Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyfter en gammal tråd, fast 7D är ju fortfarande till högsta grad aktuell.

Uppgraderade mig nyss från 450D till 7D (har dock 450D kvar) och en sak som skiljde sig var placeringen av on/off switchen.

På 450D satt den på högersidan tillsammans med alla andra reglage så det blev lite av en vana att med kameran viftandes i högerhanden slå av/på med en enkel tumrörelse när man behövde använda kameran.

Fast på 7D är det annorlunda, har man kameran i högerhanden krävs en något omständig rörelse med vänsterhanden upp till on/off switchen och sedan under objektivet.

Vilket har resulterat i att på 7D så låter jag den vara på och har auto power off satt på 1 minut. Har bara kört med detta vid ett par tillfällen, men kan inte märka någon direkt märkbär skillnad på batterilivslängden.

Typiska scenarios är att man är på en motortävling där man kanske tar 5-10 bilder, väntar nån minut, tar ltie mer bilder, väntar kanske 5-10 minuter, tar bilder mer eller mindre kontiuerligt och så fortsätter det.

Hur brukar ni använda on/off switchen på era 7D's? Eller är det så att de flesta alltid låter kameran vara på och låter auto power off ta hand om avstängningen? Har inte hittat något direkt konkret om detta i manualen. Tycker det är bökigt när man går runt med kameran att fjanta med tvåhandsgrepp bara för att snabbt dra igång kameran.
 
Jag har alltid kameran på. Jag skulle tro att det som drar mest ström när man inte fotar/fokuserar är displayen som beroende på inställning lyser en stund efter aktivitet. Är du rädd om laddningen i batteriet så tryck på "Info" tills displayen bak är svart alltid. Då tror jag skillnaden mellan dina två alternativ (av/på eller alltid på) blir som minst.

Mvh,
/Ola
 
Jag stänger bara av min kamera när jag byter objektiv eller tar ur/sätter i minneskortet. Annars är den alltid på, även i byrålådan.
 
Jag stänger bara av mina kameror när jag lägger dem i väskan för förvaring. Men lika ofta glömmer jag det. Har inte märkt någon skillnad på batterierna.
 
Det gör ingen skillnad på strömförbrukningen. När kameran går ner i dvala tar den lika lite som när den är avstängd.

Det finns ingen anledning att stänga av kameran för att byta objektiv. Konstruktionen är gjord för att klara det utan att stänga av kameran.
Det finns heller ingen anledning att stänga av kameran för att byta minneskort. Den stänger nämligen av sig själv så snart du öppnar luckan till kortet.

Däremot finns det en anledning att stänga av kameran när man inte använder den. Dels kan den råka bli stående med höjdavtrycket halvvägs intryckt, och då tömmer den batteriet i ett nafs.
Dels så går sensorrengöringen när kameran startas och stängs av, och den behöver gå lite titt och tätt för att skräp inte ska hinna klibba fast på sensorn.
 
Fint, låter som mina erfarenheter (dvs ingen större skillnad på batteriförbrukningen) stämmer med era erfarenheter också.

Displayen brukar ju vara en stor strömförbrukare, så dess användning har jag redan satt till ett absolut minimum. Är tokglad över LCD-displayen på ovansidan på 7D!

Jo, lyckades få ett ganska tomt batteri efter en heldag på Falkenberg - fast det berodde ju på långa fotoserier i RAW med ett teleobjektiv med bildstabilsatorn ofta arbetande och AI Servo i princip hela tiden - då drar det batterier.

Skönt - då kan jag gå tillbaka till mitt snabba enhandsgrepp igen :)
 
Batterigrepp med två LP-E6 är bra. Det använder batterierna växelvis, vilket gör att de hinner vila lite mellan gångerna. Det är bra för de flesta batterier att få lite återhämtning mellan urladdningarna.
 
Batterigrepp med två LP-E6 är bra. Det använder batterierna växelvis, vilket gör att de hinner vila lite mellan gångerna. Det är bra för de flesta batterier att få lite återhämtning mellan urladdningarna.

Hej Anders !
Exakt där är Canon smartare än Nikon som kör slut på ett batteri innan nästa kopplas in.

Trevlig helg önskas.
/LEE
 
Batterigrepp med två LP-E6 är bra. Det använder batterierna växelvis, vilket gör att de hinner vila lite mellan gångerna. Det är bra för de flesta batterier att få lite återhämtning mellan urladdningarna.

Kan bara hålla med on det mesta som har sagts här nyligen, jag stänger eventuellt av kameran när jag stoppar ner den i väskan, av samma anledning som Anders.

Och man måste vara rätt driftig om ska hinna dra ur två batterier i ett grepp på en dag genom att fota. Vid video blir det en lite annan grej.
 
Om man inte ska glo på skärmen hela tiden, utan bara tar bilder, klarar två LP-E6 ledigt över 2000 bilder i min 7D. Så många har jag aldrig tagit på en dag. Runt 1750 eller nåt är rekordet.
 
Firmware 2.0.0

Det nya programvaran för kameran finns nu tillgänglig lite här och där. Canons amerikanska sida exempelvis.

Notera dock att om du vill använda kameran tillsammans med WFT-E5 (nätverksgrepp) ska du inte uppdatera förrän det också går att få tag i version 1.0.7 (minst) för greppet. Version 1.0.6 för WFT-E5 fungerar inte tillsammans med version 2.0.0 för kameran.
 
Om vi har testat? Simmar fiskar, eller...?

Jodå, klart vi har testat. Verkar visst fungera. Enda felet jag hittat är att om man konverterar en RAW till jpeg i kameran säger den att den sparar videon, inte bilden. Men den gör vad den ska, så det är bara fel ord som valts.

Samt då att det inte går att använda WFT-E5 så länge Canon inte släpper ut 1.0.7 till greppet.

Aha, Canon Singapore har fått ut 1.0.7 till greppet nu.
http://support-sg.canon-asia.com/P/...nsmitter&model=WFT-E5D&menu=Download&filter=0
 
Nu har jag testat uppdateringen. Det som jag personligen kommer har mest nytta av i den är nog stjärngraderingen som jag nu kan göra direkt i kameran.
Får se om jag kommer använda RAW-till-jpeg-funktionen. Kanske kan vara användbart om jag inte har någon dator tillgänglig och vill få ut en jpeg-bild snabbt.
Skönt att få en ny kamera gratis hur som helst :)
 
Canon Sverige har också glömt att lägga ut uppdateringen till WFT-E5B. Den fungerar inte tillsammans med kameror med 2.0.0 om inte WFT uppdateras till version 1.0.7.
 
Hej,

har ju själv fått en del bra tips så jag tänkte jag skulle dela med mig. Tidigare använde jag (nästan) uteslutande följande fokus med mittpunkten och Af point selection:Single Point AF. Tumfokus. Jag har alltid tyckt AF på 7D varit snabb och exakt men alltid haft några lite OOF bilder här och där. Efter oavsiktligt glömt inställningen till Af point selection: Spot AF efter lite makro så tyckte jag AF gav bättre resultat och efter 3 månaders testande har jag kommit fram att det normalt är att föredra för mitt sätt att fotografera (jag byter om jag skall ta bilder i gott ljus med bländare 4 eller mindre). Slutsatsen är att med SpotAF blir det oftare exakt fokus, men den missar oftare en initial bild (eller två) i en serie.

Övriga inställningar enligt:
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=34832

Lycka till!
/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.