Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir trevligt med en ny 5d! 5d'n är ju ganska gammal räknat i dslr-år. Inte för att jag har råd med en 5d mkII, men kanske att man kan få en "gammal" 5d till ännu bättre pris än idag.
 
Sebastian Skarp skrev:
Blir trevligt med en ny 5d! 5d'n är ju ganska gammal räknat i dslr-år. Inte för att jag har råd med en 5d mkII, men kanske att man kan få en "gammal" 5d till ännu bättre pris än idag.

Gissar själv på att 5D och 5DMKII inte kommer att säljas parallellt länge (bara tills lager tar slut på gamla). Alltså mer som 30D/40D än som 350D/400D som såldes parallellt väldigt länge, och priset sjönk rejält på 350D.

Tittar vi då på 40D kontra 30D på Pricerunner. Då är FotoVideo en av dom få affärer som har 30D kvar. Dom tar idag 11.000:- för 40D och 9.500:- för 30D. Alltså 86% av priset för 40D. Har också för mig att när 40D lanserades var priset för 30D på ungefär 11.000:-.

Drar vi samma parallell med 5D, kostar den idag 21.000:- på FotoVideo (tycker jag är ett rätt bra pris för en FF kamera som har det mesta man behöver om man inte fotar sport).

86% på 21.000:- är 18.000:-. Det har idag gått drygt 4 månader sedan 40D lanserades om vi nu drar den parallellen.
Gissar dock att det dröjer längre tid för 5DMKII att komma ut till affärerna från lansering än 40D.
Tex:
400D - tog väl bara någon vecka innan den fanns tillgänglig
40D - 1 månad kanske
1DMKIII - 1/2 år ungefär (endast enstaka ex innan)

Så jag gissar det tar längre tid än för 40D.

OM nu nya 5DMKII kommer att ha samma utpris som dagens 5D har idag kan då slutsatsen bli att man i sommar kan få tag i en 5D för runt 18.000:-

Men om jag själv skulle ha valet mellan en nästan 3 år gammal modell för 18" eller den senaste för 21", skulle jag lätt lägga dom 3" extra för att få den senaste modellen.

Om inte annat får man säkert ut mellanskillnaden om man säljer kameran begagnad x-år senare.

Däremot kan säkerligen begagnatpriset på 5D som idag verkar ligga på 16-17" sjunka till begagnatpris på kanske 12-13" till sommaren (såg idag en på blocket för 13", frågan är bara hur seriös just den annonsen är..).
 
Vi som haft 5D ett par år och skrivit av den har ett restvärde på runt 16000:- inkl moms. Tror att en del blir till salu runt den summan initialt men att det sedan sjunker till ca 13000:- för ett tidigt exemplar som skrivits av ett år till.

Blir den inte såld till det priset kommer nog många att välja att behålla den som andrahus hellre än att sälja billigare. Jag utgår från mig själv i detta resonemang men tror att det gäller fler.

Dom smartaste kommer att jobba vidare med den en generation till då det förmodligen blir omöjligt att se skillnad i utskrifter från den och dess efterföljare för vanliga dödliga.
 
Jag kommer att behålla min 5D men kompletterar gärna med en mark II:a för att få två hus med småbildssensor.

Och så är det ju trevligt med ett tåligare hus med större buffert och bättre brusegenskaper (kan man ju hoppas på).
 
StaffanW skrev:

OM nu nya 5DMKII kommer att ha samma utpris som dagens 5D har idag kan då slutsatsen bli att man i sommar kan få tag i en 5D för runt 18.000:-

Men om jag själv skulle ha valet mellan en nästan 3 år gammal modell för 18" eller den senaste för 21", skulle jag lätt lägga dom 3" extra för att få den senaste modellen.

Om inte annat får man säkert ut mellanskillnaden om man säljer kameran begagnad x-år senare.

Däremot kan säkerligen begagnatpriset på 5D som idag verkar ligga på 16-17" sjunka till begagnatpris på kanske 12-13" till sommaren

Nu skriver du "OM" med stora bokstäver, och den nya 5d mkII lär ju kosta betydligt mer än 21"... men OM det hade kostat 21" så hade jag också utan tvekan valt den över den gamla modellen.

Idag får man f.ö en 5d för runt 17.500 - 18.000 om man köper i Tyskland.

Även om kameran har några år på nacken så är den fortfarande bra, och 18" är inte så farligt, men om man inte har råd så har man inte :p

Begagnade för 12-13 låter möööjligtvis överkomligt för min del.
 
froderberg skrev:
Och så är det ju trevligt med ett tåligare hus med större buffert och bättre brusegenskaper (kan man ju hoppas på).

Behövs egentligen bättre brusegenskaper?
Jag känner inte behov av det trots att jag fotar mycket på höga ISO.
Däremot vill jag ha den snabbare och med säkrare AF, typ 40D.
 
BugEyes skrev:
Behövs egentligen bättre brusegenskaper?
Jag känner inte behov av det trots att jag fotar mycket på höga ISO.

Givetvis individuellt, men två anledningar:

- Bättre brusegenskaper är samma sak som större dynamiskt omfång.
- Bättre brusegenskaper gäller ju hela skalan. Om 5D mark II får ett okej iso 6400 innebär det lysande iso 1600.

Personligen saknar jag iso 6400 trots att jag har har många ljusstarka objektiv. Nikon D3 visar vad som är möjligt.

Däremot vill jag ha den snabbare och med säkrare AF, typ 40D.

Gärna det. Man vill ju alltid att utvecklingen ska gå framåt.
 
Sebastian Skarp skrev:
Nu skriver du "OM" med stora bokstäver, och den nya 5d mkII lär ju kosta betydligt mer än 21"...
Jo, priset är verkligen ovisst. Många tidigare modeller har haft ungefär samma utpris som sin föregångare hade när den lanserades och andra samma pris som föregångaren har just då. Så isåfall pratar vi om pris på mellan 21" och drygt 30". Om 5DMKII skulle hamna på 30", är det inte omöjligt att nuvarande 5D inte sjunker i pris alls, och att begagnatpriset tom stiger mot idag. Om några veckor vet vi...
 
BugEyes skrev:
Behövs egentligen bättre brusegenskaper?

Ja, om man inte är i behov av kort skärpedjup så blir tex objektiven man behöver billigare. Säg att bruset minskar med ett steg. Då kan man köpa:
35/2
70-200/4L IS
85/1.8
300/4L IS

istället för
35/1.4
70-200/2.8L IS
85/1.2
300/2.8L IS

30.000:- istället för 95.000:-.....
 
En fungerande, programmerbar Auto ISO som komplement till M/Av-läget, i stil med den som Nikon har på sina bättre kameror och Pentax har på sin K10. Inte den idiotiska kompromiss som finns på Mark IIIan. Det vill jag ha. Och lägre brus och fler steg mellan ISO 1600 och 3200 (och 6400). Och högupplöst LCD. Snabbare nedskrivning till minneskort (UDMA-stöd). Programmerbar Direct Print-knapp.

etc etc.
 
Direct Print-knappen är ett hån mot mänskligheten.

Som om Audi R8 skulle ha inbyggd pruttkudde i passagerarsätet.

Den måste byta namn och framför allt funktion.
 
BugEyes skrev:
Behövs egentligen bättre brusegenskaper?

Ja jag är skitnöjd med 1D mk3 :s brusegenskaper vad den presterar på iso2000-2500 vilket jag fotar väldigt ofta med, så nu har jag bytt mitt 70-200/2,8 IS mot 70-200/4 IS,

Lättare, smidigare, skarpare å billigare!
 
Jo, ni har rätt i att ännu bättre brusegenskaper vore av godo, att kunna blända ner ett extra steg skulle jag också ha nytta av ibland. Men då gäller det att AF blir så bra att man får fokus i det låga ljuset.

Men det blir säkert inte sämre AF i nya 5D än i 40D och den är riktigt bra.
 
StaffanW skrev:
Jo, priset är verkligen ovisst. Många tidigare modeller har haft ungefär samma utpris som sin föregångare hade när den lanserades och andra samma pris som föregångaren har just då. Så isåfall pratar vi om pris på mellan 21" och drygt 30". Om 5DMKII skulle hamna på 30", är det inte omöjligt att nuvarande 5D inte sjunker i pris alls, och att begagnatpriset tom stiger mot idag. Om några veckor vet vi...

Jag har mycket svårt att tänka mig att den nya 5D blir så värst mycket dyrare än vad den gamla ligger på i dagsläget. Min gissning är den hamnar på kring 25'000:-. En liten ökning för att markera att det är en ny modell men inte så stor ökning så att begagnade 1DS MKII blir mer intressanta.

Jonas
 
Att de ska släppa en 5D mk II med tåligare skal känns lite som att det med Canonspråk blir som på 40D.
Lite bättre tätning runt batteri och minneskort.
Sen inget mer.

Eller vågar man hoppas på något ännu bättre?
 
5D var/är en suberb kamera..ångrar lite ibland över uppgraderingen till 1D mark III med dess autofokus-problem och vikt framför allt. Skulle mycket väl kunna tänka mig 5D igen...om den skulle ha högdagerprioritet,någon extra bild p/s, bättre vädertätning, bibehållen vikt.
Mvh Thomas
 
elbe skrev:
Finns det någon matematisk funktion för betraktningsavstång kontra antal ppi? En kurva med antal ppi på y-axeln och avstånd resp utskriftstorlek på x-axeln? Jag har sett i någon annan tråd här på FS en uppgift om att upplösningsbehovet sjunker rätt så snabbt med betraktningsavståndet ner mot 170ppi (lite drygt en meter bara) för att därefter avta långsammare.
Upplösningsförmågan hos ett mänskligt öga är cirka 60 bågsekunder. Varsågod, bara att börja räkna! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.