elbe
Avslutat medlemskap
Nu är inte jag någon erfaren fågelfotograf men vid panoreringar inom motorsport med tele finner jag IS mycket användbart (mycket lättare att hålla sikte på motivet) och jag föreställer mig att detsamma borde gälla vid flygande fågel.
Även om jag har fel i det, varför stänga av IS, det lär väl knappast försämra på de tider som är aktuella även om det nu inte skulle göra någon nytta?
De enda gånger jag stänger av IS är på stativ då IS i vissa lägen (riktigt långa tider) kan försämra även om man har ett objektiv med stativavkännande IS.
Fåglar är nog lite mer irrationella då det går både upp och ner, diagonalt och lite hit och dit...typ.
Nä men det handlar om så snabba tider så IS är överflödigt. Dessutom är EF 100-400 ett objektiv med andra generationens IS som inte automatiskt känner vad man gör men man kan med en knapp ställa in så det är känsligt i bara en riktning.
Tyvärr går det inte att konfigurera kameran att ändra de läget på objektivet så om man då fotar stillasittande fågel med is och en kamerainställning och det kommer en fågel flygande så maste jag dels ändra kameran till flygandefågel-inställningarna OCH ändra en knapp på objektivet i hastigheten. Mycket lättare att göra så IS stängs av via kameran med enbart att vrida på PSAM-ratten...