Johan Lindroos
Aktiv medlem
Roland, pixeldensiteten hos 5 D är samma som hos hos 1D mkII. Sedan kan ju förstås signal/brusförhållande, "suddighetsfiltrering" och annat, vara helt annorlunda på den nya 5D-sensorn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Utifrån din erfarenhet, vilket digitalt APS-C/fullframe-hus skulle du helst använda utifrån bildprestanda (främst raw)? Vilket skulle du välja om man även väger in tillgänglig optik?macrobild skrev:
Angående bilder. Jag har tittat och gått igenom Phills upplagda bilder. Mina iaktagelser är följande. [klipp!]
Johan Lindroos skrev:
Roland, pixeldensiteten hos 5 D är samma som hos hos 1D mkII. Sedan kan ju förstås signal/brusförhållande, "suddighetsfiltrering" och annat, vara helt annorlunda på den nya 5D-sensorn.
Om sensorn kommer från samma wafer eller inte vet jag inte, men Reichmann skriver så här på Luminous Landscape: There has been much speculation online as to the heritage of the chip in the 5D. Is it derived from the 1D series line? According to Canon, no, rather it is an evolution of the 20D / XT Rebel chip line, and is likely to offer similar ultra-low noise performance.wikman skrev:
Om man skall tro allt som skrivits i denna tråd tidigare så hörs 1DmkII/1DmkIIn/5D från samma platta, det låter också rimligt om man ser vilken framgång 1DmkII har varit så har man stor produktion och kanske kan utnyttja ytan effektivt genom att höra Xst 5D och Yst 1DmkIIn fråm varje platta/waffer.
Brus m.m. bör därför vara identiskt med 1DmkII, det är ju dessutom samma signalprocessor i de båda.
Jann Lipka skrev:
Easy Manual Focus screen options. "
FredrikArvidsson skrev:
Vad innebär egentligen "interchangeable focus screens" ?
Detta är nåt som 5D ska ha...
Men blir skillnaden så stor om man jämför en 20D med optik på bländare 1.8 med en Pentax 67 på störst öppning (Bl 2.8 i bästa fall)?Frehar skrev:
Men det är väl skärpedjupen man får offra med dessa små digitala smällor.. Jag kan fortfarande drömma om dessa sjuk snygga skärpesläpp man kunde få med sin gamla Pentax 67,, något min D20 inte kan komma i närheten.. Hoppas dock på Mamiya ZD som enligt en polare som plåtat just med den kameran hela veckan ska vara riktigt jävla bra..
gillar man kort skärpedjup så på den digitala fronten finns bara 1Ds med 85mm f1.2.matnyttige skrev:
Men blir skillnaden så stor om man jämför en 20D med optik på bländare 1.8 med en Pentax 67 på störst öppning (Bl 2.8 i bästa fall)?
Jann Lipka skrev:
gillar man kort skärpedjup så på den digitala fronten finns bara 1Ds med 85mm f1.2.
Enligt den kalkylatorn så skiljer det 1 bländarsteg för att få samma skärpedjup på 1,6x och fullframe.Anders Östberg skrev:
Om någon vill göra jobbet så finns en kalkylator för skärpedjup här, med möjlighet att välja alla sensor/filmstorlekar: http://www.dphoto.us/dof