Annons

A7/A7r - Tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)
På min Nex-7 fungerar den enkla IR-kontrollen så att slutaren öppnas med första trycket och stängs med andra, så det går utmärkt att köra med Bulb. Det skulle förvåna mig om det är annorlunda på A7.

Låter bra, ska testas.

Har nu beställt en IR-fjärr för den facila summan av 23kr inlusive frakt.
När den väl kommer hit från Kina har det antagligen dykt upp en radiofjärr med timer- och intervallfunktioner...

Någon som kan rekommendera en batteriladdare som kan ladda fler än ett batteri samtidigt? En laddare som kan ta två batterier. Gärna tre.

Jag har just lagt ut min 5D3 på säljavdelningen och ska "byta upp" mig till en A7R! :) Har dock hört att dom här kamerorna äter batterier som en hungrig elefant. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men det är väl bäst att vara förberedd..

Jo det stämmer att de käkar ström innan man lärt sig vilka saker som ska ligga aktiva eller inte, Fibblar man inte för mycket så ska 300 exponeringar kunna tas på en laddning sägs det.

Jo det stämmer att de käkar ström innan man lärt sig vilka saker som ska ligga aktiva eller inte, Fibblar man inte för mycket så ska 300 exponeringar kunna tas på en laddning sägs det.
Då blir det tre batterier för mig. :) Hittade just en laddare som kan ta två batterier samtidigt. Det tredje kan förvisso laddas direkt i kameran.

Hur många batterier du behöver beror förstås på hur mycket du fotar...

Men framförallt på hur du ställer in och använder kameran, hur länge du i snitt brukar titta på bilderna efter tagning, hur länge du låter skärmen lysa efter att du har "fipplar runt" med alla knappar etc.

Jag har i och för sig ingen A7/A7R, men väl NEX, och batteritiden är inte så mycket längre för dessa. Har ett reservbatteri men aldrig behövt använda det (tillhör väl å andra sidan inte dem som brukar ta så våldsamt många bilder per dag).

Edit: Alla skriver snabbare än vad jag gör...

Jag har tre batterier plus ett förfalskat (som inte tar laddning så bra). Till detta har jag två Sony laddare, en som följde med NEX-7 och en som jag köpte som paket med laddare och batteri på ebay. Ytterligare ett sådant paket är på ingående. Köpte detta sista för att det första visade sig vara original till skillnad från det jag också köpte på ebay men som visade sig vara en förfalskning (pilen på framsidan var i relief i stället för grått screentryck). Jag kommer då att ha fyra batterier i reserv.

Det finns många piratladdare och piratbetterier (eller tredjeparts-) på marknaden plus en massa förfalskningar som nästan ser ut som äkta. Jag har aldrig provat tredjepartsbatterier men har däremot en sådan laddare för 12V (och en medföljande 220V-adapter) som ligger i bilen. Den har funkat helt OK hittills men har bara varit med på en semesterresa så jag får se hur den verkar på nästa resa.

Med detta klarar man sig bra under en längre tid och slipper stressmomentet att batteriet håller på att ta slut.

Någon som kan rekommendera en batteriladdare som kan ladda fler än ett batteri samtidigt? En laddare som kan ta två batterier. Gärna tre.

Jag har just lagt ut min 5D3 på säljavdelningen och ska "byta upp" mig till en A7R! :) Har dock hört att dom här kamerorna äter batterier som en hungrig elefant. Vet inte hur mycket sanning som ligger i det, men det är väl bäst att vara förberedd..

Med den här laddaren:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11380395/sony-batteriladdare-bc-qm1-till-np-fw50

Kan du dessutom ladda batteriet som sitter i kameran samtidigt. via usb.

När vi ändå är inne på batterier: Ni som har flera, hur förvarar ni era batterier? Hur vet ni vilket som är laddat respektive tomt? Det saknas ju någon form av märkmöjlighet för tomt respektive fullt.

Jag har löst detta ganska enkelt. Jag hittade i mina gömmor en gammal ask för att förvara en bilradiofront i. Av en händelse råkade den dessutom vara från Sony så det blev en extra knorr. Så här ser den ut:

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=133402&stc=1&d=1392578533

I den får jag plats med fyra batterier och den lilla blixtadaptern. Den ligger bra där så att den inte försvinner så lätt. Batterier som är laddade ligger med framsidan upp och tomma ligger följaktligen med baksidan upp. Ganska lätt att hålla reda på. Lägg märke till det förfalskade batteriet som inte har en grå pil utan en präglad i plasten.

http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=133403&stc=1&d=1392578533

PS.
Hur får man in bilder mitt i texten på detta forum? Jag får dem bara att lägga sig sist i en ruta.

Bilagor

• 20140216-001.jpg
    20140216-001.jpg
    29.2 KB · Visningar: 44
  • 20140216-002.jpg
    20140216-002.jpg
    61.6 KB · Visningar: 39
Jag har en billig 220V adapter som ersätter batteriet NP-FW50 (liknande denna: http://www.ebay.co.uk/itm/POWER-SUP...rgers_Docks&hash=item3cdbf398bc#ht_1619wt_951 ). Den har fungerat utmärkt på min NEX-7. Nu har jag använt a7R och denna adapter när jag skulle ta en serie bilder. Efter en stund upptäckte jag att displayen på kameran visade återstående batteritid 58%, efter en stund var den nere på 2%. Då var jag dock klar.

Nästa gång jag skulle använda den på samma sätt repporterade kameran att batteriet var inkompatibelt och jag uppmanades att byta till rätt sort. Det verkar som att a7R är känsligare för tredjepartsprylar, åtminstone i batterifacket.

Jag har en billig 220V adapter som ersätter batteriet NP-FW50 (liknande denna: http://www.ebay.co.uk/itm/POWER-SUP...rgers_Docks&hash=item3cdbf398bc#ht_1619wt_951 ). Den har fungerat utmärkt på min NEX-7. Nu har jag använt a7R och denna adapter när jag skulle ta en serie bilder. Efter en stund upptäckte jag att displayen på kameran visade återstående batteritid 58%, efter en stund var den nere på 2%. Då var jag dock klar.

Nästa gång jag skulle använda den på samma sätt repporterade kameran att batteriet var inkompatibelt och jag uppmanades att byta till rätt sort. Det verkar som att a7R är känsligare för tredjepartsprylar, åtminstone i batterifacket.

Det här kanske är dagens I-landsproblem men jag har följande:

Jag reprofotar mina dia just nu och har riggat upp min A7r med USB-kabel till datorn där jag kör tethering med Lightroom med en tredjepartsprogramvaraplugin till LR. När man håller på med det vill man ju överhuvudtaget inte slå av kameran utan bara köra. Med batteritiden i A7r så vet ni ju att den är rätt kass. Man skulle ju då kunna koppla in laddningskabeln så skulle det problemet vara löst men där sitter ju redan "tehering"-kabeln i USB-hålet.

Då tänkte jag men via USB-tetheringkabeln borde väl kameran kunna ladda batteriet men så funkar det i alla fall inte i den här världen jag lever i. Barreriladdningen sjunker sakta trots att jag alltså är ansluten med kameran till datorn. Så frågan är om kabeln bara kan utnyttjas till en funktion i taget d.v.s. att det i mitt fall är tethering som gäller och laddningen som är avstängd om tethering är på.

Nu ska jag slå av tehering och låta kabekn sitta kvar och se vad som händer då med laddningen. Man undrar ju om man behöver en kamera med två USB-kontakter för att lösa detta. Det kan väl inte vara så att laddning via USB bara funkar med orginaladaptern?

Det beror sannolikt på vilken kräm du får ur USB-uttaget. Bärbara datorer (och cigguttag i bilen) orkar ibland inte ladda ex en iPad med skärmen tänd, men kan ge laddning med skärmen släckt.

Därmed inte sagt att det inte kan gå att få både och. Prova att ansluta via en nätdriven USB-hubb om du har en sådan, alternativt om du har ett USB-uttag märkt med en blixt eller liknande på datorn.

Ja det verkar alltså vara så att om USB-kabel sitter i den avstängda kameran och datorn är på, så laddar batteriet. Kamerans USB står i PC-anslutningsläge. Laddningsdioden lyser. Men så fort jag slår på kameran släcks dioden och batteriet börjar tömmas.

Det går alltså inte att få båda utan en funktion i taget via USB:n. Så nu vet jag det. Jag har ju fyra batterier, så det är inga större problem och kameran laddas ju så fort jag slår av den men det är ju som sagt inte det jag vill. Hur gör de som vill använda den här kameran i studio hela dagarna och hur fungerar andra kameror som proffsen använder? Har de flera USB-uttag?

Det beror sannolikt på vilken kräm du får ur USB-uttaget. Bärbara datorer (och cigguttag i bilen) orkar ibland inte ladda ex en iPad med skärmen tänd, men kan ge laddning med skärmen släckt.

Därmed inte sagt att det inte kan gå att få både och. Prova att ansluta via en nätdriven USB-hubb om du har en sådan, alternativt om du har ett USB-uttag märkt med en blixt eller liknande på datorn.

OK, tack för tipset. En nätdriven USB-hub kanske skulle funka om det handlar om spänningen men det verkar ju som om kameran faktiskt helt klipper laddningen när den slås på. Det kan ju faktiskt också handla om ett "feltänk" av Sony. Jag har ingen nätdriven USB utan bara en vanlig 4 ports. Men kan en sådan funka överhuvudtaget utan tillräcklig matning från datorn? Vad skulle det då vara för poäng med fyra uttag?

När man slår på kameran så visas "Ansluter USB" på skärmen och när den gör det så slås laddningen av . Så jag lutar åt att det där uttaget kan inte göra fler saker på en gång.

Jag har för mig att Will skrivit om att han körde A7 i studio så han kanske kunde tala om sina erfarenheter och om han har någon work around som är bättre än laddningspauser eller batteribyten.

Ja det verkar alltså vara så att om USB-kabel sitter i den avstängda kameran och datorn är på, så laddar batteriet. Kamerans USB står i PC-anslutningsläge. Laddningsdioden lyser. Men så fort jag slår på kameran släcks dioden och batteriet börjar tömmas.

Det går alltså inte att få båda utan en funktion i taget via USB:n. Så nu vet jag det. Jag har ju fyra batterier, så det är inga större problem och kameran laddas ju så fort jag slår av den men det är ju som sagt inte det jag vill. Hur gör de som vill använda den här kameran i studio hela dagarna och hur fungerar andra kameror som proffsen använder? Har de flera USB-uttag?

Exempelvis Canon 1Ds-serien (Mk1, MkII, MkIII) har ett "dummybatteri"(eller ska vi kalla det adapter som sätts i batterifacket) som isjälva verket är en extern strömkälla som kopplas direkt på nätet. Medföljde som standard.

Det lämnar ju kommunikationsportarna lediga

Skulle inte alls vara svårt för Sony att göra en liknande adapter (om de ville)

//Lennart

Verkar som du har rätt. Den laddar inte påslagen ens med medföljande laddare(!).

En USB-port idag ger _upp till_ 10W, men oftast lägre på bärbara datorer etc.

Om nu inte kameran förbrukar mer än 10W påslagen, så verkar det vara en typisk Sony-blunder :-(

Dummybatteriet är Sony AC-PW20!

Eftersom den kinesiska varianten jag har av Sony AC-PW20 inte tycks fungera på a7R så återstår väl inget annat än originalet. Men var hittar man en sådan?

Eller går det att köra kameran via USB-laddare om jag enbart använder minneskort för lagring och inte teethering. Det finns ju USB-stömförsörjare som lämnar 2,1A vilket borde räcka för att driva kameran om den kan ta emot så hög strömstyrka.

Redan överspelat ser jag.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar