Bofoto2
Aktiv medlem
Argument finns tidigare i tråden, och 24X36 är dyrare...arneri skrev:
Om tillverkningskostnaden för 24x36 är likvärdig som APS-C finns inte så stora argument för att välja kompaktkameraformatet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Argument finns tidigare i tråden, och 24X36 är dyrare...arneri skrev:
Om tillverkningskostnaden för 24x36 är likvärdig som APS-C finns inte så stora argument för att välja kompaktkameraformatet.
Inte en "nödlösning" utan helt enkelt en lösning.arneri skrev:
Valet att köra APS-C i DSLR var en nödlösning för de kameratillverkare som redan hade ett stort objektivsystem kring 24x36 formatet. Den enorma tillverkningskostnaden för 24x36 sensorer + problem med skärpebortfall i kanterna och vinjetering gjorde att man valde APS-C formatet och löste tre stora problem.
Tyvärr kunde jag inte hitta några siffror på den länken. Men jag är lite tveksam till statistiken på metrobloggen: Canon 43%, Nikon 40%, Sony 6%, Olympus 6%. Det skulle ju innebära att de andra märkena (Pentax, Sigma, Panasonic) bara har 5% tillsammans. Kan det vara sant?Bofoto2 skrev:
Det är förvirrande med försäljningsstatistik, så här skriver K&B:
http://www.kamerabild.se/bloggar.asp?Blogg_id=31
ErlandH skrev:
Tyvärr kunde jag inte hitta några siffror på den länken. Men jag är lite tveksam till statistiken på metrobloggen: Canon 43%, Nikon 40%, Sony 6%, Olympus 6%. Det skulle ju innebära att de andra märkena (Pentax, Sigma, Panasonic) bara har 5% tillsammans. Kan det vara sant? [/B]
ErlandH skrev:
Det skulle ju innebära att de andra märkena Pentax, Sigma, Panasonic bara har 5%
Pixelmania skrev:
Enligt K&B har Pentax 3:e platsen som Sony vill åt genom att ta 10% av marknaden.
Men eftersom det verkar vara så olika siffror på olika ställen för marknadsandelar så kan man inte ta det på allvar.
Dessutom varierar marknaden under året beroende på när de släpper nya modeller, så statistiken blir inte så tillförlitlig.
En bit ner står det om Sony 350, och dom börjar med:ErlandH skrev:
Inte en "nödlösning" utan helt enkelt en lösning.
Tyvärr kunde jag inte hitta några siffror på den länken. Men jag är lite tveksam till statistiken på metrobloggen: Canon 43%, Nikon 40%, Sony 6%, Olympus 6%. Det skulle ju innebära att de andra märkena (Pentax, Sigma, Panasonic) bara har 5% tillsammans. Kan det vara sant?
Pentax nedgång kom tydligen förra året med K100D och dess uppgradering Super samt K10D, antagligen berodde det på att K10D fick pris från EISA och TIPA........ [/B]
Jeppe skrev:
Nej, där håller jag inte med. Däremot så speglar väl fotosidan ganska väl hur marknaden ser ut.
Jo, det är väl de som betalar för tjänsterna som av vissa uppfattas leva i en praktfull isolation...vitamin skrev:
Får inte alla betalande medlemmar tillgång till testerna?
Bofoto2 skrev:
Det betyder i klartext att 103.200 medlemmar inte har tillgång till testerna och att 9.103 kan läsa testerna. I procent blir det 91,9% mot 8,1%. Ganska hög andel enligt mig som betalar.
Vi andra läser andra tester.
...
Om man tittade på de aktiva medlemmarna tror jag procentsiffrorna skulle bli radikalt annorlunda.Bofoto2 skrev:
Det betyder i klartext att 103.200 medlemmar inte har tillgång till testerna och att 9.103 kan läsa testerna. I procent blir det 91,9% mot 8,1%.
Så är det på alla forum som har betalande och icke betalande medlemmar, Förstår dock inte vad det har med 4/3 systemets framtid att göraErlandH skrev:
Om man tittade på de aktiva medlemmarna tror jag procentsiffrorna skulle bli radikalt annorlunda.
larsborg skrev:
"Leica M8 är väldigt nära att visa att ett analogt skal kan rymma en digitalkamera. 3-4 år till och vi får 24x36 i en OM4:a"
Där ligger framtiden, 24x36mm - FF formatet!
Kunde Olympus göra en trendsättare i OM-serien under den analoga tiden, en mindre A-SLR än någon annan tidigare då hade tillverkat, varför har de då valt idag ett udda format, alldeles för litet, 4/3?