ANNONS
Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Per Krook skrev:
Den ser ju inbjudande enkel ut, men jag missförstår nog något. Jag fyller i de fyra obligatoriska fälten (format, brännvidd, bländare och avstånd och får då ett mått på skärpedjupet. Om jag sedan ändrar format och behåller de övriga tre, så ändras även skärpedjupet (det blir kortare när jag byter från 1DS till 10D). Skärpedjupet borde väl vara detsamma så länge det är samma objektiv och samma avstånd till objektet? Att man i praktiken får kortare skärpedjup på 1DS jämfört med 10D (dvs tvärtemot resultat ovan) beror väl på att det större formatet tillåter ett annat arbetsavstånd med en given brännvidd (eller en annan brännvidd på samma arbetsavstånd)? Jag har testat med 135/2.0 och 85/1.2 med avståndet 2m.

Kan någon förklara vad jag har missförstått?

Hej Stefohl, och Per Krook!

Skärpedjupet är en funktion av bl.a. brännvidden.
Per, du ska göra lite annorlunda då du matar in värdena i fälten. För att erhålla samma bildvinkel med en sensor som är mindre, måste du ju använda ett objektiv som har mindre brännvidd. Därför ska du stoppa in den rätta brännvidden (som ger samma bildvvinkel alltså) i formeln så stämmer det. Då kommer du att få olika skärpedjup.

Du kan även hitta de verkliga formlerna på den sidan som du blev visad till, har jag för mig.

/Johan L

Johan Lindroos skrev:

Per, du ska göra lite annorlunda då du matar in värdena i fälten. För att erhålla samma bildvinkel med en sensor som är mindre, måste du ju använda ett objektiv som har mindre brännvidd.

Jo, visst. Men det intressanta här är ju det lite förvånande faktum att man får olika skärpedjup även om man använder samma brännvidd för de olika sensorformaten. Det är detta som beror på de olika oskärpecirklarna som man accepterar för de olika formaten.

Stefan

Förvisso, någonstans måste man bestämma sig för var gränsen går mellan skärpa eller ej, och det beror i sin tur på vilken upplösning som själva filmen eller sensorn har som du pekar på.

PerFogelberg skrev:
35000 kr är 11000 kr billigare än den förra fullformataren med lägst priset. Synd att jag inte kan läsa någonstans att det finns ISO-visning i sökaren.

Jo, det finns tydligen på 5D:

"- ISO display in the viewfinder! about freaking time. (only while in iso changing mode, however) Also, the ISO can be changed in smaller increments. (100, 120, 160, 200, etc.)"

Hämtat från FredMirandas forum:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/274813

På D Preview:

"Note that the ISO sensitivity is now displayed on the viewfinder status bar when it is changed (I would still have liked to have seen a permanent display of ISO and WB in the viewfinder)."

På Dustin står det om 5D:

"Preliminär leverans 2005-09-05"...

Kan detta verkligen stämma då de större fotokedjorna säger oktober/november?

På Dustin sa de att detta var det besked som deras leverantörer hade gett.

Att tro att någon av produkterna som pressenterades kommer finnas i handen på en svensk konsument snabbare än 3månader från presskonferensen är optimistiskt.

Gick till doktorn idag för att det kliade så grymt i mina fingrar.

Han ordinerade en 5D. Undrar om receptet fungerar...

Ok, jag är ganska ny på den digitala fronten av foto. Införskaffade mig en 20D nyligen.

En 5D är alltså en fullformats kamera vilket betyder att kameran uttnyttjar en sensor som är av samma storlek som en 35mm filmruta?
Hur mycket förlorar man när man använder en 20D och vad är den stösta skillnaden, förutom att bilden blir beskuren?

Christoffer Glans skrev:
En 5D är alltså en fullformats kamera vilket betyder att kameran uttnyttjar en sensor som är av samma storlek som en 35mm filmruta?
Hur mycket förlorar man när man använder en 20D och vad är den stösta skillnaden, förutom att bilden blir beskuren?

Det finns både vinster och förluster. Vinsten är större pixlar vilket medför större dynamiskt omfång och lägre brus på höga iso. Jag tror dock det krävs iso 3200 för att se skillnad eftersom sensorn i 5D är samma som i 1D mark II men större. Skillnaden i dynamiskt omfång borde då inte vara mer än marginellt. 20D är nämligen en väldigt fin och kompetent kamera.

Andra fördelar är att du får större sökare och kan använda de ljusstarka vidvinklarna som vidvinklar. En 16-35/2,8 blir en normalzoom på 20D och inte en vidvinkelzoom.

Nackdelarna är att det är problem med vinjettering och oskärpa i kanterna på fullformatssensorer. De är också dyra. Det är lättare att konstruera bra vidvinklar till mindre sensorer, som Canons utmärka 10-22:a som passar till 20D.
Det finns också annan liten och smidig optik till den mindre sensorn som kan vara trevlig om man vill spara vikt.

Vi vet ännu inte hur Canon klarat av problemen med stor sensor i 5D. En orolig fråga inför framtiden är också hur det blir med proffsigare gluggar till EF-S. Även 20D-ägare vill kanske ha fasta vidvinklar.

froderberg skrev:
Nackdelarna är att det är problem med vinjettering och oskärpa i kanterna på fullformatssensorer. De är också dyra. Det är lättare att konstruera bra vidvinklar till mindre sensorer, som Canons utmärka 10-22:a som passar till 20D.
Det finns också annan liten och smidig optik till den mindre sensorn som kan vara trevlig om man vill spara vikt.
Dyra är de, men övriga slutsatser kan man ifrågasätta. Se t ex Christian Nilssons inlägg mot slutet av denna sida. 10-22 @ 10 mm på 20D ger enligt honom likvärdigt slutresultat som 16-35 @ 16 mm på fullformat. Största flaskhalsen är alltså optiken och inte själva sensorn. Det som blir bäst är optik för fullformat på APS-C-hus men så var det ju inte tänkt.
froderberg skrev:
Vi vet ännu inte hur Canon klarat av problemen med stor sensor i 5D. En orolig fråga inför framtiden är också hur det blir med proffsigare gluggar till EF-S. Även 20D-ägare vill kanske ha fasta vidvinklar.
Hur 5D blir vet vi inte säkert ännu men Reichmanns snabbkoll ger vid handen att det iaf inte tycks ha blivit sämre än tidigare fullformatsalternativ. EF-S-serien kan säkerligen ifrågasättas utifrån vilka ambitioner Canon har med kvalitetsnivån då ju APS-C-formatet tycks vara tänkt för amatörer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar