Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
50d är här.
- Trådstartare Omnicolor
- Start datum
Bokeh
Aktiv medlem
"När det i alla fall gäller stillastående motiv är min bedömning att EOS 50D har världens troligen hittills snabbaste autofokus."
Jag tolkar iaf det som en kraftig förbättring.
Vad har han jämfört med då, en annan Canon kamera ?
Man får nog ta det med en nypa salt trots allt, karlns arbetsgivare är ju Canon
Vi får väl se när det kommer oberoende tester som jämför med andra märken, var det inte Sony som rankades som snabbast tidigare ?
/kent
Bokeh
Aktiv medlem
Angående trovärdighet och Brutus så har det redan diskuteras i en annan tråd (Nya Canon EOS 22 sept), där även Brutus deltar.
Jag antar att han har jämfört 50D med alla andra märkens topmodeller i fält då
/kent
Bokeh
Aktiv medlem
Okej, annars kan du ju alltid fråga honom, istället för att anta, menar jag.
Jag retas lite med dig bara Kim
Om en fågelfotograf tycker AF prestandan är bland det bästa han testat så är det en bra indikering på att den verkligen är bra också, duger den åt honom så duger den självklart åt oss nördar också.
/kent
macrobild
Avslutat medlemskap
Jag retas lite med dig bara Kim
Om en fågelfotograf tycker AF prestandan är bland det bästa han testat så är det en bra indikering på att den verkligen är bra också, duger den åt honom så duger den självklart åt oss nördar också.
/kent
tänk om samma fågelfotograf hade testat en Nikon d3 och kom hem med fler skarpa bilder än någonsin tidigare , dvs det som hände när scanpix testade AF och insåg hur många fler sportbilder som blev skarpa med d3 jämfört med deras canon.
duger då 50d åt Nikon nördar eller är det bara Canon nördar som blir nöjda ?
brutusostling
Aktiv medlem
Hej,
jag hinner inte vara med i diskussionen på forumen här (är ju medlem sedan länge), men redan 40 D hade en otroligt snabb AF vad gäller stillastående motiv. Jag jämförde egenligen med mina proffskameror och det var en test i fält - det som framför allt imponerade på mig var just hur snabbt 50 D fokuserade vid stillastående motiv. Jag ser fram emot mer "vetenskapliga" tester som utförs under mer kontrollerade former.
Det läskiga när kameror (inte bara 50 D) har så snabb autofokus numera är att inse hur stor del av de misslyckade bilderna som beror på att jag inte kan hålla den flygande fågeln vid fokuspunkten.
Jag tror det senare är den stora stötestenen vad gäller skärpan. Alltså jag själv.
I går såg jag förresten några kanonskarpa flyktbilder tagna med 20 D.
Nu mot pressvisning av utställning och till tryckeriet.
Bästa hälsningar
Brutus
50 D var för mig i alla fall så imponerande och så bekväm att arbeta med att jag la in en order i går förmiddag hos min leverantör/butik. Kunde inte lägga in den tidigare, då hade jag avslöjat kameran.
jag hinner inte vara med i diskussionen på forumen här (är ju medlem sedan länge), men redan 40 D hade en otroligt snabb AF vad gäller stillastående motiv. Jag jämförde egenligen med mina proffskameror och det var en test i fält - det som framför allt imponerade på mig var just hur snabbt 50 D fokuserade vid stillastående motiv. Jag ser fram emot mer "vetenskapliga" tester som utförs under mer kontrollerade former.
Det läskiga när kameror (inte bara 50 D) har så snabb autofokus numera är att inse hur stor del av de misslyckade bilderna som beror på att jag inte kan hålla den flygande fågeln vid fokuspunkten.
Jag tror det senare är den stora stötestenen vad gäller skärpan. Alltså jag själv.
Nu mot pressvisning av utställning och till tryckeriet.
Bästa hälsningar
Brutus
50 D var för mig i alla fall så imponerande och så bekväm att arbeta med att jag la in en order i går förmiddag hos min leverantör/butik. Kunde inte lägga in den tidigare, då hade jag avslöjat kameran.
RG
Avslutat medlemskap
Vad skulle canon gjort med dig då? ;P Skickat dig till en öde ö i söderhavet?
DocuWild
Avslutat medlemskap
Vad skulle canon gjort med dig då? ;P Skickat dig till en öde ö i söderhavet?
bara han får med sig kamera så är väl det helt ok
RG
Avslutat medlemskap
bara han får med sig kamera så är väl det helt ok
Tänkte på vad canon hade gjort om Brutus skvallrade om att den fanns ute...
Pongu
Aktiv medlem
Flyktbild med 20D (100% crop / faktisk pixelupplösning):
Bilagor
Palletheking
Aktiv medlem
Fint, då har vi samma syn på det hela då.
Jag kan inte annat än hålla med er, dvs att ni är nördiga.
Palletheking
Aktiv medlem
Tack så mycket.
Det var så lite så. Jag lever efter filosofin att man skall ge människor beröm för deras positiva egenskaper. Enda sättet att få människor att växa och köpa mer kameraprylar.
macrobild
Avslutat medlemskap
vill ni läsa lite om vad som pågår hos Canon är denna länk att rekommendera.
det som är bra är att Canon nu har fått konkurrens av Sony och Sony räknas som en allvarlig konkurrent av Canon.
Läser man texten så förstår man också att en efterföljare till 5d är ingenting Canon spottar ur sig då flertal av de förbättringar som har gjorts till 50d kommer att användas i nästa generation kameror.
1dsmk3 och 1dmk3 känns plötsligt gamla på flertal sätt.Även problemen med vidvinkel tas upp och där Nikon 14-24 är något att efterlikna
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html
det som är bra är att Canon nu har fått konkurrens av Sony och Sony räknas som en allvarlig konkurrent av Canon.
Läser man texten så förstår man också att en efterföljare till 5d är ingenting Canon spottar ur sig då flertal av de förbättringar som har gjorts till 50d kommer att användas i nästa generation kameror.
1dsmk3 och 1dmk3 känns plötsligt gamla på flertal sätt.Även problemen med vidvinkel tas upp och där Nikon 14-24 är något att efterlikna
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html
Senast ändrad:
Bokeh
Aktiv medlem
Jag kan inte annat än hålla med er, dvs att ni är nördiga.
he he.... du har rätt kameranördar uti fingerspetsarna
/kent
JanneOskar
Aktiv medlem
Ett annat spår:
15 MP kommer att ge typ 5-6 ggr (?) så stora JPEG som med min 350D.
För första gången känns det som om man får gå ned i upplösning vid typ vardagsdokumentation. Det är inte värt att offra typ 15 Mb hårdisk på moster Agda.
För första gången känns det som om man får gå ned i upplösning vid typ vardagsdokumentation. Det är inte värt att offra typ 15 Mb hårdisk på moster Agda.
AFJ
Aktiv medlem
Ett annat spår:
Varför skulle en ökning från 8 till 15 megapixel ge 5 gånger så stora filer? Dubbelt så stora är väl mer rimligt.
Mvh
Anders