Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag har några invändningar mot ditt resonemang.

1. Ett proffshus är ett proffshus och dessutom är 1Ds mark III billig. Du får ju två hus för samma pris som en H2:a.... En del ratar 5D helt enkelt för att de har råd att kräva fullt professionella hus.

Det har du rätt i men om man nu skall förbättra 5D så blir kanske byggkvaliten en av punkterna där det finns utrymme för förbättringar. Menar bara att nya 5D eventuellt kommer ligga närmare proffshusen i byggkvalitet än tidigare.

2. Fler pixlar ger lägre brus. Om du väljer mellan 5D och 1Ds så blir bruset mer uppförstorat med 5D pga färre pixlar. Samma sak som med Tri-X i Nikon eller Hasselblad. Vid samma utskrifts-/tryck-storlek blir bruset lägre med högre upplösning. Att jämföra pixel för pixel har lite med verkligt fotograferande att göra.


OK, här kan du säkert betydligt mer än mig. Jag har dock varit av uppfattningen att 5D var något lågbrusigare än 1Ds Mark II. Trodde det hade lite med pixelantalet att göra. Tycker många verkar resonera i banorna att lägre pixelantal på likvärdig sensor hjälper till att hålla bruset lågt. Men jag kanske har fel här.


3. Om 5D-uppföljaren bygger på 40D kommer det att saknas en massa i den nya kameran som finns i 1Ds mark III. Alla behöver inte finesserna, men det finns dem som vill finjustera autofokus, få bättre autofokus, jobba mot Capture One, känna fullt förtroende för kamerans tålighet och så vidare.

Finjustera af kommer nog med största sannolikhet gå att göra även på 5D. Snabbheten dock, kommer säkert ligga 1Ds till fördel. Jag är ändå övertygad om att af också kommer vara förbättrad på den uppgraderade 5D-modellen. Byggkvaliten tror jag kommer ligga mycket nära ett professionellt hus, dock minst en klass sämre än den på 1D-modellerna

5D är mer volymmodell än 1Ds, men det finns skillnader som en del tycker är värt pengarna.

Här är jag helt o hållet med dig. Men min teori går alltså ut på att 5D Mark II kommer vara så bra att många som ursprungligen haft 1Ds Mark III i tankarna istället väljer 5D Mark II. Jag väntar med spänning på pressreleasen.

 
Och sen då

Att påstå att 12 Mpix bara räcker till A3 är ju löjligt. Skulle vilja påstå att det räcker till A2 utan problem. Undrar om du provat att dra upp stora kopior från digitala filer?
 
Re: Och sen då

Tonyeagle skrev:
Att påstå att 12 Mpix bara räcker till A3 är ju löjligt. Skulle vilja påstå att det räcker till A2 utan problem. Undrar om du provat att dra upp stora kopior från digitala filer?

Japp.. och då kan jag berätta en sak, 1DsMk2 (16mpix) håller precis för 50x75.

Men sen är det ju möjligt att det går att förstora filerna från D3/5DMk2 mer pga att det är nyare sensorer, ny teknik, dvs bättre rawfiler osv osv..
 
Re: Och sen då

Tonyeagle skrev:
Att påstå att 12 Mpix bara räcker till A3 är ju löjligt. Skulle vilja påstå att det räcker till A2 utan problem. Undrar om du provat att dra upp stora kopior från digitala filer?

Håller med om det löjliga här! Brukar dra upp bilder från 8 Mpix, 350D, till A1 utan problem, även förlängda A1, 120x60 cm, kör då med en upplösning på 180ppi och sen tittar jag på bilderna på naturliga avstånd...2 meter och längre.
 
Flera av er vet inte vad ni talar om när det gäller vad som kan göras eller inte med en bildfil och om den räknas upp.

Jag har medicinska bilder från d1x som visas fortfarande på mässor runt världen, de är 6m breda.

Vad hjälper mer pixlar om inte strukturer/linjer/detaljer jämförs.
En yta kan räknas upp i oändlighet, först om ytan innehåller detaljer kan en jämförelse göras.
Mikael
 
Högre upplösning är alltid högre upplösning om den kan förmedlas, dvs om sensor, objektiv kan förmedla den högre upplösningen och att vi kan se den.
Detta ses först vid en jämförelse, dvs än så länge räcker alltså d1x, men i jämförelse med en bladare så skulle skilnad ses, tur är därför att mina bilder från d1x inte jämförs med 39milj pixlar kamera och samma motiv- dvs än så länge räcker d1x för det bilden skall illustrera och att bilden ses från ett vettigt betraktningsavstånd.
Mikael
 
Makten skrev:
Försämra verkar ju dumt. Förenkla menade jag. Autofokusen behöver ju inte vara sämre för att den har färre punkter till exempel. Själv använder jag bara den i mitten utom i undantagsfall.

Mycket talar väl för att Canon inte slänger in autofokusen från 1D-serien...
 
paul innergård skrev:
Men min teori går alltså ut på att 5D Mark II kommer vara så bra att många som ursprungligen haft 1Ds Mark III i tankarna istället väljer 5D Mark II. Jag väntar med spänning på pressreleasen.

Visst snor 5D kunder från 1Ds-serien. Därför kan jag tänka mig att Canon tycker att det är lite tidigt att släppa 5D redan i januari. 1Ds mark III har ju inte kommit ut än...

Men det är mycket ekonomi och strategier bakom också. Och Canon måste ju också försvara sig mot Nikon. Att erbjuda modernt småbildformat till lägre pris och i mindre format kan går ju hem. Canon har kanske lönsamhet så det räcker i mark III-serien i alla fall.
 
Att påstå att 12 Mpix bara räcker till A3 är ju löjligt. Skulle vilja påstå att det räcker till A2 utan problem. Undrar om du provat att dra upp stora kopior från digitala filer?

Nej det är inte alls löjligt , först måste du ange vilka parametrar bilden skall innehålla, exv en upplösning som motsvarar 300ppi så får du inte större bild än så.dvs 25 x 36cm stor

Skall vi diskutera en bilds storlek och upplösning eller en bilds storlek med godtagbar upplösning?

Mikael
 
Det där med förstoringar hänger även otroligt mycket ihop med motivet..

Jag har en 50*70cm förstoring tagen med en 4mp canon A80 hängande på väggen, och tycker absolut att jag är nöjd med kvaliteten och ser på bara en meters håll ingen skillnad från bilder jag förstorat från 350d och 10d.

den är då iofs interpolerad på ett bra sätt.


citat från en kompis sambo när hon såg den: " kan inte vi också köpa en systemkamera så att vi kan göra så fina förstoringar"

=)
 
Det här är ju lite OT men eftersom det handlar om 5D MkII och antal pixlar så undrar jag följande:

Finns det någon matematisk funktion för betraktningsavstång kontra antal ppi? En kurva med antal ppi på y-axeln och avstånd resp utskriftstorlek på x-axeln? Jag har sett i någon annan tråd här på FS en uppgift om att upplösningsbehovet sjunker rätt så snabbt med betraktningsavståndet ner mot 170ppi (lite drygt en meter bara) för att därefter avta långsammare.
 
elbe skrev:
Det här är ju lite OT men eftersom det handlar om 5D MkII och antal pixlar så undrar jag följande:

Finns det någon matematisk funktion för betraktningsavstång kontra antal ppi? En kurva med antal ppi på y-axeln och avstånd resp utskriftstorlek på x-axeln? Jag har sett i någon annan tråd här på FS en uppgift om att upplösningsbehovet sjunker rätt så snabbt med betraktningsavståndet ner mot 170ppi (lite drygt en meter bara) för att därefter avta långsammare.

Funderar på om man ska göra ett eget test.
Rita en bild i photoshop med upplösningen 150x100cm i 300dpi (17717x11811 pixlar). Därefter ritar jag in dubbla linjer i olika storlekar (1+1 pixel med 1 pixel luft mellan, 2+2 pixlar med 2 pixlar luft mellan, 3+3 pixlar med 3 pixlar luft mellan osv).

Därefter skrivs bilden ut i tex 100x150cm. Om jag seda står på ett visst avstånd, så kan jag se vilka linjepar som uppfattas som linjepar, och vilka som uppfattas som en enda linje. Mao, där gränsen går för när jag kan uppfatta vita linjen mellan två linjer, där borde också gränsen gå för mitt öga att uppfatta enskilda pixlar på ett visst avstånd vid en viss förstoring.

I mitt exempel nedan, krävs ungefär 1,5 meter från skärmen, för att jag inte ska kunna urskilja första dubbla linjeparet som ett linjepar, utan det ser ut som en enda linje.
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,218
Eller så tar man en bild som tål att skrivas ut i 300dpi utan att interpolera, och så drar man ner upplösningen olika mycket på samma motiv, och skriver ut fler kopior.

Därefter kan man på olika avstånd se när man inte ser någon skärpeskillnad mellan två olika kort. Då borde man kunna räkna ut vilket avstånd och en viss förstoring kräver för upplösning (och antal pixlar).

Här ett exempel med en hand, som jag skalat ned 75% respektive 50%.
Med min skärmstorlek kan jag inte se någon skillnad på dom två första vid betraktningsavstånd på ca 2m och på 3m ser alla tre lika dana ut.

(sen som någon skrev, beror det också på hur detaljrikt ett motiv är. En närbild på ett urverk kräver säkert högre upplösning för att verka skarpt, än en morgonbild på en älg i dimma).
 

Bilagor

  • untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    26.2 KB · Visningar: 1,220
Ursäkta utsvävningarna.

En detalj som jag skulle önska på 5DMKII är avtagbart prisma, som man kan ersätta med en skorsten (som tex Pentax 67 och Canon F1 New).

Det skulle inte vara helt fel, tex vid gruppfotografering, studiofotografering mm.
 
elbe skrev:
Finns det någon matematisk funktion för betraktningsavstång kontra antal ppi? En kurva med antal ppi på y-axeln och avstånd resp utskriftstorlek på x-axeln? Jag har sett i någon annan tråd här på FS en uppgift om att upplösningsbehovet sjunker rätt så snabbt med betraktningsavståndet ner mot 170ppi (lite drygt en meter bara) för att därefter avta långsammare.

Verkligheten är tyvärr inte så fyrkantigt enkel.

Hur är karaktären på bruset? Hur skarp är bilden? Finns det optiska fel som kan se illa ut? Finns det andra bildfel som kan se illa ut? Finns det fina detaljer som kräver hög upplösning, typ trädgrenar?

Vissa bilder kan blåsas upp enormt, andra klarar mindre - även om de är tagna med samma kamera.
 
froderberg skrev:
Verkligheten är tyvärr inte så fyrkantigt enkel.

Hur är karaktären på bruset? Hur skarp är bilden? Finns det optiska fel som kan se illa ut? Finns det andra bildfel som kan se illa ut? Finns det fina detaljer som kräver hög upplösning, typ trädgrenar?

Vissa bilder kan blåsas upp enormt, andra klarar mindre - även om de är tagna med samma kamera.

Nä, inget är väl fyrkantigt här i livet men vi människor vill ju gärna ha en och annan ledstång att hålla oss i där vi dra fram genom livet...

300ppi? Det är lite hysteri kring just det värdet tycker jag och det är därför jag är lite nyfiken.

En 5D med 2912x4368 pixlar blir följande vid utskrift av en ointerpolerad "normalbild":

A4 +300 ppi
A3 +240 ppi
A3+ +220 ppi
40x50 +180 ppi
A2 +170 ppi
50x75 +130 ppi
A1 +120 ppi
A0 +80 ppi

När ska man börja och hur mycket ska man interpolera med hänsyn till betraktningsavståndet, som tumregel alltså? Finns det någon ledstång till den trappan?

Själv brukar jag interpolera upp bildfilen vid alla utskrifter från A2 och större till 180 ppi, mindre utskrifter blir bra ändå.
 
Är det bättre med 288ppi, är det mindre hysteri runt denna siffra??????
Mikael

ps här ligger ungefär brytpunkten för en bra bläckstråleskrivare.utöver 288 är det få som klarar och vi ser sannolikt ingen skilnad med våra ögon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.