Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sätter mina pengar på att n:et betyder mindre modifiering, annars skulle den heta mark III. Bättre buffert och större skärm borde de kunna slänga in...
 
froderberg skrev:
Jag sätter mina pengar på att n:et betyder mindre modifiering, annars skulle den heta mark III. Bättre buffert och större skärm borde de kunna slänga in...

nu när Kodak har gett upp sin DCS Pro SLR/n så finns ju ett behov av FF för Nikongluggar att fylla..
Nik..förlåt...Canon har väl fattat det..
N:et står så klart för Nikon-bajonett...det vågar jag sätta hela min myntsamling på...
;-)
 
Jamendetvarvälingendumtanke... då kan vidvinkelälskarna köra Nikongluggar på FF och så kan man ha en vanlig Mark II för telefoto. :)
 
Anders Östberg skrev:
Jamendetvarvälingendumtanke... då kan vidvinkelälskarna köra Nikongluggar på FF och så kan man ha en vanlig Mark II för telefoto. :)

Detta förstår jag inte. Skulle Nikons vidvinkelgluggar generellt vara bättre på en ff-sensor?

Svaret är nej. Vissa Nikongluggar håller mycket hög kvalitet på zoom sidan. Men för att teckna ut en FF-sensor har Nikon ett handikapp gentemot Canon. Diametern är mindre på bajonettfattningen, därmed har Nikon större svårigheter att få rakare strålgång .
Canon har problem med kant och hörnskärpa, Nikons problem skulle bli ännu större.

Bäst vore att börja på ny kula med ny bajonettefattning och räkna fram nya objektiv för digitalfotografering.

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Detta förstår jag inte. Skulle Nikons vidvinkelgluggar generellt vara bättre på en ff-sensor?

Svaret är nej. Vissa Nikongluggar håller mycket hög kvalitet på zoom sidan. Men för att teckna ut en FF-sensor har Nikon ett handikapp gentemot Canon. Diametern är mindre på bajonettfattningen, därmed har Nikon större svårigheter att få rakare strålgång .

Bäst vore att börja på ny kula med ny bajonettefattning och räkna fram nya objektiv för digitalfotografering.

Mikael

Nej jag vet inte heller, återger bara intrycket jag fått av alla gnällspikar på nätet som säger att Canons vidvinkelobjektiv är dåliga. Jag förutsätter att dom då tycker att andra leverantörers alternativ är bättre. :)
 
Några Canon vidvinklar kunde varit bättre, och antagligen kommer nya vidvinklar med tiden.

Canon har en del fina fasta som 14/2,8 och 20/2,8 men det skulle behövas fler och ännu ett snäpp bättre. För Canons vidvinkelzoomar har Canon tittat mycket på pressfotografernas behov och gjort hög ljusstyrka och lite missat behovet av hög optisk kvalitet, men en 17-40/4L i 28mm-läge ska vara grym på 1Ds och helt distorsionsfri.

Jag lurar på att köpa en 5D och då får jag väl skaffa mig en 20/2,8 igen, men det vore ju toppen om det kom en distorsionsfri och superskarp 17/2,8L
 
Anders Östberg skrev:
Nej jag vet inte heller, återger bara intrycket jag fått av alla gnällspikar på nätet som säger att Canons vidvinkelobjektiv är dåliga. Jag förutsätter att dom då tycker att andra leverantörers alternativ är bättre. :)

De gnällspikar jag läst utsagor från verkar mest gilla fasta Zeiss- och Leica-vidvinklar på sina Canonhus. Det de verkar gnälla över är kantskärpan på Canons vidvikelobjektiv, inte skärpan i mitten.
 
macrobild skrev:
Men för att teckna ut en FF-sensor har Nikon ett handikapp gentemot Canon. Diametern är mindre på bajonettfattningen, därmed har Nikon större svårigheter att få rakare strålgång .
Canon har problem med kant och hörnskärpa, Nikons problem skulle bli ännu större.

Bäst vore att börja på ny kula med ny bajonettefattning och räkna fram nya objektiv för digitalfotografering.

Kan inte detta vara en anledning (eller till och med anledningen) till att Nikon envisas med 1,5x-sensorer även i proffshusen. - Att deras gamla bajonett är "optimerad" för mindre sensorer?


Förresten, hur monterar man en Zeiss-glugg på en EOS? En adapter såklart, men med vilken funktionalitet?
 
Ola_H skrev:
De gnällspikar jag läst utsagor från verkar mest gilla fasta Zeiss- och Leica-vidvinklar på sina Canonhus. Det de verkar gnälla över är kantskärpan på Canons vidvikelobjektiv, inte skärpan i mitten.

Visst finns det en några objektiv från Leica och Ziess som slår Canons. Men det blir ju bara riktiga skärpfreaks som kan använda dem eftersom de är manueltt fokuserade och inte fullt ut funkar med automatiken.

Den som vill få fullt ut av sin 1Ds mark II ska köra med stormatsoptik och bälg anpassad för digitalt. Kostar ca 35 000...

Men visst borde Canon komma med fler fasta vidvinklar nu när de tagit en del av mellanformatsmarknaden. Annars kommer de kunderna byta till Mamiya ZD eller Hasselblad H1D.
 
LeadHead skrev:
Kan inte detta vara en anledning (eller till och med anledningen) till att Nikon envisas med 1,5x-sensorer även i proffshusen. - Att deras gamla bajonett är "optimerad" för mindre sensorer?

Det spelar säkert in. Nikon har hållt hårt i sin gamla bajonett på gott och på ont. I början av 90-talet tog Canon kunder med nya optikkonstruktioner och AF-motor i optiken. Med 1Ds vann också Canon kunder, men nu verkar Nikon fått till det bra, En mindre sensor kommer alltid vara billigare att tillverka och man slipper en del optiska problem, men kan få andra som diffraktion.

Med Eos 5D visar Canon att 1,3x-sensorn är på väg ut. Det kommer att bli 1,0x och 1,6x i framtiden precis som cheferna sagt. Synd bara att alla pressfotografer vant sig vid 1,3x. som är en grymt bra kompromiss för både vidvinkel och tele.
 
LeadHead skrev:
Förresten, hur monterar man en Zeiss-glugg på en EOS? En adapter såklart, men med vilken funktionalitet?
Manuell fokus, manuell nedbländning och automatisk ljusmätning vid arbetsbländare, ingen överföring av exif-info betr brännvidd eller bländare.
 
Ola_H skrev:
De gnällspikar jag läst utsagor från verkar mest gilla fasta Zeiss- och Leica-vidvinklar på sina Canonhus. Det de verkar gnälla över är kantskärpan på Canons vidvikelobjektiv, inte skärpan i mitten.
Det är inget gnäll utan det är så. Och det gäller inte alltid bara kantskärpan utan oftast även kromatisk aberration och kontrasten i återgivningen av motivet, över hela bilden. Färgåtergivningen skiljer oftast lite också, Zeiss-optiken är lite svalare.
froderberg skrev:
Visst finns det en några objektiv från Leica och Ziess som slår Canons. Men det blir ju bara riktiga skärpfreaks som kan använda dem eftersom de är manueltt fokuserade och inte fullt ut funkar med automatiken.
Det är huvudsakligen Zeiss och inte Leica R som väckt intresset. Leicas 16/2.8 är väl samma konstruktion som Minoltas gamla 16 och Leicas gamla 21/4 som var fantastisk då håller väl inte inte måttet riktigt numera. 19/2.8 mk I är väl lite bättre medan 19/2.8 mk II är klart bättre men måste modifieras (läs: sågas till) för att passa ett Canonhus (man kan även hyvla av någon mm på spegeln i huset). 24/2.8 är väl samma gamla konstruktion som Minolta 24/2.8 MD som är bra men inte fantastisk - dessutom passar den inte. Antagligen är deras PC 28 bra - det är Schneiders konstruktion (som kan köpas med Canon-fattning) - men den saknar tilt. Osv. Leica 100/2.8 APO makro är väl det som jag själv är mest nyfiken på - men det är mycket dyrt, även begagnat och frågan är om prestanda är så pass mycket bättre att det är värt pengar och besvär.
För Zeiss är det mest deras 21/2.8 som är enastående bra men dyr och omöjlig att få tag i (finns just nu ett ex på Ebay i B-skick med utrop USD2.900:-, dock utan bud). Zeiss 25/2.8 och 18/4 är inte extraordinära (vad gäller MTF-värden). 28:an är utmärkt. 35 bra men inte extremt bra. 50 utmärkt. På telesidan har Canon tillräckligt bra optik (och de har även en del utmärkta vidvinklar, t ex 35/1.4).
froderberg skrev:
Den som vill få fullt ut av sin 1Ds mark II ska köra med stormatsoptik och bälg anpassad för digitalt. Kostar ca 35 000...
Cambo Ultima 35. Ca USD4.000:-, utan optik.
froderberg skrev:
Men visst borde Canon komma med fler fasta vidvinklar nu när de tagit en del av mellanformatsmarknaden. Annars kommer de kunderna byta till Mamiya ZD eller Hasselblad H1D.
Vore ju käckt om Zeiss kunde producera optik för Canon EOS nu när Kyocera slutat tillverka Contax-grejor... 21:an slår ju Canon med råge och kvalitetsmedvetna fotografer världen över skulle inte tveka att köpa. KEH har haft tre beg 21/2.8 i år med pris kring USD1.400:- och alla har sålts inom 10-30 minuter. Senaste månaderna tämligen renskrapat på Contax vidvinklar där.
 
Senast ändrad:
Att det blir en fullformatssensor på en halvproffsig kamera är ju ganska kul. Synd att den inte var lite snabbare bara, så man kunde byta ut sina båda 1D.

Den kommer dock ihop med batteripacket BG-E4 bli ett fint komplement i väskan. Skall härmed beställas, så fort det är möjligt.
 
Goran skrev:
Canon kan ju också ha lyckats pressa priserna för sina chip ytterligare...i så fall e det ju bara att gratulera Canon och Nikon får bita ihop och komma igen, sen ska bara Canon lära sig göra kamerahus också...;-)

Borde inte Canon och Nikon gå ihop?? Tänk vilka bra kameror det skulle bli...och inte minst, vi skulle slippa alla Canon vs Nikon inlägg..=)


skulle du vilja att din valfri het försvan?
att kunna köpa ett nikon eller canon system, är ett stort å viktigt val för många fotografer.
Jag tror inte att vi skuller vara lika imponerade om Volvo och saab slogs samman. inte häller samma om nikon och canon gick i hop!!!

nikon är i dag en katastrof då det gäller kameror. dem ligger ett år efter canon. om vi pratar mellanformat så är vi lång långt efter. där de senaste kamerorna är på över 30Mpix..

jag tror att det viktiga för oss som jobbar som fotografer är att Nikon och canon finns kvar.. har du inte någon att tävla mot blir det inte svårt att vinna!! ovh tävlingen behövs i utväckligen..

//R
 
froderberg skrev:
Några Canon vidvinklar kunde varit bättre, och antagligen kommer nya vidvinklar med tiden.

Canon har en del fina fasta som 14/2,8 och 20/2,8 men det skulle behövas fler och ännu ett snäpp bättre. För Canons vidvinkelzoomar har Canon tittat mycket på pressfotografernas behov och gjort hög ljusstyrka och lite missat behovet av hög optisk kvalitet, men en 17-40/4L i 28mm-läge ska vara grym på 1Ds och helt distorsionsfri.

Jag lurar på att köpa en 5D och då får jag väl skaffa mig en 20/2,8 igen, men det vore ju toppen om det kom en distorsionsfri och superskarp 17/2,8L
[/QUOTE

Jag tror att det är en utopi att få till perfekta vidvinkel objektiv på dagens] digital FF SLR kameror, oavsett vad de heter. Microlinserna ställer till det för cmos. Vinklas de för kantstrålar och vidvinkel uppträder de inte bra på rak strålgång= tele.
En retrofocus glugg innebär bättre strålgång men har samtidigt andra svagheter.
Vi får se med tiden hur kameratillverkarna kommer att lösa problemen.

Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.