Centrumvägt genomsnitt är per definiton hela bilden, dock med tyngdpunkt lagd på centrum. Centrum är per definition i mitten.
Min EOS 30 har möjlighet att länka partiell mätning till någon av sina 7 AF-punkter, men det finns inte på någon digital version jag har sett. EOS 30 har ingen spotmätning alls.
AV dagens modeller är det bara 1D som kan låta spotmätningen flytta med AF-punkten. Det är också bara 1D som har multispotmätning, en finess som kan sägas vara en handjagad evaluerande mätning. Gjorde sin debut på T90 och har även funnits på EOS 3. Men annars har det mest varit på EOS 1, av olika modeller.
Evaluerande mätning har i alla tider haft någon dragning åt den/de aktiva AF-punkterna. I början fanns det bara några få fält (min EOS 10 hade åtta mätfält och tre AF-punkter, så hur de prioriterade där vete fåglarna), men numera är ju exempelvis det 63 mätfälten i en 7D utspridda så att 19 av dem sammanfaller med de 19 AF-punkterna, och det utnyttjas också. 7D påstås även utvärdera fokus på samtliga punkter (ingår i iFCL) för att se vilka som är i, eller nära, fokus, även om de inte används för att fokusera med. Kameran antar då att sånt som är nästan i fokus tillhör huvudmotivet. Huruvida detta fungerar i praktiken är nog inte så lätt att testa. Kanske med någon speciellt uppbyggd testrigg.