Har du verkligen tittat nogrant på LCDn på D3 eller D300? Jag upplever det som en enorm skillnad. Det går ju tom att bedömma felfokus på D300ans skärm med hjälp av en linjal eller något annat likvärdigt verktyg vilket inte går på tex D2X. När man zoomar in på D2X mfl så blir bilden till slut lite suddig. (det blir den visserligen även på D300 oxå men först vid avsevärt kraftigare förstoring) Om det beror på VGA eller 3 tum eller något annat vet jag inte och kunde inte bry mig mindre om heller. Det enda som är oerhört tydligt är att det är avsevärt mycket lättare att bedömma skärpan via skärmen på D300/D3 än på tidigare modeller.
På D300 går det alltså att zooma in så pass mycket utan att skärpan försvinner att det går att bedömma om skärpan satt eller inte. Det gick inte med samma säkerhet på D2X och dess 2,5 tums skärm med 235000? dots.
För att bedömma bilden komposition så går det däremot precis lika bra med D2X 2,5 tums "lågupplösta" skärm eller vilken annan skärm som helst. Däremot upplever jag att skärmen på D300 är sämre i solljus än vad 2,5an var på D2X som i sin tur var sämre än 2 tums skärmen op min gamla D100. Har förmodligen mest att göra med den ökade storleken....eller?