Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
...

En lite fånig C.Fn är IV-2. Jag trodde (/hoppades) att den skulle byta plats på F och T, dvs att F sköts med pekfingerratten. Det hade varit bra för mig eftersom jag normalt alltid har kameran i Av. Men så var det inte alls, den byter istället RIKTNING på rattarna, så att ... ja ni vet nog. Very strange. :cool:

...

Citerar mig själv i det fall någon liksom jag skulle råka vara Av-orienterad. I M-läge växlas pekfingerratten till T, och hjulet till F. Jag vill ha det precis tvärtom och det går att fixa lätt, men inte som ovan. I Q-läget, gå ner till knappsymbolen längst ner t.h. och ställ om dessa rattar till föredraget läge. Betydde mycket för mig, och kan nån redan skrivit men jag hade iaf missat det. Q-läget är enklast tycker jag men det finns också via C.Fn.

En annan sak som jag undrar är LV AF. Om jag ställer om AF "punkt" (det är ju nu inte punkter i LV - utan snarare ett område) så är det lätt att få fokus på valt område. Men inställningen tycks bestå, även om jag stänger av kameran. Någon som vet om det går att resetta värdet till mitt?

Sen har jag ibland undrat vad som är grundlägena (default...) bland alla C.Fn's. Manualen säger inget, är det någon som hittat en bra överblick? Kameran går ju att ställa om till "skeppat skick" men har man ändrat en del vill man (iaf jag) kolla vad som är bortom default...

God Jul! :) //W
 
Har själv ingen 7D, men man kan normalt se vilka Custom functions som är ändrade innan man går in på en av dem. Listan i nederkant av bilden (1-X) visar vilka värden man valt och ändrade är blå i stället för vita.

Sen får man pröva sig fram för att se vilken inställning som blir vit.
 
bild/film -hanterings tips

Är du rädd för it-buzzwords vänligen hoppa till nästa meddelande.

Mina top tips för bilden när den väl är tagen. (Gäller inte bara 7D, utan funkar även för 5DII och säkerligen en hel massa andra kameror)

1. Programmet "dcraw" (kolla wikipedia)

Gratis, litet och fantastiskt.
t.ex, "dcraw -e *.CR2"
Extraherar jpg'arna från raw filerna.

2. Programmet "ffmpeg"

Gratis, svårt och fantastiskt.

t.ex.
"ffmpeg -i MVI_0001.MOV -vcodec copy -acodec libfaac MVI_0001.mp4"
Behåller bilden men kådar om ljudet till AAC vilket PS3'an gillar. (kräver ffmpeg kompilerad med libfaac)

3. Mediatomb (UPnP media server för media-visning i t.ex PS3)
Gratis, svårt och fantastiskt.

Både tips 1. och 2. kan med fördel scriptas in i Mediatomb (faktiskt liten nog att köra direkt på vissa NAS).

Själv har jag en D-Link DNS323 (NAS) och där lägger jag in alla mina raw-filer och filmer. Där kör även Mediatomb som transcodar (i realtid och endast vid behov) CR2 filerna via dcraw till jpeg.
Detta gör att jpeg-bilderna från CR2 filerna visas på plasman via PS3'an snabbare än på min PC.
Grymt bra när mormor kommer på besök och man inte vill rodda runt i CR2 konverteringar på PC'n.

Jag inser att dessa tips endast kan hjälpa ett fåtal personer här på FS, men jag skulle själv bli glad om jag letat efter liknande lösning.

Johan
 
Johan. Det där kan vara ett guldtips. En bister egenskap (för mig) kring RAW+L är att fps sjunker dramatiskt. Med bara RAW kan kameran bursta 15-16 bilder vilket är tillräckligt för mig i alla sammanhang jag kan komma på.

Men vad är det för jpg som kommer ut i ditt "tips 1"? Är den som "L", eller är det någon minivariant? Kan DPP hantera (och visa) fokuspunkter tex, har du testat?
 
Du skrev ju nyss att du börjat använda DPP. Liksom diverse andra program kan du markera de bilder du vill ha, och sen batchgenerera jpegfiler från råfilerna. Vad ska du med jpeg till i kameran, om du nu vill ha råfiler? Eller om det är jpeg du ska ha, ställ kameran på dem och du kan ta hur många som helst i följd. I alla fall om du tar 8 megapixel, vilket ju räcker utmärkt till nästan allt.
 
Sant, men det beror nog lite på hur och vad man fotar. För mig uppfyller JPG alla krav jag har i 9 fall av 10. Men just för den 10:e som är något ovanligt bra eller intressant vill jag ha bitdjupet kvar i varje pixel för att kunna frossa i Photoshop.

Du har rätt att det är nog betydligt enklare att generera JPGs från RAW i DPP när man ändå är igång. Fast det är alla de där extramanövrerna jag ville slippa. DPP är bara blixtrande snabbt för JPG, RAW är ju tunga filer och tar längre tid att sålla bland (inspektera 50% eller 100% som jag brukar göra). Jag hade hoppats det skulle finnas en genväg till att sålla i JPG (det går minst dubbelt så fort) och sen bevara de RAW jag vill leka extra med.

Men men, RAW har andra fördelar. Det står nog och väger mellan att använda bara RAW iaf, eller köra JPG och använda den trevliga RAW+JPG-knappen 7D har begåvats med. Fast i det senare fallet kan man ju missa nåt av de 10:e jag försökt beskriva ovan. Man får se.

God Jul alla!, nu ska vi strax åka på julkalas :)
 
Generera jpeg av alla i datorn, då. Sortera sen och släng skiten som du inte vill behålla.
Det tar förstås en stund, men det spelar ju ingen roll. Datorn gör det automatiskt medans du letar mandel i julgröten.
 
Hur ofta behöver du egentligen JPG-filer?

För mig är det så att jag bara behöver JPG när jag skall skicka bilderna som mail till släkt och vänner eller när jag skall lägga upp dem på min hemsida.

Vid de tillfällena handlar det alltid om bilder som jag redigerat i någon grad. Dessutom vill jag ha dem nedsamplade. Alltså måste de igenom bildbehandlingen. Då är det inget vunnet att starta med en JPG.

För egen del kollar jag bilderna i datorn och du funkar ju RAW bra. Den lilla prestanda förlust och tidsförlust som det innebär (jag jobbar i Lightroom) är försumbar för mig som amatör. Jag drar igång importen och under tiden surfar jag runt, sätter på fika eller något annat.

Visserligen skapar jag också JPG kopior i full upplösning av alla mina redigerade bilder. Dessa är dock mest som backup för att ha en kopia i ett "generellt" format och den processen sker ju också som ett självspelande piano.

Nej, jag ser liten nytta av att fota både RAW och JPG så länge man inte har extremt stora krav på ett snabbt bildflöde (typ sportjournalist som levererar bilder direkt utifrån fältet).
 
Kloka ord även där på många sätt. Men jag vill ha allt i jpg för "framtidens" skull. Framtidens gamla bilder kommer lagras och visas digitalt, och visst kommer det finnas program/konverterare som kan konvertera även raw från stora tillverkare som Canon även från antika produkter som bytte format varje modell på 2000-talet, men jpg kommer alltid att kunna läsas av alla produkter i all framtid (ja iaf i 50 år+ då det möjligen är intressant...:). Vill inte på nåt sätt låta påskina att just mina bilder är särskilt intressanta i framtiden, men ifall just mina barn vill - liksom jag - rota bland gamla bilder så är det jpg som gäller.

För en färdig bild är jpg optimalt, för en bild man vill behandla är det tvärtom. Och mitt problem är just sållningen eftersom jag ofta tar många bilder av varje motiv. Jag är superamatör och har inga deadlines, däremot har jag dåligt tålamod. Och då är det segt sitta och välja ut de 3 bästa av 10-15 från varje avtryckarklick med nuvarande maskin- och mjukvarupark.

Men nu i mellandagarna ska jag köra bara raw, testa jpg-konvertering och sen sållning och se om flödet duger för mig. Vore fint om jag kunde kolla sålla bland jpg, enkelt radera allt oönskat och att rawbilderna även försvinner och sen sålla en andra gång med större urskiljning i två kategorier - sånt jag vill (kunna) behandla och sånt som jag behandlar färdigt i DPP. Jag vet inte om det kan gå till så med rimlig smidighet, men kommer googla fram allt som dpp kan göra på området. Jag hoppas det går "ok". :)
 
Men jag vill ha allt i jpg för "framtidens" skull.

Jag förstår det, och det är ju därför som jag också kör en "extra" export till JPG.

Jag menar att du alltså lätt kan lägga till denna extra säkerhet genom att exportera till JPG från RAW i datorn. Det är bara några knapptryckningar och sköter sig självt. På så vis slipper man "tynga" själva fotoprocessen med att generera både och.
 
Dagens scenfototips, för lite plottriga omgivningar där folk rör sig mycket:
Servo-AF + låt kameran själv välja fokuspunkt!!! Befriande bekvämt.
 
Jag har aldrig sett några andra filer. Kan det inte snarare än filformatet bero på att du valt att använda program som av ett eller annat skäl hanterar filerna på det viset?

Eh, jo så kan man ju se det. Lightroom sparar en massa extra metadata för olika saker man gör med filerna.

Hursomhelst rekomenderar jag främst DNG för att slippa möjliga framtida problem med gamla RAW-format från utdöda kameror.
 
7D är en trevlig kamera med många användbara inställningar. Speciellt förtjust har jag blivit i "Orienteringslänkad AF-punkt" där man t.ex. kan köra med centrumpunkten vid horisontellt läge på kameran och med någon av dom övre punkterna när man har kameran vertikalt. Det är bara att gå en på C.fnIII-12 och välja läget sen håller man kameran horisontellt och ställer in en af-punkt och sen hålla kameran vertikalt och ställa in en annan så kommer kameran ihåg det och växlar mellan punkterna automatiskt

En annan grej är att man kan konfigurera "skärpedjupsknappen" att starta IS. Perfekt att lägga på t.ex. C3-läget för flygandefågel-inställningar då man ju inte behöver IS. Man kan t.ex. sitta och fotografera sittande fågel med IS aktivt och när det kommer en örn susande genom luften så är det bara att vrida in C3 och man har flygandefågel-inställningarna med IS avstängt...

En till bra grej är ju att man kan lägga "vattenpasset" på M.fn-knappen så man får det direkt i sökaren tillsammans med ett rutmönster. Se under C.fnIV-1.
 
Perfekt att lägga på t.ex. C3-läget för flygandefågel-inställningar då man ju inte behöver IS.
Nu är inte jag någon erfaren fågelfotograf men vid panoreringar inom motorsport med tele finner jag IS mycket användbart (mycket lättare att hålla sikte på motivet) och jag föreställer mig att detsamma borde gälla vid flygande fågel.

Även om jag har fel i det, varför stänga av IS, det lär väl knappast försämra på de tider som är aktuella även om det nu inte skulle göra någon nytta?

De enda gånger jag stänger av IS är på stativ då IS i vissa lägen (riktigt långa tider) kan försämra även om man har ett objektiv med stativavkännande IS.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar