Advertisement

Annons

7D - inställningar, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Trådlös styrning inställning

Har ej hunnit att prova men försökt att läasa mig till om den interna blixten på något sätt bara kan användas för att styra externa blixtenheter utan att "blixtra"? Är det någon som vet hur det funkar och om hur man gör inställningarna då?

Blixtstyrning via interna blixten

La in ett meddelande om hur man styr endast extern blixt via intern blixt tidigare. Nu har det löst ig och för ev. andra som undrar så står det i manualen men man behöver ju även kameran att trycka på samtidigt. Sidan 120 står det utförligt på om jag inte bara läst men även kollat på bilderna, där ser man att endast extern blixt utlöser och på nästkommande sidor ser man hur man gör med både och...

Ni Andersar m.fl. som verkar ha koll på det här med blixtstyrning: Jag har ett tag gått och funderat på att köpa kabeln nedan. Helt enkelt för att med vänsterarmen hålla ut blixten och få ljus snett framifrån sidan (på personer). Andra handen håller i kameran och knäpper bilden alltså. Det ska mest vara ett upplättningsljus kompletterat med solen självt är det tänkt på olika sätt.

Fråga ett:
Kommer en 7Ds blixt kunna styra en slav som befinner sig "så"? Är det reflektionerna på objektet som styr slaven, eller måste inbyggda blixten belysa direkt på slaven för att kunna styra den? (här blir det ju säkert lite si och så med direktträffar om ni förstår)

Fråga två:
Hur enhandsvänlig är 7D? En XXXD håller man lätt med ena handen men hur krampaktigt blir det med den betydligt större 7Dn?

Bilagor

• 00cable_.jpg
    00cable_.jpg
    10.1 KB · Visningar: 1,411
Ni Andersar m.fl. som verkar ha koll på det här med blixtstyrning: Jag har ett tag gått och funderat på att köpa kabeln nedan. Helt enkelt för att med vänsterarmen hålla ut blixten och få ljus snett framifrån sidan (på personer). Andra handen håller i kameran och knäpper bilden alltså. Det ska mest vara ett upplättningsljus kompletterat med solen självt är det tänkt på olika sätt.

Fråga ett:
Kommer en 7Ds blixt kunna styra en slav som befinner sig "så"? Är det reflektionerna på objektet som styr slaven, eller måste inbyggda blixten belysa direkt på slaven för att kunna styra den? (här blir det ju säkert lite si och så med direktträffar om ni förstår)

Fråga två:
Hur enhandsvänlig är 7D? En XXXD håller man lätt med ena handen men hur krampaktigt blir det med den betydligt större 7Dn?

Tjena!
Svar på dina frågor.
Fråga ett: Kablen gör så att blixtskon förelängs ut till din hand du behöver inte slavstyra den externa blixten med den interna om du endast vill köra extern med kabelförlängning.

Fråga två: Jag har och använder denna kabel med 5D MkII plus batterigrepp jobbar som frilans åt en tidning där vi ofta fotar på ditt benämnda sätt för att "skoja" till ljuset lite. Så inga problem för mig med min 7D heller att enhandshålla. Men det är en smaksak och tänk på skakningsoskärpa när du bara håller med en hand.

Mvh Magnus

Autofokus lyse, hjälp!

Körde igår på hockey med "följande fokus", "utökad singelfocus" och höghastighetstagning. Problemet är att på min 5D MkII så tänds spotpunkten upp så man vet var man lagt focus därefter slocknar den. Detta gör det ej på 7D.

Går det att göra någon inställning för detta eller...?

Det beror nog främst på hur mycket objektiv, blixtar och annat man plockar på. Helt ok kortare stunder, men helt klart en "tvåhandskamera".
Vet dock inte hur det blir med vertikalgreppet.

Tjena!
Svar på dina frågor.
Fråga ett: Kablen gör så att blixtskon förelängs ut till din hand du behöver inte slavstyra den externa blixten med den interna om du endast vill köra extern med kabelförlängning.

Fråga två: Jag har och använder denna kabel med 5D MkII plus batterigrepp jobbar som frilans åt en tidning där vi ofta fotar på ditt benämnda sätt för att "skoja" till ljuset lite. Så inga problem för mig med min 7D heller att enhandshålla. Men det är en smaksak och tänk på skakningsoskärpa när du bara håller med en hand.

Mvh Magnus

Tack! Men på ettan tänkte jag ju att man slipper kabeln om 7D klarar det. Så frågan kvarstår om någon vet om det är möjligt, eller om det bara fungerar i betydligt mer "kontrollerade stativsituationer"?

Bra att 5D är hanterbar på sånt sätt, det ger hopp :)

Det beror nog främst på hur mycket objektiv, blixtar och annat man plockar på. Helt ok kortare stunder, men helt klart en "tvåhandskamera".
Vet dock inte hur det blir med vertikalgreppet.

Tackar. Kameran kommer vara helt naken och med normala objektiv (<500g). Sen förlorar man ju lite kontroll som du antyder, men med 8b/s så ska några kunna bli klockrena. Om blixten hänger med vill säga. :)

Jag tycker det fungerar att enhandshålla 7D när batterigreppet sitter på. Den blir visserligen tyngre, men greppet gör att hela min handflata stöttar kameran vid sidan. Tar jag av det får jag ha ett mer krampaktigt grepp om det som blir kvar att hålla i, vilket jag tycker blir sämre. Nu testade jag med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, vilket ju inte är det lättaste man kan ha på, förstås.
Med greppet på kan man dessutom enhandshålla även vertikalt.

Att blixtfotografera med en slavblixt, styrd av 7D:s inbyggda, där man handhåller slaven vid sidan av kameran går utmärkt inomhus, i normala rum.
Går jag ut utomhus och håller blixten på rak arm rakt ut åt sidan går det inte. Slaven ser inte mastern.
Men om jag istället håller armen med blixten i ungefär 45° vinkel, alltså ungefär lika mycket åt sidan som framåt, då går det bra utomhus också. Då slipper du kabeln.

Tänk bara på att åtminstone en del 7D inte klarar att få exponeringen rätt, när du styr blixtar på det här sättet. Köper du en 7D ska du definitivt packa upp den och prova minst 50 blixtbilder, där du har slaven till att belysa motivet via studs i taket, redan i affären, för att förvissa dig om att det exemplar du tänker köpa inte är drabbat.

Kabeln är ett sätt att få detta att fungera även på ett exemplar som inte kan blixtfotografera, tills Canon kommer på vad de ska göra åt det.

Tack för kontroll och svar, uppskattas verkligen.

Höll på att "köra förbi" Örebro idag när jag skulle till landet eftersom en butik har bra pris där. Men deras 7D-lager visade sig vara någon annans (Canons?) så det tog ett dygn att få dit kameran. Kanske var det därför priset var bra. Tur för mig, annars hade jag impulsköpt en idag. Men nu kan jag fortsätta torrsimma ett tag till eftersom man får så bra hjälp här. :)

I sakfrågan faller tyvärr idén lite eftersom 45 grader innebär olika problem. Finns flera, ett är att blixten lätt faller in i skottvinkeln på lågre brännvidder. Ett annat är att blixten kommer få väldigt svårt komma från sidan ifall objektet inte är nära. Kan avhjälpas om man har vansinnigt långa armar. Å andra sidan kan man ju sätta blixten på dess fot och ställa bort den. Men det blir inte lika "snabbt och spontant" som det var tänkt.

Får tänka om lite och som sagt, stort tack för svaret!

Jag har ganska stora toleranser på min i axeln inbyggda vinkelmätarfunktion, visade det sig vid kalibreringsförsök ikväll. Så ta inte det där med 45° alltför bokstavligt (om man nu kan säga det om siffror). Siffligt? Sifferligt? Nä, strunt i det...

Vi kan säga så här istället:
Med den vinkling jag behöver göra på min arm, gentemot rakt ut åt sidan, för att blixten ska fungera som optisk slavblixt till den inbyggda utomhus, syns inte slavblixten med 10 mm brännvid. Bredare äger jag inte, så jag kan inte prova mer än så. Tvivlar lite på att du har något vidvinkligare själv.
Jag kikade bara i sökaren, men på en 7D ska den ju visa allt som kommer med, så det borde ju räcka.

Vid denna invinkling av blixtstativet (armen, alltså) kommer blixten ungefär 20 cm närmare den optiska axeln än vad den gör med armen på full utliggning rakt ut till vänster.

Tror du kan tänka om tanken att tänka om.

Såpass. Gott att höra. Tror mina FOV-kalkyler var snäppet felaktiga dessutom. Gjorde jag rätt nu går gränsen för att något ska synas vid 45 grader mellan 10 och 12 mm brännvidd på crop. Är det dessutom mindre än 45 grader (armens vinkel från kropp jämfört med traditionell fågelskrämma) ska 10mm funka utmärkt. Fast det har du ju eg. vidimerat i praktiska utliggningsförsök nu. Tack igen :)

Och du har ju också bevisat att det är det reflekterade ljuset räcker som signal åt slaven. Alltså eg. att sensorn i blixten är tillräckligt känslig för det och inte kräver direkt blixtljus. Återstår att se hur detta funkar en klarblå dag i Juli då solens elektromagnetiska spektra och intensitet lirar i en helt annan division än nu. Här hade vi 3 solminuter idag förresten. Men jag har via dina svar redan hittat ett nytt skäl varför jag måste ha en 7D. Och jag samlar ju på såna. :)

Nja, det är knappast reflekterat ljus som triggade vid mina utliggningsförsök. Det hade inget att reflektera på förrän vid Lennarts sjöbod (nåja, lite lögn där), eller i alla fall inget nära nog för att kunna skylla på det.
Den interna blixten på 7D har en annorlunda optik, för att kunna lysa ut 15 mm brännvidd, så om du sen tänker på att den lyser ännu bredare, fast inte med jämn utlysning, så spiller nog tillräckligt med ljus från kamerans blixt direkt på slaven för att det ska fungera.
Men du ska inte inbilla dig att det går en vacker solig sommardag, med solen rakt på slavens sensor.

Är det skäl att köpa eller faktiska 7D du samlar på?

Bra tråd det här, Jag har nog inte bestämt mig än för vad som slutligen hamnar i gröna menyn, f.n har jag blixtstyrning, kamerans användainställning, C.Fn:IV Manövrering/övrigt. Jag la in lite inställningar för blixtfoto i C1 främst för att där ha FEL på M-Fn som jag ev annars lägger vattenpasset på, men framtiden får utvisa vad som blir bäst.Spegeluppfällning får duga som det är, när jag behöver den är det inte så bråttom, LV-läget är också en lösning men sensorns uppvärmning då lär ju kunna ge mer brus. Så blixtstyrningen som jag har nämnt om i den andra tråden: jag tyckte det fungerade bra, men så visade någon på ett läge som gav felexponering, främst vid indirekt blixt och endast slaven aktiverad mm, det blev väldigt ljusa bilder. Jag tog en mängd bilder i olika lägen, jag fann bl.a. att FEL verkar ha en mycket snävare mätpunkt än då bilden tas utan att den aktiveras, det beter sig som med vanlig spotmätning, det gäller att veta var man mäter, skillnaden med och utan FEL med kameran riktad exat lika blev ibland mycket stor, detta med den trådlösa styrningen med blixter på eller kopplad till kameran fungerar det som vanligt.Men jag är inte orolig, detta kommer säkert att ordnas med ny firmware. 7D är onekligen en mycket välutrustad kamera, det finns många möjligheter att anpassa till rådande behov, men kanske också många möjligheter att göra bort sig, det brukar ju följas åt. Jag filmade bl.a. också vid ett bröllop och med en extern mikrofon blev såväl bild som ljud mycket bra. Nu om några dar står Sydafrika på programmet, då bör jag kunna samla på mig en hel del erfarenheter.

Just hemkommen från en vecka i Spanien med 7D.

Ett tips - sätt inte kameran på högkant när du filmar! :)

En observation - 8 bilder per sekund är riktigt snabbt, perfekt för att fota golf!

Sitter och går igenom ett tusental bilder, blandade resultat :(

Just hemkommen från en vecka i Spanien med 7D.

Ett tips - sätt inte kameran på högkant när du filmar! :)

En observation - 8 bilder per sekund är riktigt snabbt, perfekt för att fota golf!

Sitter och går igenom ett tusental bilder, blandade resultat :(

Hehe... Kameran på högkant vid filmning!
Jo då, jag har oxå provad de... :-\\\
Inte med 7D utan med 5DII, men de blev ju lika galet de :)))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar