Jaha, nu tar jag upp den här tråden igen och skäms inte ett ögonblick eftersom kameran fortfarande är väldigt ny för mig, inne på dag 12 nu om jag räknat rätt
En av många nyheter för mig (som kommer från en 450D) är C1-C3. Jag har C1 för improviserade inomhusporträtt (spot, servo, Av mm.). C2 för "action" som just nu för mig betyder enpunkt med expansionspunkter, Tv, servo, L fine (inga RAW då sjunker b/s drastiskt). C3 har jag satt på AEB eftersom jag ofta (iaf i bättre väder än nu) tar handhållna HDR:er. Där aktiveras spot, Av, One Shot och L+RAW. Very nice. Jag skulle nog gärna ha C4-C6 också...
Däremot har jag inte riktigt förstått vilka av alla inställningar som sparas, det framgår av sid 224 i manualen som AFJ skrev. Men det vore trevligt om det fanns någon överblick där jag kan se vad som är registrerat på just min C1 tex - en inforuta jag kan framkalla för att se exakt vad som är inställt. Någon som vet?
En lite fånig C.Fn är IV-2. Jag trodde (/hoppades) att den skulle byta plats på F och T, dvs att F sköts med pekfingerratten. Det hade varit bra för mig eftersom jag normalt alltid har kameran i Av. Men så var det inte alls, den byter istället RIKTNING på rattarna, så att ... ja ni vet nog. Very strange.
Jag hade lite här och där läst att kameran går att hantera med fingervantar. Idag märkte jag att det var alldeles sant. Det var inte att tänka på med min 450D. Oväntat och välkommet!
En omistlig funktion för mig är att sätta joysticken till val av fokuspunkt (som även det går som en dans med vantar f.ö.). Jämfört med vad jag haft tidigare så är det "helt otroligt" smidigt, och alla punkter är korsformiga och dom är många. Det gav lite av en aha-upplevelse i dagens fina Stockholmsväder att gå på t.ex. folkfyllda Västerlånggatan med en hyffsad vidvinkel och peka kameran "fel" och ändå sätta fokus i ansiktet på valfri passerande utan att det märktes. Lite smått oetiskt kanske men ger en ny sorts bilder iaf jag inte ens tänkt på var möjliga förut.
Lite besviken blev jag på omställningen av "skärpedjupskontrollknappen" till något vettigt. Den kan man nämligen sätta till switch mellan AI Servo och One Shot. Jag trodde (/hoppades igen) att den verkligen skulle switcha, men istället byter man funktion så länge man håller in den. Jag har beklagat mig i en annan tråd över att vissa saker tar för många knapptryck att ställa om, bla detta. Men även om man får hålla in knappen är det bättre än inget.
Min SET har jag som Q. Jag använder INFO-INFO som defaultdisplay (dvs kamerans centrala inställningar visas hela tiden - och tyvärr stängs dom inte av eftersom kameran saknar näs-sensor). Man kan ju tycka att den knappen redan finns (eftersom den gör det 12 cm uppåt t.v.) men det här gör att tummen sköter mer manövrering vilket jag än så länge tycker är en fördel.
I Min Meny har jag ingen bra ordning än så länge. För C1-3 har tagit över en del av det jag haft där förut. Saker som högdagerprio, ISO styrning och brusreducering, auto light optimizer är saker jag tror kommer finnas där.