Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
AFE skrev:
För mig (som har en 20D) skulle en 5D vara en utmärkt "huvudkamera". Med 17-40 och 70-200 och 1,4x TC täcker man ett stort brännviddsområde (med telezoomen på 20D de gånger man behöver ett långt tele).
5D har 1.6 gånger fler pixlar än 20D, så man vinner väl inte så mycket på det?

PD
 
PMD skrev:
5D har 1.6 gånger fler pixlar än 20D, så man vinner väl inte så mycket på det?

PD

Förmodligen vinner man inte så mycket jämfört med att beskära bilden i efterhand, men jag tycker det är svårt att beskära bilden i sökaren eller hur man nu ska förklara det.

Jag har inget emot att efterbehandla bilder, men jag tycker av någon anledning inte om att beskära dem :)

Men visst, det skulle räcka med bara ett FF-hus, och det är fullt möjligt att jag kommer att sälja min 20D för att få råd med en 5D. Ett ytterligare skäl att ha båda är väl iofs att 20D har snabbare seriebildstagning enligt de specar vi sett hittills (fast det har jag egentligen ingen nytta av).
 
SixBySix skrev:
Tja färgen går ju alltid att fixa med en sprayburk... men det känns nog lite jobbigt ändå på en pryl för ca 30 lakan ;-)
För modefotografer skulle jag kunna tänka mig jeans (denim) design, skotsk-rutigt, kritstrecksrandigt, "red velvet" ;-)
Ett tajt denim-fodral till huset vore inte helt fel. Lite coolt t o m.
 
Calle S skrev:
Om nu D5 är sann och inte en anka tycker jag specarna verkar intressanta.

Men vad jag inte förstår är joysticken från 20D som inte känns så kul, och powerknappen som är lite malplacerad. Ska de ändå slå på storsläggan kanske det är dags att utveckla EOS-husen lite?

Antagligen var 5D ganska spikad redan när 20D kom. Möjligen har Canon hunnit modifiera joysticken något.

Jag använder själv inte joysticken utan väljer autofokuspunkt med tumratten. Saknar assist-knappen från 10D som också finns på 1D-husen.

Att nästan rakt av bygga på 20D är ett sätt att hålla ned kostnaden.

Får man gissa på en 50D till våren.
5D, 50D, 350D....
 
Frågan är hur stor sökaren är. Eos 33 som är en analog "FF" har ju betydligt mindre sökare än Eos 1.

Bara för att det är FF behöveri nte innebära en stor sökare :)

Undra vilken väg canon valt.
 
Nästan 35.000:- för huset, uj uj uj - 25 hade jag tippat på. Jag tycker att det är ett extremt överpris. Iof ett pris som snabbt kommer att dala lite, men alltså inte under 30.000:-
 
Peter.H skrev:
Nästan 35.000:- för huset, uj uj uj. 25 hade jag tippat på, och tycker att det är ett extremt överpris.
Det som lockar är ff och förhoppningen att den beter sig bra på höga ISO typ 3200.

Men tycker också att 35.000 är snäppet mycket med tanke på att jag inte är så förtjust i huset. En hybrid mellan 20D och 1D skulle var intressantare. Men vi får se, jag har ju inte sett den irl än.
 
35000 kr är 11000 kr billigare än den förra fullformataren med lägst priset. Synd att jag inte kan läsa någonstans att det finns ISO-visning i sökaren.
 
Det jag sett av specarna nu säger mig att min 1D Mark II fortfarande är bästa valet för mig. Får man generalisera så är 5D perfekt för studio, landskap, bröllop och liknande, medan 1D Mark II är kameran för natur och sport. Skillnaden mellan megapixlarna är inte stor nog för att det ska vara avgörande på något sätt.

Så skönt... jag kan stå över den här generationen och vänta på den nya "1D" som borde vara nästa stora uppdatering, dvs väderskyddat proffshus med full bildstorlek och högre hastighet, och säkert nyare lätta batterier.
 
PerFogelberg skrev:
35000 kr är 11000 kr billigare än den förra fullformataren med lägst priset. Synd att jag inte kan läsa någonstans att det finns ISO-visning i sökaren.

Nej, tyvärr ingen ISO i sökaren..

"The information display in the finder, below the focusing screen, is like the display of
the EOS 20D, with the addition of an indicator for FE lock: AE lock, AEB in progress
(blinks), Flash ready, insufficient flash warning during FE lock (blinks), High-speed sync
(FP flash), FE lock, FEB shooting (blinks), Flash exposure compensation, Shutter speed
(if camera shake will occur, it blinks), bulb, FE lock (FEL), Processing data (buSY),
Aperture (if unsuitable, it blinks), Exposure level display (Exposure compensation,
Manual exposure level, AEB level, Flash exposure compensation, Red-Eye Reduction lamp
on time display), White balance correction, Max. burst, AF focus confirmation (blinks when
focus cannot be achieved), MF focus confirmation, No CF card warning (no CF)."
 
Jag tog ner bilderna från Canon och d5.
Den bilden som Canon har lagt upp (landsskapsbild) ser inte för vacker ut. 100iso bländare 8 och 17-40 på 17 mm.

På 17mm ser man hur skärpan avtar ut mot kanterna, trädstapeln, och ful ca på buskarna till vänster.

Hittar inget bett i bilden. Ta gärna ner bilden själv och granska den.
Är därmed ganska oförstående till varför en sådan bild läggs upp som demobild av Canon.
Mikael
 
Canon har sällan varit speciellt bra på demobilder, jag skulle vänta tills några duktiga fotografer visar vad kameran kan. :)
 
Bilden som är döpt till Macro ser bra ut. Fri från uppräkningsfel och moire. Vacker teckning.
Vad det gäller vidvinkel, är jag rädd att samma fenomen kommer att uppstå och ses med denna kamera, dvs skärpebortfall ut mot kanter och hörn liksom hos andra ff-kameror Kodak och 1dsmk2. Då spelar det ingen roll vem som håller i kameran. Det behövs bättre vidvinkelzoomar/objektiv.
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.