Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Jag fotar i Raw och kolla med mina ögon på skärmen, nu pratar jag inte lite brus utan filer som är totalförstörda, detta dock inte hela tiden men tillräckligt ofta för att jag ska använda MarkII:an istället när det är viktiga saker jag fotar, trots vikten och storleken..
Men du måste haft otur och fått dåliga exemplar. Den allmänna uppfattningen om man läser på olika forum och recensioner, är att 5D har väldigt bra brusnivåer. Den var väl rent allmänt ansedd som bruskungen tills Mark III kom.
 
Tänk om kommande 5D har 16MP, med ett specialläge för kameran att mäta ljuset i pixlar om 3 (se bildexempel nedan). Upplösningen minskar i läget till knappa 5.5MP, men ljuskänsligheten nästan fördubblas samt att inte lika mycket data behöver föras över till minnet (lite processorkraft behövs säkert för omräkningar i det nya läget).

Så standardläget:
16,6MP
4b/s
Högsta ISO 6400

Sportläget:
5.5MP
10b/s
Högsta ISO 12800

Vore inte helt fel...
 

Bilagor

  • x3.jpg
    x3.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,063
Om det går att göra så rent tekniskt så hade det vart super. Men varför klydda till det. 4 rutor ger ju 4,15 mpix vilket blir mer uniformt...
 
Jan L skrev:
För att använda ditt eget språk: Ska det vara så jävla svårt att lära sig när man använder alla fokuspunkterna respektive bara en?

Du kanske skulle börja ta bilder där skärpeplanet faktiskt spelar roll innan du uttalar dig.
 
Jag tycker oxo att min 5D brusar för mycket.
Då jämför jag med min gamla 20D som jag är väldigt nöjd med. Fotar bara i RAW.
Frilansar åt lokaltidningen och hamnar ofta i situationer med obefintligt ljus, senast igår var jag på en konsert där jag använde iso 3200 (med 20D:n) och det blev kalasbra.
Tror inte det blivit lika bra med 5D:n. Kan det skilja mellan exemplaren, eller är det bara jag som är dum i huvudet?
 
Dez skrev:
Jag tycker oxo att min 5D brusar för mycket.
Då jämför jag med min gamla 20D som jag är väldigt nöjd med. Fotar bara i RAW.
Frilansar åt lokaltidningen och hamnar ofta i situationer med obefintligt ljus, senast igår var jag på en konsert där jag använde iso 3200 (med 20D:n) och det blev kalasbra.
Tror inte det blivit lika bra med 5D:n. Kan det skilja mellan exemplaren, eller är det bara jag som är dum i huvudet?

5d och 20d har i princip samma brus /pixel upp till 1600iso. 5d har fler pixlar vilket i en bild ses som om bruset är mindre.
Du har tydligtvis fått ett avvikande exemplar, normalt sett skall du få visuellt mindre brus i dina bilder från 5d än från 20d.

Mikael


som har testat 20d. 30d. 40d. 5d och jämfört brus/pixel.
 
Jag förstår verkligen inte er som säger att 5D brusar mycket. Personligen upplvever jag den som helt sanslös när det gäller lågt brus.

Följande fil är tagen vid ISO 3200. Underexponerad -1 steg och sedan upphämtad +1 steg i rawkonverteringen. Dvs. i praktiken ISO 6400. Visst den är nedskalad till 1024*768 men bruset är nästan obefintligt i denna storlek. Har även skrivit ut den på A4 och visst det går att se brus om man anstränger sig, men det är verkligen inte påtagligt.

Tagen med Ef 50 f/1.4 vid 1.4 på vår balkong i sommras, i princip kolmörker endast ett par värmeljus samt avlägsna gatlampor som belysning.

Länk: http://farm3.static.flickr.com/2022/2053632286_d0348d6d5a_o.jpg


Jag har sen tidigare erfarenhet från 350D och 20D.
 
vectrex skrev:
Jag förstår verkligen inte er som säger att 5D brusar mycket. Personligen upplvever jag den som helt sanslös när det gäller lågt brus. [...]
Men fy på dig Andreas, nu har du ju glömt det viktigaste: Det spelar ingen roll hur bra bilderna ser ut i praktiken, det handlar bara om hur de ser ut i 100% på skärmen. Det finns inga riktiga fotografer som visar upp sina bilder på något annat sätt!

//Emil
(Värst vad ironisk jag var idag då?!)
 
Nej, nu kunde jag inte hålla mig längre. Hade tänkt vänta med uppgraderingen från 20D tills 5DMKII kom ut, men nu gick det inte längre. Har längtat efter FF tillräckligt länge, så nu köpte jag min 5D i veckan.

Aldrig mer 1.6x crop......
 
Sammanfattning:

Sååå...

En kort sammanfattning om vad en uppföljare till 5D kommer att innehålla:

12,7mp
4½ b/s
low: ISO 50
High: ISO 6400

I övrigt som en 40D


Ett intressant extra önskemål skulle vara ett ev "crop/sport-läge" med 6,3mp och 7b/s, typ.

Inte helt orealistiskt.

/B
 
...priset?

När vi nu vet vad efterföljaren till 5D ska innehålla, vad säger vi om priset?

Kommer den ligga under 30 000, eller blir det närmare 35 000?

Ganska viktig fråga då det är direkt relaterat till hur populär den kommer att bli.

Själv önskar jag ett pris som ligger närmare 25.... ;-)

/B
 
Re: ...priset?

billextreme skrev:
När vi nu vet vad efterföljaren till 5D ska innehålla, vad säger vi om priset?

Kommer den ligga under 30 000, eller blir det närmare 35 000?

Ganska viktig fråga då det är direkt relaterat till hur populär den kommer att bli.

Själv önskar jag ett pris som ligger närmare 25.... ;-)

/B

Jag tror den hamnar närmare 30", kanske något under.
Kanske 40" i paket med kommande 24-70/2.8 IS.... :)

Beror nog också på när den kommer. Blir releasen först i augusti nästa år, hamnar nog priset närmare 25" istället.
 
Du har säkert rätt...

Du nämner en ny zoom med IS, jag fick för mig att de är på gång med en zoom pa 2.0 som största bländar öppning.

En 24-70/2.0L IS vore ju inte så dumt, men där är de nog inte ännu :-(

hmmm...
/B
 
Jag skulle bli glad om dom fortsätter att tillverka 5D och dom dumpar dess pris till 14000 när MarkII kommer skulle vara gött.
 
billextreme skrev:
Du har säkert rätt...

Du nämner en ny zoom med IS, jag fick för mig att de är på gång med en zoom pa 2.0 som största bländar öppning.

En 24-70/2.0L IS vore ju inte så dumt, men där är de nog inte ännu :-(

hmmm...
/B

Ja, vem vet?
Enda med 2.0 som jag vet är påväg är den nya 200/2L IS (hmmm, mumma, men lär väl kosta så det smakar..).

Undrar hur stor/tung en 24-70/2L skulle bli (och hur dyr...). Men visst, då skulle jag lätt droppa mina tre fasta gluggar i området (28/1.8 50/1.4 och 85/1.8) och ta zoomen.
 
Staffan,

Nu har du ju chansen trots allt, gå in på ebay och ta en titt på objekt nummer: 250194282074
...det är bara att klistra in de siffrorna i sökrutan och trycka enter - och himmeln öppnar sig!!!

Har du en 40D får du en glugg på 320mm/1.8L IS

/B
 
ANNONS