ANNONS
Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Jag tror att det är en utopi att få till perfekta vidvinkel objektiv på dagens] digital FF SLR kameror, oavsett vad de heter. Microlinserna ställer till det för cmos. Vinklas de för kantstrålar och vidvinkel uppträder de inte bra på rak strålgång= tele.

Leica hävdar att de löst problemen, ska bli intressant att testa. Jag har tyvärr bara hunnit prova några timmmar med Digital Modul-R.

Men lite bättre bättre vidvinklar kan allt Canon. Att Contax 21mm är bättre än Canons 20mm bevisar ju att det finns mer att göra.

froderberg skrev:
Leica hävdar att de löst problemen, ska bli intressant att testa. Jag har tyvärr bara hunnit prova några timmmar med Digital Modul-R.

Men lite bättre bättre vidvinklar kan allt Canon. Att Contax 21mm är bättre än Canons 20mm bevisar ju att det finns mer att göra.

Vad menar du? Leica har dom FF ?
Bakstycket jag provade hade närmast 1,4 i förlängningsfaktor eller 1,37 för att vara exakt
Mikael

froderberg skrev:
DMR är inte FF utan 1.37x. Den verkliga utmaningen blir en digital Leica M med dess korta avstånd optik-film. Jfr Epson R-D1 och dess problem med ljusbortfall.

froderberg skrev:
Visst finns det en några objektiv från Leica och Ziess som slår Canons. Men det blir ju bara riktiga skärpfreaks som kan använda dem eftersom de är manueltt fokuserade och inte fullt ut funkar med automatiken.

Den som vill få fullt ut av sin 1Ds mark II ska köra med stormatsoptik och bälg anpassad för digitalt. Kostar ca 35 000...

Men visst borde Canon komma med fler fasta vidvinklar nu när de tagit en del av mellanformatsmarknaden. Annars kommer de kunderna byta till Mamiya ZD eller Hasselblad H1D.

Att ha tagit en del av mellanformatsmarknaden?

Nu springer återigen mellanformat 8 runt småbild och vi är bara i början med PhaseOne 39Mpix bakstycke.

Mikael

Äntligen!

EOS 5D, är verkligen ett steg i rätt riktning för mig, det jag saknar mest i min utrustning är en digitalkamera med fullformatsensor, men de alternativ som finns idag är både för tunga och för dyra. Jag tror att EOS 5D kommer att "passa mig som sand i handsken" som chefen säger.

macrobild skrev:

Nu springer återigen mellanformat 8 runt småbild och vi är bara i början med PhaseOne 39Mpix bakstycke.
P45 bör väl jämföras med storformat och inte mellanformat. Alla vill dock inte ha bildfiler som i 16-bitars färg väger in på över 220 MB (nästan 50 MB på CF-kortet). ISO-omfånget är dessutom begränsat (50-400), hastigheten låg (35/minut) och priset högt. Och då har du dessutom inte ens köpt kameran och optiken. Hur mellanformatsmarknaden ser ut har jag dock ingen aning om. Men tror du inte att fotografer som förr fotade MF nu klarar sig bra med 1Ds mkII?

Mellanfomat är väl mellanformat exv en H1,om sedan bildåtergivningen från bakstyckena kan jmf med 9 x 12 eller 18 x 24 dia, så kallar jag det sistnämda för storformat
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Vad menar du? Leica har dom FF ?
Bakstycket jag provade hade närmast 1,4 i förlängningsfaktor eller 1,37 för att vara exakt
Mikael

Nej inte FF, men Leica hävdar att de gjort speciella microlinser som ska motverka problemen med ljus från olika riktningar. I Digital Modul-R är sensorn faktor 1,37. Kanske blir den större i M-digital.

macrobild skrev:

Många som körde mellanformat med film har köpt 1Ds och 1Ds mark II. Dessa kunder har andra krav på optik än tidigare traditionella småbildkunder. Dessa måste Canon tillfredsställa om de ska behålla dem.

Det man möjligen skulle kunna hoppas vore ju att den hade samma tätningsnivå som EOS 1N, och 3 vilket ändå är ganska tätt även om det inte är lika tätt som 1V och 1D-whatever. Fast likheten med 20D-serien gör ju det mindre sannolikt om nu bilderna stämmer.

LeadHead skrev:
Det man möjligen skulle kunna hoppas vore ju att den hade samma tätningsnivå som EOS 1N, och 3 vilket ändå är ganska tätt även om det inte är lika tätt som 1V och 1D-whatever. Fast likheten med 20D-serien gör ju det mindre sannolikt om nu bilderna stämmer.

Hoppas inte för mycket på tätning. Men precis som 20D lär den klara en hel del. Jag hade min 20D ute en hel vecka i ösregn på scoutläger. Inga problem förutom att sensorn här helt prickig av skräp.

Nu har jag beställt en 5D på Kameradoktorn.

Linmajon skrev:
Haha, och ingen vet om den ens är verklig ännu...helt rätt. Kan man lägga in en beställning på efterföljaren till 5D (6D?) månne?

Klart du kan. Men gäller det att butiken inte slarvar bort din beställning under tiden. :)

Rent formellt som an butiken inte beställa kameran hos Canon förrän den finns i datasystemet med ordernummer, men butikerna brukar upprätta kölistor i sina egna datasystem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar