AlfaGTV
Aktiv medlem
epep skrev:
Canon skummar marknaden och gör det på det på ett klassiskt sätt. De täcker in marknaden med ett flertal modeller med lagom pris- och prestandahopp emellan. I brist på konkurrens är det ett ypperligt sätt för dem att tjäna pengar. Glöm inte att Canon och Nikon tjänar mer pengar än någonsin tidigare.
Det gör de väl med all sannolikhet, och jag ser det inte som så speciellt konstigt.
Vi är ju inne i ett omvälvande teknikskifte där de allra flesta ser en ekonomisk vinst med att gå över till digitalt. Kostnaderna är ju motiverbara, inte bara för proffsen som tar 10tusentals bilder per år.
Snabbt överslag:
Jag, entusiast, tar ungefär 10K bilder per år. Om jag hade kört analogt hade det kostat mig i rund slängar enligt följande:
10000/36=275 rullar Velvia á ca 80kr stycket. Framkallning kostar ungefär en 70 bagis per rulle ~ 150.- för framkallad och ramad diabild.
det ger en kostnad på ca 41 250:- för en årsförbrukning av diafilm. Sen tillkommer lämpligt entusiastkamerahus också....
Så jag tycker inte att det är speciellt kostsamt att beställa en 5D för ca 30K med tanke på hur mycket jag kan utnyttja denna..
MVH /Micke