ANNONS
Annons

uppdatering till 5D mk III, version 1.2.1 har lanserats

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker nog att det är
bedrövligt att Canon inte fixar så att varje konverter inte behöver en firmwareuppgradering av kameran för att fungera vid f/8 när Kenko fixat det sen ett år... Kan Kenko kan Canon eller?.. No Canon can't!

Sitter inte AF hastighet och säkerhet i kamerahuset? Isåfall funkar väl inte att Kenko eller annan gör knep i sin firmware som funkar på F:8?
Funderar på att om någon haft möjlighet att testa detta före ochg efter uppgraderingen.
F:8 funkar ju bra på de flesta hus så länge man tejpar ena pinnen, men AF blir vad jag läst söligare och osäkrare vid sämre ljus samt att EXIF för bländarvalet fösvinner.

/Stefan

Sitter inte AF hastighet och säkerhet i kamerahuset? Isåfall funkar väl inte att Kenko eller annan gör knep i sin firmware som funkar på F:8?
Funderar på att om någon haft möjlighet att testa detta före ochg efter uppgraderingen.
F:8 funkar ju bra på de flesta hus så länge man tejpar ena pinnen, men AF blir vad jag läst söligare och osäkrare vid sämre ljus samt att EXIF för bländarvalet fösvinner.

/Stefan

Med en vanlig 1,4x konverter nedgraderar Canons firmware t.ex. EF 100-400/4.5-5.6L från grupp E till grupp H. Se sidorna 82 - 85 i den nya manualen. Med en otejpad Kenko 1.4x Teleplus Pro 300 DGX ligger objektivet af-funktionsmässigt oförändrat kvar i grupp E, oavsett uppgraderad firmware eller inte. AFs funktion försämras heller inte märkbart med Kenkos DGX-konverter och allt rapporteras korrekt till exif och i kamerans displayer och så har det gjort även innan firmwareuppgraderingen.

Jag har även konstaterat genom tester och praktiskt bruk att EF 100-400, med eller utan DGX-konvertern, egentligen borde klassas i Grupp D vad gäller af-punkternas funktion.

Varför måste Canon för objektiven i Grupp H slänga bort af-funktionen för 56 fokuspunkter i sin f/8-firmwareuppgradering när Kenko ett år tidigare tagit fram en konverter som drar nytta av alla 61 fokuspunkter?

Tror det diskuterats tidigare, men lite störigt att den inte kan komunicera med några piratbatterier efter uppdateringen. Men de verkar fungera ändå om man väljer ok i menyn. Annars har jag inte hunnit testa de andra sakerna i uppdateringen, roligt i alla fall att det tillkommer funktionalitet efter release av kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar