Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den går att beställa här:
http://www.sdcard.be

Gå till: Digitale camera en Lenzen > Canon > Canon DSLR Body så hittar ni den..

The EOS 5D is an ultra-high resolution and full-frame imaging digital SLR. It offers the exceptional build quality, image definition and functionality of a high-end analogue EOS SLR, with the benefits of digital photography.

Features


12.8 Megapixel Full frame CMOS sensor (no lens magnification)
DIGIC II processor
9-point AF
3 fps shooting
35 zone evaluative metering
Simultaneous RAW and JPEG processing
Durable EOS magnesium body
Wide ISO speed range up to ISO H3200
Canon Direct Print support



Price EUR 3698,00
No stock at the moment
 
Med tanke på prislappen det nu talas om handlar det inte längre om en lågbudget-FF, vilket kan ge en ny målgrupp. Jag har fått intrycket att många journalister anser 1D vara för tung, medan 20D bl a ger sämre vidvinkel medan chassit duger. Kanske finns här en målgrupp. Det ska bli intressant att se om Mikaels teori beträffande ommappade 1D-sensorer stämmer. Det lär väl visa sig i form av en ständig brist på 5D om efterfrågan överträffar förväntningarna, men tanken är inte alls orimlig då vi handlat Intelprocessorer enligt samma principer i åratal.
 
macrobild skrev:
Eftersom en ff sensor redan tillverkas, den till Canon 1dsMk2 är det möjligt att de som inte håller måttet kopplas om att motsvara 12.8 miljoner pixlar.CMOS har den fördelen att varje yta töms var för sig.
Precis som om döda pixlar upptäcks på en sensor så byts denna inte ut, utan "mappas"om. Hur många döda pixlar som krävs för att en sensor verkligen byts ut är upp till tillverkarna.

Canon får därmed avkastning även för sensorer som inte riktigt håller måttet för prohuset 1DSMK2

Mvh / Mikael

Canon kan ju också ha lyckats pressa priserna för sina chip ytterligare...i så fall e det ju bara att gratulera Canon och Nikon får bita ihop och komma igen, sen ska bara Canon lära sig göra kamerahus också...;-)

Borde inte Canon och Nikon gå ihop?? Tänk vilka bra kameror det skulle bli...och inte minst, vi skulle slippa alla Canon vs Nikon inlägg..=)
 
Goran skrev:
Borde inte Canon och Nikon gå ihop?? Tänk vilka bra kameror det skulle bli...och inte minst, vi skulle slippa alla Canon vs Nikon inlägg..=)

vem vilka skall vi då hacka på och sen säga att canon e bättre?? :eek:)

nä EOS 5d är kanske den man skulle haft egentligen, dem som kom för sent för mig. fast när det blir dagz för byte så kanske 3D finns...
 
Re: Intressant skärmdump från Canons hemsida - 5D, 1D Mark II N, 24-105/4 L IS

dagr skrev:
http://www.p5freak.de/images/cps.gif

Är numera nedtagen. Notera också nya 24-105/4 L IS.

(Länken är från en diskussion på FM.)

nån skulle ju kunna PS:a en sån skärmdump plätt-lätt men det är en ny 5d-bild det där..även om den e liten...annan vinkel, annat ljus etc, än de som cirkulerat tidigare..
lite för många indicier nu för att man ska kunna avfärda det som en hoax.
eller?
 
Dessutom så fanns Speedlite 430EX med på bilden

Som är en ny blixt som det talas om.

Jag håller med om att det skulle vara lätt att förfalska den senaste bilden men jag tycker också att det börjar kännas som en ganska sammanhållen historia just nu...

Inte för att jag ska köpa någon, men det är alltid kul med rykten:)

--jalle
 
Det skall bli intressant att få testa denna kamera när den kommer.
För mig som fotograf så passar den in fantastiskt bra, 3 bilder är tillräckligt, FF- sökare innebär fördelar för de arbeten jag huvudsakligen sysslar med.
Mycket intressant, nu gäller det bara för Canon att fixa till bra vidvinkelgluggar som håller hörn/kant skärpa.

Mikael
 
Angående Canons cmos så finns det en bra artikel här,
siffrorna stämmer ungefär med vad jag hörde på Photokina angående utfallet. Dvs hur stor % av perfekta eller tillräckligt bra ff- sensorer man kan plocka ur en platta.
http://news.techwhack.com/1878/canon-5d-is-finally-unveiled/

Även de spekulerar i att det kan vara en sensorer från samma platta som 1dsMK2.

Om nu inte yttermåtten stämmer exakt kan detta bero på sealingen runt sensorn.
Enskilda pixelytan kommer att verifiera om det är sensorer från samma tillverkningsplatta som 1DSMK2.

Mvh/Mikael
 
Senast ändrad:
Det är bara att vänta några dagar så får vi väl se om det är sant:) Undrar varför en 5D skulle ha en printknapp...men 3000D är ju rätt troligt. Hoppas att 5D är på väg men att den verkliga kameran kan ta aningen fler bilder per sekund...
 
macrobild skrev:
Angående Canons cmos så finns det en bra artikel här,
siffrorna stämmer ungefär med vad jag hörde på Photokina angående utfallet. Dvs hur stor % av perfekta eller tillräckligt bra ff- sensorer man kan plocka ur en platta.
http://news.techwhack.com/1878/canon-5d-is-finally-unveiled/

Även de spekulerar i att det kan vara en sensorer från samma platta som 1dsMK2.

Om nu inte yttermåtten stämmer exakt kan detta bero på sealingen runt sensorn.
Enskilda pixelytan kommer att verifiera om det är sensorer från samma tillverkningsplatta som 1DSMK2.

Mvh/Mikael
Vet inte vad du menar med "från samma platta".
Artikeln hävdar att Canon fått upp yielden 2,5 ggr, och därmed fått en lägre kostnad per FF-yta.
En förklaring till den högre yielden sägs vara att toleransnivån för felaktigheter satts lite högre.

Men det är knappast samma sensor då pixeltätheten är lägre (och pixlarna därmed större) i denna nyare sensor. Den långsammare utläsningen förklaras med att ett enklare "buffersystem" används. Tolkar det som att hanteringen av utläsning av information ur sensorn är simplare vilket naturligtvis förklarar den lägre farten.

Om de nya större pixlarna i 5D ger brusnivåer som konkurrerar med och kanske överträffar 1DmkII så förklarar det att de även tvingas släppa en uppdaterad 1DmkIIn med samma sensor, men då med dubbla upphottade Digic-processorer för att behålla snabbheten, eller nåt.
 
Dadigan skrev:
Det är bara att vänta några dagar så får vi väl se om det är sant:) Undrar varför en 5D skulle ha en printknapp...

varför inte? En printknapp är ju inte fel för alla som vill skriva ut direkt. Tro inte alla som köper en 5D är så haj på photoshop eller ens bra fotografer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.