wfrank
Aktiv medlem
...
En lite fånig C.Fn är IV-2. Jag trodde (/hoppades) att den skulle byta plats på F och T, dvs att F sköts med pekfingerratten. Det hade varit bra för mig eftersom jag normalt alltid har kameran i Av. Men så var det inte alls, den byter istället RIKTNING på rattarna, så att ... ja ni vet nog. Very strange.
...
Citerar mig själv i det fall någon liksom jag skulle råka vara Av-orienterad. I M-läge växlas pekfingerratten till T, och hjulet till F. Jag vill ha det precis tvärtom och det går att fixa lätt, men inte som ovan. I Q-läget, gå ner till knappsymbolen längst ner t.h. och ställ om dessa rattar till föredraget läge. Betydde mycket för mig, och kan nån redan skrivit men jag hade iaf missat det. Q-läget är enklast tycker jag men det finns också via C.Fn.
En annan sak som jag undrar är LV AF. Om jag ställer om AF "punkt" (det är ju nu inte punkter i LV - utan snarare ett område) så är det lätt att få fokus på valt område. Men inställningen tycks bestå, även om jag stänger av kameran. Någon som vet om det går att resetta värdet till mitt?
Sen har jag ibland undrat vad som är grundlägena (default...) bland alla C.Fn's. Manualen säger inget, är det någon som hittat en bra överblick? Kameran går ju att ställa om till "skeppat skick" men har man ändrat en del vill man (iaf jag) kolla vad som är bortom default...
God Jul! //W