Standard Grade, High Grade & Super High Grade
Olympus hade på gamla OM-systemet med sitt arrangemang av slutaren ett ganska långt avstånd till filmplanet. Four Thirds har en stor fördel gentemot alla andra mer eller mindre halvdana crop-format med historik i 135-film, nämligen det kortare avståndet från bajonett och till sensorplanet. Med behovet av ett mindre spegelhus till följd av den mindre sensorytan, fast med nödvändigheten av utrymme för dammreduceringstekniken, så kan både kamerahus och objektiv göras kompaktare inom Four Thirds. Pga. sidbreddsförhållandet 4:3, så är Four Thirds även det enda systemet där det är praktiskt med sid-svängande spegel, såsom
sidewinder-tekniken i E-300/E-330/DMC-L1/D3.
I en framtid då Olympus/Panasonic/Leica väljer att eventuellt slopa spegelhuset och nyttja bildsensorn även till sökarbilden likt dagens kompakt-kameror, så är dess kortare avstånd mellan bajonett och sensorplan även till en fördel.
Camera system mount type register in mm:
Källkod:
• Olympus Pen F 28.95
• Olympus E1 38.67 *
• Konica F 40.50
• Canon R/FL/FD 42.00
• Minolta MD 43.50 -
• Canon EOS 44.00 -
• Sigma SA 44.00
• K-mount 45.46 -
• M42 45.46
• Olympus OM 46.00 *
• Nikon 46.50 -
• Leica R 47.00
Jag brukar räkna med
2/3 bländarstegs skillnad mellan APS-C och Four Thirds:
- 0.5 EV skillnad till Sigma Foveon X3 (1.7x) från Four Thirds (2.0x)
- 0.6 EV skillnad till Canon EF-S (1.6x) från Four Thirds (2.0x)
- 0.8 EV skillnad till Nikon DX (1.5x) från Four Thirds (2.0x)
- 1.0 EV skillnad till fiktiv sensor med 1.414x focal magnification factor
- 2.0 EV skillnad till 135FF (1.0x) från Four Thirds (2.0x)
Olympus tillsammans med Panasonic och Leica tillhandahåller ett stort antal objektiv för Four-Thirds, i ett flertal prisklasser, som torde kunna passa ett flertal plånböcker, allt från glada amatörer till snåla rörelseidkare.
De raktecknande vidvinkelzoomarna
ZD ED 7-14mm/F4 och
ZD 11-22mm/F2.8-3.5 utgör gräddan av vad som finns på marknaden, standardzoomarna
ZD ED 14-42mm/F3.5-5.6,
ZD ED 12-60mm/F2.8-4 SWD och
ZD 14-54mm/F2.8-3.5 likaså.
Den uppdaterade 4x telezoomen
ZD ED 50-200mm/F2.8-3.5 SWD, samt det skarpa makrot
ZD ED 50mm/F2.0 och nykomlingen
ZD 25mm/F2.8 pancake, är samtliga unika och materialiserar fördelarna hos en mindre sensor.
Av de ovan uppräknade, så tillhör endast ultravidvinkel-zoomen den s.k. SHG-klassen. I denna högsta prestandaklassen, finns även de ljusstarka
f/2.0 zoomarna,
ZD ED 14-35mm/F2.0 SWD och
ZD ED 35-100mm/F2.0, den senare med optiskt den mest komplicerade konstruktionen som Olympus säljer. Den ljusstarka 2.8x telezoomen
ZD ED 90-250mm/F2.8 samt det fasta
ZD ED 150mm/F2.0, visar att för samma bildvinkel relativt 135-film, så kan objektiv byggas lättare och kompaktare, än de historiska motsvarigheterna från film-tiden.
Visserligen borde det vara behov och intresse som styr objektiv-inköpen, även om det inte alltid framgår i nördiga och ibland tyvärr troll-infekterade forumdebatter. Det objektiv-kit som levereras med kamerorna:
ZD ED 14-42mm/F3.5-5.6 och
ZD ED 40-150mm/F4.0-5.6 är båda fantastiskt små och lätta för den bildvinkel de erbjuder. Vidare har nyligen tillkommit både en telezoom
ZD ED 70-300mm/F4.0-5.6 och den lilla
ZD 25mm/F2.8 pancake, båda med attraktiva prislappar för en amatör.
Det senaste objektivet jag själv köpt, ett prisvärt begagnat, var den lätta och lilla tele-zoomen
ZD ED 40-150mm/F4.0-5.6. Mycket användbart även till makro-foto, även om syftet var att få ned vikt och volym på kamerautrustningen tillsammans med min lilla E-400.
Alla objektiv, telekonvertrar och mellanringen som finns i de två högre klasserna
High Grade och
Super High Grade är alla både
damm- och stänkskyddade. Kamerahusen E-1 & E-3 likaså, för systemet som sådant. Här är en väderskyddad objektiv-trio, som man kommer långt med tillsammans med ett E-3 kamerahus, och som inte behöver kosta skjortan, med kvoten 2.4 på gluggar/hus. Min tumregel på kvoten för objektiv och tillbehör är <~3.