Johan Lindroos
Aktiv medlem
Per Krook skrev:
Den ser ju inbjudande enkel ut, men jag missförstår nog något. Jag fyller i de fyra obligatoriska fälten (format, brännvidd, bländare och avstånd och får då ett mått på skärpedjupet. Om jag sedan ändrar format och behåller de övriga tre, så ändras även skärpedjupet (det blir kortare när jag byter från 1DS till 10D). Skärpedjupet borde väl vara detsamma så länge det är samma objektiv och samma avstånd till objektet? Att man i praktiken får kortare skärpedjup på 1DS jämfört med 10D (dvs tvärtemot resultat ovan) beror väl på att det större formatet tillåter ett annat arbetsavstånd med en given brännvidd (eller en annan brännvidd på samma arbetsavstånd)? Jag har testat med 135/2.0 och 85/1.2 med avståndet 2m.
Kan någon förklara vad jag har missförstått?
Hej Stefohl, och Per Krook!
Skärpedjupet är en funktion av bl.a. brännvidden.
Per, du ska göra lite annorlunda då du matar in värdena i fälten. För att erhålla samma bildvinkel med en sensor som är mindre, måste du ju använda ett objektiv som har mindre brännvidd. Därför ska du stoppa in den rätta brännvidden (som ger samma bildvvinkel alltså) i formeln så stämmer det. Då kommer du att få olika skärpedjup.
Du kan även hitta de verkliga formlerna på den sidan som du blev visad till, har jag för mig.
/Johan L