Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är inte jag någon erfaren fågelfotograf men vid panoreringar inom motorsport med tele finner jag IS mycket användbart (mycket lättare att hålla sikte på motivet) och jag föreställer mig att detsamma borde gälla vid flygande fågel.

Även om jag har fel i det, varför stänga av IS, det lär väl knappast försämra på de tider som är aktuella även om det nu inte skulle göra någon nytta?

De enda gånger jag stänger av IS är på stativ då IS i vissa lägen (riktigt långa tider) kan försämra även om man har ett objektiv med stativavkännande IS.

Fåglar är nog lite mer irrationella då det går både upp och ner, diagonalt och lite hit och dit...typ.

Nä men det handlar om så snabba tider så IS är överflödigt. Dessutom är EF 100-400 ett objektiv med andra generationens IS som inte automatiskt känner vad man gör men man kan med en knapp ställa in så det är känsligt i bara en riktning.

Tyvärr går det inte att konfigurera kameran att ändra de läget på objektivet så om man då fotar stillasittande fågel med is och en kamerainställning och det kommer en fågel flygande så maste jag dels ändra kameran till flygandefågel-inställningarna OCH ändra en knapp på objektivet i hastigheten. Mycket lättare att göra så IS stängs av via kameran med enbart att vrida på PSAM-ratten...

Nä men det handlar om så snabba tider så IS är överflödigt.
Oavsett exponeringstid stabiliserar det sökarbilden ...
Dessutom är EF 100-400 ett objektiv med andra generationens IS som inte automatiskt känner vad man gör men man kan med en knapp ställa in så det är känsligt i bara en riktning.
Jag har läst någonstans att man alltid kan ha IS i panoreringsläge, för att den då känner av vad man gör och stabiliserar som vanligt när man inte panorerar. Har aldrig provat så själv dock.

Men då förstår jag i alla fall varför du gör så. Skall testa mer själv i sommar och se vad jag kommer fram till.

Det är ju lögn att mäta hur IS egentligen fungerar. I alla fall för fotografen. Kanske med något speciellt mätjox. Men helt orimligt att IS i mode 2 faktiskt börjar med att stabilisera i båda riktningarna, och sen stänger av den där den "slår i taket" på grund av en avsiktlig rörelse, är det ju inte. Somliga av de nyaste har ju automatisk omkoppling till mode 2. Ungefär som det hatade AI Focus, fast mot skak.

Ja det skulle nog vara Canons senaste 100 Makro med IS som skulle fixa det. Själv har jag fått många lustiga resultat med IS påslaget på mitt EF 100-400 mot flygande fågel...

Tillägg:

Ett litet tips....

7D fixar AF med alla 19 fokuspunkterna och One Shot AF med en tejpad 1,4xTC på ett 5.6-objektiv

Det är ju lögn att mäta hur IS egentligen fungerar. I alla fall för fotografen. Kanske med något speciellt mätjox.
Ja mätjox är sannolikt den vetenskapligt korrekta termen för utrustningen som krävs :D

Här berättar Chuck Westfall att IS i mode 2 egentligen börjar som i mode 1 och först när den känner av panoreringen så stängs stabiliseringen av, i en eller t.om. båda riktningarna (vid diagonal panorering, om det nu kan heta så?). Det gäller alla objektiv med mode-omkopplare, alltså även 100-400.

Vad jag har förstått litar Nikon tillräckligt mycket på sin motsvarande funktion för att helt utesluta omkopplaren och alltid använda det vi kallar mode 2 (som alltså egentligen är mode 1 till att börja med) i åtminstone vissa VR-objektiv.

Senast ändrad:
7D är en trevlig kamera med många användbara inställningar. Speciellt förtjust har jag blivit i "Orienteringslänkad AF-punkt" där man t.ex. kan köra med centrumpunkten vid horisontellt läge på kameran och med någon av dom övre punkterna när man har kameran vertikalt.

Det är till och med så lyxigt att de två olika vertikallägena kan ha olika AF-punkter.

Ja mätjox är sannolikt den vetenskapligt korrekta termen för utrustningen som krävs :D

Här berättar Chuck Westfall att IS i mode 2 egentligen börjar som i mode 1 och först när den känner av panoreringen så stängs stabiliseringen av, i en eller t.om. båda riktningarna (vid diagonal panorering, om det nu kan heta så?). Det gäller alla objektiv med mode-omkopplare, alltså även 100-400.

Vad jag har förstått litar Nikon tillräckligt mycket på sin motsvarande funktion för att helt utesluta omkopplaren och alltid använda det vi kallar mode 2 (som alltså egentligen är mode 1 till att börja med) i åtminstone vissa VR-objektiv.

Ja det där låter verkligen som de A Persson var inne på med AI Focus som växlar över lite hipp som happ och oftast när "bilden" försvunnit.

Men "there is a possibility" att det kan vara värt att prova :)

Det enda som inte är allmängiltigt i Chucks inlägg numera är då att det nu finns vissa objektiv (EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS, exempelvis) som inte har någon Mode-omkopplare, men ändå alltid befinner sig i Mode 2. Så har åtminstone jag uppfattat det.

Beträffande varierande orientering på kameran, med tillhörande AF-punktval, så gäller även att man kan registrera olika "Home Points" i olika lägen.
Dessutom kan man, om man inte har något emot att hålla kameran bakvänt ibland, ha exempelvis spot AF med greppet neråt och en punkt med expansion med greppet uppåt. Då kan man mycket kvickt byta mellan de två metoderna, genom att helt enkelt vända på kameran, när man fotograferar vertikalt. Men det fungerar inte att byta punktvalsmetod i horisontalläge genom att vända upp och ner på kameran. Jodå, jag har provat... Var det nån som sa "Säter"?

Senast ändrad:
Säter?

Nej, men det var frestande måste jag säga. Fast jag tror nog att klokskapen överväger tokskapen. Det är väldigt kul att den här tråden har tagit fart igen och dessutom med mycket intressanta inlägg. Hur har det förresten gått med blixtstyrningen?

Före jul visste inte verkstäderna vad de skulle göra åt eländet, och i butikerna jag kollade fanns inga 7D som fungerade som de skulle.

Nu har jag haft julledigt och ägnat mig åt att reparera mina bilar istället. Men jag ska göra en ny koll med lämpliga verkstäder. De kan ju ha fått information från Canon så här dags.

Apropå blixtstyrningen så är min 7D på väg till RCC i Göteborg för åtgärd, får se vad de kan göra, jag återkommer när jag får tillbaka den. Tills dess får jag hålla tillgodo med min 400D, lite pillrigt med handskar i kylan, annars duger väl den också.

Har ni sett att det finns ett stavfel i EOS 7D?

När man går in på "Direktvalsknappen" och sedan "Egna Inställningar" -> "SET-knappen" så står det på val 2 <Bildvalitet>.

Hmmm

//Daniel

Dags att vi startar en megatråd, där högst vart tionde inlägg får vara on topic, ett ämne som behandlar om den korrekta stavningen ska vara bildkvalitet eller bildkvalité, eller om vi möjligen kan få en Custom Function som gör att vi med M-Fn can byta mellan de två alternativen.

Den här tråden har visst stått stilla ett tag....

Hus som helst så tycker jag att det verkar vettigt att lägga AF-växling och spot-fokus på "skärpedjupsknappen" och ta bort spot-fokus från "Mfn-listan".

Det fungerar väldigt bra med vanliga fokuspunkten och utökad fokuspunkt då spot-fokus följer med den fokuspunkt man väljer med de övriga två valen.

Det fungerar oxå bra med zon-af och automatiskt val av alla 19 punkter då spot-fokusen då väljer centrumpunkten om man trycker på skärpedjupsknappen.

I ett speciell C-inställning för flygande fågel har jag dock valt att starta IS med skärpedjupsknappen för då behövs knappast spot-fokus...och inte heller IS så ofta.

Någon som har några andra tips som kan vara nyttiga att dela med oss andra?

Jag har normalt kameran inställd på spotfokus, på mina objektiv så hittar den fokus bra - och då använder jag tex rebeller som Sigma 30/1.4 ofta. Ikväll (mörkt) var jag vid Slussen och plåtade med 15-85, AF låser precist och omedelbart på spotfokus i mörkret, bara vald punkt har nåt att titta på, ett avlägset tänt fönster räcker utmärkt. Hamnar jag i en situation där den inte låser så är jag villig ställa om på "sedvanligt" sätt.

Min skärpedjupsknapp växlar mellan AI Servo och One Shot.

Mina C1-C3 är just nu inställda på
1. fågel
2. handhållen HDR
3. snabba porträtt
- alla "my style" :)

I övrigt så är mina absoluta måsten på 7D:
1. Joystick - val av fokuspunkt (/-område, för de övriga lägena)
2. INFO-INFO - jag vill se och ha centrala inställningar på huvudskärmen (*)
3. För M hittade jag tillslut funktionen för att ställa om pekfingerratten till F och tumhjulet till T, viktigt för mig som normalt kör Av. Default är tvärtom.

(*) tyvärr saknar 7D nässensor, dvs displayen släcks korkat nog inte när man trycker ögat mot sökaren. Det gör den på XXXD och XXXXD. Ett tillkortakommande på en i övrigt fånigt bra kamera.

Senast ändrad:
Du vet redan vad jag tycker om dina displayidéer, så det behöver vi inte diskutera. Men har du fundrat på Q-knappen? Den tänder samma infodisplay, låter dig göra ändringar och släcker displayen igen så snart du trycker ner avtrycket halvvägs. Funktionen hos Q kan du även få på SET, om du vill.

Oj, nu vill mina elaka fingrar skriva något om att man ska lära sig att det finns en display på ovansidan också, men jag vet att du inte vill höra det, så jag sliter nu bort fingrarna från tangentb

Jag kan inte fatta varför man inte släcker INFO displayen när man trycker ner avtryckaren?

Ett problem med Q-menyn är att när den är aktiv så reagerar displayen inte på när man trycker ner någon av de små knapparna för ISO, mätning, matning etc, vilket är irriterande då detta är snabbare än att nå en inställning genom att stega sig fram i menyn.

Jag skulle vilja ha en inställning som gjorde att när man trycker ner någon av småknapparna så tänds displayen automatiskt och släcks sedan när man trycker på knappen. Det skulle spara ett par knapptryck.

Beträffande toppdisplayen, vi kanske inte behöver älta den, men för mig är den oläslig. Jag måste ha mina läsglasögon på mig för att kunna läsa den. Med dem på så blir allt suddigt i sökaren. Den enda gång jag använder toppdisplayen är när jag fotar i LV för då måste jag ha glasögonen på för att kunna se displayen skarpt.

Rimligtvis för att hos Canon tänker de sig att när man har en toppdisplay, som visar allt som är väsentligt, då är det någon speciell anledning till att man vill visa den informationen där bak också. Exempelvis att kameran sitter opraktiskt högt upp på ett stativ, så att man inte kan se toppdisplayen, och måhända inte bekvämt se sökaren heller. I ett sånt läge vill man förstås ha kvar den bakre displayen, även när man tryckt ner avtryckaren, för annars kan man inte se den mätinformation och buffertstorlek mm som kameran visar i sökaren annars.
Min gamla 400D, som ju bara har den bakre displayen, och därför automatisk släckning med hjälp av näsdetektor, kan ställas om till att inte släcka displayen om man vill. Men normalt sett räcker det att inte vara närgången med den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar