Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotograferar i stort enbart med AI Servo och använder nästan enbart AF-ON för att "växla" till "On Shot" genom att bara släppa AF-ON-knappen när kameran satt fokus.

Att växla mellan One Shot och AI Servo är annars mycket lätt, utan att sluta titta i sökaren, med AF/Drive knappen genom att i AI Servo-läge dra pekfingerratten mot sej ett snäpp så blir det One Shot och i One Shot-läget blir det snäpp från sej för AI Servo. På samma sätt är det enkelt att växla mellan 3 bps och 8 bps med tumhjulet. I 8 bps-läget ett snäpp mot sej för 3 bps och i 3 bps-läget ett snäpp från sej för 8 bps. Detta sätt tillsammans med omvänd rattriktning, högre "värde" vid frånskjut på bländare alt tid, så blir det konsekvent över hela linjen.

Att sätta joysticken till direktval av af-punkt är bekvämt dessutom kan man snabbt växla mellan två af-punkter, centrumpunkten/annan redistrerad af-punkt mot en tillfälligt vald af-punkt, genom att bara trycka jotsticken rakt ner en gång för varje växling.

C1 är mittt vanliga normalläge som oxå är min trygghet då kameran i PSAM-lägena i stort sett kan vara inställd lite hur som helst när man drar ut en sväng. C1 brukar jag oxå använda för att experimentera med olika inställningar för att slippa springa vilse med alla inställningar i PSAM-lägena.
C2 är ett höghastighetsläge för vilken "actionfotografering" som helst på landbacken. Av med största bländaröppning och "smala" fokusval mm.
C3 är ett höghastighetsläge för "actionfotografering" upp mot "himlarna". Tv med snabb tid utan IS och "breda" fokusval mm.

30 minuters "stand-by-tid" i C-lägena är oxå bra.

Att lägga vattenpasset på Mfn-knappen är ett snabbt sätt att få ett rutnät i sökaren.

QC- eller motsvarande skärm i INFO använder jag sällan. Mest nångång för att kolla kamerans inställning och då är det bra att INFO-skärmen inte slocknar i tid och otid. Använder i stort sett aldrig QC för att ändra nåt. Glasögonen på nästippen funkar bra vid fotografering och om man behöver titta på den trevliga toppdisplayen :)

Fler tankar om trevliga inställningar och sätt?

Senast ändrad:
Oj, nu vill mina elaka fingrar skriva något om att man ska lära sig att det finns en display på ovansidan också, men jag vet att du inte vill höra det, så jag sliter nu bort fingrarna från tangentb

Vad långt de hann innan du lyckades tygla dem! Föreslår en reprimand av något slag. Om det var något finger som var extra uppstudsigt kan det vara lämpligt att statuera ett exempel så de andra nio vet vad som gäller. :)

I ett speciell C-inställning för flygande fågel har jag dock valt att starta IS med skärpedjupsknappen för då behövs knappast spot-fokus...och inte heller IS så ofta.

Det här kan jag ha missförstått. Är det så att C-inställningarna kan lagra olika funktion på t.ex. skärpedjupsknappen? Alltså så att C1 har EN funktion medan tex C3 har en ANNAN på samma knapp? Det vore ju bra - har inte ens slagit mig att det skulle kunna vara så... (tyvärr saknas ju någon inforuta där man ser hur ett visst C-läge är inställt).

Det här kan jag ha missförstått. Är det så att C-inställningarna kan lagra olika funktion på t.ex. skärpedjupsknappen? Alltså så att C1 har EN funktion medan tex C3 har en ANNAN på samma knapp? Det vore ju bra - har inte ens slagit mig att det skulle kunna vara så... (tyvärr saknas ju någon inforuta där man ser hur ett visst C-läge är inställt).

Det är i stort sett bara "Min meny" som inte kan lagras med olika inställningar i C-lägena. (Det finns några enstaka till som jag inte kommer ihåg just nu.)

Trycker du fram din "favotitskärm" INFO-INFO och vrider mellan de olika C-lägena så ser du hur de ser ut i de viktigaste inställningarna. Dessutom är INFO-INFO-skärmen så hygglig att den inte slocknar när man vrider mellan olika PSAMC-lägen, trycker på någon knapp eller stoppar in näsan i sökaren ;-)

Ett problem med Q-menyn är att när den är aktiv så reagerar displayen inte på när man trycker ner någon av de små knapparna för ISO, mätning, matning etc, vilket är irriterande då detta är snabbare än att nå en inställning genom att stega sig fram i menyn.

Fast den reagerar väl på småknapparna i Q-läget?, det gör iaf min. I övrigt håller jag med (och undviker också prata om toppdisplayen... :)

En annat litet problem jag brottas med är den snabba återgången till "standbyläge" då sökardisplayen släcks ner. Det tar ca 4 sek från halvpress på avtryckaren.

Ett exempel i Av:
När sökardisplayen släcks fungerar fortfarande tex pekfingerratten för att ändra F (fast man ser inte värdet) - samtidigt som tumhjulets exponeringskompensation INTE fungerar. Jag tycker det är irriterande. Halvtryck på avtryckaren tänder ju sökardisplayen igen, en ev. omställning av F framgår då - men några ev. klick på tumhjulet har inte registrerats.

Någon som förstår vad jag menar, och någon som kan hitta ett sunt resonemang varför det är så?

En annan liten oddity finns i det andra standby-läget. Det som inträder då kameran inte rörts under en minut. Då släcks den ner "helt". I det läget väcks den till liv med en slumpvis (?) delmängd av knapparna, tex halvtryck, SET och val av fokuspunkt. Men tex inte rattarna eller de flesta knappar vid t.v. om displayen eller de små ovan toppdisplayen. Om man som jag tex ställt in SET att vara Q är det extrakonstigt att SET tänder kameran, men inte Q.

Jaja, detaljer kanske men har man inte AF-problem måste man hitta nåt - det är ju en 7D ;-)

Exempelvis att kameran sitter opraktiskt högt upp på ett stativ, så att man inte kan se toppdisplayen, och måhända inte bekvämt se sökaren heller. I ett sånt läge vill man förstås ha kvar den bakre displayen, även när man tryckt ner avtryckaren, för annars kan man inte se den mätinformation och buffertstorlek mm som kameran visar i sökaren annars.

I ett sådant läge är det väl LV som gäller och då är det lite annorlunda. Nåväl, jag skulle i vart fall vilja att det som en custom function, släck displayen när avtryckaren trycks ned.

Fast den reagerar väl på småknapparna i Q-läget?, det gör iaf min.

Inte för mig, någon mer som kan verifiera?

En annat litet problem jag brottas med är den snabba återgången till "standbyläge" då sökardisplayen släcks ner. Det tar ca 4 sek från halvpress på avtryckaren.

Ett exempel i Av:
När sökardisplayen släcks fungerar fortfarande tex pekfingerratten för att ändra F (fast man ser inte värdet) - samtidigt som tumhjulets exponeringskompensation INTE fungerar. Jag tycker det är irriterande. Halvtryck på avtryckaren tänder ju sökardisplayen igen, en ev. omställning av F framgår då - men några ev. klick på tumhjulet har inte registrerats.

Någon som förstår vad jag menar, och någon som kan hitta ett sunt resonemang varför det är så?

Jag förstår vad du menar och håller med om att helt logiskt är det inte.

En annan liten oddity finns i det andra standby-läget. Det som inträder då kameran inte rörts under en minut. Då släcks den ner "helt". I det läget väcks den till liv med en slumpvis (?) delmängd av knapparna, tex halvtryck, SET och val av fokuspunkt. Men tex inte rattarna eller de flesta knappar vid t.v. om displayen eller de små ovan toppdisplayen. Om man som jag tex ställt in SET att vara Q är det extrakonstigt att SET tänder kameran, men inte Q.

Jaja, detaljer kanske men har man inte AF-problem måste man hitta nåt - det är ju en 7D ;-)

Ja inte helt logiskt. Jag stör mig också lite på att man inte kan tilldela fler vettiga funktioner till jus SET-knappen. Det är ju den knapp som är lättast åtkomlig och bord därför kunna ha en massa trevliga funktioner, men nu är den ganska död. Dessutom om man lägger QC på den, ja då är ju QC-knappen överflödig och den går inte att programmera in till något vettig om jag minns rätt.

Gnäll, javisst, men vad annat kan man ängna sig å en mulen vinterdag på jobbet!? :)

AJ

Försörja sig?

Att den bakre ratten slutar fungera, men inte den övre, när kameran gått i timeout bör väl vara för att den bakre är det betydligt större risk att man snurrar runt av misstag. Åtminstone på kameror som min 40D. Min 7D kräver nästan polygrip för att snurra runt bakre ratten.

Det är i stort sett bara "Min meny" som inte kan lagras med olika inställningar i C-lägena. (Det finns några enstaka till som jag inte kommer ihåg just nu.)

Vad bra! När jag nu tänker på det så tror jag Persson (han med dom herrelösa fingrarna) upplyst mig om det tidigare. Ställde nu om C.Fn III-1 till SLOW och hoppas jag ska få ordning på AI Servo tillsammans med en inställning för "snabba porträtt" (mest avsett för son som rör sig oavbrutet, även när han sitter still).

Du som använder AI Servo mest, tycker du det funkar på porträtt? Det vore trevligt att kunna hålla ner avtryckaren och få 8 bilder/sek, men min erfarenhet är att de flesta blir kassa. För mig ger det fler bra bilder om jag tar 1-2b/sek med OneShot. Dåligt ljus råder nästan jämnt, kanske är det det som är problemet (?) - men som sagt, OneShot klarar ju att låsa.

...och tack förresten Elbe för en annan upplysning: att mittryck på joysticken togglar mellan vald fokuspunkt och centerpunkten. Det hade jag ingen aning om, mycket användbart för att återställa punkten som jag flyttar på jämnt! :)

Det går att ställa in så att den byter, förlåt, togglar mellan vald punkt och registrerad punkt också, om du föredrar det någon gång.

AF inställd på "Slow" (längst till vänster, antar jag? Slowig, slowigare, slowigast) innebär att kameran tillåter att den inte hittar motivet med AF-sensorn under en sekund, innan den ger upp och försöker hitta något annat att fokusera på. Bakgrunden, exempelvis.
Om tiden stämmer för 7D vet jag inte, men det är den som Canon en gång uppgav för samma inställning på 1D Mark IIn.

Har du provat att använda mer än en fokuspunkt? Expanderad eneklpunkt, exempelvis. Om kameran misslyckas med att hålla fokus på en punkt, kan den ju ha tur och hitta något med en annan, som den kan lämna över till. När jag hade ungen (min, alltså) till att springa bland träden körde jag med zone AF, för att ge kameran någon AF-punkt som kunde se henne, när de flesta hamnade i träden. Fungerade ju ganska bra, som jag visat tidigare.

Nu ska jag göra något annat, innan mina otämjda fingrar springer omkring igen.
Nähä, det ska jag inte, för jag höll på att glömma att påminna om att One Shot AF ger längre exponeringstid för AF-sensorn än vad Servo AF gör. Det är därför One Shot är överlägset i dåligt ljus, även utan AF assistljus.

Aha, det verkar inte förändra AI Servos förmåga då som jag ville/hoppades...

Men njej f.ö., jag tror jag minns vilka bilder du menar (springande flicka i skogen i bra/vettigt ljus). Det är inte såna kort jag menar - för då skulle jag också använda vad du beskriver, och alltid AI Servo.

Jag menar tex "porträtt" i en soffa, närbilder alltså, på sonen som exempel. En fokuspunkt är vald för att närmsta ögat ska bli skarpt. Jag sa att han rör sig hela tiden, men menar då på huvet (vajjar fram o tillbaka, vrider osv), inte springer iväg från soffan alltså.

Enligt skolboken SKA AI Servo tydligen funka i den situationen, men för mig blir det alltså inte bra. Nu har jag temporärt glömt vad hon heter, men en deltagare (med cred - mer swinglish :) hade t.o.m hittat en rekommendation från Canon ang. 5D att AI servo är lämpligt. Men för mig blir det bättre köra OneShot och mycket förre bilder totalt, men fler skarpa.

EDIT: det skumma är alltså att OneSHot låser utan problem. Men AI Servo verkar flumma runt lite hur som helst. Det är inget fel på AI Servo f.ö., har följt lite måsar och sånt i bra ljus och då blir det som regel utmärkt.

Hoppas att du använder tum-fokus med AF-ON-knappen. Då där det bara att ställa in fokus och sedan släppa AF-ON så har du i stort sett One Shot-fokus. Du bör ju oxå koppla bort fokus från exponeringsknappen men de har du väl gjort?...

(springande flicka i skogen i bra/vettigt ljus)
Beror på hur man vill definiera "bra ljus". Jag låg på 1/750 s, f/4 och ISO 3200.

Att ha fokus på AF-ON, så att man kan släppa när man är nöjd, för att på så sätt konvertera Servo AF till något slags One Shot AF, det fungerar förstås inte så där himla bra om man aldrig blir nöjd...

En annan grej är att man kan konfigurera "skärpedjupsknappen" att starta IS. Perfekt att lägga på t.ex. C3-läget för flygandefågel-inställningar då man ju inte behöver IS. Man kan t.ex. sitta och fotografera sittande fågel med IS aktivt och när det kommer en örn susande genom luften så är det bara att vrida in C3 och man har flygandefågel-inställningarna med IS avstängt...

Prövade att lägga IS start på skärpedjupsknappen i syfte att kunna bildstabilisera vid manuell skärpeinställning i Live View. Då försvann bildstabiliseringen när jag körde med vanlig fotografering. Dessutom så sitter knappen så nära kameran att det blir svårt att hålla stöd under objektivet samtidigt.

Själv har jag fått många lustiga resultat med IS påslaget på mitt EF 100-400 mot flygande fågel...

Jag använder alltid IS utom i vissa fall då kameran är på stativ och bilden börjar "vandra" och har aldrig märkt några lustigheter. Vore kul att få ta del av dina upptäcker.

Ett litet tips....

7D fixar AF med alla 19 fokuspunkterna och One Shot AF med en tejpad 1,4xTC på ett 5.6-objektiv

7D börjar dessutom fokusera i Live View med 1,4xTc och otejpade kontakter! Smidigt kan tyckas, men kan ställa till det om man ställt in skärpan manuellt och trycker på avtryckaren och den börjar ställa in skärpan vilket kan ge oskärpa.

Prövade att lägga IS start på skärpedjupsknappen i syfte att kunna bildstabilisera vid manuell skärpeinställning i Live View. Då försvann bildstabiliseringen när jag körde med vanlig fotografering. Dessutom så sitter knappen så nära kameran att det blir svårt att hålla stöd under objektivet samtidigt.
Jo, det stänger av all IS så därför lade jag den funktionen under ett C-läge just för att stänga av IS genom att bara vrida ratten till det C-läget. Inte för att slå på IS som ju knappast behövs med snabba slutartider på flygande fågel. I alla andra lägen har jag Spot-fokus på den knappen.

Jag använder alltid IS utom i vissa fall då kameran är på stativ och bilden börjar "vandra" och har aldrig märkt några lustigheter. Vore kul att få ta del av dina upptäcker.
Det blir ungefär som på stativ med en orolig IS som vid snabba oregelbundna rörelser inte hänger med i svängarna. Idag finns det nog bättre IS-objektiv som klarar av detta bättre än den gamla EF 100-400.

7D börjar dessutom fokusera i Live View med 1,4xTc och otejpade kontakter! Smidigt kan tyckas, men kan ställa till det om man ställt in skärpan manuellt och trycker på avtryckaren och den börjar ställa in skärpan vilket kan ge oskärpa.
Jag har aldrig provat med TC och LiveView men jag har kopplat bort AF från avtryckarknappen och använder enbart AF-ON i alla lägen så de problemen inträffar aldrig. Om man använder Live-fokus vid LiveView så bör ju de fungera utan problem med tejpad som otejpad.

Förresten! Hur får du fokus på avtryckarknappen när du kör LiveView? Fokus är väl alltid bortkopplat från den knappen vid LiveView?

Senast ändrad:
Det blir ungefär som på stativ med en orolig IS som vid snabba oregelbundna rörelser inte hänger med i svängarna. Idag finns det nog bättre IS-objektiv som klarar av detta bättre än den gamla EF 100-400.

Jag har inte råkat ut för det, men vi kanske har olika versioner av 100-400. Mitt är från -07.

Om man använder Live-fokus vid LiveView så bör ju de fungera utan problem med tejpad som otejpad.
Fick inte den funktionen på min 40D, men det kan beror på nån inställning som jag missat. Jag tror dock att 7D har en bättre Live View fokusering.

Förresten! Hur får du fokus på avtryckarknappen när du kör LiveView? Fokus är väl alltid bortkopplat från den knappen vid LiveView?

Om du har AF på avtryckaren så är det kvar där under LiveView också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar