilera din skärm eller acceptera att den inte visar korrekt!

Problemet är i huvudsak att du inte kalibrerat/profilerat din skärm. Den standardprofil du använder är gjord för någon sorts genomsnittsskärm, dessutom är den sannolikt gjord i början av produktionscykeln av din skärmtyp. Även om din skärm vore perfekt fabrikskalibrerad, så driver skärmar med tiden och du kommer förr eller senare att behöva kalibrera. Köp en kolorimeter och profilera din skärm eller acceptera att den inte visar korrekt!
Jag köpte skärmen för att slippa joxa och ändå få skapligt bra riktighet. Den behöver inte vara "korrekt". Frågeställningen gäller alltså varför en sRGB-bild blir olika i sRGB och AdobeRGB på skärmen, vilket tydligen beror på profilen.

Jag har nu provat en AdobeRGB-profil, och skillnaden mot den som följde med skärmen är minimal. Skuggorna blir något ljusare, men färgerna är identiska vad jag kan se. Av det drar jag slutsatsen att den medföljande profilen är till för AdobeRGB-läget på skärmen, och anpassad efter de avvikelser den har mot "äkta" AdobeRGB. Det får duga för mig.

Tillägg: En färdig sRGB-profil tillsammans med skärmens sRGB-läge ger i mina ögon precis samma resultat, men det kan bero på att jag inte kan växla båda och därför inte göra en vettig A/B-jämförelse. Men skillnaden måste vara minimal.

Jag tror följande: eftersom du med nån sorts knapp på skärmen kan ställa om den mellan sRGB och AdobeRGB så är det i princip att ses som två olika skärmar och därmed behöver du två olika profiler beroende på "vilken skärm" du använder. Den medföljande profilen är för AdobeRGB och måste då användas tillsammans med skärmen i AdobeRGB-läge. Vill du använda skärmen i sRGB-läge så måste du också använda en sRGB-profil, möjligen alternativt ingen profil alls för att simulera hur en helt oinsatt bildbetraktare på nätet ser din bild.

Jag tror följande: eftersom du med nån sorts knapp på skärmen kan ställa om den mellan sRGB och AdobeRGB så är det i princip att ses som två olika skärmar och därmed behöver du två olika profiler beroende på "vilken skärm" du använder. Den medföljande profilen är för AdobeRGB och måste då användas tillsammans med skärmen i AdobeRGB-läge. Vill du använda skärmen i sRGB-läge så måste du också använda en sRGB-profil, möjligen alternativt ingen profil alls för att simulera hur en helt oinsatt bildbetraktare på nätet ser din bild.
Det låter rimligt. Konstigt att det skulle ta tre sidor att komma fram till något så enkelt;-)

se inlägg 27

1. din fråga var att bilderna sågs annorlunda om du presenterade en s-rgb bild i adobe läget, ja det gör den om inte s-rgb bilden konverteras till adobe rgb , dvs att du har valt rätt profil när du har din skärm i adobe rgb läget. bilden är inte konverterad utan tilldelas adobe rgb vilket ger maffigare färger än om du ser s-rgb bilden i den profil som motsvarar s-rgb. Du måste välja rätt profil för det läge din skärm står i för att en rätt visning skall kunna ske .

2. Profilerar du din skärm i adobe RGB med colorimeter så skapar du en profil för din skärm som du väljer till ditt färghanteringssystem i inställningar bildskärmar och du kan fullständigt skita i det andra läget s-rgb som din skärm tydligen kan ställas i . Din skapade profil genom uppmätning ser till att s-rgb bilden visas som den skall även om skärmen är i adobe rgb läge.

3.De profiler som skickas med från tillverkaren är ofta dåliga, det är alltså lönt att profilera din skärm oavsett om du nu tror att grundinställningen är bra eller inte. Alla skärmar är individer vilket jag kan se när jag har kalibrerat/profilerat och validerat exv tre likadana prepresskärmar nyligen från Eizo

Senast ändrad:
Det låter rimligt. Konstigt att det skulle ta tre sidor att komma fram till något så enkelt;-)

Detta har ju flera försökt förklara/påpeka redan tidigare i varierande ordalag, bl a jag, men det gick tydligen inte fram förrän nu. Sedan sammanfattade väl erro.se möjligen något mer kort och koncist.

och det enklaste är att då att ställa skärmen i adobe rgb läget och se till att rätt profil är vald i skärminställningar och för färghanteringssystemet eller ännu hellre mäta upp och profilera sin egen skärm

Stenlund, det är säkert en del som sagt just det redan, men jag förstod det uppenbarligen inte. Ni får ursäkta mig, för jag blir gärna lite ilsk när jag har problem, särskilt med datorn, och det kan göra att jag inte läser så noga som jag borde;-)

Tack för alla tips och försök till hjälp i alla fall! Jag tror jag begripit hur det funkar nu, även om jag bara gläntat lite på de inledande snåren framför djungeln.

Tills vidare använder jag den medföljande profilen och har skärmen i AdobeRGB-läge, som jag antar att det är tänkt. Det ser neutralt och bra ut och jag antar att den profilen är en skaplig korrigering av standardiserad AdobeRGB för att få skärmen att visa någorlunda rätt.

Vi får se om jag orkar mecka med ordentlig profilering någon gång framöver. Så länge det kräver extern hårdvara så får det vänta.

Tillägg: Ett litet tips för den som innehar eller tänkt köpa den skärm förresten! Höj INTE kontrasten över 50 (default). Det kastar färgerna totalt ur balans i samtliga lägen. Kanske en självklarhet för er som kan det här, men för mig tog det ett tag att begripa.

Stenlund, det är säkert en del som sagt just det redan, men jag förstod det uppenbarligen inte. Ni får ursäkta mig, för jag blir gärna lite ilsk när jag har problem, särskilt med datorn, och det kan göra att jag inte läser så noga som jag borde;-)

Tror att detta skulle bli så mycket enklare om man skiljde mellan kalibrering och profilering. Kalibrering är att ställa in skärmen på en viss ljusstyrka och färgtemperatur. Profilering är att mäta upp vilka färgegenskaper skärmen då har. Du behöver en kalibrator får båda delarna, eftersom du först använder den för att mäta upp när skärmen är inställd på de önskade värdena, sedan skapas en profil som baseras på de färgegenskaper som då skärmen har.

Hårdvarukalibrering vs mjukvarukalibrering är också ord som används utan att man riktigt vet var de innebär. För mig är en hårdvarukalibrerad skärm en skärm som kan kommunicera med kalibratorn och då ställas in på rätt värden beträffande ljusstyrka och färgtemperatur. Mukvarukalibrering är när du använder ett program som säger att din skärm har för hög ljusstyrka jämfört med de värden som du önskar uppnå. Sedan får du ställa ner ljusstyrkan eller ändra färgbalansen.

På enklare skämar finns inte dessa inställningsmöjligheter. Då kan man vid profilen göra en korrigering som läggs på signalen som går ut från videokortet. Eftersom denna signal är i 8 bitar kommer man riskera att få posterisering när man gör på så sätt. Därför brukar man rekommendera att kalibrera sådana skärmar till native Whitepoint och native gamma. Då ändrar inte profilen på dessa egenskaper och risken för posterisering försvinner. Men du får använda den färgtemperatur som skärmen råkar ha.

Dina problem har väl svarats på ordentligt. Din skärms två lägen måste alltså profileras för att färghanterade program ska förstå hur färgerna visas på din skärm. Men jag antar att den också har ett Full gamut-läge. Det innebär att du använder skärmens totala färgomfång. Bygger du en profil för detta läge så utnyttjar du skärmens maximala prestanda istället för att strypa den till ett mindre omfång.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar