Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

6 mpix Dslr till jatteutsrkifter

Produkter
(logga in för att koppla)

AronAkesson

Aktiv medlem
Hej!

Hur stora ar de storsta "utskrifter" ni har gjort med filer från er DSLR? Hur mycket extrapolerad ni upp? Då menar jag inte A2 och sån utan riktigt stora grejjer, typ billboards.

Någon med erfaranhet av anna kamera som grund för tryck av jättebilder?

MVH
Aron

nu i mlamö sitter mina Digital bilder uppe i busskurer på så kallade slickepinnar och de är tagna med en canon 10D så jag vill lätt säga att de pallar med 70*100cm

mvh
f

Slickepinne?

Vad ar det för motiv på bilderna? Något dom gör reklam för? Hade varit bra att veta så man kan känna igen dom när man ser dom!

/Aron

Som resande säljare för några år sedan sålde jag en del digital utrustning till yrkeslabb i Norge. I Trondheim finns ett lab som har som specialitet att göra bilder för husfasader och liknande, uppemot 60-70 kvadratmeter stora.

Om jag minns rätt så använde de en skrivarupplösning på c.a 16-30 dpi.

Kolla med Big Image i Täby, som gör liknande produkter i Sverige, så kan du säkert få ett exakt besked om vilken upplösning som krävs för olika storlekar och användningsområden.

Sedan kan du enkelträkna baklänges för att konstatera hur stora bildfiler du behöver framställa, ev. genom interpolering.

//Håkan

Jag har en Canon 10 D och har gjort en bild som är 91*61 cm och är knivskarp.

Jag har gjort en som är 137*91 den blev bra men jag började fel jag tog en skarp bild som redan var skärpt i photoshop det är fel först interpolera sen oskarp mask eller annat program jag använder nik sharpener.

Här kommer länken som du kan hämta hem Photoshop action som är gratis finns för 10D 300D D30 d60 1D 1Ds

Prova du blir inte besviken

http://www.nyphotographics.com/ftppage.htm

ditt Gymnasie val 2004 i Malmö

Slickepinne?
Vad ar det för motiv på bilderna? Något dom gör reklam för? Hade varit bra att veta så man kan känna igen dom när man ser dom!

/Aron

slickepinne är nog mera ett slang inom reklam gubbarna

det är en tjej som sitter på en stol på en äng den finns lite överallt i malmö du kan inte missa det det är en massa polaroid bilder i ett jätte collage

mvh
f

Onödigt vetande!

När man trycker reklamflaggor/banderoller osv så trycker man skala 1:1 i 100 dpi.
Det är iofs bara en tryckmetod, men det är den som lämpar sig bäst om man vill ha ett foto på tyg.
Går att trycka 3x10 meter. Om man vill ha bredare får man skarva.

Varje enskild punkt i bilden blir, för en normalstor flagga, ca 1½ cm i diameter.

Om man betraktar en sådan utskrift på närmre än 4 meters håll ser den för j..klig ut, men om den kommer upp på en stång så ser det perfekt ut.

Någon liknande metod borde ju gå att använda för t ex billboards!

GrAcK skrev:
Vad är det för något?

Det är ett photoshop action som som gör asbra försoringar jag har använt en 18 mb tiff bild och gjort en förstoring som är 91*61 cm med topp kvalite

Ladda ner actionet och testa du kommer inte att ångra dig

hmoss skrev:
Som resande säljare för några år sedan sålde jag en del digital utrustning till yrkeslabb i Norge. I Trondheim finns ett lab som har som specialitet att göra bilder för husfasader och liknande, uppemot 60-70 kvadratmeter stora.

Om jag minns rätt så använde de en skrivarupplösning på c.a 16-30 dpi.

Kolla med Big Image i Täby, som gör liknande produkter i Sverige, så kan du säkert få ett exakt besked om vilken upplösning som krävs för olika storlekar och användningsområden.

Sedan kan du enkelträkna baklänges för att konstatera hur stora bildfiler du behöver framställa, ev. genom interpolering.

//Håkan

Du kanske skulle sätta dem i kontakt med den här killen som vill ha tag i någon att skriva ut hans gigapixel bild

http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm

johan

The Ghost skrev:
Det är ett photoshop action som som gör asbra försoringar jag har använt en 18 mb tiff bild och gjort en förstoring som är 91*61 cm med topp kvalite

Ladda ner actionet och testa du kommer inte att ångra dig

Jag har bara testat på två bilder, men jag märkte inte att steginterpoleringen var bättre än att interpolera i ett enda steg i PS. Jag kanske inte testade på rätt sorts bild, men enligt mina två tester så blev resultatet i stort sett identiskt på skärmen.
Det enda som känns någorlunda är S-Spline.

Hur gör man för att använda det i photoshop sen då? Jag laddade ner det och la den i C:\Program\Adobe\Photoshop 7.0\Presets\Photoshop Actions. Men hur gör jag i Photoshop sen?

Ett enkelt sätt är att inne i PS trycka på den lilla runda knappen på Macro/Actions-paletten och välja "Läs in"

GrAcK skrev:
Hur gör man för att använda det i photoshop sen då? Jag laddade ner det och la den i C:\Program\Adobe\Photoshop 7.0\Presets\Photoshop Actions. Men hur gör jag i Photoshop sen?

Jag måste vara blid eller nått för jag hittar inte nått sånt? Det enda jag hittar är på history finns en flik som heter actions, men jag lyckas inte läsa in nått action.

Mitt PS är på engelska.

GrAcK skrev:
Jag måste vara blid eller nått för jag hittar inte nått sånt? Det enda jag hittar är på history finns en flik som heter actions, men jag lyckas inte läsa in nått action.

Mitt PS är på engelska.

Öppna fliken actions, tryck på den lilla knappen med pil på till höger om fliken och välj det som motsvarar "läs in" eller något liknande, sen är det bara att välja .atn filen så hamnar det i macro/action menyn.

Små jätteutskrifter i GBG

Jag skulle behöva skriva ut några bilder från min D100 i storlekar mellan 150 x 100 cm och 200 x 200 cm.

Känner ni till några bra firmor i Göteborg som kan trycka detta med hög kvalitet samt vad man skall räkna med att det kostar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar