Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo men det angivna priset för denna 5D skulle vara ca 3500 euro, iochförsig inte 45 papp, men ändå kanske inte orealistiskt för en fullformatare.

Möjligen är det tveksamt hur många som kan tänka sig slanat upp 35 papp för en kamera med 5D-prestanda. Det skulle väl bli de som har råd men en 1DII, men inte med en 1DsII men som vill ha lite bättre upplösning än 1DII, fast ändå inte kommer sakna "proffskänslan" i 1DII. Något mer? Jo just det, rätt många av de som behöver fler pixlar kanske kan uppskatta det mindre formatet hos den förmidade 5D.

Så, 35 papp för en fullformatare? Någon för? Någon emot?
 
Jag är spontant emot, eftersom jag nyss har köpt ny filmscanner och tänkte nöta på min 3:a ett tag till, men det vore ju ett "small step for Canon but a gigant leap for mankind" i rätt riktning så när den andra eller tredje efterföljaren för 20-25 kkr dyker upp så kanske man kan sluta vara analogist... :-D

Var det inte rätt många som slantade upp iaf. 30 kkr för en kamera med D30:s prestanda?
 
För mig verkar specen inte alltför intressant, en "långsammare 20D" är inte vad jag vill ha för sport och flygande fåglar. Hastighet, bättre AF och höga ISO är mer intressanta än mera pixlar, 8 Mpixels räcker långt. Som 5D ser ut enligt ryktet just nu så skulle jag hellre köpa en andra 1D Mark II.
 
Programvalsratten är lite motsägelsefull tycker jag.. Även om den sitter där på gamla EOS5, så undrar jag... Om nu detta är den digitala trean som många väntat på så tror jag inte alls på en ratt.

Men storleken känns helt rätt, tillsammans med en vertikalgrepp blir den väl lika stor och tung som en mkII ;)

I och för sig kan canon ju tagit gamla 1DS senor, hottat den och tillsammans med Digic II så ger den nog bra resultat.

Det som gör mig högst tveksam till databladet är formuleringen:

Focal Length: 1.0x Multiplication with EF lens fitted

något haltande... vad annars än EF lens fitted?
Får man en annan multipliceringsfaktor med ett Nikkor? ;)

Nej... buffel och båg..tills motsatsen bevisad (alltså den 22 augusti, konstigt datum för att vara Canon)
 
Det känns rätt skönt att de specifikationer som 5D-pdf:en innehåller inte får just mig att börja dregla efter kameran. Då skulle nog besvikelsen bli lite jobbig om den visar sig vara falskt alarm och om det som Canon presenterar om ett par veckor är något helt annat.

Då får vi väl en ny diskussion om huruvuda denna läcka var en avsiktlig vilseledande manöver...

För övrigt tror jag att även en tvättäkta pre-release till agenturer, butiker mm är behäftad med minst lika mycket oklarheter som denna PDF.
 
Anders Östberg skrev:
För mig verkar specen inte alltför intressant, en "långsammare 20D" är inte vad jag vill ha för sport och flygande fåglar. Hastighet, bättre AF och höga ISO är mer intressanta än mera pixlar, 8 Mpixels räcker långt. Som 5D ser ut enligt ryktet just nu så skulle jag hellre köpa en andra 1D Mark II.
En så groteskt stor sensor skulle definitivt ge betydligt bättre ISO / lägre brus. Även om det bara är någon form av lågbudget-fullformat med uppskalad teknik från typ 350D så betyder det 2,5 ggr större yta men endast 1,5 ggr antalet pixlar. Ytan per pixel skulle alltså bli 60% större trots den högre upplösningen. Så nog finns det plats för högre ISO och lägre brus. Men det kompenserar ju inte som du säger för den lägre bildfrekvensen.

Även om det inte är fejk så är ju sådana här produktbilder hårt retuscherade. Dokumentets metainfo säger version 0.2, och det stämmer väl med "utkasts-känslan" som broschyren ger. Så jag är nog inte beredd att avfärda det som fejk ännu.

Edit: å andra sidan säger dokumentets metainfo även att det är en DVD-spelare ... hmmm
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
En så groteskt stor sensor skulle definitivt ge betydligt bättre ISO / lägre brus. Även om det bara är någon form av lågbudget-fullformat med uppskalad teknik från typ 350D så betyder det 2,5 ggr större yta men endast 1,5 ggr antalet pixlar. Ytan per pixel skulle alltså bli 60% större trots den högre upplösningen. Så nog finns det plats för högre ISO och lägre brus. Men det kompenserar ju inte som du säger för den lägre bildfrekvensen.

Även om det inte är fejk så är ju sådana här produktbilder hårt retuscherade. Dokumentets metainfo säger version 0.2, och det stämmer väl med "utkasts-känslan" som broschyren ger. Så jag är nog inte beredd att avfärda det som fejk ännu.

Edit: å andra sidan säger dokumentets metainfo även att det är en DVD-spelare ... hmmm

Det är ju en avvägning det där med konsekvenserna av sensorstorlek, för sport är det bra med kort skärpedjup (stor sensor är bättre), men för både sport och fåglar är det också bra med längre brännvidd och snabbare bildfrekvens. 1D Mark II med 1.3x och 8 Mpixel känns som en rätt OK kompromiss för mig.
 
Lågbudget-fullformat finns nog inte (kiselyta kostar), så man kan undra varför man skulle sätta en jättesensor i ett mellanbudgethus, och man kan undra om mellanbugdetköparna, som kanske inte alltid är proffs, inte snart skulle sakna en pop-up blixt. Mycket som inte går ihop...
 
Jo... jag tycker att allt detta spekulerande i alla diskussionsgrupper på nätet är rätt tröttsamt, jag föredrar att vänta på det officiella produktbladet. :)
 
Anders74 skrev:
Lågbudget-fullformat finns nog inte (kiselyta kostar), så man kan undra varför man skulle sätta en jättesensor i ett mellanbudgethus, och man kan undra om mellanbugdetköparna, som kanske inte alltid är proffs, inte snart skulle sakna en pop-up blixt. Mycket som inte går ihop...

Eftersom en ff sensor redan tillverkas, den till Canon 1dsMk2 är det möjligt att de som inte håller måttet kopplas om att motsvara 12.8 miljoner pixlar.CMOS har den fördelen att varje yta töms var för sig.
Precis som om döda pixlar upptäcks på en sensor så byts denna inte ut, utan "mappas"om. Hur många döda pixlar som krävs för att en sensor verkligen byts ut är upp till tillverkarna.

Canon får därmed avkastning även för sensorer som inte riktigt håller måttet för prohuset 1DSMK2

Mvh / Mikael
 
För prosumer/entusiaster låter detta som ett utmärkt komplement. Jag tror att som komplement eller alternativ till ett 20D-hus är 5D helt perfekt. Om priset för 5D hamnar runt 25-30000 på gatan så får entusiasten nu för 40000 kr:
- två hus till vikten av ett 1D/1Ds-hus
- ett hus med 5 b/s (20D) (1D wannabe)
- ett hus med >12mpix (5D) (1Ds wannabe)

Låter som ett alldeles utmärkt drag av Canon att ge även icke-proffs denna valmöjlighet mellan snabbhet och högre upplösning, precis som de gjort på proffssidan med 1D och 1Ds.
 
det ser jävligt fekt ut.

alla ikoner, knappar, titthålet, gummit och rattar ser EXAKT ut som på 20D. canon gör om designen rätt rejält mellan modeller. den är faktiskt rätt ful tillåme.

statsen verkar skumma oxå, 3 b/s t.ex. funkar inte i sportsammanhang och passar inte på den prisnivån.
 
macrobild skrev:
Eftersom en ff sensor redan tillverkas, den till Canon 1dsMk2 är det möjligt att de som inte håller måttet kopplas om att motsvara 12.8 miljoner pixlar.
Eller så är det så att denna nya sensor även är tänkt för 1D Mark III. ;)
Det är ju trots allt 18 månader sedan 1D Mark II introducerades, så det kanske är dax för ett rejält mottdrag från Canons sida för att kunna möta D2X.
En 1D MkIII kan ju tänkas få högre bps trots den högre upplösningen om den förses med en uppgraderad processor.

Då får vi FF över hela high end segmentet vilket inte skulle vara helt fel.
 
müsli skrev:
Eller så är det så att denna nya sensor även är tänkt för 1D Mark III. ;)
Det är ju trots allt 18 månader sedan 1D Mark II introducerades, så det kanske är dax för ett rejält mottdrag från Canons sida för att kunna möta D2X.
En 1D MkIII kan ju tänkas få högre bps trots den högre upplösningen om den förses med en uppgraderad processor.

Då får vi FF över hela high end segmentet vilket inte skulle vara helt fel.
Det hörs ju ganska rimligt ut.
 
En "spinoff" (eller kanske grundorsak?) med ett enda sensorformat i highend-husen är ju ett mer homogent program med highend-objektiv. Dvs att L-serien inte behöver gå ner så långt i brännvidd. Dessa kortare brännvidder hanteras kanske tillräckligt bra av "midrange" EF-S serien (för husen med 1,6x sensor).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.