Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Är det bättre med 288ppi, är det mindre hysteri runt denna siffra??????
Mikael

ps här ligger ungefär brytpunkten för en bra bläckstråleskrivare.utöver 288 är det få som klarar och vi ser sannolikt ingen skilnad med våra ögon.

Äh! Va tråkig du är! 288ppi???? De är väl 300 om nåt! Och jag misstänkte när jag skrev mitt förra inlägg att de här skulle sluta i en skrivare...

Så här då! Vilken är "en bilds storlek med godtagbar upplösning?" och på ett givet betraktningsavstånd... Vilken storlek på sensorn får 5D MkII så att t.ex. du blir nöjd? Och inte minst...vilken skrivare ;-) behöver du?

/Leif
 
elbe skrev:
Äh! Va tråkig du är! 288ppi???? De är väl 300 om nåt! Och jag misstänkte när jag skrev mitt förra inlägg att de här skulle sluta i en skrivare...

Så här då! Vilken är "en bilds storlek med godtagbar upplösning?" och på ett givet betraktningsavstånd... Vilken storlek på sensorn får 5D MkII så att t.ex. du blir nöjd? Och inte minst...vilken skrivare ;-) behöver du?

/Leif

Vad snackar du om? Vadå tråkig . Förklara gärna.

Mikael
 
Om man vill ha en utskrift i A1 så är det ju få som kan få den utskriven i 288 eller 300 dpi.

Om vi säger att betreckningsavståndet är 1,5 meter oavsett storlek, hur många/vilken dpi behöver man ha då? För att den skall se bra ut.

Kanske en dum fråga men hur interpolerar man och vad förändras?
 
Allemyr skrev:
Om man vill ha en utskrift i A1 så är det ju få som kan få den utskriven i 288 eller 300 dpi.

Om vi säger att betreckningsavståndet är 1,5 meter oavsett storlek, hur många/vilken dpi behöver man ha då? För att den skall se bra ut.

Kanske en dum fråga men hur interpolerar man och vad förändras?
[/QUOTE

Vill man ha högsta kvalitet på en utskrift vad det gäller detaljåtergivning /upplösning så är ca 300ppi att rekommendera ,sedan är det beroende på kamera/upplösning hur stora bilder du kan skriva ut i denna höga upplösning.
En bild med få fina linjestrukturer/detaljnivå kan givetvis skrivas ut med en sämre upplösning.
En bra skrivare klarar ca 280-300ppi, däröver så får skrivarna svårigheter med upplösningen samt vi ser inte med våra ögon högre detaljåtergivning utan hjälpmedel som lupp etc.
Vad är det vi diskuterar?

Mikael
 
mikael risedal (macrobild) skrevVad är det vi diskuterar?
Mikael
Den nya versionen av 5D med sensor på 300 ppi storlek A1.

Är jag den enda som tycker att 12,8 mp räcker och att bättre AF vore det som skulle smälla högst?

40D har faktiskt mycket bättre AF än 5D som ofta missar när jag använder perifera fokuspunkter.

Fler pixlar skulle inte göra något för mina utskrifter som sällan är större än 30X45, ibland 50X70. I stället skulle bilderna bli mer tungarbetade i datorn och ta mer plats på disken. Anser att den praktiskt användbara upplösningen för mig är uppnådd med 5D och att andra förbättringar är intressantare. Tror dock att det blir ca 16 mp med mkIII wafern som bas.
 
12.8 mp räcker långt, skall bara nämna detta med högupplösning vid stora utskrifter, så behöver man för en 70 x 100 cm i 300 dpi cirka 97,5 megapixlar.

Så då är alla dagens Canon sensorer rätt långt ifrån.
 
Vad hände med den mest intressanta tråden på forumet någonsin!? Dog den bara? :D

Inga nya rykten? När kommer äntligen uppföljaren?
 
Haha, jag vääääldigt intressant.. Nu får för sjutton Canon se till att få tummen ur och pressreleasa uppföljaren till 5D som alla vet ska komma!

Varför vänta och låta Nikon ta ännu fler marknadsandelar?!
 
Per på Canon påstod på mässan att det inte skulle komma någon efterföljare under 2008. Tror nog inte att han säger allt han vet ;)
 
Det skulle förvåna mig om Canon släpper en efterträdare till Eos 5D innan Eos 1Ds mark III funnits ett halvår på marknaden.

Så efter sommaren är min gissning.
 
Då förlorar dom en blivande kund kan jag lova.. Usch, jag skulle bli så arg att jag bojkottade Canon för all framtid om de väntar ända till nästa höst med uppföljaren till 5D!

*Grrrr*
 
froderberg skrev:
Det skulle förvåna mig om Canon släpper en efterträdare till Eos 5D innan Eos 1Ds mark III funnits ett halvår på marknaden.

Så efter sommaren är min gissning.
Käns som 1Dsmk3 ska mätta marknaden först. Det enda som skulle kunna skynda på det är att Nikon skulle kunna få fram obegensade mängder av sina nya kameror så Canon tror att de skulle missa för mycket marknad i 24x36 segmentet.
 
SM0SBI skrev:
Per på Canon påstod på mässan att det inte skulle komma någon efterföljare under 2008. Tror nog inte att han säger allt han vet ;)


Canon säger ingenting till sina representanter.

Per gissar lika bra som du och jag kan göra

Mikael
 
Danlo skrev:
Då förlorar dom en blivande kund kan jag lova.. Usch, jag skulle bli så arg att jag bojkottade Canon för all framtid om de väntar ända till nästa höst med uppföljaren till 5D!

*Grrrr*

Du menar att 5D är så värdelös och begränsande för din kreativitet att du blir arg?

Jag tycker at det är mer och mer gnäll på fotosidan för varje år på att tekniken utvecklas för långsamt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.