froderberg skrev:
Jag har några invändningar mot ditt resonemang.
1. Ett proffshus är ett proffshus och dessutom är 1Ds mark III billig. Du får ju två hus för samma pris som en H2:a.... En del ratar 5D helt enkelt för att de har råd att kräva fullt professionella hus.
Det har du rätt i men om man nu skall förbättra 5D så blir kanske byggkvaliten en av punkterna där det finns utrymme för förbättringar. Menar bara att nya 5D eventuellt kommer ligga närmare proffshusen i byggkvalitet än tidigare.
2. Fler pixlar ger lägre brus. Om du väljer mellan 5D och 1Ds så blir bruset mer uppförstorat med 5D pga färre pixlar. Samma sak som med Tri-X i Nikon eller Hasselblad. Vid samma utskrifts-/tryck-storlek blir bruset lägre med högre upplösning. Att jämföra pixel för pixel har lite med verkligt fotograferande att göra.
OK, här kan du säkert betydligt mer än mig. Jag har dock varit av uppfattningen att 5D var något lågbrusigare än 1Ds Mark II. Trodde det hade lite med pixelantalet att göra. Tycker många verkar resonera i banorna att lägre pixelantal på likvärdig sensor hjälper till att hålla bruset lågt. Men jag kanske har fel här.
3. Om 5D-uppföljaren bygger på 40D kommer det att saknas en massa i den nya kameran som finns i 1Ds mark III. Alla behöver inte finesserna, men det finns dem som vill finjustera autofokus, få bättre autofokus, jobba mot Capture One, känna fullt förtroende för kamerans tålighet och så vidare.
Finjustera af kommer nog med största sannolikhet gå att göra även på 5D. Snabbheten dock, kommer säkert ligga 1Ds till fördel. Jag är ändå övertygad om att af också kommer vara förbättrad på den uppgraderade 5D-modellen. Byggkvaliten tror jag kommer ligga mycket nära ett professionellt hus, dock minst en klass sämre än den på 1D-modellerna
5D är mer volymmodell än 1Ds, men det finns skillnader som en del tycker är värt pengarna.
Här är jag helt o hållet med dig. Men min teori går alltså ut på att 5D Mark II kommer vara så bra att många som ursprungligen haft 1Ds Mark III i tankarna istället väljer 5D Mark II. Jag väntar med spänning på pressreleasen.