Annons

4/3-systemets framtid

Produkter
(logga in för att koppla)
Egentligen är det väl bara 4/3 formatet som från begynnelsen är konstruerat för dslr och sensorns funktionssätt. Synd att dom i stället inte satsade på en större sensor men med samma tänk för övrigt. Det som benämns fullformat eller FX är väl egentligen den största kompromissen med tanke på att bajonetten och objektiven är avsedda för film som har andra egenskaper än en sensor, framför allt när det gäller flacka ljusvinklar. Nu har dom ju lyckats ganska bra i alla fall. Men det skulle vara intressant om någon vågade ta en stor sensor och bygga ett hus och optik som var fullt anpassat kring denna. Men det lär nog dröja är jag rädd.
 
arneri skrev:
Valet att köra APS-C i DSLR var en nödlösning för de kameratillverkare som redan hade ett stort objektivsystem kring 24x36 formatet. Den enorma tillverkningskostnaden för 24x36 sensorer + problem med skärpebortfall i kanterna och vinjetering gjorde att man valde APS-C formatet och löste tre stora problem.
Inte en "nödlösning" utan helt enkelt en lösning.

Bofoto2 skrev:
Det är förvirrande med försäljningsstatistik, så här skriver K&B:
http://www.kamerabild.se/bloggar.asp?Blogg_id=31
Tyvärr kunde jag inte hitta några siffror på den länken. Men jag är lite tveksam till statistiken på metrobloggen: Canon 43%, Nikon 40%, Sony 6%, Olympus 6%. Det skulle ju innebära att de andra märkena (Pentax, Sigma, Panasonic) bara har 5% tillsammans. Kan det vara sant?
 
ErlandH skrev:

Tyvärr kunde jag inte hitta några siffror på den länken. Men jag är lite tveksam till statistiken på metrobloggen: Canon 43%, Nikon 40%, Sony 6%, Olympus 6%. Det skulle ju innebära att de andra märkena (Pentax, Sigma, Panasonic) bara har 5% tillsammans. Kan det vara sant? [/B]

Kamera & Bild har länge velat göra gällande att Pentax är 3a och sony 4a.

2007
1 Canon
2 Nikon
3 Sony
4 Olympus
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1207604859.html

2006
1 Canon 46.7%
2 Nikon 32.7%
3 Sony 6.2%
4 Olympus 5.9%
5 Pentax 5.4%

Resten delade på mindre än 3%
T.ex Kodak 0.5%

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1175724860.html
 
Four Thirds, DA, DX, EFS-S (med reducerade bildcirklar rel. 135-film)

Klart att APS-träsket alltid varit en nödlösning, för att återanvända gammalt glas från filmtiden.

T.ex. i Leicas fall med (1.33x).
T.ex. i Canons fall med (1.3x), dvs. APS-H.

Olympus har tillsammans med Leica Panasonic och Sigma (dagsläget i juli 07) över 30 objektiv anpassade för Four-Thirds bajonetten.

Tio av dessa utgör fasta brännvidder, varav ett är fisheye-, två är ljusstarka tele- och fyra är makroobjektiv. Således finns det tre ljusstarka normal till kort tele av typen primes.

Knappt hälften, 5 av 11, av de för Four-Thirds anpassade objektiven från Sigma, tecknar bara ut en reducerad bildcirckel, resten från Sigma tecknar ut formatet för 135-film.

Pentax har i dagsläget, juli 07, fjorton objektiv som de benämner DA för den reducerade bildcirkeln, varav knappt hälften som primes.

Nikon har i dagsläget, juli 07, nio objektiv för sina digitala kameror med DX-format. Av dessa hittar man endast en prime, nämligen ett 10.5mm f/2.8 Fisheye. Två av åtta zoomar för DX-formatet har inbyggd bild-stabilisering.

Canon har i dagsläget, juli 07, bara fem olika objektiv för den mindre APS-C sensorn, vilket betyder att man måste släpa på onödigt stora objektiv för ytterligare valmöjligheter. Objektiv som tecknar ut en större bildcirkel, kräver större glasyta, vilket i de flesta fall medför att dessa blir större i volym, därigenom tyngre och samtidigt mer kostsamma. Bara ett av dessa objektiv är förresten en prime, 60mm f/2.8 Macro, övriga är en vidvinkel- och tre standardzoomar. Två av standardzoomarna har inbygd bildstabilisering.

Beträffande Sony har jag ännu inte satt mig in i deras objektivprogram

Ref:
Four Thirds, DA, DX, EFS-S (med reducerade bildcirklar rel. 135-film)
 
ErlandH skrev:
Det skulle ju innebära att de andra märkena Pentax, Sigma, Panasonic bara har 5%


Enligt K&B har Pentax 3:e platsen som Sony vill åt genom att ta 10% av marknaden.


Men eftersom det verkar vara så olika siffror på olika ställen för marknadsandelar så kan man inte ta det på allvar.


Dessutom varierar marknaden under året beroende på när de släpper nya modeller, så statistiken blir inte så tillförlitlig.
 
Pixelmania skrev:
Enligt K&B har Pentax 3:e platsen som Sony vill åt genom att ta 10% av marknaden.


Men eftersom det verkar vara så olika siffror på olika ställen för marknadsandelar så kan man inte ta det på allvar.


Dessutom varierar marknaden under året beroende på när de släpper nya modeller, så statistiken blir inte så tillförlitlig.

Kamera & Bild kanske hänvisar till försäljningen i sverige?
 
Jag kan inte garantera att jag minns rätt, men jag tror att jag läste någonstans att Pentax hade gått upp till nummer 3 på hemmamarknaden (Japan).

Jag har också läst spekulationer i någon av fototidningarna om att marknaden bara har plats för 3 eller 4 systemkameramärken. Låt oss hoppas att det inte stämmer, för vi användare har allt att vinna på att det finns fler aktörer. Tänk om alla dessutom hade kunnat enas om ett format (oavsett vilket) och en objektivfattning. Vilket smörgåsbord vi hade haft då.

Fast å andra sidan så tycker jag ibland att det är en välsignelse att det inte finns så många objektiv till 4/3. Då blir man liksom tvungen att koncentrera sig på att utnyttja sin utrustning maximalt istället för att gå och tråna efter det ena superobjektivet efter det andra.
 
Man får ta alla siffror med en klackspark

ErlandH skrev:
Inte en "nödlösning" utan helt enkelt en lösning.


Tyvärr kunde jag inte hitta några siffror på den länken. Men jag är lite tveksam till statistiken på metrobloggen: Canon 43%, Nikon 40%, Sony 6%, Olympus 6%. Det skulle ju innebära att de andra märkena (Pentax, Sigma, Panasonic) bara har 5% tillsammans. Kan det vara sant?
En bit ner står det om Sony 350, och dom börjar med:
"[24 mars 2008] 2008 är ett viktigt år för Sony. De ska försöka bli världens tredje största tillverkare av systemkameror och ta 10 procent av marknaden. Det är Pentax som ska bort från prispallen."

Enligt imaging-resource, som Mattias citerar så finns inte Pentax med för 2007(!).
Och för 2006 har Sony 3e plats det år när man lanserade sin första DSLR A100 mitt i sommaren, den fick en del kritik i testerna oxå, men halvåret -06 räckte till en 3e plats!!!!!!

Pentax sålde oxå hyggligt -06 med 5,4% enligt samma källa det året när dom sista "DS" reades ut, DL kameran kom visserligen men den var ingen höjdare. K100D kom i Augusti -06 och var nog den som bidrog till det uppgivna 5,4%.
Pentax nedgång kom tydligen förra året med K100D och dess uppgradering Super samt K10D, antagligen berodde det på att K10D fick pris från EISA och TIPA........
 
Re: Man får ta alla siffror med en klackspark

Pentax nedgång kom tydligen förra året med K100D och dess uppgradering Super samt K10D, antagligen berodde det på att K10D fick pris från EISA och TIPA........ [/B]

Om man tittar på de 3 senaste åren så ser resultatet ut så här:

2007
1 Canon 43%
2 Nikon 40%
3 Sony 6%
4 Olympus 6%

2006
1 Canon 46.7%
2 Nikon 32.7%
3 Sony 6.2%
4 Olympus 5.9%
5 Pentax 5.4%

2005
1 Canon 49.5%
2 Nikon 33.7%
3 Olympus 5.7%
4 Pentax 4.6%

Eftersom de presenterar 2007 i hela procent-tal så är det troligt att de avrundar till närmaste heltal. Det beteyder att det som mest skulle kunna vara 0.5%x4=2% felmarginal.
Dvs 5% (det som återstår förutom de första 4 platserna) +/-2%. = 3-7% delar de resterande tillverkarna på.
Är det rimligt att de 4 största tillverkarna sålde mellan 93-97% av marknadens kameror 2007?
2006 innehade de 91.5% av marknaden och
2005 innehade de 93.5% av marknaden.

Jag tror att siffrorna kan stämma, men att de är avrundade.
 
Jeppe skrev:
Nej, där håller jag inte med. Däremot så speglar väl fotosidan ganska väl hur marknaden ser ut.

Marknaden? Vaffan e de egentligen?
Det finns väl inte en marknad?
Det är en massa olika marknader och marknadssegment. Jag tror att ett stort problem med Fotosidan är att den är populär och därigenom drar till sig alla möjliga människor samtidigt så finns ett stort mått av elitism som kolliderar ordentligt med de stora grupper användare som faktiskt varken är proffs eller har grejor som gör sig i skibaren. Det finns definitivt en Canon /Nikon bias på den här sidan det går definitivt inte att bortse från men det som hedrar både dig och FS är att ni faktiskt testar kameror från de flesta tillverkarna och inte bara Canon och Nikon. Det som däremot är lite fånigt är att dessa tester enbart görs tillgängliga för en grupp i "spendid isolation" och jag tror det är bara korkat för det gör ju faktiskt att du Jesper och andra får dras med ert dåliga rykte. Tack annars för det jobb ni gör! Jag uppskattar det!
 
Senast ändrad:
Det betyder i klartext att 103.200 medlemmar inte har tillgång till testerna och att 9.103 kan läsa testerna. I procent blir det 91,9% mot 8,1%. Ganska hög andel enligt mig som betalar.
Vi andra läser andra tester.

Visst kommer 4/3 att finnas kvar, speciellt när Panasonic börjar gasa på.

Leica i trion av 4/3 har ju lite FX(24X36) objektiv, så visst kan trion komplettera 4/3 med FX kameror oxå om dom vill, lite objektiv kan nog tas fram på ett par år. Kanske Leica-bajonett, Sigma? eller en ny fri bajonett.

Antagligen handlar omhuldandet av FX-formatet om nostalgi, det är lätt för oss äldre fotografer att "känna" bildvinkeln med en viss brännvidd. Nu i digi-åldern behöver man inte utgå från biofilmen för formatets skull, så olika behov ger utrymme för flera olika format...4/3 APS-C FX och mellanformat.
 
Bofoto2 skrev:
Det betyder i klartext att 103.200 medlemmar inte har tillgång till testerna och att 9.103 kan läsa testerna. I procent blir det 91,9% mot 8,1%. Ganska hög andel enligt mig som betalar.
Vi andra läser andra tester.
...

Det är tråkigt att det är så få medlemmar som är angelägna om FS fortlevnad och utveckling...
 
Bofoto2 skrev:
Det betyder i klartext att 103.200 medlemmar inte har tillgång till testerna och att 9.103 kan läsa testerna. I procent blir det 91,9% mot 8,1%.
Om man tittade på de aktiva medlemmarna tror jag procentsiffrorna skulle bli radikalt annorlunda.
 
ErlandH skrev:
Om man tittade på de aktiva medlemmarna tror jag procentsiffrorna skulle bli radikalt annorlunda.
Så är det på alla forum som har betalande och icke betalande medlemmar, Förstår dock inte vad det har med 4/3 systemets framtid att göra
 
larsborg skrev:


"Leica M8 är väldigt nära att visa att ett analogt skal kan rymma en digitalkamera. 3-4 år till och vi får 24x36 i en OM4:a"

Där ligger framtiden, 24x36mm - FF formatet!
Kunde Olympus göra en trendsättare i OM-serien under den analoga tiden, en mindre A-SLR än någon annan tidigare då hade tillverkat, varför har de då valt idag ett udda format, alldeles för litet, 4/3?

Skönt att inte var ensam om att vara synsk.. ;) *slänger fram näven*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.