Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50d är här.

Produkter
(logga in för att koppla)
talade med Per Carlsson idag på Canon för att förhöra mig om leveransser .jag har förhoppningar att min återförsäljare Mattssons Foto i Lund har kameran redan i början av oktober.beställd idag.
 
Tittar på specen på första sidan:

"Magnesium alloy body, with environmental protection"
Är det en nyhet jmf med 40D

"Lens micro-adjustment."
Nu slipper vi alla inlägg om bak/framfokus !!??
Istället får vi en massa inlägg om hur funktionen fungerar.

I övrigt:
Jag fattar inte att folk kan tycka att det är en liten uppdatering. Fast jag hade kanske själv tyckt det om jag köpt en 40D för någon månad sedan (vilket jag var nära att göra).
 
Imponerande spec. Om det stämmer med brusegenskaperna hamnar den väl nästan i klass med D700 eller 5D.Världens bästa AF är ju inte heller dåligt för en 11 tkr kamera.

Skulle tänka mig att den hamnar någonstans mitt emellean D700 och 5D i brusprestanda. Den får dock en otrolig pixeldensitet. Det i kombination med förbättrade brusnivåer gör den till en mycket attraktiv modell. Tycker Canon verkar fått till ett hus som iofs borde kommit redan vid tiden för 40D, men idag verkligen kan konkurrera med et mesta. Bara att gratulera alla Canonägare.
 
Jag tycker det låter som en rejäl uppdatering.
Är brusegenskaperna bra som det verkar blir det nog inköp som andra hus. Jag har en 1dmarkIII som jag älskar men ibland skulle det sitta fint med ett lite nättare hus, men jag kommer vänta tills 5D ersättaren innan inköp.
 
Är det inte ganska revolutionerande att max ISO blir 12800? Det är ju två steg mer än tidigare och mer än 1-serien klarar.

Antingen är det bara ett krav från marknadsavdelningen som uppfyllts och bildresultatet ser för dj-vligt ut eller så har Canon på kort tid lyckats svara på Nikons framsteg. Skall bli spännande att se de första ISO-testen.

Mvh
Anders
 
kan det bli problem med upplösning på vissa gluggarna med 15mpix?
Det kunde det redan med 6Mp, digitalkameror är inte alls lika "förlåtande" med brister i optiken.
Ju fler pixlar, ju högre krav så klart, så det gäller att ha högklassiga objektiv om man vill ha ut det bästa.

Men som jag ser det, så är det ingen skillnad mot optiken man bör ha med 8 Mp eller t.o.m. 6 Mp, nämligen bästa möjliga.
 
Fan vad sugen man blir på 50D när man läser specarna och läser Brutus Östlings blogg - snabbare AF än 1D Mark III!?!?!? Galet.

15 megapixel och ändå klarar den ISO 12800? - Ok kanske inte blir helt brusfritt på 12800 men ändå.

Undrar hur nya 5D kommer se ut om 50D är så här pass bra.

16 megapixel gissar jag på att det blir i alla fall, samt tätad som 1D-modellerna, självklart också en 3" VGA-skärm med Live View.

Även om jag klarar mig lååångt och länge på min 40D så börjar man titta lite snett på den när 50D verkar vara så mycket bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.