Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hade ju gått att programmera om, ifall de ville.
Men jag tycker det är bra att den fungerar som den gör. Fast jag skulle vilja kunna ha de funktioner den utför uppe på AF-ON/* också, inte bara där nere. Anledningen är att AF-ON/* fungerar lika bra oavsett horisontellt eller vertikalt läge (när man har vertikalgrepp), men det gör inte nedbländningsknappen.

Spot AF är ju en idé, men jag har använt den omvända. Fotograferar jag något som rör sig mot mig (springande orienterare, exempelvis), passar det vanligtvis bäst med en expanderad punkt på håll. Men om jag kan följa in riktigt nära, blir det ibland klurigt att hålla fokus med de punkterna. Med nedbländningsknappen kan man då få ett större fält, exempelvis mittzonen eller rent av automatiskt val av alla punkterna. Då är det bara bra att jag måste hålla knappen intryckt för att funktionen ska vara till. Jag hade aldrig klarat att hålla reda på vilken som är aktiv annars. Speciellt om det är något som inte syns.

Det finns ingen speciell inforuta för varje Cx-läge. Det enda man kan se är om det är P, Tv eller nåt annat som ligger där, och det ser du på första INFO-trycket (om du inte tagit bort den funktionen). Anledningen till att detta visas är förstås att enda sättet att se det annars på en 40D eller 7D eller vad det nu är, är att titta på driftlägesratten. Men den står ju på C1 eller nåt nu, så den är inte till någon ledtråd.
För övrigt får man blänga i alla menyer.
Jag tycker det är synd att inte blixtinställningarna sparas. Jag kan förstå att man gjort så för att det ska vara i linje med vad det är för externa blixtar (där sparas de i blixten, inte i kameran), men tycker i alla fall att man kunde fått välja om man ville spara internblixtinställningarna också.
Dessutom vill jag för gudars skymning att kameran inte ska återgå till vad som är lagrat i C1-C3, bara för att avstängningstimern gick ut! Om jag stänger av kameran, eller flyttar den ur C-läget, OK, men inte bara för att timern går ut. Ge oss åtminstone en C.Fn som kan ändra detta beteende!

Håller med om det mesta.

Det där med att C-funktionen återgår så fort kameran går i sleepläge är bara hur korkat som helst.

Jag tror vi alla som läser den här tråden önskar utökade möjligheter att konfigurerar vår kamera. Sannolikt är det dock många köpare som aldrig går in i Cfn och gör några som helst inställningar och de som trots allt gör det kan bli förvirrade av alla möjligheter.

Kanske skulle man i EOS utility ha utökade möjligheter till personlig konfigurering. Tänk att kunna programmera precis "allt" som man vill ha det!

Kan tänka mig att det kan vara en relevant invändning för en 1000D eller liknande, men för en 7D?
I 1D Mark IV finns det ju 62 olika Custom Functions (7D har motsvarande 38 av dessa), så i mer avancerade kameror verkar Canon inte ha några betänkligheter när det gäller att dra på med inställningar. Känns som att 7D inte borde vara riktad mot nybörjare med fallenhet för inställningsförvirring heller, direkt.

Känns som att 7D inte borde vara riktad mot nybörjare med fallenhet för inställningsförvirring heller, direkt.

Absolut, men jag tror likväl att det är en tämligen stor del av användare, även av avancerade kameror, som inte är så intresserade av att "meka" med kameran.

Det är ju lätt att tro att "vi" som hänger här på fotosidan och diskuterar sådana här saker med inlevelse utgör ett representativt urval för kunder på en 7D. Det är långt ifrån säkert att så är fallet.

Senast ändrad:
Den tråglösa blixtstyrningen

Jag fick detta svar från Canonsupporten i dag:
"Hej Ingemar,
När man använder FE Lås avfyras en förblixt och blixtenergin ställs in just för den del av motivet som är i centrum.
Näs man inte använder FE lås avfyras ingen förblixt varvid mätningen läser av det befintliga rumsljuset, därför kan det skilja lite i exponeringarna mellan att använda FE lås och ej".
!!!!?? Har ni fått något mer användbart svar än detta nonsens. nog borde väl de på supporten veta hur ETTL II fungerar. Jag returnerade och gjorde nytt försök med mer utförlig beskrivning av problemet. Jag har tidigare också fått ett svar, också det helt värdelöst fast inte så här galet.

Jag fann mig inte i sånt trams utan krävde kontakt med deras eskalerade support. De ringde någon dag senare med korrekt besked. Eller ja, det gjorde de inte riktigt, för de visste knappt själva då. Såvitt jag förstod var jag den förste kunden i Sverige som klagade, men de hade information på väg från Canon Europe då.
Andra gången jag pratade med eskalerad support hade de klart för sig att det enda som hjälper är verkstadsbesök.
Efter det har jag gjort ett försök hos två verkstäder, bl.a. Intervision i Malmö, men ingen hade någon aning om vad de skulle ta sig till med en 7D som inte fungerar. Nu har det gått några veckor, så jag ska ta mig för och ringa igen och se om de har fått information. Ingen större mening att lämna in en kamera om verkstaden inte vet vad de ska ta sig till med den.

Det finns faktiskt en C.Fn som kan aktiveras för att se VILKA punkter som följer fokus i servo då Alla Punkter är valda, tror också det gäller zon. Jag har ännu inte använt någon av dessa två metoder reguljärt så jag har inte testat det. Om den funkar som man tror är därför obekant, ett antal andra saker fungerar inte alls som jag förväntade mig (har nämnt några)..

C1-3 är onekligen lite träigt, vill man ställa om ett enstaka värde går inte det, för då måste man göra om "hela programmeringen" från början. Lite skumt tänkt av Canon faktiskt. Tänk en liten vandring i en Q-lik meny på joystocken, så lätt det hade varit att fixa det.

Tveklöst finns en massa saker som kan förbättras, och vi som är VÄLDIGT intresserade av våra kameror skulle gärna ha en "show long menus"-funktion som tände 50-100 nya C.Fns. Men vi är en minoritet, ett "bevis" är väl att kameran i Nordamerika bara säljs i kit med 18-135. Det är säkert ett bra objektiv, men med tanke på vad som skrivs här på FS om vad 18MP kräver i glasväg är det nog lite för mycket av en kompromiss. För oss kompromisslösa alltså :)

Ang. blixproblemet är det väl inte så där jättekonstigt att det inte finns någon fix ännu, kameran är ju inte så många veckor. Men surt för den (A.P) som använder det flitigt såklart, och även jag ha hunnit bli intresserad av FEL från att inte ens ha vetat vad det var. Jag är nog på väg köpa minst en blixt till för blixtfotografi har fått en helt ny dimension med det trådlösa.

En helt annan sak Persson, köpte inte du kameran i USA - gnäller dom inte på det vid dina verkstadsbesök?

Funktionen som visar vilken punkt som har fokus just nu, när man använder Servo AF, fungerar precis som man kan tänka sig. Den fungerar i Servo AF med automatiskt val av AF-punkt. Alltså zon och helautomatiskt (19 punkter).

Vet inte riktigt vad du menar med att du inte kan ändra ett enstaka värde i C1-C3? Om du har valt C1, och så kommer på att du vill ha höghastighets serietagning, för att ta ett exempel, så trycker du på AF.DRIVE och ställer in serie-H med bakre hjulet. Vill du bara ha det för stunden, gör du inget mer. Vill du ha denna funktion nästa gång du rattar in C1, får du nu först trycka MENU, välja tredje gula fliken och lagra inställningen under C1. Mer behövs inte, och mycket mindre kan man ju knappast tänka sig, om man alls ska ha möjligheten att ändra något som inte lagras.

Det enda som inte är så smidigt är att ändra från Av till Tv, exempelvis. Då måste du ut i Tv och göra alla relevanta inställningar där. Hade 7D haft automatiksättsval som en 1D eller gamla T90, dvs. med knapp och sen rulla på främre hjulet, då hade det varit möjligt att byta även från Av till Tv utan att lämna C1. Men nu är det som det är.

Har de övergått till 18-135 i USA? De brukar kränga ut de här kamerorna med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM istället. Antingen för att de inte är kloka i huvudet eller för att mycket är stort och därför långt borta i USA. Jag har ett gammalt EF 35-135 mm f/4-5,6 USM, som fått en smäll så plastbitarna yrde omkring inne i objektivet. När jag köpte min 40D med paketoptiken i USA fick jag en bra ersättare för 35-135 för 1300 kronor. Såpass kan det i alla fall vara värt.

Jag överlever än så länge med blixtfunktionen. Om jag inte använder FEL, eller sätter en 580 EX II på kameran som master, eller tar till 40D, då fungerar det utmärkt. Fast en gång har jag faktiskt fått överexponering även med en 580 EX II som master. Men förmodligen var det skit bakom spakarna.

Jag har inte varit hos någon verkstad än. Sist jag pratade med dem visste de ju inte vad de skulle ta sig till med kameran.

Men vi är en minoritet, ett "bevis" är väl att kameran i Nordamerika bara säljs i kit med 18-135. Det är säkert ett bra objektiv, men med tanke på vad som skrivs här på FS om vad 18MP kräver i glasväg är det nog lite för mycket av en kompromiss. För oss kompromisslösa alltså :)

Jag köpte ju min 7D i kit med just 18-135. Måste säga att jag är mycket positivt överraskad hittills. Nu har jag inte använt den på 7D utan på 400D och nu senaste på 40D (eftersom min 7D med alla "ordinarie" gluggar är på Intervision).

Jag tycker resultatet med 18-135 är mycket bra. Jag har i och för sig inte gjort några regelrätta jämförelsern men jag tycker den känns bra att jobba med och även på full glugg tycker jag mig få bra skärpa, så väl i mitten som ut mot kanterna. AF verkar hänga med bra till vardagsfoto.

Jag vet att en del tester sågat gluggen men jag upplever i alla fall mitt exemplar som klart bättre än t ex 17-85 och Sigmas 18-200 OS som jag haft tidigare och sålt då de gav ganska medioker kvalité.

Kan mycket väl tänka mig att använda den även på 7D, men säkert är 15-85 vassare och ger mer vidvinkel (men också dyrare, kortare och tyngre).

Ja visst är det 28-135 som 7D bundlas med i USA, och inte det nya 18-135, my mistake. Medan vi i Europa ser den med 15-85 också. 28:an verkar ha bättre recensioner än 18-135:an iaf, så då ser det hela lite bättre ut även om jag själv tycker att 28 är lite galet som lägsta brännvidd på en walkaround. Det annars fina Canon 24-105L har jag sålt av det skälet, och där går det inte att klaga på vare sig skärpa eller bildkvalitet eller nånting alls. 15-85 är jag väldigt nöjd med så här långt - men dyrt - så jag är nöjd att jag tog höjd för det när jag ändå hade plånboken framme. Det producerar väldigt skarpa bilder, men uppvisar vinjettering och distorsion (låga brännvidder). Sånt är småsaker för mig jämfört med skärpan.

Ang. C1-C3 så var det väl just då jag ville byta Av mot TV som jag gjorde min observation, i övrigt är det alldeles riktigt att det blir enklare. Tänkte inte på det :)

Jag som gillar lite mer att gå in på detalj än bara plottriga översikter tycker att EF 24-105 mm f/4L IS USM fungerar rätt bra på 40D/7D.

Vad visar förresten seriebildstagningssiffran i era kameror? Min visar 63 vid L och 6 vid L+Raw. Butiken rekommenderade ett Transcendkort som jag köpte tillsammans med kameran, men har ni högre siffror på L+Raw känner jag mig lite lurad. Filmning funkar fint.

Det är samma här. Jag har inte något riktigt värstingkort, men i alla fall ett som specificeras 30 MB/s. Men med RAW+L producerar kameran drygt 250 MB/s, så det spelar ingen roll vilket kort du har. Det skiljer någon bild hit eller dit, bara.

Vill man fotografera råformat och dessutom i fullfart ska man se till att tillverka sina jpegar i datorn istället. Detta är en av de få begränsningar du hittar i en 7D, jämfört med den dyrare 1D.

Jag har ett Sandisk Extreme Pro 16 GB som klarar UDMA 6 och 90 MB/s. Så länge jag kör raw i kameran är bufferten 15. Om jag byter till L blir bufferten 87 - så raw-formatet är inte bra om man vill få ut många bilder på kort tid ur kameran. Enligt specifikationen är det ingen skillnad på bufferten för raw-bilder om man använder UDMA eller ej. Max 15 bilder i alla lägen!

I praktiken blir det nog en skillnad ändå, för om kameran visar sex bilder så blir det det med ett långsamt kort, men kanske åtta, rentav nio, om kortet är av högsta fartkvalité. Då hinner den tömma lite mer av bufferten mellan varven.

Jag som gillar lite mer att gå in på detalj än bara plottriga översikter tycker att EF 24-105 mm f/4L IS USM fungerar rätt bra på 40D/7D.

Rajala/Fotovideo säljer det faktiskt för 8995:- nu och i några dagar till, nästan så man blir sugen igen. Jag gillade objektivet skarpt, men som sagt inte att det började 24. Hade jag haft en FF hade det varit en helt annan femma. Men nu fick det vara med och finansiera 7D och 15-85, för mig har allt blivit bättre :)

Tack för svar om era buffertmätare, då ska jag inte sura längre över mitt Transcend. Glömde också säga att vid enbart RAW visar min också 15.

Jag säljer ju aldrig nåt, utan låter madrassen finansiera nya stolleprov istället. Vet aldrig när behov av något gammalt uppstår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar