Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
En stor fördel som jag ser det med bättre brusegenskaper på höga ISO är ju att jag kan sälja mina tunga f2,8 IS objektiv och välja lättare med f4 DET skulle vara skönt för axlarna det!

/ Kenneth
 
Självklart har vi olika behov och för min del är lägre brus på höga ISO en ständig önskan. Jag kan bara se fördelar med detta. För den som t ex fotar inomhussport är det ovärderligt men även för familjefotografen finns det massor av tillfällen där ett högt ISO med lågt brus är till nytta.

Mvh
Anders

Ja det är förstås mycket bra med höga ISO och goda brusegenskaper för sportfotografen. Jag ser ju inte heller några nackddelar med det för min personliga del.
Men ändå så är det någon sorts kluvenhet jag känner inför det här med nya kameror varje år. Jag får liksom en känsla av att det skulle kunna bli bättre om det inte var så bråttom att slänga fram nyheter. Självklart fattar jag att konkurrensen tvingar fram nyheter.
Jag kanske bara är sur för att jag köpt en 40D som nu Canon själva får att framstå som en halvdesperat mellanmodell :-( :)
 
Ja det är förstås mycket bra med höga ISO och goda brusegenskaper för sportfotografen. Jag ser ju inte heller några nackddelar med det för min personliga del.
Men ändå så är det någon sorts kluvenhet jag känner inför det här med nya kameror varje år. Jag får liksom en känsla av att det skulle kunna bli bättre om det inte var så bråttom att slänga fram nyheter. Självklart fattar jag att konkurrensen tvingar fram nyheter.
Jag kanske bara är sur för att jag köpt en 40D som nu Canon själva får att framstå som en halvdesperat mellanmodell :-( :)

Det känns ju som att utvecklingen inom systemkameramarknaden börjar mer och mer likna den för kompaktkameror eller mobiltelefoner.
Täta produktlanseringar med många modeller och små skillnader.
När de nått marknaden är de nästan redan gamla....
 
Ang ISO
Jag om någon är i behov av högre ISO eftersom jag darrar så förbaskat när jag ska fota. Ändå kan jag inte undvika känslan av att det har ju gått att fotografera tidigare utan att man hade 12800.

Jag bryr mig egentligen inte om ISO 12800 för det behöver jag aldrig.

Men att det finns betyder sannolikt att bilderna blir bra på ISO 3200 som jag ofta skulle vilja använda men drar mig för pga bruset på mina nuvarande kameror.

Jag har stora behov av bra brusegenskaper på höga ISO då jag ofta fotar i kyrkor och ofta fotar sport inomhus, för mig är det den förändring som intresserar mig mest varje gång en ny EOS kommer.
 
Det känns ju som att utvecklingen inom systemkameramarknaden börjar mer och mer likna den för kompaktkameror eller mobiltelefoner.
Täta produktlanseringar med många modeller och små skillnader.
När de nått marknaden är de nästan redan gamla....
Om man som konsument klarar att hålla sig ifrån att få panik över det så är en snabb utvecklingstakt av godo för konsumenten, även om det är små steg mellan modellerna. Tillverkaren får snabbare feedback från marknaden och kan testa mycket mer.

Att sen snabb utvecklingstakt inte är bra för miljön är väl tyvärr något vi inte längre bör bortse ifrån.
 
Jag tycker att 50D verkar toppen! På papperet är detta ganska exakt kameran jag letat efter, har idag en gammal 350D som jag börjar växa ur och vill byta upp mig ett bra snäpp och på 50D har Canon fixat till de (få) detaljer som gjorde att jag valde bort 40D.

Att upplösningen är 15mpix ser jag bara som en fördel (såvida det inte innebär problem med brus, bildkvalitet eller diffraktion). Att få ut näst intill ett A3 direkt ur kameran är kanon om man plåtar till magasin, men det ställer ju höga krav på objektiven naturligtvis.
Framtida tester lär väl reda ut detta.

Något jag tycker är synd är att Canon inte har kommit upp med någon bättre fjärrkontrollslösning ännu. Jag menar, trådutlösare - hur 2008 är det egentligen?
Den lilla fjärrkontrollen som fungerar till 350D/400D/450D tycker jag är klockren, varför används inte den till fler modeller? Det borde dessutom gå att stoppa in en extra mottagarsensor på baksidan av så att fjärrkontrollen fungerar både framför och bakom kameran.
 
Visst 50D känns lockande men knappast priset då det är dubbelt upp vad 40D är. Kör själv med en 400D som jag funderar lite om att uppgradera till 40D just med tanke på snabbare fokus samt fler bilder/sek!
 
Visst 50D känns lockande men knappast priset då det är dubbelt upp vad 40D är. Kör själv med en 400D som jag funderar lite om att uppgradera till 40D just med tanke på snabbare fokus samt fler bilder/sek!


Jag tror du kan räkna med att priset kommer att sjunka relativt snabb för att någon gång i vår vara nere på samma nivåer som 40D idag.

Jag sitter idag med en 40D som jag köpet för precis ett år sedan. Är förstås torsk på den nya - skall dock verkligen avvakta och se om de utlovade brusprestanda verkligen håller - 1,5 steg som det talas om är en påtaglig skillnad!
 
Jag tror du kan räkna med att priset kommer att sjunka relativt snabb för att någon gång i vår vara nere på samma nivåer som 40D idag.

Jag sitter idag med en 40D som jag köpet för precis ett år sedan. Är förstås torsk på den nya - skall dock verkligen avvakta och se om de utlovade brusprestanda verkligen håller - 1,5 steg som det talas om är en påtaglig skillnad!

Ja det är påtaglig skillnad och som Björn Sorkin skriver så blir ju brusegenskaperna bättre även vid 3200. Och det har även jag gädje av egentligen.
Jag är dock just nu mer intresserad av autofokus som fungerar bra(perfekt?) med olika objektiv och vid olika brännvidder med zoomar
 
Jag tycker att 50D verkar toppen! På papperet är detta ganska exakt kameran jag letat efter, har idag en gammal 350D som jag börjar växa ur och vill byta upp mig ett bra snäpp och på 50D har Canon fixat till de (få) detaljer som gjorde att jag valde bort 40D..

Är i precis samma situation som dig. Har väntat ut de sista sakerna på önskelistan: förbättrad AF, högupplöst skärm och justerbar fokus per objektiv. Nu är alla parametrar så mycket bättre (jmf med 350D) att jag inte kan hålla mig längre.

Det jag retar mig mest på min 350D är att den inte sätter skärpan tillräckligt bra på långa brännvidder och så ergonomin förståss... Jag saknar vänster hand och trodde att en liten kamera skulle vara lättare för mig att hantera. Det stämde kanske för mindre/lättare objektiv, men med teleobjektiv blev det jobbigt. Ett vertikalgrepp gjorde det hela lite bättre men det ska bli skönt att få nått rejälare att hålla i med 50D. (Reflextion: det måste vara grymt jobbigt att sakna höger hand, finns det vänsterhållna kameror ?)
 
50d

Känns lite trist dock att Canon fortfarande inte vädertätat huset... Kan alla andra göra det så borde Canon det också, tycker man
 
Jag funderar på att förbeställa en från Cyberphoto, men vafan....man har ju ingen ANING när den kommer. Nästa år kanske? Släpptes inte eos40D i februari förra året?

Det jag ser som bara fördelar är ju bättre skärm, mer mp som jag tycker kan vara behändigt, snabbare AF, med tanke på att ingen AF är snabb nog så är det bara bättre om den blir snabbare OCH iso struntar nog i om ison går till 3214023 bara den inte blir så attans brusig som 400d kan bli.


Äsh...
 
Jag funderar på att förbeställa en från Cyberphoto, men vafan....man har ju ingen ANING när den kommer. Nästa år kanske? Släpptes inte eos40D i februari förra året?

Det jag ser som bara fördelar är ju bättre skärm, mer mp som jag tycker kan vara behändigt, snabbare AF, med tanke på att ingen AF är snabb nog så är det bara bättre om den blir snabbare OCH iso struntar nog i om ison går till 3214023 bara den inte blir så attans brusig som 400d kan bli.


Äsh...

Köpte min 40D tre veckor efter lanseringen omkring 22 augusti i fjol... Tycker du 400D är "så attans brusig" så brukar du nog den på fel sätt...
 
Jag funderar på att förbeställa en från Cyberphoto, men vafan....man har ju ingen ANING när den kommer. Nästa år kanske? Släpptes inte eos40D i februari förra året?

Det jag ser som bara fördelar är ju bättre skärm, mer mp som jag tycker kan vara behändigt, snabbare AF, med tanke på att ingen AF är snabb nog så är det bara bättre om den blir snabbare OCH iso struntar nog i om ison går till 3214023 bara den inte blir så attans brusig som 400d kan bli.


Äsh...

Du kan nog lugnt beställa faktiskt om du är sugen.
40D fanns för leverans betydligt snabbare än så. September eller oktober minns inte exakt men jag "fick" min tidigt på hösten 2007.

Ang. autofokus så får du naturligvis tycka att ingen autofokus är snabb nog men jag undrar om du provat någon annan kamera än din 400D med ett Tamron 55-200.

Det är nog inget allmänt missnöje med hastigheten på autofokus för tex 40D + 17-5572,8 IS eller 40D + 70-20074 IS
 
Jag funderar på att förbeställa en från Cyberphoto, men vafan....man har ju ingen ANING när den kommer. Nästa år kanske? Släpptes inte eos40D i februari förra året?
..

Nej nej nej. Den släpptes i Augusti och första kom i Sept. Så det tog bara en månad att få dom ut till leverantörerna vad jag mins.

Både Cyberhoto och Japanphoto tror att den kommer om 1-3 månader... Dvs rätt snart!
 
Nej nej nej. Den släpptes i Augusti och första kom i Sept. Så det tog bara en månad att få dom ut till leverantörerna vad jag mins.

Både Cyberhoto och Japanphoto tror att den kommer om 1-3 månader... Dvs rätt snart!

Är inte 1-3 månader ett rätt osannolikt osäkerhets-spann ?

Ska vi gissa att batch 1 kommer inom 1 månad och batch 2 inom 3 månader ?
 
Är inte 1-3 månader ett rätt osannolikt osäkerhets-spann ?

Ska vi gissa att batch 1 kommer inom 1 månad och batch 2 inom 3 månader ?

Har man mer brådis än 4 veckor from idag skall man köpa något annat! Kan man lugna sig mellan 4-8 veckor har man garanterat en kamera i handen bara man lägger en order idag!

Ovanstående är naturligtvis bara en gissning MEN den är baserad på hur Canon hanterade situationen för exakt 1 år sedan när 40D hade lanserats varför gissningen inte torde vara allt för vild!

Mvh!
// Niklas
 
Tycker specarna på 50D imponerar för att vara en 11-tusenkroners kamera.

Ska bli spännande att höra hur den klarar brus. höga iso och övrig bildkvalite´. Med tanke på dom många pixlarna på den lilla censorytan. Canon brukar vara duktiga på det här med brus.

Den ger ett visst köpsug när jag läser om den. Kommer förmodligen att beställa en. När den varit ute på marknaden ett tag.
 
Har man mer brådis än 4 veckor from idag skall man köpa något annat! Kan man lugna sig mellan 4-8 veckor har man garanterat en kamera i handen bara man lägger en order idag!

Ovanstående är naturligtvis bara en gissning MEN den är baserad på hur Canon hanterade situationen för exakt 1 år sedan när 40D hade lanserats varför gissningen inte torde vara allt för vild!

Mvh!
// Niklas

Precis vad ÅF oxå sade.

Har lagt order och väntar tålmodigt! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.