Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M1 eller ZenBook

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, mycket bra info, tack för det!

En usb-C direkt från mac m1 till skärm låter som en bra lösning. Då skulle man slippa ha tung hdmi kabel koppland till dongel som sen sitter i en pytteliten (usb-c) kontakt i mac:en.
Problemet här är att min nuvarande skärm bara tar hdmi in.

Alla usb-c hdmi hubbar jag sett har en kort usb-c kabel. Någon som vet om det går att förlänga den kabeln så att hubben inte behöver hänga direkt på datorn?

Men så snubblade jag över den här länken


blev lite skeptisk.

Jag har också övervägt alternativet att behålla min gamla macbook ett tag till och skaffa en mac mini m1. En första gallring och jpeg justering (i soffan :) ) funkar bra på min föråldrade MacBook samtidigt som mac mini borde vara perfekt för RAW editering.

Men nu ser jag att jag får vila på hanen till efter 7 juni. En 14” eller 16” med hdmi port skulle sitta fint. Misstänker att det skulle svida en del i plånboken dock.
 
Apple MacBook M1 är mycket effektiv ARM CPU. Behöver inget fläkt. Minne och SSD är fastlödda på logikkort. Det går inte att uppgradera som man gjorde förr i tiden, därför bästa är lägga ut lite extra summor för större minne och SSD. Glöm inte att M1 har inbyggd AI funktioner som kan hjälpa er fotografering i efter hand. Ni kan trolla bilderna, det finns redan nu. OSX system Big Sur använder inbyggda AI. Jag misstänker Photoshop tar kraften från M1 AI

 
Senast ändrad:
De flesta moderna grafikkort för PC har också AI support så det är knappast något unikt för Apple M1.
 
Du har redan fått mängder med svar men här kommer ett till från en Macbook Pro M1-användare :)
Benchmarktester etc säger bara så mycket. Den ena processorn är snabbare på det ena etc men de säger inget om hur det är faktiskt använda dessa maskiner till vardags. Och de är faktiskt väldigt trevliga att jobba med. Jag tyckte min äldre Macbook Pro 2015 funkade rätt hyggligt tills jag fick den här, det är som natt och dag i skillnad i ALLT.

Det enda jag inte gillar är det snåla utbudet med kontakter (Mini är undantaget). Man är i princip tvungen att ha en extern docka av något slag tycker jag. Själv använder jag en Belkin Thunderbolt Dock Pro som ger mig 5xUSB 3-portar, 1xUSB-C, 2xThunderbolt, Displayport, Ethernet, SD-kortsläsare samt ljudkort. Plus är att den fungerar som laddare till Macbooken.
Fördelen med externa dockor till skillnad från donglar är ju att du själv väljer kabellängd.
På kontoret kopplar jag ihop den med extern skärm och mus/tangenbord.

Jag tror inte jag kommer gå tillbaka till PC igen.
Visst, det fanns lite mjukvaruproblem med 3:partsappar som inte var konverterade till M1 när de först kom men upplever att det mesta fungerar nu.
 
Apple MacBook M1 är mycket effektiv ARM CPU. Behöver inget fläkt. Minne och SSD är fastlödda på logikkort. Det går inte att uppgradera som man gjorde förr i tiden, därför bästa är lägga ut lite extra summor för större minne och SSD.

Inte bara det, det är en SoC där minnet är integrerat med CPU/GPU-kärnorna. Det har både sina för- och nackdelar.
 
En parentes, gaming, kanske flest barn som pysslar med, men där ligger ARM ljusår efter, men det börjar ta sig där med om jag förstått det rätt.

Här känner vi lite förakt i meningen, det kan vi inte låta glida förbi ouppmärksammat :)

Spelindustrin omsätter ganska våldsamma mängder pengar idag, något som exploderat. Men de pengarna kommer inte från barn utan yngre män och kvinnor i 20-30 års åldern främst som har pengar att spendera och driva allt detta. Många barn spelar nog massa spel, men de har inga pengar att prata om. Spelandet kommer nog krypa uppåt i åldrarna allt mer med då dagens unga vuxna blir äldre och har "växt upp med" att spelande är en stor del av mångas vardag.

Det är en drivande punkt för dator industrin överlag så den kan inte riktigt svepas åt sidan :) Men den smärtsamma sanningen är att det är mest vuxna som spelar idag.

Påstående två är inte helt sant heller, bara indirekt. Det är inte för att datorerna kör ARM som de har förhållandevis svag grafikprestanda. Det är för att grafikkärnorna som Apple utvecklat är för klena. GPU beräkningarna är oberoende av processorn och skulle M1 processorn paras ihop med ett starkt externt grafikkort istället för det integrerade skulle den spela spel som ett urverk den med. Men det är inte processor arkitekturen i sig som är boven.
 
Apple MacBook M1 är mycket effektiv ARM CPU. Behöver inget fläkt.
Inte riktigt sant. MBP/M1 har fläkt och därför bättre prestanda än MBA/M1, som måste se till att processorn inte blir för varm genom att helt enkelt periodvis strypa den lite vid långvarig tung belastning.
 
Det är lite fascinerande att läsa att Apple innan M1 verkar vara väldigt mycket sämre än PC samtidigt som dessa diskussioner fanns före M1 och då anförde Apple anhängarna att Apple var det bästa som fanns.
 
Det är lite fascinerande att läsa att Apple innan M1 verkar vara väldigt mycket sämre än PC samtidigt som dessa diskussioner fanns före M1 och då anförde Apple anhängarna att Apple var det bästa som fanns.

Tidigare låg på ungefär samma plattform.
Dock hade Windowssidan både Ryzen och Nvidia att tillgå vilket Apple inte erbjöd.
Apples egna processor är en helt ny division. I många fall galet bra. I andra fall mindre bra.
Dock saknas stödet för externa grafikkort och frågan är om AMD kommer att släppas in eller om Apple kommer att släppa egna lösningar med en större mängd grafikkärnor.
 
Tidigare låg på ungefär samma plattform.
Dock hade Windowssidan både Ryzen och Nvidia att tillgå vilket Apple inte erbjöd.
Apples egna processor är en helt ny division. I många fall galet bra. I andra fall mindre bra.
Dock saknas stödet för externa grafikkort och frågan är om AMD kommer att släppas in eller om Apple kommer att släppa egna lösningar med en större mängd grafikkärnor.

Japp, kommer fler alternativ till nästa generation. den som lever får se.
I applikationer optimerade för M1 är skillanden majestätisk.
När jag använder exempelvis Premiere Pro från Adobe som inte är portad ännu, är upplevelsen... sådär :)
Photoshop snurrar på smooth. Lite kul att programmet startar på sekunden, möjligtvis två, detta utan att vara "aktivt" i bakgrunden.
Jag batchade lite justeringar i Camera RAW på ett trettiotal bilder från min Canon R5 igår. Tog väl 5-7 sekunder sammanlagt.
Hade jag gjort det på min Windows-kärra hade det väl hållit på ännu ;)
 
Jag förstår. Men AI support är integrerat inne i CPU. Unik! Passar bra för bärbara Mac, iPad och iPhone

Ja, M1 har sk neural engine cores men det har även deras AXX SoC:ar med Bionic-beteckningen. Likaså har många GPU:er AI-acceleratorer. Så inget unikt där, även om Apple har en bra lösning.
 
Tröttnade på att vela och slog till på en Asus Zenbook 14 med i7 11 gen, 16 GB minne och 512 GB disk.

Ett plus med den som jag hittade sent var att den har matt skärm. Det gör att jag slipper se mitt egna fula tryne över skärmen när det kommer in ljus bakifrån.

Fick den till bra pris (9500 kr) på Elgiganten då den var uppackad men i nyskick. Eftersom M1 med 16-512 och hub skulle gått lös på runt 17-18 Ksek så blev det lite pengar över.

Har bara testat den lite snabbt men allt verkar ok så långt. Får väl återkomma när jag kommit lite längre. Tänkte börja med trial-versionen av dxo photolab, kanske lightroom senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.