Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Kan hända att det inte kommer en efterföljare till 5D i år

Eeros skrev:
My bad, jag hade fått för mig att Segeholms test gällde en D300. Vid närmare kontroll var det D3...
OK, låter mer rimligt. D3 är otvivelaktigt den lågbrusigaste och för övrigt allsidigaste DSLR på marknaden idag.
 
Jag körde ånyo d3 mot 5d idag och det spekuleras mycket hur bra eller bättre d3 är än 5d.
Tittar MAN PÅ SYNLIGT BRUS SÅ FINNNS DET SKILNAD, MEN BÖRJAR MAN TITTA PÅ ANDRA SAKER som exv färgåtergivning i lågdager/skugga ses resultat som kan förvåna,jag kommer att visa dessa men måste dubbelkolla några av fynden. Även vilken skilnad ett dedikerat rawprogram (NX) tillför eller inte tillför tillsammans med en D3 rawfil jämfört med exv Camera raw.
(allt är inte fullt så enkelt som många tror, när man bryter ner fynden)

d3 har ca 1 steg högre signalnivå än 5d.
Brusmässigt så beter sig Nikon annorlunda än 5d pga att Nikon brusreducerar mycket tuffare och annorlunda än vad Canon gör. (se astrosurfs anmärkning angående rawfiler)Nikon påverkar sin rawfil betydligt mer än vad Canon gör.

Jag ser ingen som helst anledning till att Canon inte skulle kunna inhämta Nikons "försprång", se åter Astrosurfs uppmätningar och verkningsgrad från Canons cmos och Nikons/sonys cmos i D3.

Glädjande är väl att Nikon, Sony har givit Canon en match, men tro inte utvecklingen står still hos Canon.

Läs igenom denna sida och begrunda astrosurfs sammanfattning.
The readout noise of the Nikon and Canon CMOS detectors is very similar. The high ISO sensitivity displayed by Nikon is for the marketing: Nikon D3 CMOS (and also the CMOS D300 CMOS - Sony origin) is a very high quality sensor, but in the end, Nikon just rises now the level of Canon technology.

http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag körde ånyo d3 mot 5d idag och det spekuleras mycket hur bra eller bättre d3 är än 5d.
Tittar MAN PÅ SYNLIGT BRUS SÅ FINNNS DET SKILNAD, MEN BÖRJAR MAN TITTA PÅ ANDRA SAKER som exv färgåtergivning i lågdager/skugga ses resultat som kan förvåna,jag kommer att visa dessa men måste dubbelkolla några av fynden. Även vilken skilnad ett dedikerat rawprogram (NX) tillför eller inte tillför tillsammans med en D3 rawfil jämfört med exv Camera raw.
(allt är inte fullt så enkelt som många tror, när man bryter ner fynden)

d3 har ca 1 steg högre signalnivå än 5d.
Brusmässigt så beter sig Nikon annorlunda än 5d pga att Nikon brusreducerar mycket tuffare och annorlunda än vad Canon gör. (se astrosurfs anmärkning angående rawfiler)Nikon påverkar sin rawfil betydligt mer än vad Canon gör.

Jag ser ingen som helst anledning till att Canon inte skulle kunna inhämta Nikons "försprång", se åter Astrosurfs uppmätningar och verkningsgrad från Canons cmos och Nikons/sonys cmos i D3.

Glädjande är väl att Nikon, Sony har givit Canon en match, men tro inte utvecklingen står still hos Canon.

Läs igenom denna sida och begrunda astrosurfs sammanfattning.
The readout noise of the Nikon and Canon CMOS detectors is very similar. The high ISO sensitivity displayed by Nikon is for the marketing: Nikon D3 CMOS (and also the CMOS D300 CMOS - Sony origin) is a very high quality sensor, but in the end, Nikon just rises now the level of Canon technology.

http://www.astrosurf.com/buil/nikon_test/test.htm

De ska bli intressant att se fynden du hittat!

Jag tror oxå att det finns en större potential i Canons sensorteknik än vad dom plockat ut hittils och de ska bli intressant att se vilken väg dom väljer. Fördelen med Canons teknik är vad jag förstått att dom "brusreducerar" per pixel medans Nikon/Sony gör de per sensor.
 
Klart att det finns mer potential. Eos 5D är snart 3 år gammal och tekniken går framåt.

Eos 5D delar sensorteknik med Eos 1D mark II N. I generationen efter kunde Canon ge Eos 1D mark III iso 6400 och fler pixlar.

En fråga är vad Canon kommer att prioritera med Eos 5D, pixlar eller iso?. Med 16 megapixel borde de kunna plocka ut iso 6400, men håller de kvar vid 12 MP borde de kunna få till liknande bildkvalitet som Nikon D3. Sen är det också en fråga vad det får kosta, men det kostar också att vara tvåa...
 
Om man ser till Tex 5D.
Hur avgörande har efterbehandlingen varit på senare år?
Med exempelvis senaste versionen av ACR så borde väl bilderna få bättre brusbild nu än när kameran var ny?
För visst har väl RAW-hanteraren utvecklats också?
Som kameraägare borde det väl löna sig att använda en aktuell programvara för efterbehandling?

Eller är jag ute och cyklar?
 
Nej, det har inte hänt så mycket med brusreduceringen, iaf inte med Camera raw under den tid som 5d har varit ute. 5d rawfiler har haft försprång gentemot andra kameror genom att uppvisa lågt brus , detta eftersom en hel del händer redan på sensornivå , förstärkning och brusreducering.
Camera raw med flera rawkonverterare är inte dedikerade/skrivna att plocka bort brus som uppstår från en specifik kamera, exv som Nikon NX
 
Nu har Amazon en bok om 5D mk II...

Paperback: 304 pages
Publisher: Wiley (November 10, 2008)
Language: English
ISBN-10: 0470409509
ISBN-13: 978-0470409503



-- Nicke
 
Hon har släppt en bok om Eos 5D den 28 april 2008 om jag läser Amazon rätt. Så hon var sent ute. Tänker kanske råda bot på det nästa gång.
Boken med namnet Canon EOS 5D Mark II Digital Field Guide verkar då mest vara en spekulation som släpps sent i höst.
Vet hon något vi inte vet eller vill hon ta in förhandsbeställningar på en bok hon inte skrivit än?
Informationen säger oss egentligen ingenting.
 
nikitin skrev:
Nu har Amazon en bok om 5D mk II...

Paperback: 304 pages
Publisher: Wiley (November 10, 2008)
Language: English
ISBN-10: 0470409509
ISBN-13: 978-0470409503



-- Nicke

Det var en lite rolig och oväntad miss!

Det borde i alla fall fastställa att den kommer på photokina, samt att den inte byter namn.
 
laan skrev:
Det borde i alla fall fastställa att den kommer på photokina, samt att den inte byter namn.

Hur kan man det? Förutsätter inte det att man har förhandsinfo från Canon, och varför skulle hon ha det? De är ju extremt återhållssamma på den punkten.

För mig talar informationen bara om att förlaget hoppas på att ge ut en sådan bok.
 
Nej, det var ett misstag bara och jag läste förklaringen på dpreview. Dom reserverar bara en massa ISBN nummer för böcker som kan tänkas komma ut och vet inte ett dugg mer än vi om vad som ska komma.

Inget nytt alls med andra ord.
 
froderberg skrev:
Hur kan man det? Förutsätter inte det att man har förhandsinfo från Canon, och varför skulle hon ha det? De är ju extremt återhållssamma på den punkten.

För mig talar informationen bara om att förlaget hoppas på att ge ut en sådan bok.

Du har väl rätt.. i vanlig ordning tog optimismen över =)

Jag tänkte att de kanske delar ut kameror till sådana här syften för att så att säga hjälpa sig själva få marknadsföring, men troligne inte.

Däremot så är det ändå teoretiskt möjligt att det är så ohc att de får skriva på tystandskontrakt. Är inte direkt ovanligt på andra områden, och till och emd jag fick göra det en gång som sommarjobbare då det innebar "förhandsinfo".
 
laan skrev:
Jag tänkte att de kanske delar ut kameror till sådana här syften för att så att säga hjälpa sig själva få marknadsföring, men troligne inte.

Däremot så är det ändå teoretiskt möjligt att det är så ohc att de får skriva på tystandskontrakt. Är inte direkt ovanligt på andra områden, och till och emd jag fick göra det en gång som sommarjobbare då det innebar "förhandsinfo".

Canon är extremt återhållsamma. Det är i stort sett bara produktcheferna i respektive land som får veta cirka ett halvår i förväg. Inför de mötena sker ID-kontroll och produktchefer från länder som tidigare råkat läcka får inte vara med och höra om systemkamerorna.

Så kallade NDA-avtal skriver en del fabrikanter med journalister och handlare, men inte Canon längre. Det är väl bara Phil Askey och nån mer. Men inte ens han fick förhandsinfo om Eos 400D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.