Sebastian Skarp skrev:
Blir trevligt med en ny 5d! 5d'n är ju ganska gammal räknat i dslr-år. Inte för att jag har råd med en 5d mkII, men kanske att man kan få en "gammal" 5d till ännu bättre pris än idag.
Gissar själv på att 5D och 5DMKII inte kommer att säljas parallellt länge (bara tills lager tar slut på gamla). Alltså mer som 30D/40D än som 350D/400D som såldes parallellt väldigt länge, och priset sjönk rejält på 350D.
Tittar vi då på 40D kontra 30D på Pricerunner. Då är FotoVideo en av dom få affärer som har 30D kvar. Dom tar idag 11.000:- för 40D och 9.500:- för 30D. Alltså 86% av priset för 40D. Har också för mig att när 40D lanserades var priset för 30D på ungefär 11.000:-.
Drar vi samma parallell med 5D, kostar den idag 21.000:- på FotoVideo (tycker jag är ett rätt bra pris för en FF kamera som har det mesta man behöver om man inte fotar sport).
86% på 21.000:- är 18.000:-. Det har idag gått drygt 4 månader sedan 40D lanserades om vi nu drar den parallellen.
Gissar dock att det dröjer längre tid för 5DMKII att komma ut till affärerna från lansering än 40D.
Tex:
400D - tog väl bara någon vecka innan den fanns tillgänglig
40D - 1 månad kanske
1DMKIII - 1/2 år ungefär (endast enstaka ex innan)
Så jag gissar det tar längre tid än för 40D.
OM nu nya 5DMKII kommer att ha samma utpris som dagens 5D har idag kan då slutsatsen bli att man
i sommar kan få tag i en 5D för runt 18.000:-
Men om jag själv skulle ha valet mellan en nästan 3 år gammal modell för 18" eller den senaste för 21", skulle jag lätt lägga dom 3" extra för att få den senaste modellen.
Om inte annat får man säkert ut mellanskillnaden om man säljer kameran begagnad x-år senare.
Däremot kan säkerligen begagnatpriset på 5D som idag verkar ligga på 16-17" sjunka till
begagnatpris på kanske 12-13" till sommaren (såg idag en på blocket för 13", frågan är bara hur seriös just den annonsen är..).