Annons

50 000:- Vad köpa? Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det säger väl mest om den person som gör påhoppen...
 
fridhamre skrev:
stör mig på att folk inte får skriva sådana här trådar utan att bli påhoppad

känns också som avundsjukan smyger på så fort någon säger att de har pengar att spendera på sitt fotograferande (amatör som professionell)

Exakt

Får man inte köpa sportbil om man inte är racerförare eller?

En sak jag inte förstår är hur frågan kan vara märkesoberoende, trådskaparen har väl redan en del grejer?
 
I övrigt hade jag köpt en 1D mk3 och ett 300/4L + 1,4 extender (med tanke på vad du har nu) om någon tvingade mig att köpa ngt.
 
fridhamre skrev:
stör mig på att folk inte får skriva sådana här trådar utan att bli påhoppad

känns också som avundsjukan smyger på så fort någon säger att de har pengar att spendera på sitt fotograferande (amatör som professionell)

Håller med till 100%. Det är lite märkligt faktiskt.

Om det handlar om någon som tänker köpa en kompakt eller lång zoom så blir svaret oftast "Det är bara skit, köp en systemkamera".

Om någon tänker köpa en 400D blir svaret "Det är bara skit, greppet är för litet, köp en RIKTIG kamera".

När så någon tänker slå på stort och köpa något lite dyrare då blir reaktionen "Vad skall du med det till? Vad är det för fel på det du har? Det är ändå fotografen som är det viktiga!".

Onekligen lite lustigt!

Sorry för detta OT inlägg.
 
Frågan är om du inte hade det bästa med Mk II N.
Dom lär väl finnas i massor begagnade snart när den nya modellen börjar levereras så du kan nog snart köpa tillbaka den och gluggar för resten av pengarna.
 
Som Christian påpekade, så tror jag också att 1Ds MkIII är ett bra val, speciellt med tanke på att du är sportfotograf. Fast den kostar ju runt 37000:-.
 
larsborg skrev:
Köpa en kamera utrustning för 50000:-, som redan efter några år, inte är värd mera än en bråkdel av nypriset! Varför?

För att det är nödvändigt?
För att det är kul?
För att man behöver det?
För att det är verktyg som drar in pengar?

Och framför allt: för att reta gallfeber på forumets Messerschmittar?


Två kameror?
Vill man se ut som en nörd, då kanske, inget för mig, iaf.


Ja, ser du, det betyder mellan noll och inget för oss andra... Behöver man två kameror, så använder man helt enkelt två kameror. Ibland hinner man inte byta objektiv, ibland är miljön direkt olämplig att byta gluggar fram och tillbaka i och t.ex. när man tar betalt för sina tjänster, så är det FUNDAMENTALT GRUNDLÄGGANDE att ha ett hus som backup.


Less is beautiful!
The cameraman is the craftman, the box just the tool, you know.


Har du det nedtecknat på stentavlor, eller...?

Vad är det för fel på människor som verkar ha ett nästintill patologiskt tvång att visa hur fiiina fotografer de är?
 
Re: Re: 50 000:- Vad köpa? Varför?

jorgene skrev:
...
Vad är det för fel på människor som verkar ha ett nästintill patologiskt tvång att visa hur fiiina fotografer de är?

Det blir också liksom extra tunt när det bara är snack utan uppbackning av några egna bilder, ett vanligt fenomen hos dom som har starka åsikter om andra... :)
 
Tätat hus är lite överreklamerat, så det strycker vi.

En fullt gångbar pressutrustning som dessutom funkar i studion:

2 st Eos 30D, ca 20 000 kr
1 st Sigma 18-50/2,8 ca 4000 kr
1 st EF 70-200/2,8 IS ca 20000 kr
1 st Canon blixt 580 EX ca 5000 kr

Summa 49 000 kr. Lite cash back på kamerorna så har du till minneskort. Vill du satsa på optisk kvalitet struntar du i blixten och köper EF-S 17-55/2,8
 
Fasen vad svårt... Har ju canongrejjer i massor men...

Funderar på en 1D Mk II igen och en 20D eller liknande men hittar ingen bra glugg till vettiga pengar att ha som vidvinkel (24-105:an blir för lite vidvinkel när 5D:n är såld...) så finns det ju ett shysst EF-s 17-55 te å ha på 20D:n men då går det ju inte att använda te 1D:n.

Jag vill ha ett tätat hus. Går man på t.ex novemberkåsan i spöregn en dag och en natt så känns det betydligt tryggare.

Pentax lockar... om de bara hade haft gluggar så man slapp vänta tills de kommer..

D200 och en D80 och 17-55 och ett 70-200 funkar ju med... men då får man sälja av sig det man har...

Svårt..

MVH

Johan
 
Massa å massa. Tre gluggar. Men kruxet är ju att jag inte hittar någon vettig huslösning när det gäller Canon för närvarande....
 
Jeppe skrev:
2x Pentax K10D med vertikalgrepp: 23000:-
1x Pentax SMC-DA 16-50/2.8 ED AL: 7850:-
1x Pentax SMC-DA 60-250/4 ED: Ej prissatt (12000:- ?)

Summa: 42850:-

8000 till studiogrejor.

Pentax är ett prisvärt system och iom. de nya objektiven ett ganska tåligt system. Att ha två likadana kameror ger stora fördelar. De är dessutom inte så tunga.

Håller definitivt med om att pentax är ett prisvärt system, men du har ju faktiskt lagt på ganska bra med deg på kamerahusen...

2 st Pentax K10D med vertikalgrepp hos Cyberphoto kostar 18 670 :- (utan frakt).

2 st Pentax K10D med vertikalgrepp hos Scandinavian Photo kostar 19580:- (utan frakt).

Då går ju priset faktiskt ner under 40k-strecket.
 
Didgeridoohan skrev:
Håller definitivt med om att pentax är ett prisvärt system, men du har ju faktiskt lagt på ganska bra med deg på kamerahusen...

2 st Pentax K10D med vertikalgrepp hos Cyberphoto kostar 18 670 :- (utan frakt).

2 st Pentax K10D med vertikalgrepp hos Scandinavian Photo kostar 19580:- (utan frakt).

Då går ju priset faktiskt ner under 40k-strecket.

Hrm...

Att notera innan man rättar någon är att kolla när inlägget är gjort. I detta fallet så var prisuppgifterna som jag gav från den 8 maj. Alltså snart 5 månader sedan ;)
Just då kostade kameran detta på cyberphoto...
 
Kruxet var att jag måste ha ett hus som är tätat och gäller det då Canon så är det 1D serien. Ville jag sedan ha något billigare med så är det annan crop-faktor och grejjer.

Nu har jag följande i kameraväskan och det fungerar bra. Har handlat lite begagnat och något från USA:

Nikon D200 med Vertikalgrepp
Nikon D70
Tamron 11-18
Nikon 17-55 f:2,8
Nikon 50 mm 1,8
Nikon 70-200 f:2,8 VR
Nikons 2x converter
Tamfron 85 mm Macro
Nikon SB-800 + extra batteripack

Totalt har betalt strax under 50 000 för detta.

Det var väl det. Tycker att det fungerar bra och jag är nöjd med det...

MVH

Johan
 
Du ska ju självklart köpa Nikon D3 och ett ljusstarkt 50mm/1:1,4. Det blir typ 50.500 :)

Varför köpa en konsumentkamera när man har råd med och tänker lägga enorma summor redan från början?
Har man inte fotat innan så har man ju inget behov av en proffskamera! Då köper man en D40x med kitoptik och sparar ca 42.500


________________________

Oj! Såg precis att det handlade om sport! Glöm allt jag skrev!

Rekommenderar då utan tvekan en Nikon D300 plus nån sån där "70-200" (som alltid rekommenderas till nybörjare som kommer till fotosidan för råd :)

Då har du väl fortfarande sparat ganska mycket pengar?
 
Läs gärna mina inlägg i tråden innan du börjar skriva meningslösa inlägg...

Danlo skrev:
Du ska ju självklart köpa Nikon D3 och ett ljusstarkt 50mm/1:1,4. Det blir typ 50.500 :)

Varför köpa en konsumentkamera när man har råd med och tänker lägga enorma summor redan från början?
Har man inte fotat innan så har man ju inget behov av en proffskamera! Då köper man en D40x med kitoptik och sparar ca 42.500
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.