Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Några frågor om de olika AF lägena.
Använder spotfokus nästan hela tiden, för vanligt foto. Tycker det funkar bra med AIServo och tumfokus.
Har även ställt in den utökade fokuspunkten för att lättare följa större objekt som mäniskor och bilar.

Kan nån nämna någon fördel med att använda den "vanliga" fokuspunkten istället för spot?? Kan inte se nån fördel med den.

Sen har vi dom två autolägena, autoval av alla punkter och zonerna. När använder ni dom? Hade framgång med att välja alla punkterna och AIServo när jag fotade flygande fågel idag. men det var mot en blå himmel och det kanske funkar sämre med en rörig bakrund såsom ett skogsbryn.

Zonerna kan jag väll inte heller hitta nån fördel med. Om man inte skulle vilja komponera bilden på nått särskilt sätt. Använder ni häldre den här än den utökade fokuspunkten??

Så, dom jag använder blir alltså Spotfocus, utökad punkt samt autoval av alla. Alla kör jag med AIServo.
Sen har jag lagt Oneshot focus på nerbländningsknappen för blixtbilder mm
Vilka typer använder ni oftast? Nån som vet när det är tänkt att man ska använda dom olika systemen??

/M
 
Senast ändrad:
Sen undrar jag hur dom mindre RAW formaten fungerar igentligen. Om jag väljer att fota i typ 10MP med en 18MP sensor? Blir den bilden jämförbar med min 40D kvalitetsmässigt??

Jag saxar mig själv från en annan tråd:

sRAW är egentligen inte alls ett råformat, utan närmast en förlustfri* variant av jpeg. Det kanske viktigaste steget i råkonverteringen, avmosaikifieringen, är redan gjord i sRAW filen. Så varje pixel har i princip fått sin fullständiga färginformation. I korthet kan man säga att den ursprungliga råfilen (för det har alltid funnits en sådan internt i kameran) har konverterats från RGB till Y Cb Cr (luminans, chroma blå och chroma röd), därefter nedsamplad med lägre upplösning för färgkanalerna än luminanskanalen. För fullständiga tekniska detaljer rekommenderas denna länk: http://lclevy.free.fr/cr2/#sraw

Då nedsamplingen ger viss utjämnande effekt, då de enskilda pixlarnas färginformation delas med närliggande pixlar, kan sRAW-filerna upplevas ha mindre brus än fullstora råfiler. (Förmodligen har också undertryckning av bandning skett innan konverteringen.)
 
Vanlig enkel fokuspunkt har lättare att hitta fokus om motivet har dålig kontrast och/eller är dåligt belyst, jämfört med att använda spot fokus.

Zon fokus använder jag sällan. Jag har dock konstaterat att om jag fotograferar en löpare, som är på väg mot mig, och då använder utökad enkelpunkt, kan det ibland bli svårt att följa med på närmare håll, speciellt om jag sitter lågt ner själv. Jag har då provat att ha zonfokus som snabbval på nedbländningsknappen, och det fungerar bra, för zonen täcker då en större del av personen, vilket passar bra när hon kommer nära.
Men det kan också fungera med alternativet att fokusera på en väl vald registrerad AF-punkt (Home Point) när personen kommer nära. Man kan ju ha fokus på vald punkt med AF-ON och på en registrerad med *.
 
Vanlig enkel fokuspunkt har lättare att hitta fokus om motivet har dålig kontrast och/eller är dåligt belyst, jämfört med att använda spot fokus.

Zon fokus använder jag sällan. Jag har dock konstaterat att om jag fotograferar en löpare, som är på väg mot mig, och då använder utökad enkelpunkt, kan det ibland bli svårt att följa med på närmare håll, speciellt om jag sitter lågt ner själv. Jag har då provat att ha zonfokus som snabbval på nedbländningsknappen, och det fungerar bra, för zonen täcker då en större del av personen, vilket passar bra när hon kommer nära.
Men det kan också fungera med alternativet att fokusera på en väl vald registrerad AF-punkt (Home Point) när personen kommer nära. Man kan ju ha fokus på vald punkt med AF-ON och på en registrerad med *.

Fan att jag har manualen på annat håll..
Vad menar du med en registrerad punkt, home point??
 
Om man kör med exempelvis en enkel fokuspunkt, fokuserar kameran med den man har valt när man trycker på AF-ON eller halvvägs på avtryckaren. Man kan välja en annan punkt med olika kombinationer av fokuspunktknappen (längst upp till höger baktill), hjulen och joysticken, beroende på hur man har ställt in saker och ting.
Men oavsett vilken punkt du har valt kan du ha en förvald punkt, som du tycker sitter på ett bra ställe. Högt upp, till exempel, för att träffa ett ansikte. En sån punkt kallas Home Point (HP) av Canon. Det går då att ställa in så att fokus med halvt nedtryckt avtryckare sker med den för tillfället valda punkten, men om man använder AF-ON blir det med den registrerade punkten (HP). Eller vald med AF-ON och HP med *.
Man kan också få det så att ett tryck inåt på joysticken hoppar till HP, istället för mitten.

Det går att registrera olika HP för horisontellt och vertikalt format, om man har funktionen för att välja olika AF-punkter i de olika lägena aktiverad.
 
Om man kör med exempelvis en enkel fokuspunkt, fokuserar kameran med den man har valt när man trycker på AF-ON eller halvvägs på avtryckaren. Man kan välja en annan punkt med olika kombinationer av fokuspunktknappen (längst upp till höger baktill), hjulen och joysticken, beroende på hur man har ställt in saker och ting.
Men oavsett vilken punkt du har valt kan du ha en förvald punkt, som du tycker sitter på ett bra ställe. Högt upp, till exempel, för att träffa ett ansikte. En sån punkt kallas Home Point (HP) av Canon. Det går då att ställa in så att fokus med halvt nedtryckt avtryckare sker med den för tillfället valda punkten, men om man använder AF-ON blir det med den registrerade punkten (HP). Eller vald med AF-ON och HP med *.
Man kan också få det så att ett tryck inåt på joysticken hoppar till HP, istället för mitten.

Det går att registrera olika HP för horisontellt och vertikalt format, om man har funktionen för att välja olika AF-punkter i de olika lägena aktiverad.


Ok, Jag brukar trycka på joysticken för att toggla mellan två punkter snabbt.. Sen har jag sett att funktionen finns att slå på för att använda olika punkter i vertikalt och horisontellt läge. Antar att det är det du menar?
Sen har jag satt så jag växlar mellan spottfokus och utökad punkt med M-fn knappen. Allt med AIServo aktiverat.
Känner att detta funkar för att vara bered i dom flesta lägen. Sen har jag en C1 med autoval av alla punkterna, funkar bra för att hitta en flygande fågel snabbt, följer bra mot himlen oxå.

En fråga till, är det inte onödigt att behöva trycka först på den högra tumknappen och sedan på M.fn för att växla mellan punkterna? Borde man inte kunna göra det med enbart högra tumknappen??
 
Nä. När du tryckt på AF-väljarknappen (den du kallar högra tumknappen) har du möjligheterna att flytta vald AF-punkt med bakre hjul, främre hjul eller joysticken. Med 7D har du dessutom upp till fem olika konfigurationer på AF-punkter, som du måste välja med något. Därför behövs en knapp till.
Det var enklare med de äldre kamerorna, som bara hade en punkt eller alla.

Med joysticken kan man skifta mellan mittpunkten och en annan punkt, men du måste ha en Home Point för att kunna skifta mellan en valfri punkt och den du för tillfället har vald.
 
La in ett meddelande om hur man styr endast extern blixt via intern blixt tidigare. Nu har det löst ig och för ev. andra som undrar så står det i manualen men man behöver ju även kameran att trycka på samtidigt. Sidan 120 står det utförligt på om jag inte bara läst men även kollat på bilderna, där ser man att endast extern blixt utlöser och på nästkommande sidor ser man hur man gör med både och...

Hej
testar fjärrstyrning av blixt (430 ex II) och kikar på nämnda s. 120 i manualen. Där får jgh intrycket av att ENDAST slaven ska fyras av men i mitt fall fyras även den inbygga blixten av. Fäller jag ner den så fyras varken den inbyggda (självklart) eller slaven av.

Alltså - går det att göra så att ENDAST slaven brinner av eller måste den inbyggda också brinna av?
 
Hej
testar fjärrstyrning av blixt (430 ex II) och kikar på nämnda s. 120 i manualen. Där får jgh intrycket av att ENDAST slaven ska fyras av men i mitt fall fyras även den inbygga blixten av. Fäller jag ner den så fyras varken den inbyggda (självklart) eller slaven av.

Alltså - går det att göra så att ENDAST slaven brinner av eller måste den inbyggda också brinna av?

Japp!
slaven styrs via ljus från den inbyggda.
Alltså - näpp, det går inte att göra så att endast slaven brinner av.

Petter ...
 
Kan komplettera med att den inbyggda blixten om den "väljs bort" lyser med reducerad styrka som inte påverkar bilden nämnvärt i de flesta situationer, men kan ju speglas i blanka föremål. Så här fungerar den trådlösa blixtstyrningen även i andra fabrikats system, annars måste radiostyrda system till.
 
Japp!
slaven styrs via ljus från den inbyggda.
Alltså - näpp, det går inte att göra så att endast slaven brinner av.

Petter ...

Jag fick det förklarat så här: Ja båda tänds, MEN Nej det är bara slaven som "blixtrar" Dvs det är bara slavens blixtljus som fastnar på bilden (om man nu gjort det valet). Den första ljuset är bara för att mäta nåt tekniskt och då sker ingen exponering. Säkert nån som kan rätta mig om jag har fått det om bakfoten.
 
Det har du fått om bakfoten, fast du är i gott sällskap, för det är många som tror samma sak.

Masterblixten tänds för mätändamål före exponeringen, om man använder E-TTL, , och sedan när bilden tas, för att synkronisera slavblixtarna. Annars vet de inte när de ska tända.
 
En kunskapsbank med ett värde helt opåverkat av finanskriser

Jag kan bara inte låta bli. Anders Persson, du är en otrolig källa till kunskap och upplysning för oss andra 7D-ägare!
 
Det har du fått om bakfoten, fast du är i gott sällskap, för det är många som tror samma sak.

Masterblixten tänds för mätändamål före exponeringen, om man använder E-TTL, , och sedan när bilden tas, för att synkronisera slavblixtarna. Annars vet de inte när de ska tända.

Bara så jag vet: är det jag eller nån annan, eller båda :) som fått det om bakfoten. När jag läste ditt inlägg tänkte jag först att det var nån annan, men sen läste jag " ...och sedan när bilden tas..." och blev lite osäker på det. Jag menar att båda tänds men om man valt att bara använda slavblixten så fastnar inte kamerans blixtljus på bilden eftersom de är tidsförskjutna men att ögat inte uppfattar skillnaden men att sensorn är så snabb att den hinner med skillnaden. Hopplöst att beskriva tekniska förlopp när man inte är så teknisk :)
 
Nu har det ju gått ett tag sedan denna kamera lanserades och denna tråd skapades. Hur har det funkat med firmware uppdaterinar och avhjälpning av fel som tagits upp i denna tråd? (Blixtstyrning och stavfel bla :) Är det en "stabilare" kamera nu än för två år sedan?
 
Jag har fortfarande finanskris. Hur får slaven "i grupp B reda på att den ska skjuta blott 1/3 mot masterns 2/3" utan signalering?

I övrigt har hr Persson lärt mig det mesta om blixtar :)
 
Jag menar att båda tänds men om man valt att bara använda slavblixten så fastnar inte kamerans blixtljus på bilden eftersom de är tidsförskjutna men att ögat inte uppfattar skillnaden men att sensorn är så snabb att den hinner med skillnaden.
Nix, så är det inte. Även masterblixtens ljus registreras av sensorn, då mastern lyser precis samtidigt som slaven. Men har man valt att enbart använda slaven, är masterns ljus tämligen svagt, så oftast tillför det inget som märks i bilden. Lyser gör den dock, mastern.

Om man fotograferar med en slavgrupp (A+B+C) och använder E-TTL II, går följande blixtsekvens iväg när avtryckaren trycks ner:

  • Mastern ger mätkommando till alla slavar (2 bytes).
  • Samtliga slavar tänder sina mätblixtar.
  • När kameran mätt blixtljuset, räknar den ut rätt styrka för slavarna och skickar inställningskommando samt order om att slavarna ska vara beredda att tända (5 bytes).
  • Slutaren öppnar och när sensorn är frilagd tänder mastern synkblixten, som får slavarna att fyra av sina blixtar, enligt nyss mottagen styrkeinställning.

Använder man två olika slavgrupper (A:B), blir sekvensen istället så här:

  • Mastern ger mätkommande till grupp A (2 bytes).
  • Samtliga slavar i grupp A tänder sina mätblixtar.
  • Mastern ger mätkommando till grupp B (2 bytes).
  • Samtliga slavar i grupp B tänder sina mätblixtar.
  • Kameran mäter blixtljuset för varje grupp för sig, och skickar sedan ut doseringskommando (med hänsyn taget till inställningar för förhållandet mellan grupp A och B) till de två slavgrupperna A och B, samt ger dem order att tända på synkblixten (5 bytes).
  • Slutaren öppnar och mastern tänder synkblixten som får slavarna i grupp A och B att tända enligt styrkekommandot de nyss fick.

Använder man även grupp C tillkommer den på samma sätt. Likaså om man använder kamerans blixt som en egen grupp. Det går med 7D, men inte om man använder en 580 EX II som master. Den ingår alltid i grupp A, vare sig man vill eller ej. Men även en 580 EX II kan vara master utan att belysa motivet själv. Liksom för kameran är det då så att lyser gör den ändå, men ganska svagt. Ungefär 1/1024 av full styrka.

För övrigt tackar jag för de vänliga orden och varnar samtidigt för att jag antagligen kommer att bli oerhört högdragen och allmänt olidlig efter detta beröm! :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar