Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jann Lipka skrev:
Jag har funderat vilket har det kortaste skärpedjupet " nästan " fullframe Hd2: med 100 mm 2.2 ( Fuji ) gluggen
eller 1 Ds + 85:a f1.2 canon ?


Tror faktiskt att det är 1 Ds med 85:an som ger det kortaste skärpedjupet. Skärpedjupet vid normala porträttavstånd med den gluggen är ju under 1 cm.

Stefan
 
Det finns ett fotoområde som
använders sig väldigt mycket av kort skärpa -
matfotografering .
Det är lustigt att det har svängt på 15 år från super skarpt 4 x 5 tum till dagens blur läge ...
Man undrar när svänger det helt
å andra hållet ...
 
Anders Östberg skrev:
Om någon vill göra jobbet så finns en kalkylator för skärpedjup här, med möjlighet att välja alla sensor/filmstorlekar: http://www.dphoto.us/dof

Den ser ju inbjudande enkel ut, men jag missförstår nog något. Jag fyller i de fyra obligatoriska fälten (format, brännvidd, bländare och avstånd och får då ett mått på skärpedjupet. Om jag sedan ändrar format och behåller de övriga tre, så ändras även skärpedjupet (det blir kortare när jag byter från 1DS till 10D). Skärpedjupet borde väl vara detsamma så länge det är samma objektiv och samma avstånd till objektet? Att man i praktiken får kortare skärpedjup på 1DS jämfört med 10D (dvs tvärtemot resultat ovan) beror väl på att det större formatet tillåter ett annat arbetsavstånd med en given brännvidd (eller en annan brännvidd på samma arbetsavstånd)? Jag har testat med 135/2.0 och 85/1.2 med avståndet 2m.

Kan någon förklara vad jag har missförstått?
 
Har man slängt pengar i sjön nu, när man införskaffat en 20D nyligen? Eller kan jag fortfarande gå omkring, nöjd med den och känna att 5D inte är alldeles för långt ifrån 20D???
 
Ja, 20D blev med ens alldeles värdelös när 5D annonserades. Den kan du slänga i soptunnan med en gång.

:) (för säkerhets skull ...)
 
Per Krook skrev:
Om jag sedan ändrar format och behåller de övriga tre, så ändras även skärpedjupet (det blir kortare när jag byter från 1DS till 10D).

Jag antar att det beror på att man utgår från olika oskärpecirklar för olika format. Skärpedjup är ju ingen absolut enhet, utan man har ju satt upp en största möjliga oskärpa som man accepterar. För större format behöver man inte förstora bilden lika mycket för att nå upp till ett visst format, och därför blir skärpedjupet olika för olika format.

Jag tror att man normalt utgår från en 8 x 10" förstoring när man sätter upp vilken storlek som man accepterar för oskärpecirkeln. Det innebär att skärpedjupet blir mindre om man ska göra en större förstoring, som till exempel en 16x20".

Stefan
 
Tack för ditt svar, Stefan!

Jag hoppas att jag förstod, men är inte helt säker. Om jag förstod dig rätt så har man alltså bestämt sig för vad som anses tillräckligt skarpt utifrån förstoringar (papperskopior)?

Vi antar att vi står på x meters avstånd från objektet med ett givet EF-objektiv och ställer skärpan på ögonen. Om då vald bländare ger skärpedjup till nästippen, så måste väl detta rimligen bli identiskt oavsett om vi använder 1DS eller 10D? Enda skillnaden blir väl att man med 10D klipper bort en del av bildcirkeln (och kanske får ett porträtt utan öron, haka och hårfäste...)?

Anledningen till att 10D ger ett kortare skärpedjup (enligt länkens räknesnurra) är alltså, om jag förstår det hela rätt, att man jämför papperskopior av givet format och att det som i praktiken blir en delförstoring (10D) avslöjar oskärpa som finns i båda bilderna (10D och 1DS)?

Hoppas att det inte blev alltför tjatigt - jag är bara angelägen att förstå ;-) !
 
PMD skrev:
Ja, 20D blev med ens alldeles värdelös när 5D annonserades. Den kan du slänga i soptunnan med en gång.

:) (för säkerhets skull ...)

Jag har noterat att 20D nu känns ca 100 gram för lätt, att sökaren känns för liten och att alla mina bästa bilder plötsligt lider av dålig upplösning. Sedan i måndags har jag dessutom märkt att folk tittar snett på mig när de ser min kamera - det känns riktig pinsamt, faktiskt! Allra värst är det om jag har ett EF-S monterat - då blir direkt ner i kameraväskan när bilden är tagen...

:-D

(Vid närmare kontroll visar det sig att jag har ca 15000 kr för lite i skulder också.)
 
Då tar jag och slänger min 20D i soptunnan... eftersom jag inte längre kan sälja den, då ingen vill ha den. Alla skrattar bara åt mig när jag vill sälja...
 
Per Krook skrev:
Anledningen till att 10D ger ett kortare skärpedjup (enligt länkens räknesnurra) är alltså, om jag förstår det hela rätt, att man jämför papperskopior av givet format och att det som i praktiken blir en delförstoring (10D) avslöjar oskärpa som finns i båda bilderna (10D och 1DS)?

Teoretiskt skulle ju en punkt i motivet avbildas som en punkt även på bilden. Nu blir det aldrig så utan det blir alltid en liten cirkel, kallad oskärpecirkeln. Ju mindre denna är, desto bättre upplösning har objektivet.

När man då beräknar vilket skärpedjup som ett objektiv ger, utgår man ifrån hur stor oskärpecirkel som kan accepteras. Denna oskärpecirkel är olika för olika format på sensorerna, oavsett om de sensorn är gjord av gelatin och silver eller kisel.

Detta beror på att den förstoringsgrad som krävs för att bilden ska nå upp till en viss storlek (låt oss anta att storleken är 8x10") är olika för olika format. Därför är den oskärpecirkel som man accepterar för ett mellanformatsneg större än det man accepterar för småbildsfilm, därför blir oskärpecirkeln större för en fullformatssensor än en som har en 1,6 ggr sensor.

MVH/Stefan
 
Tack än en gång, Stefan!

Jag tror att jag förstår. Objektivet (och dess grad av imperfektion) gör att en punkt på motivet blir en liten cirkel på sensorn. Med en mindre sensor så utgör denna cirkel en större del av bildytan. Cirkeln blir därför större från en mindre sensor när man förstorar hela bilden till ett givet format (eftersom det är en större del av bilden). I sin tur innebär det att det "acceptabla" skärpedjupet blir mindre för den mindre sensorn (givet samma objektiv och avstånd till motivet).
 
Per Krook skrev:
Tack än en gång, Stefan!

Jag tror att jag förstår. Objektivet (och dess grad av imperfektion) gör att en punkt på motivet blir en liten cirkel på sensorn. Med en mindre sensor så utgör denna cirkel en större del av bildytan. Cirkeln blir därför större från en mindre sensor när man förstorar hela bilden till ett givet format (eftersom det är en större del av bilden). I sin tur innebär det att det "acceptabla" skärpedjupet blir mindre för den mindre sensorn (givet samma objektiv och avstånd till motivet).

Jo, men om man istället antar att man "fyller rutan" från samma avstånd (mer troligt att man eftersträvar det i praktiken) så ger en mindre sensor ett större skärpedjup pga att man byter till ett objektiv med kortare brännvidd.

(Ursäkta om det redan sagts, jag kommer inte ihåg alla inlägg i tråden). :)
 
Per Krook skrev:
I sin tur innebär det att det "acceptabla" skärpedjupet blir mindre för den mindre sensorn (givet samma objektiv och avstånd till motivet).
What?

Blandar ni inte ihop två olika saker nu: skärpedjup och optikens kvalitet?

Att en optiks felaktigheter märks mer på en mindre sensor (proportionellt sensorns storlek) är naturligtvis sant. Även att ett fel i optiken skulle kunna dölja avvikelser i skärpa.

Men det har ju inget med skärpedjup att göra. Skärpedjup är hur snabbt "skärpeförlusten" ökar med ökande avstånd från skärpeplanet. Man kan hävda att det absoluta skärpedjupet alltid är noll eftersom allting som inte ligger exakt i skärpeplanet är oskarpt i någon mening.

Men som med mycket annat vill vi gärna ha en kategorisering: rätt/fel, bra/dåligt. Så någon verkar ha bestämt att skärpedjupet sträcker sig till det avstånd från skärpeplanet där en viss "mängd oskärpa" uppstår.

Det vore kanske bättre att prata om skärpedjup i relativa termer, och istället för att försöka kvantifiera oskärpan i ett avstånd, så kvantifierar vi "oskärpan" som en funktion av avståndet från skärpeplanet.
 
Kollade runt lite på olika skärpedjupskalkylatorer och det visade sig att ett vanligt mått på acceptabel oskärpecirkel för småbildsformat är 0,03 mm. Om man då ställer samma krav på bildkvaliteten på en kamera med 22,5 x 15 mm sensor blir oskärpecirkeln 0,019. Sök på circle of confusion så hittar du mycket.

Stefan
 
Har fått en känsla av att skärpedjupsskalan på optiken inte riktigt funkar med digitalt som den gjorde med analogt. Tycker man kan se en skillnad mellan det som är i fokus och det som ligger inom det angivna området för skärpa/skärpedjup på ett sätt man inte såg med film.
 
müsli skrev:
What?

Blandar ni inte ihop två olika saker nu: skärpedjup och optikens kvalitet?

Nej, inte alls. Efterhand som du avlägsnar dig allt mer från det plan som du fokuserat på, kommer oskärpecirkeln bli allt större. Att du sedan också kan mäta objektivets kvalitet genom att ange den minsta oskårpecirkeln som objektivet ger är en helt annan sak.

Stefan
 
niklasl skrev:
Har fått en känsla av att skärpedjupsskalan på optiken inte riktigt funkar med digitalt som den gjorde med analogt. Tycker man kan se en skillnad mellan det som är i fokus och det som ligger inom det angivna området för skärpa/skärpedjup på ett sätt man inte såg med film.

Har samma erfarenhet och det beror nog på att det som är skarpt är skarpare vid digital än vid analog fotografi. Därför accepterar man inte lika stor oskärpecirkel vid digital fotografi.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.