Annons

5mp eller 8mp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om Minolta vill ha en kioskvältare så tar de 9.995:- för ett kit med nån hyfsad glugg... dels har Minolta inte alls samma status som Nikon o Canon, dels är de "sent" ute i DLSR-svängen.
Enligt DpReview kommer Pentax att visa upp en ny DSLR på Photokina i höst och den kommer att kosta ca $900. Med optik ser den ut att landa på ca 10.000kr. Även Olympus är på gång med en billigare DSLR.
Det vill till att Minolta sätter på en riktig kanonglugg om det ska bli en kioskvältare och inte en hyllvärmare.
 
.Z. skrev:
Då köper jag en omgående!!!

Det gör inte jag ;-)


Henrik>> möjligt, precis som många andra inser du inte vad inbyggd AS är värt... egentligen skulle de kunna ta 50% mer än vad en 10D kostar utan att lura kunderna, men det går inte eftersom deras varumärke inte är tillräckligt starkt... that´s life, där ligger de väl i samma division som Pentax, så de hamnar nog i ungefär samma prisläge...

Blir de för dyra så går de samma öde som Sigmas Foveon kamera till mötes. Det är säkert en jättebra teknik o kamera, men en Sigma kan inte kosta lika mycket eller mer än en Nikon. Då får de satsa myyyyycket pengar på marknadsföring. DÅ kan det gå. Såna exempel på statuslyft finns det gott om i marknadsföringens historia. Men nu var det höstens modeller vi gissade om ;-)
 
Senast ändrad:
möjligt, precis som många andra inser du inte vad inbyggd AS är värt...
Förstår mycket väl att AS är bra men jag är inte ensam i mina tvivel. Om nu AS är så överlägset varför sopar man då inte mattan med konkurrenterna i tester?
 
Vilka tvivel? Att Minolta inte kan vara dyrare än de ledande märkena e vi väl överens om, du trodde de måste gå ännu lägre än jag o det är mycket möjligt, speciellt om andra märken med samma (lägre) status börjar slåss med DSLR-hus.

Det gör man i alla lägen där man jämför med och utan AS/IS, de finaste objektiven till Canon o Nikon system har alltid IS, men då får du betala för funktionen varje gång du köper ett nytt objektiv och det är inga småpengar...

Hittills har väl ingen sett annat än lerfigurer av den Digitala D7:an så där är det svårt att sopa mattan än *s*
 
masur skrev:
Förstår mycket väl att AS är bra men jag är inte ensam i mina tvivel. Om nu AS är så överlägset varför sopar man då inte mattan med konkurrenterna i tester?
Nu kanske jag inte är rätt person att svara, men det kan det inte bero på att man använder stativ i "standardiserade" tester och därför missar hur bra bildstabilisering är? Om många av testbilderna var tagna på fri hand i dåligt ljus eller med maxtele skulle de kanske ha en annan åsikt om vilken kamera som gav bäst bilder.
 
Eller så testar man med IS-optik som säkert är lika bra eller bättre, men där köparen får betala för samma sak varje gång ny optik införskaffas. Men vad gäller DSLR-kameror så finns inte AS än... DD7:an kommer inte förrän till hösten.

På kompaktkamerafronten skulle jag aldrig råda någon att köpa en kamera med stort omfång utan att få antiskakfunktion. Det finns flera såna att välja på.
 
Såhär tror jag

HDFS) (KGS skrev:
Om Minolta vill ha en kioskvältare så tar de 9.995:- för ett kit med nån hyfsad glugg... dels har Minolta inte alls samma status som Nikon o Canon, dels är de "sent" ute i DLSR-svängen.

Snarare 6.995:-

Som du själv skriver har ju Minolta, Olympus, Sigma m fl inte en suck om de ligger när Nikon och Canon i pris.

Men jag tror inte att Minolta kan gå så lågt och därmed kommer den nog inte att bli någon succe.

Det vore dock intressant ifall de "vågade" sätta den så lågt, jag tror nämligen visst att det skulle påverka priserna på kameror som A1/A2, 8080, S1 IS etc ganska markant.

Men det är ju bara vad jag tror...
 
Det vore dock intressant ifall de "vågade" sätta den så lågt, jag tror nämligen visst att det skulle påverka priserna på kameror som A1/A2, 8080, S1 IS etc ganska markant.
Var inte för säker. Canon tjänar bra med pengar på sin digitalkameratillverkning. Däremot kämpar Konica Minolta i motvind med röda siffror i bokslutet och då sänks knappast priset i onödan. Canon håller i taktpinnen när det gäller prispress med Sony som en möjlig utmanare.
 
För att återgå till den fråga frågeställaren ville ha besvarad....

Jag har en 7Hi (som jag för övrigt är mycket nöjd med) men överväger att byta till A2 framför allt för att få möjligheten att beskära en del och fortfarande ha kvar en bild på 5MP eller större. .

För övrigt har ingen kamera någonsin tagit några bilder (bra eller dåliga) på eget initiativ. Det gör den som är där, ser bilden och har med sig en kamera - ibland känns det som den nödvändiga kombinationen glöms bort....

Fundera också på när du senast såg (vad du uppfattar) som en lysande komposition eller skickligt fångad situation och sedan tappade känslan för bilden efter att noterat närvaron av brus eller enstaka JPEG störningar i 200% förstoring och ta med det i bedömingen när du väljer kamera.

Personligen uppskattar jag verkligen smidigheten hos Minoltan, åtskilliga av mina bilder skulle inte blivit av annars eftersom jag inte haft plats för fler eller tyngre prylar helt enkelt.

Behoven är givetvis individuella. Nu tar jag de flesta av mina bilder på 100 ASA och ofta med stativ vilket givetivs påverkar bedömningen. Kör också brusreducering med Neatimage på alla bilder.
 
masur skrev:
Däremot kämpar Konica Minolta i motvind med röda siffror i bokslutet

Var har du fått den uppgiften ifrån? bara nyfiken... på deras hemsida står det att de tjänar bra med slantar.

"Minolta reported net sales of ¥528.2 billion and operating income of ¥34.4 billion, both record highs for the Company. Even more noteworthy was our return to net profit, with net income of ¥12.7 billion"


/kg, som kollar källor o fakta
 
janc skrev:
För att återgå till den fråga frågeställaren ville ha besvarad....

Jag har en 7Hi (som jag för övrigt är mycket nöjd med) men överväger att byta till A2 framför allt för att få möjligheten att beskära en del och fortfarande ha kvar en bild på 5MP eller större. .
Jag har själv en 7i och jag resonerar precis som Jan. Mina 5MP ger utmärkta resultat i A4-storlek, men tyvärr hittar jag ofta tajta beskärningar som jag gillar. Att då ha möjligheten att "skära bort" 3MP och ändå ha nog dpi för A4 är guld värt.


Behoven är givetvis individuella. Nu tar jag de flesta av mina bilder på 100 ASA och ofta med stativ vilket givetivs påverkar bedömningen. Kör också brusreducering med Neatimage på alla bilder.
Om man köper en minolta-kamera i semipro-klassen (7i, 7Hi, A1 etc) tycker jag man på stört ska köpa detta utmärkta program (NeatImage). Använt med förnuft gör det underverk! Jag kör normalt sett en lätt omgång NeatImage på alla mina "keepers"! (nu börjar jag bli lite off-topic här..)


Det enda jobbiga med 8MP borde vara datastorleken...jag tycker mina 14MB-tiffar e tillräckligt stora redan nu ;)
 
kalleh skrev:
..Mina 5MP ger utmärkta resultat i A4-storlek, men tyvärr hittar jag ofta tajta ...

Bildintryck är givetvis individuella och motivberoende men jag har tagit ut bilder från 7Hi (100 ASA) på 34*50 fotopapper med vad jag bedömmer som utmärkt kvalité. T.ex denna bild: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=111274 där detaljerna är helt OK i det formatet.

Har börjat prova en del panoramabilder vilket är ett intressant sätt att för vissa motiv kunna få ett annat format men med rejäl bildstorlek. Givetvis passar detta bara ibland och ersätter på inte sätt möjligheten att beskära. Kanske en A2 inte vore så dum ändå - undrar vad man får ut för en begagnad 7Hi...?
 
5 eller 8 megapixels? Tja, vad är bäst 72 dpi eller 300 dpi? Ju fler ellement en bild är uppbyggd av desto bättre detalj kan den återge. Så 8mpx är alltid bäst om man talar om detaljåtergivning.
 
janc skrev:
Kanske en A2 inte vore så dum ändå - undrar vad man får ut för en begagnad 7Hi...?

Behåll den som backup... jag har min sjua kvar som backup o regnkamera... lite lyx men jag lär inte få nån bättre för de 2-3000 jag kanske få ut för den... Fast A2 börjar väl bli gammal nu. Sitt nöjd o se om det inte kommer en A3 snart med större brännviddsomfång o fler bländarsteg... o kanske t o m en något större sensor... Jag tror inte Minolta lägger ner kompakttoppmodellerna bara för att man släpper en DD7...
 
HDFS) (KGS skrev:
Behåll den som backup... jag har min sjua kvar som backup o regnkamera...

Det var ett klokt råd - så får det med all säkerhet bli i så fall.

HDFS) (KGS skrev:
Fast A2 börjar väl bli gammal nu. Sitt nöjd o se om det inte kommer en A3 snart med större brännviddsomfång o fler bländarsteg... ..[/B]

Blir det inte inköp snart är det kanske läge att vänta och se vad som annonseras inför (sen-)hösten. Eftersom jag är väldigt förtjust i modellen skulle en "A3" som du beskriver den vara mycket trevlig....
 
A1 är det stopp för så man måste sänka priset på A2 för att inte tappa kunder. En A3 kommer nog, men det verkar vara lite för tätt mellan alla modell byten. Själv hade jag hällre sett en förbättring av A2 och sedan efter nått år se en mycket bättre och mer bearbetad modell av Dimage.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.