jdandanell
Aktiv medlem
Jag tycker det är märkligt att ni inte kan förstå varför vissa av oss har sett det som en begränsning.Varför kunde du inte fram till idag fotografera i S-läge, slutartid 1/400s, auto ISO 1600-3200? Eller i M-läge med f2,8, 1/400, ISO 1600-3200? Skulle det inte bli samma resultat?
När jag t.ex. fotograferar sport (låt säga fotboll) så är ljuset så pass ojämnt att det kan skilja något eller några steg beroende på var man riktar kameran. Ljuset, eller snarare bristen på ljus, är oftast det stora dilemmat och man tvingas ofta köra på största bländare.
Slutartiden är viktig och bör (i detta fall med fotbollen) inte understiga 1/400s. Min D300 brusar relativt mycket vid iso-3200 men det kan jag köpa om det inte finns andra alternativ.
Jag har inga som helst problem med om ljuset visar sig så bra att jag kan köra med slutartider på 1/1000s eller snabbare. Jag väljer hellre att öka slutartiden än att gå ner t.ex. till iso-800 från iso-1600.
För att jag skall slippa behöva tänka på mina inställningar hela tiden så vore det guld att kunna ställa in största bländare i A-läge, ange en bas-iso samt en max-iso vid ett visst gränsvärde på slutartiden. Detta kan vi vara överens om att jag inte kunnat göra fram till idag med min D300 (för snabbare tider än 1/250s)
Däremot hade jag kunnat få en liknande lösning genom att köra i m-läge men då hade jag själv behövt justera slutartiden manuellt.