Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Vad hände med den mest intressanta tråden på forumet någonsin!? Dog den bara? :D

Inga nya rykten? När kommer äntligen uppföljaren?

Kan det vara så att de som har 5D idag inte tillhör de spekulerande tekniknördarna utan tycker de har en väldigt bra kamera som de inte har något behov eller brådska att byta ut?...

/Leif
 
marooned skrev:
Du menar att 5D är så värdelös och begränsande för din kreativitet att du blir arg?

Du förstod mycket väl vad jag menade.
Jag går ju inte köper en utgående modell för dyra pengar för att strax efteråt se en uppföljande modell där bandningen på allt över Iso-400 är fixat?

5D är en fantastisk kamera, iaf på de exponeringar där bandning och lustigt brus i lågdagrar inte är ett problem..

Helt enkelt så har jag tröttnat på 5D nu, har prövat fem olika hus, 3 av dom inköpta för nästan 2 år sen och 2 stycken inköpta i år. Alla fem lider av samma bandning och lustiga, mycket påtagliga brus i lågdagrarna på ungefär var tjugonde exponering.

På den punkten var min 350D bättre faktiskt :) Dock inte resten.
 
Senast ändrad:
marooned skrev:
Du menar att 5D är så värdelös och begränsande för din kreativitet att du blir arg?

Jag tycker at det är mer och mer gnäll på fotosidan för varje år på att tekniken utvecklas för långsamt.


Den är inte värdelös, bara frånåkt. 9 afpunkter samlade i mitten av sökaren (nästan). Ingen antidust, inte 100 procent sökare, "liten" LCD,långsam serietagning, inte dammsäkrad m m . Att designen är ful är väl mindre relevant. För min del blir den nya förmodligen för dyr vilket gör att den optimala kameran just nu är Nikon D300 som jag förmodligen byter till. Så det kommer att finnas beg Canonprylar så småningom...
 
elbe skrev:
Kan det vara så att de som har 5D idag inte tillhör de spekulerande tekniknördarna utan tycker de har en väldigt bra kamera som de inte har något behov eller brådska att byta ut?...
/Leif
Så är det nog. Gissar att dom flesta som köper en kommande 5DMKII idag har en 10D/20D/30D. Vet iallfall hur jag själv tänker, att det ofta är för lite förändring mellan två närliggande modeller (gäller tex programvaror också) att det är smartare att hoppa över 1-2 modeller (i mitt fall: D30 - 20D - 5DMKII). Om andra tänker som jag, kommer flertalet inte från 5D lägret (dom flesta 5D ägare verkar dessutom väldigt nöjda).

Bara att titta på fotosidans recensioner av 40D. Om jag helt ovetenskapligt ser vad dom haft förut:
1st Nikon
2st 350D
5st 400D
2st 5D
1st som haft både 350D, 30D och 5D)
så här verkar dom flesta köpare av 40D komma från dom som haft enklare 350D/400D.

Blir säkert samma sak med 5DMKII att dom flesta köparna kommer att bli dom som haft 20D/30D/40D och vill "uppgradera" till FF.
 
Danlo skrev:
5D är en fantastisk kamera, iaf på de exponeringar där bandning och lustigt brus i lågdagrar inte är ett problem..

Helt enkelt så har jag tröttnat på 5D nu, har prövat fem olika hus, 3 av dom inköpta för nästan 2 år sen och 2 stycken inköpta i år. Alla fem lider av samma bandning och lustiga, mycket påtagliga brus i lågdagrarna på ungefär var tjugonde exponering.

Vilken tur jag måste haft. Har bara haft en 5D, 10000-tals eponeringar, många på iso 1600-3200 och inte en enda med bandning. Vill du visa ett exempel?
...och bruset, är inte 5D en av de brusfriare? Ska bli gött då när ja köper en ny kamera som brusar ännu mindre.
 
Du svänger för varje dag Daniel ena dagen så ska du ha 5D men tycker att begpriserna är för dyra nästa sekund svamlar du om Hasselblad efter det så var det D3 o nu suktar du o svär efter nästa 5D men den lär ju knappast vara billigare än en beggad 5D så vad ska du köpa egentligen?
Ett tips köp D3 det är den senaste 0 mest poppigaste kamera (just nu) fast den kanske är för dyr för dig.
Du påminner om en prylgalen kompis som byter kamera som jag byter kalsingar.
Bandning på 5D det har jag aldrig sett eller hört någon klagat på o har du upplevt det på 75% på dom 5D du testat så då ska du inte köpa den för bandningen verkar förfölja dig.
 
snap skrev:
Bandning på 5D det har jag aldrig sett eller hört någon klagat på o har du upplevt det på 75% på dom 5D du testat så då ska du inte köpa den för bandningen verkar förfölja dig.
Ove, bandningsjukan ska man inte leka med. Den är värre än älgbett!
 
Min 5D visade vissa tendenser till "bandning" i underexponerade partier när jag körde på ISO 1600-3200, men vem fan bryr sig om hur det ser ut där?

I normala bilder syns bandingen inte, och vill man kan man hitta bandning i vilken som helst bild. Fånerier!
 
Björn Sorkin (BugEyes) skrev:
Den nya versionen av 5D med sensor på 300 ppi storlek A1.

Är jag den enda som tycker att 12,8 mp räcker och att bättre AF vore det som skulle smälla högst?

40D har faktiskt mycket bättre AF än 5D som ofta missar när jag använder perifera fokuspunkter.

Fler pixlar skulle inte göra något för mina utskrifter som sällan är större än 30X45, ibland 50X70. I stället skulle bilderna bli mer tungarbetade i datorn och ta mer plats på disken. Anser att den praktiskt användbara upplösningen för mig är uppnådd med 5D och att andra förbättringar är intressantare. Tror dock att det blir ca 16 mp med mkIII wafern som bas.

Nädå, du är inte den enda ;). Bättre AF samt lite snabbare seriebildstagning(4b/s som det spekuleras om duger nog fint) är mina prioriteter. Sen om det blir en ny mk2 eller en beggad 5D när det beger sig beror lite på prislägena. Längtar mer och mer efter småbildsformat nu.... Men tycker att 8 Mp som min nuvarande 20D levererar är fullt tillräckligt.

//Jerka
 
Man kan ju se det så här också.

Vad är 5D:s största tillgång?
Naturligtvis att det är en FF kamera.

Och just den funktionen är väl den enda vi med säkerhet vet finns kvar, och inte kommer att förbättras (FF är FF).

Så alla förbättringar på en efterföljare kommer att ligga på sekundära funktioner (tex AF, mindre brus, större sökare, dammborttagning, fler pixlar mm). Iofs viktiga aspekter, men inte lika viktiga som FF.

Vad jag menar är att om det primära är FF, så är kanske dagens 5D inte ett så dumt köp idag, trots att en efterföljare snart är här.

5D går väl på runt 22.000:- inkl Cashback, och en efterföljare hamnar gissningsvis på runt 30.000:-

Så är det värt 8000:- i skillnad, + att få vänta minst till april (OM den släpps i jan/feb lär det väl dröja några månader innan den finns i svensk handel).

Nej, själv ger jag nog upp väntandet på efterföljaren, och köper en 5D. Behöver trots allt FF idag, och inte imorgon..
 
Senast ändrad:
Vad fint, men har du prövat 5D någon gång? Den funkar jättebra tills du sätter den på Iso-1600.. ofta blir det bandning, och extremt brus som om det skulle vara programvarufel.. Detta gäller både 5D som är inköpta för flera år sen och 5D inköpta i år.. Väldigt tråkigt är det.

Hade jag själv inte haft den erfarenheten hade jag köpt 5D direkt.

Dock inte sagt att den inte är den absolut bästa kameran man kan köpa för pengar.

Äh vafan, slå till på en 5D! :D
 
snap skrev:
Du svänger för varje dag Daniel ena dagen så ska du ha 5D men tycker att begpriserna är för dyra nästa sekund svamlar du om Hasselblad efter det så var det D3 o nu suktar du o svär efter nästa 5D men den lär ju knappast vara billigare än en beggad 5D så vad ska du köpa egentligen?

I guess it´s just who I am, accept it.

Du är rolig du, hur orkar du bry dig om/hålla reda på vad andra säger? Meningslöst arbete skulle jag säga.

Men, det blir antagligen en Nikon D3 nu..eller? Äsch, ja vet inte.. Jag är ju sugen på ett bakstycke också, o en 5D.. hm...

Och sen tjatet om pengar, vad folk har råd med och inte.. för mig är pengar inget problem då jag inte ser några som helst problem i att lägga 300.000 på min största passion i livet. Däremot skulle jag aaaaldrig lägga dom på en ny volvo-kombi.
 
Senast ändrad:
RolandM skrev:
Tja. 5D har 12 miljoner pixlar på en yta av 24x36 mm. En uppdaterad 5D kommer ha samma sensorteknik som EOS 1D mk III men med ytan 24x36 mm och fler pixlar en EOS 1D mk III som en följd av den större ytan. I övrigt inbillar jag mig att den får samma uppdateringar som 40D har.

Ingen säkra källor, mest egna spekulationer.

Båda sensorerna är ju 24x36 mm.... Jag hänger inte med i vad du menar. Går man över 24x36 mm blir det väl mellanformat eller vad det kallas.
 
Kanon Daniel att pengar inte är några problem för en riktigt bra combo skulle vara Hasselblads nya 39milj + 3 fasta gluggar typ 28,80,200
sedan för dom snabba bilderna en D3 då har du garanterat vad du behöver fast det finns några problem tii du lår behöva minst en mac 2,3 dual eller ännu vassare för att kunna ta hand om Hasselblads filer.
Jag lovar du behöver inte grubbla längre då du har vad som behövs då utan då kan du börja fotografera istället.
 
Danlo skrev:
Den funkar jättebra tills du sätter den på Iso-1600.. ofta blir det bandning, och extremt brus som om det skulle vara programvarufel..

Två frågor.
1. Har du provat att sätta ner skärpningen till 0. Från fabriken ger kameran ett vasst och fult brus pga för hög skärpning.

2. Jämför du pixel mot pixel eller vid samma utskriftsstorlek? Vid given utskriftsstorlek, exempelvis A3, ger en 5D mindre brus än 1D mark II N trots samma brusbild (samma wafer) eftersom pixlar och brus inte förstoras lika mycket.
 
Rogerber skrev:
Båda sensorerna är ju 24x36 mm.... Jag hänger inte med i vad du menar. Går man över 24x36 mm blir det väl mellanformat eller vad det kallas.

Sensorn i 1D mark III är mindre.

1D mark II N har samma sensor, fast inte i samma storlek, som 5D. Det ger identiskt brus om man jämför pixel mot pixel. Men i realiteten blir det bättre.

Det är ingen vågad gissning att tro att en ny 5D får samma sensor som 1D mark III, fast större. Därmed ca 16 MP. 4 b/s är också rimligt om man sitter och räknar på processorn i 40D. Dubbla processorer är mindre sannolikt.
 
Lite ot (sorry). Jag är väldigt nöjd med de gluggar jag har idag. Då med avseende på bildkvalitet i mer eller mindre alla avseenden. MEN jag upplever att det hade varit önskvärt med lite bättre(vidare) bildvinkel över hela registret(för alla gluggar alltså). Detta är en av två stora anledningar som jag är intresserad av småbild eller möjligen 1,3x crop. Men ett litet orosmoln finns. Iom att 20D inte nyttjar hela bildcirkeln som mina objektiv tecknar och objektiv rent generellt blir svagare åt kanterna har jag en stilla undran om jag kommer bli besviken när jag väl tar bilder med ff? Eller oroar jag mig i onödan?

För den som undrar så är den andra stora anledningen, sökaren...;-)
 
jag älskar min 5D. Kommer bergis att köpa den nya varianten. Har en 350D som backup idag. Någon som är sugen på en sån när den nya 5D kommer så säg till =).

Lägre brus och snabbare seritagning gissar jag på. Har den dessutom skak-mojs för spegel och sensor är jag överlycklig.

Ha det så gött
 
froderberg skrev:
Två frågor.
1. Har du provat att sätta ner skärpningen till 0. Från fabriken ger kameran ett vasst och fult brus pga för hög skärpning.

2. Jämför du pixel mot pixel eller vid samma utskriftsstorlek? Vid given utskriftsstorlek, exempelvis A3, ger en 5D mindre brus än 1D mark II N trots samma brusbild (samma wafer) eftersom pixlar och brus inte förstoras lika mycket.

Jag fotar i Raw och kolla med mina ögon på skärmen, nu pratar jag inte lite brus utan filer som är totalförstörda, detta dock inte hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska använda MarkII:an istället när det är viktiga saker jag fotar, trots vikten och storleken..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.